../Artykuly

Steven Tellman
Poradnik dla nabywców kart muzycznych
tłumaczenie Krzysztof 'Necromancer' Sapkowski


Obciążenie procesora

Nowe gry, takie jak Unreal Tournament, Quake3: Arena i Messiah, doprowadzą twój system do granic możliwości. Jeśli nie masz najszybszego z dostępnych procesorów, obciążenie procesora wchodzi w grę gdy korzystasz z możliwie najbardziej realistycznych doznań dźwiękowych. Wiele obecnych kart to bardzo potężne urządzenia, które przerzucają wiele z konwersji audio dokonywanej przez CPU na samą kartę. Nawet wtedy zużywana jest jakaś część mocy procesora. Zakres tego zużycia może różnić się od mniej niż 1% do 15% mocy procesora. Karty PCI lub odpowiednie rozwiązania na płycie głównej zwykle utrzymują zużycie w granicach od 1% do 7%, co jest do przyjęcia.


Oprogramowanie

Oprogramowanie karty również jest czynnikiem odgrywającym rolę. Do najmniej zaawansowanych technicznie kart dodaje się mniej gier i aplikacji, a za aktualizację sterowników odpowiedzialny jest ich użytkownik. Karty średniej klasy zwykle sprzedawane są z jedną lub dwiema pełnymi grami, kilkoma demami i czasem mogą być zasłużenie warte 25 dolarów lub coś koło tego.


Mowa pudełka

Pudełko jest najlepszym źródłem informacji o karcie. Znajdują się na niej specyfikacje karty i jej możliwości. Gdy przyglądamy się karcie to ważne aby zwrócić uwagę na boki pudełka, ponieważ to na nich są ciekawe informacje. Na bokach pudełka wymienione są między innymi zakres częstotliwości, stosunek sygnału do szumu, API z którymi współpracuje karta, połączenia, które znajdują się na karcie, kable i inne pożyteczne sprawy. Przyglądając się liczbom warto upewnić się co do kilku rzeczy:

  • stosunek sygnału do szumu (S/N) powinien być powyżej 93dB. To dobra wartość na początek, bo chociaż nie jest najwyższa, zapewnia czysty dźwięk.
  • całkowite zniekształcenie harmoniczne (THD) powinno wynosić mniej niż 0.1%
  • współpraca z A3D lub EAX

 



Po co upgrade?
Co nowego?
Pojęcia techniczne
Charakterystyka_karty
Obciążenie procesora
Oprogramowanie
Mowa pudełka
Muzyka kontra gry
Dźwiek osobisty