Zwierzak | 2011-11-19

Płyta główna niekompatybilna z radiatorem? To nie problem!

kategoria: chłodzenie, płyty główne

typ tekstu: poradnik

 

Scythe Mugen 2 + Asus P8P67 + i7 2600k

Płyta główna to najważniejszy element naszego komputera. To od niego zależy możliwość rozbudowy czy zmiany konfiguracji naszego zestawu. Dołączamy kolejne podzespoły jak pamięci, kartę grafiki, procesor i jego chłodzenie. I tu mogą zacząć się problemy, gdyż nie każdy dobrze spełniajaćy swoją rolę radiator, będzie pasował do naszej płyty głównej.

W przypadku mojej płyty Asus P8P67 spotkałem się z różnymi opiniami na temat kompatybilności ze Scythe Mugen 2, mimo to zaryzykowałem i zakupiłem to chłodzenie. W czasie montażu okazało się, że luty  i rezystory znajdują się bezpośrednio pod płytką mocującą radiator, a co gorsza luty miały wysokość na tyle dużą, że mogły dotkąć samej płytki i spowodować zwarcie.



 
 


Owszem, pod backplate'm znajduje się wartwa izolacyjna oraz pianka, umożliwiająca mozntaż na wystających punktach lutowniczych, jednakże nie chciałem ryzykować uszkodzenia płyty głównej czy awarii całego komputera. Luty były zdecydowanie za wysokie, w czasie montażu backplate nie chciał równo przylegać do płyty. Postanowiłem ten problem rozwiązać w prosty i tani sposób, za pomocą podkładki gumowej zwiększającej dystans między płytą główną, a płytką mocującą radiatora.

Jako materiału użyłem kawałka cienkiej maty gumowej (dostępnej w marketach budowlanych) o grubości ok 1-1,5 mm. Kształt podkładki wycinamy ostrym nożem (taki jak do tapet) od naszego wzornika jakim jest płytka mocowania radiatora.



W gumie należy wyciąć otwory na luty i rezystory. Żeby to zrobić wykonujemy zdjęcie fotograficzne tyłu płyty głównej, w miejscu mocowania płytki radiatora.
 


 

Zdjęcie konwertujemy do czarnobiałego i drukujemy z zachowaniem skali 1:1 (wydruk musie mieć wymiary rzeczywiste).
 


 


 

Nakładamy wydruk na naszą podkładkę.
 

Teraz za pomocą ostrego "narzędzia" (agrafka, szpilka, cyrkiel) zaznaczamy punkty, w których znajdują się luty i rezystory.

Następnie nożem do tapet, wycianamy szczeliny w podkładce. Na punkty lutownicze umieszczone blisko siebie wycianamy podłużne otwory, podobnie jak na rezystory. Nie musimy tego robić z ogromną dokładnością, otwory mogą być nieco większe co ułatwi zamontowanie podkładki.



Sprawdzamy naszą podkładkę.

Luty znajdują się już w bezpiecznej odległości od płytki.. Na koniec zostaje nam już tylko montaż.

Dodatkowo zastosowałem podkładki z tworzywa sztucznego w celu zabezpieczenia płyty głównej przed uszkodzeniem od nakrętek mocujących radiator, które wraz ze śrubami nie były w żaden sposób mocowane w backplate. Tym samym przy demontażu Mugena wszystko (wraz z naszą podkładką) mogłoby się przemieścić i uniemożliwić poprawne zamocowanie radiatora.


 

 

Możecie być spokojni, że tak przygotowana podkładka spełni swoje zadanie. Używam tego komuptera od roku i z mocowaniem radiatora nie ma żadnych problemów.



odsłon: 8889

Komentarze

(36)

Irrlicht

5 + - 2011-11-21 12:20

Brawa dla autora za zaradność, duży minus dla producenta płyty za brak wyobraźni i kiepski projekt.

Rufus

5 + - 2011-11-21 12:45

Brawo! Pionierskie rozwiązania są najlepsze! Oby więcej takich udanych "projektów" ;-)

Igoruss

21 + - 2011-11-22 13:15

Powinien to opatentować bo zaraz zrobi to apple :P

K-A-M-I-L

-3 + - 2011-11-21 14:14

Gratulacje za wiedzę techniczną!

walassios

-3 + - 2011-11-21 14:28

Nie polecam. Prosta sprawa. Jesli dobierzesz zbyt cienka gume do podlozenia lub też ta guma sie sprasuje to zrobisz zwarcie na lutach i płyta a na 99% takze CPU pojdzie do piekła. Nie musi sie to stac od razu, wystarczy ze pod wplywem ciepla po kilku miesiacach wygrzewania - guma jako dystans straci swoja sprezystosc i dystans metalowego backplate do nóżek wystajacych z plyty się wyzeruje i nastąpi zwarcie.

Poza tym - poinstruowanie o tym zeby robic zdjecie cyfrówka by obrysowac socket tez nie jest dobrym rozwiazaniem. Nie da sie zachowac dobrych proporcji. Rozumiem zrobic ksero plyty glownej - wtedy to sie uda ale nie "cyfrówka z reki".

Najlepszym rozwiazaniem bylo by wywiercenie w miejscach gdzie wystają nóżki w backplate tak by nie bylo fizycznej mozliwosci by zetknely sie z metalem.

angelboy

0 + - 2011-11-22 19:27

kolejny głupio mądry który niby wszystko wie ;) się nie znasz to nie pierdziel głupot ... gume można zastąpić innym tworzywem ... autor napisał w skali 1:1, sam nie raz już tak robiłem ... wiercić to sobie możesz w czole no chyba że lubisz ryzykować z płytą główną ;)

devil12

0 + - 2011-11-21 19:10

Pomysł autora był dobry i gratuluję zaradności. Lecz w tym co napisał walassios jest trochę racji.

Zwierzak

2 + - 2011-11-21 20:48

Nie zgodzę się. Co do niedokładności zdjęcia (co prawda robionego lustrzanką) - po co mi taka dokładność ?
Poza tym dobrze zrobione zdjęcie z ręki czy ze statywu nie będzie poruszone więc o czym mowa ? Owszem geometria zrobionego zdjęcia socketu może różnić się od oryginału - głównie w tanich kompaktach, przy krótkich ogniskowych. Mimo to uważam że jeśli by do tego doszło, zdjęcie będzie wystarczającej jakości. Można też wziąć kartę papieru, położyć i ręką wgnieść kartkę na luty (zostanie na kartce ich rozłożenie) i użyć tej kartki. Jeszcze można ściągnąć zdjęcie ze strony producenta (jeśli jest) i przeskalować.

Co do zwarcia - od roku nic się nie stało a komputer pracuje średnio 10 godz dziennie. To nie imadło, tylko mocowanie radiatora, prędzej oryginalna pianka straci swoją sprężystość. Jeżeli nawet backplate, który ma warstwę ochronna stopniowo oprze się o luty - nic się nie stanie, bo w dalszym ciągu podkładka gumowa będzie przekazywać część obciążeń bezpośrednio na płytę, bez tej gumy backplate oparł by się tylko na lutach i rezystorach. Możemy w tej kwestii dyskutować, czas pokaże co będzie dalej.

guniu

0 + - 2011-11-21 23:22

Taki szczegół, ale jednak. Trochę źle zmontowałeś te śruby. Ten knypek ze spłaszczoną główką (zdjęcie 18(23).jpg), powinieneś najpierw przełożyć od spodu tych ramion radiatora i przykręcić od góry tą nakrętką (zdjęcie 20(15).jpg). Dlaczego? Ano dlatego, że ten knypek ze spłaszczoną główką ma kształt, który pasuje od spodu w to ramię radiatora, tak że wchodzi trochę wyżej, przez co więcej go wystaje u góry. Wtedy ta nakrętka łapie więcej tego knypka.

Tak poza tym, to ta platforma jest od stycznia, jak możesz już rok na niej siedzieć? :D

Zwierzak

0 + - 2011-11-21 23:32

Nie miałem instrukcji do Mugena (kupiony na aukcji), więc sam się zastanawiałem jak to poskładać. Na wiosnę przy demontażu i pełnym czyszczeniu poprawię.

Tu masz rację. Sprawdziłem papiery - sprzęt kupiony w marcu. Nie wiem co mnie tak z tym "rokiem". Chyba to przez święta, za dużo ich w roku ;) Tak więc od pół roku działa.

walassios

1 + - 2011-11-22 00:28

To że Tobie nie ujarało płyty to nie znaczy że innym tak się nie stanie. Nie jest to w 100% bezpieczny sposób moim zdaniem - ale każdy robi co chce.

Ralphie

6 + - 2011-11-22 05:58

Kurde dajcie mu spokój:) autor ma dobry pomysl zawsze mozesz sobie użyć innego tworzywa:) drewna na przyklad ^^

mariot86

0 + - 2011-11-24 22:49

A płytka miedziana może być? ;p

Zwierzak

5 + - 2011-11-22 08:31

Powinienem jeszcze dopisać, że wszelkie przeróbki wykonujesz na własną odpowiedzialność. Nie ponoszę odpowiedzialności za przeróbki wykonane wg tego poradnika i wywołane tym ewentualne szkody. To jest chyba oczywiste, że cokolwiek modyfikujemy w sprzęcie czy nawet robimy OC, to robimy to na własną odpowiedzialność i nikt nikogo nie zmusza :)

walassios

-2 + - 2011-11-22 10:21

No wlasnie to jest tekst ktorego mi brakowalo!

SoundsGreat

1 + - 2011-11-22 13:12

Się facet "znafców" nie słuchaj, takie pierdoły piszą, że masakra :P Zajebisty pomysł, bardzo to "Polskie", popieram wszelkie takie rozwiązania.

Daniooo

2 + - 2011-11-22 13:15

Znów potwierdza się teoria że najprostsze sposoby są najlepsze. + dla autora.

kikos90

0 + - 2011-11-22 14:14

Powiem szczerze,ze posiadam tą płytę , proca mam 2500K i do tego Arcic cooling freezer 12. Posiadam też tego Mugena tylko,ze używam go na starym komputerze z procem AMD 6400+ i doszedłem do wniosku,że nie ma sensu brać tego kolosa i dokupywać zapięcie do 1155... . Mugen2 to gigant (dość głośny) i lepiej zainwestować w coś mniejszego , a podobnie wydajnego... . Zwykły radiator za 100 zł w 100% wystarczy.

Zwierzak

0 + - 2011-11-22 15:12

U mnie jest bardzo cichy. Faktycznie duży (musiałem usunąć jeden wentylator z obudowy), ale kupiłem go dobrej cenie. Zapięcie 1155 miałem w zestawie.

mike mm

0 + - 2011-11-22 14:41

o kurde, wielki szacun za wykonanie :)

kruk200

0 + - 2011-11-22 15:23

Pwoste i genialne typowo polskie rozwiązanie problemu takio i skutecznie super!

tony101726

0 + - 2011-11-22 16:03

Brawa za pomysłowość dla autora;]

PJSPP

0 + - 2011-11-22 17:49

Super pomysł i ode mnie plus.

milker

0 + - 2011-11-22 22:07

Ciekawy pomysł :)

zgf1a

0 + - 2011-11-22 22:16

Brawo Panie hehe.
Sam mam Infinity i przy zmianie kompa nie zamierzam sie z nia rozstawac, czy mozesz opisac jak chlodzenie sobie radzi przy OC proca? Na default da rade pasywnie?

Zwierzak

0 + - 2011-11-22 22:37

OC nie robiłem, a pasywnie nie testowałem.

kopczenko

0 + - 2011-11-23 07:38

Jakby wzial szlifierke i przycial luty bylo by zle.
wzialby obcążki jakies odcial byloby zle (w gume wlazilyby rezystory ale raczej sie tak nie grzeja by przetopic)
zrobil jak zrobil i mi sie podoba..
rownie dobrze moglaby byc cieniutka guma + jakis plexi 1mm na to backpipe ale roboty wieciej..

damianox9

-1 + - 2011-11-23 16:54

Ostre luty przebiją materiał izolacyjny po jakimś czasie. Polecam założyć kamień szlifierski na wiertarkę i zetrzeć luty najbezpieczniej. Lub szlifierką kątową jak ktoś ma ogładę z tym sprzętem. Trochę wypocin a efekt zadowalający. No i okulary zakładać trzeba ze względów bezpieczeństwa. Ciekawe czy nasz magik ma coś na niestandardowe mostki północne jak na dfi lp dk 790fxb m2rs gdzie żadne chłodzenie lepsze nie pasuje.

Zwierzak

0 + - 2011-11-23 17:02

Jeden zły ruch i po płycie ( a gwarancji szkoda). Jakoś wolę podkładkę, ale jest to też jakaś opcja.

_nick_

0 + - 2011-11-25 09:06

Rozwiązanie dobre, ale ja bym użył ciut grubszej gumy i dodatkowo przyciął te ( no właśnie NIE luty, bo to co najbardziej wystaje to druciki od komponentów z drugiej strony płyty) druciki.

zizolec

0 + - 2011-11-25 13:17

Strasznie dużo wycinania, fakt guma może się w końcu "ugnieść" i dojdzie do zwarcia. Ja osobiście zastosowałem dużo prostsze rozwiązanie :

- spójrzcie na zdjęcie 3 i 4 od końca artykułu , zauważyliście białe podkładki ?
więc zamiast wycinać gumę zastosowałem takie małe podkładki zakupione w sklepie hydraulicznym, są to uszczelki do kranów baterii itp. są wykonane z tak twardego materiału że na pewno się nie podda (nie jest to metal tylko prasowana fibra, czyli prasowana celuloza, nie przewodzi prądu) do tego 4 dłuższe śrubki chyba 1,5 cm i dalej już wiecie co i jak :)

Pozdrawiam

Zwierzak

0 + - 2011-11-25 14:18

Też dobre rozwiązanie. Jedynie obciążenie jest przyłożone punktowo, a w przypadku gumy rozkłada się na większej powierzchni.
Te podkładki na moich zdjęciach nie są z fibry tylko z poliamidu lub teflonu (jedne są twarde, drugie bardziej elastyczne). Z fibry też będą dobre. Wszystkie są dostępne w każdym markecie budowlanym.

MRx@PL

0 + - 2011-11-25 20:14

Można wziąć kartkę i przejechać po niej rysikiem z ołówka. Zostaną ślady wszystkiego co potrzeba na kartce.

MRx@PL

0 + - 2011-11-25 20:16

Powiem więcej - samą podkładkę można wykonać z teflonu - jest całkiem łatwo dostępny w sklepach technicznych.

Terrorek

-2 + - 2011-11-27 15:05

kup se inne chlodzenie/plyte i po sprawie a nie pieolenie sie z dziadostwem ;/

the_bart123

-1 + - 2011-11-29 20:10

ja bym tam dal podkladki gumowe a nie sie sral w jakies drukowanie, odiwercanie, i inne uje muje

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

O autorze miniRecenzji

Nick: Zwierzak

Imię: Michał

Nazwisko: ukryte

Wiek: 31

Status: zwykły

Punkty: 63

Ulubieni producenci usera:

  • Akasa
  • Canon
  • Chieftec

  pokaż więcej

Zobacz komputer usera:

  • Praca
  • ZWK
  • Ostatnie miniRecenzje
deamonix1 | 2012-05-22

Niedoceniany przez fora GIGABYTE GeForce GT430OC

kategoria: karty graficzne

Firma GIGABYTE wypuściła GeForce GT 430OC który bazuje na chipie - GF 108 - karta graficzna, która łączy w sobie wysokie osiągi i niską cenę.

 

ocena

1212

odsłon: 2721

HemaN | 2012-05-22

Wycieczka na Cape Verde, czyli Radeon HD7770 okiem użytkownika

kategoria: karty graficzne

Dla każdego entuzjasty sprzętu komputerowego wymiana elementów wychuchanej maszyny do niemalże święto.

 

ocena

220

odsłon: 1797

Diego_90 | 2012-05-21

PC Audio - JBL by Harman Jembe vs Logitech Z-520

kategoria: głośniki

Jak na tle najmocniejszego stereofonicznego zestawu Logitecha wypada najnowszy tego typu produkt JBL-a?

 

ocena

011

odsłon: 1158