Botanix | 2009-01-21

Potężna moc dwóch rdzeni czyli Sapphire Radeon 4870 x2 2GB

kategoria: karty graficzne

typ tekstu: recenzja

 

Pewnego pięknego poranka, zostałem poraz kolejny poproszony o złożenie nowego komputera do gier. Sprzęt co prawda nie był zaadresowany do mnie a dla mojego kolegi, mimo to wybierałem podzespoły, które sam chciałbym nabyć w danym momencie. Postawiono mi kilka warunków odnośnie karty graficznej. Ma być wydajna, ładna ( tak to też był warunek ) , z wyższej półki cenowej. Jednym zdaniem bezkompromisowa ;). Zastanawiałem się między GF 260 GTX a dwoma Radonami 4850, ostatecznie jednak po konsultacji z kolegą [ a raczej nacisków z jego strony ;) ] wybór padł na „kanapkę” Sapphire ATI Radon 4870 X2.

Karta spełniła moje oczekiwania całkowicie. Grafika prezentuje się wyśmienicie zarówno na zewnątrz jak i „wewnątrz”. ATI jak zwykle góruje jakością generowanej grafiki i nie mam tu na myśli tylko ulepszeń obrazu. Wydajność na najwyższym poziomie. W zasadzie spośród testowanych gier tylko Crysis delikatnie przycinał przy rozdzielczości 1920x1200 z włączonym wygładzaniem krawędzi 2x. Pozostałe gry chodziły płynnie nawet przy ustawieniach wygładzania krawędzi x8. Myślę, że karta śmiało wystarczy na rok, może dwa aby komfortowo grać we wszelkie gry przy rozsądnej rozdzielczości i nienajgorszych detalach.

 Specyfikacja kanapki:

- Taktowanie każdego z dwóch rdzeni: 750MHz
- Ilość tranzystorów: 956 milionów
- Częstotliwość Shaderów: 750MHz
- Taktowanie pamięci: 3600MHz
- Rodzaj pamięci: GDDR5 512-bit ( 2x256-bit)
- Przepustowośc pamięci: 230GB/sec
- Ilość pamięci: 2048MB
- Wsparcie dla DirextX 10.1

Wrażenia wizualne: 

Wiem, wiem nie szata zdobi człowieka aczkolwiek nie mogę oprzeć się pokusie i muszę nieco napisać o jej wyglądzie. Sprawia wrażenie bardzo solidnej konstrukcji. Ciężka, pokryta plastikiem na całej jej długości. Idealne połączenie elegancji z ogromną mocą. Ogromne wrażenie robi czerwony wentylator otoczony tworzywem podobnym do włókna węglowego – niesamowity efekt. Całość zdobi ładna pani z pistoletem. Tak jak pisałem, elegancka ale niebezpieczna. Ehh… aż szkoda, że trzeba trzymać ją wewnątrz obudowy :)

Co znajdziemy w pudełku?

Oczywiście wszystko to co niezbędne. Znaleźć można instrukcję obsługi, przejściówkę z DVI na HDMI, przejściówkę z DVI na D-Sub, kable TV-out ( przejściówka mini-DIN na 2xRCA ), mostek CrossFire, przejściówkę z S-Video na Composite ( mini-DIN na RCA )

Testy

Konfiguracja testowa:

  • Procesor: Intel C2D E8400 @ 3,6GHz
  • Płyta główna:  Asus P5Q Deluxe
  • Pamięć: 2x 2 GB  Geil Black Dragon @ 1200MHz
  • Zasilacz: CoolerMaster M850 850W
  • Dysk twardy: 640 GB WD Caviar 16 MB cache
  • Chłodzenie CPU: Standard
  • System: Vista-32,SP1

Pragnę zaznaczyć, iż testy wykonywałem raczej w pośpiechu. Komputer złożyliśmy o godzinie 22 i miałem jakieś dwie godzinki na zabawę. Zdążyliśmy pobawić się jedynie pięcioma tytułami. Testy zaś przeprowadziłem w trzech roździelczościach: 1280x1024, 1600x1200, 1920x1200. Czasem włączonym wygładzaniem krawędzi, czasem bez. Niektóre gry wyświetlały grafikę niepoprawnie podczas włączonego AA więc darowywałem. Brak czasu nie pozwolił na naprawę „usterki więc odpuściłem.

W podsumowaniach gier będę używał zwrotu „Full HD” odnośnie rozdzielczości 1920x1200. Oczywiście Full HD to rozdzielczość 1920x1080 ale 1920x1200 jest jeszcze lepsza więc raczej nikogo nie obrażę tak ją nazywając.

Pierwszy do boju rusza Crysis…

Przyznaję byłem zaskoczony tak dobrymi wynikami. Co prawda czytałem niejedne testy odnośnie najnowszych radonów ale czytać a widzieć… jest różnica :).

Bioshock

To już starszy tytuł ale mam sentyment do tej gierki. Niezwykły klimat i wciąż bardzo dobra grafika… to właśnie Bioshock. 

Oczywiście wszystko płynnie, łącznie z AA=x4 niestety pojawiały się małe przekłamania w obrazie dlatego postanowiłem nie zamieszczać wykresów z włączonym AA. Podejrzewam oczywiście sterowniki…lub system do przeinstalowania.

S.T.A.L.K.E.R

To jeden z moich ulubionych tytułów. Również niezwykły klimat i ogromna grywalność. Jakość grafiki również na poziomie, zwłaszcza szczegółowość tekstur robi wrażenie.

Pamiętam jeszcze czasy starego dobrego X1950 GT… 1280x1024 to już było wysoko. Teraz natomiast.. Full HD i pełen komfort.

Unreal Turenament 3

Ilość FPS przyprawia o zawrót głowy ;).

Word In Conflict

Wydajność również w zupełności zadowalająca. Gra w Full HD z włączonym wygładzaniem… marzenie wielu. W zupełności jednak wykonalne na tym sprzęcie.

OverClocking

Podkręcanie niestety przeprowadziliśmy dzień później. Czasu na testy nie było wcale. Wystarczyło go jedynie aby sprawdzić stabilność. Maksymalną stabilną częstotliwością uzyskaną przy standardowym chłodzeniu jest dla tego modelu: 815MHz na rdzeniu oraz 995MHz na pamięci ( efektywne 3980MHz ). Uważam, że wynik bardzo dobry aczkolwiek przy już i tak ogromnej wydajności raczej zbyteczny… ot tak żeby był :)

 

Podsumowując uważam, że karta jest niemalże warta swojej ceny. Przy mocniejszym taktowaniu procesora z pewnością można uzyskać jeszcze wyższy framerate ( Crysis Full HD + AA? ) aczkolwiek i bez OC karta ma ogromne możliwości. W zupełności wystarcza do komfortowej gry w najnowsze tytuły i z całą pewnością poradzi sobie równie dobrze w nadchodzących grach. Ze względów ekonomicznych jednak najrozsądniejszym wydaje się zakup dwóch kart ATI HD 4850 1GB + solidne OC w razie potrzeby. Gdybym jechał po sprzęt sam takiego wyboru bym dokonał - ATI 4850 1GB CrossFire.



odsłon: 6268

Komentarze

(23)

wszerad

0 + - 2009-01-21 15:30

ATI 4850 1GB CrossFire to rzeczywiście świetne rozwiązanie ATI na tyle przygotowało sterowniki że CF ma sens i jest ciekawą alternatywą 2 karty czy jedna droga.

b1tzz

0 + - 2009-01-21 20:20

Procek coś cienko podkręcony, z taką płytą i ramami spokojnie powinien iść 3,8GHz, a >4GHz po zmianie chłodzenia...

Dragon

0 + - 2009-01-22 11:09

Miejmy na uwadze to, że czym wyższe przetaktowanie procesora to coraz krótsza żywotność.

Botanix

0 + - 2009-01-22 13:04

Zgadzam się, poza tym nie każdy podkręca i nie każdy ma procesor szybszy niż te 3,6GHz x2. Powiedzmy, ze jest to wyższa średnia więc dla ogółu, porównania prędkość raczej odpowiednia.

crazybob

0 + - 2009-01-21 22:09

Procesor zbyt słaby do takiej karty

Botanix

0 + - 2009-01-22 00:57

Zgadzam się procesor był wąskim gardłem jednak przy ograniczonej ilości czasu na OC + testowanie postanowiłem skupić się na OC karty graficznej. W recenzji procesora przetestuję procesor po znacznie mocniejszym OC jak również i kartę po OC więc będzie porównanie.

Pozdrawiam

Tokeen

0 + - 2009-01-23 11:37

ja bym się raczej skupił teraz na kupnie nowego procka i to najlepiej 4-rdzeniowego :) c2d dla takiej karty graficznej jest dość słabym rozwiązaniem, wiem jak to było u mnie.

Botanix

0 + - 2009-01-23 12:09

Z tym, że które gry korzystają z 4 rdzeni? Jak na razie udało się nam osiągnąć na tym procku 4.1GHz stabilnie więc nie jest taki za słaby :)

killerPL

0 + - 2009-01-23 12:36

hola hola proszę nie obrażać tej kartę mianem "kanapki", kanapki ma nvidia a nie ATI, ja nie widzę dwóch płytek PCB a ty widzisz? To jest jedna karta z dwoma GPU a nie kanapka jak nvidia 2 karty w jednym - "kanapka" (to od tego kanapka się wzięła a nie od tego, że są 2 GPU).
Co do samego zestawu, po co inwestować w 4 GB Ram skoro system to 32bit? nie myślałeś o 64bit? Po drugie jak już majstrujesz to wrzuć 8GB to jest lepszy wybór, 4 to i mało i dużo można powiedzieć, że do płynnego grania 4 to minimum, ale jak jest możliwość to trzeba zainwestować w większą ilość pamięci.
Aha i najważniejsze, chcesz podkręcać proca zmień chłodzenie, wydatek dodatkowych 100zł i efekt będzie lepszy przy O/C. Nie myślałeś o 2 dyskach połączonych w raid 0?

Botanix

0 + - 2009-01-23 12:50

Fakt z kanapką przecholowałem ;p.

Ale to nie dla mnie ten komputer. Ja tylko mówiłem co dobre co nie, odpowiadałem czy to jest dobre dostatecznie, co lepiej wziąć a co czego nie brać i złożyłem + przetestowałem :). Cooler + pasta był w drodze, nie mieli na stanie więc kręciłem na 3.6GHz. Teraz na nowym aktualnie jest 4.1GHz. Na 4GB to kolega się uparł :). O Raidzie myślałem, ale uznał, że zbyteczny... Tak to jest pytać kogoś o zdanie a potem grać mądrzejszego :D

killerPL

0 + - 2009-01-23 23:24

No tak no szkoda, że nie dał się kolega namówić na ram i dodatkowo na raid 0 bo na pewno znacznie szybciej zaczął by mu komp śmigać, najważniejsze, żeby był zadowolony, jak efekt osiągnięty to gratki oraz za recenzję całkiem fajnie sklejona

Czajnik

0 + - 2009-01-23 12:53

ty chyba nie masz pojecia o czym mowisz... odpal se w tle monitor zajetosci pameici ram, jeszcze zadna gra w full detalach nie zajela mi wiecej jak 2,5giga razem z vista z posiadanych 4... wiec nie wiem skad info ze do plynnego grafnia potrzebujesz az tyle.... gry nie sa pamieciozerne i zajmuja max 1 giga pamieci... na przyklad crysis zadko wchodze na 2giga zajetej pamieci a mam odpalony jeszcze system operacyjny :-D

killerPL

0 + - 2009-01-23 23:22

odpal sobie przeglądarkę np FF oraz ściągaj jakiś plik własnie tą przeglądarką + odpal sobie jakiś konwerter filmu + włącz GTA 4, i zobacz ile ci wtedy weźmie ramu, 4 rdzeniowy procek nie jest po to, żeby używać tylko 1 aplikacji, można robić kilka rzeczy naraz a do tego jest potrzebny ram, ba jeśli ktoś ma tyle siana, żeby wydać na jedną z najlepszych kart graficznych to wybacz, ale oszczędność na ramie jest, że tak powiem zbyteczna. Sam posiadam tylko 2GB ramu i GTA 4 na XP-ku niechce chulać, ja już sam system i wszystkie zbędne aplikacje wyłączyłem i udało mi się zejść do ok 250-300 MB zajmowanego ramu, i GTA 4 nadal nie chulał, bo słyszałem jak dysk głośno chodzi. Pobaw się troszkę Cad-em zauważysz, że im więcej ramu tym lepiej.

Podsumowując jak ktoś jest maniakiem i chcę mieć taką kartę graficzną to nie powinien oszczędzać na reszcie sprzętu tym bardziej na Ramie

killerPL

0 + - 2009-01-23 23:29

w tym przypadku u kolegi jest procek 2 rdzeniowy, więc jeszcze słabsza wersja samego CPU odnośnie mocy obliczeniowej, nie mniej jednak lepiej zainwestować już teraz w ram gdyż, procka zawsze można wymienić

Botanix

0 + - 2009-01-24 09:19

"4 rdzeniowy procek nie jest po to, żeby używać tylko 1 aplikacji" - dwurdzeniowy też nie.

Uwierz mi i przy procesorze nie chodziło o oszczędność a o bezsensowność zakupu 4 jajowca. Do tej pory nie wszystko aplikacje wykorzystują dwa rdzenie a co dopiero cztery. Więc na dzień dzisiejszy niestety mocno podkręcone dwa rdzenie są lepszym wyborem od 4 rdzeni. To, że w teście jest 3.6GHz nie znaczy, że tak już zostanie. Na testy były 2 godziny, nie było ani czasu na dalszą zabawę, ani porządnego chłodzenia. Teraz procek śmiga już na 4.4 GHz bo zamontowaliśmy nowe cooler.

Weź też pod uwagę, że kasę należy wydawać mądrze bo dzisiaj ją masz jutro jej nie masz. Ta konfiguracja jest wynikiem przemyślanych decyzji. Na dziś 2 rdzenie podkręcone do 4.5GHz - mniej więcej tyle chcemy zostawić to aż nadto do codziennych zastosowań. Kupilibyśmy 4 rdzeniowca, zrobili mniejsze OC to przy aplikacjach dwu wątkowych byłby słabszy.

Kupiliśmy odpowiedni na dzisiaj. Jutro będzie za słaby to się wymieni, jaki problem? W końcu sam uznałeś, że kasę ma ;)

Botanix

0 + - 2009-01-24 09:18

Wyjaśnię więc. Nie twierdzę, że kolega nie ma siana. Owszem, ma siano. Wywalił sporo kasy bez grymasu na twarzy i może to Cię zdziwi ale nie oszczędzaliśmy na ramie ani na niczym innym :). Piszczesz, że masz 2GB pamięci a krytykujesz nasz wybór co do ilości 4GB bo nie pasują do tego komputera i nie są przyszłościowe. Kupiliśmy tyle celowo i zapewniam Cię - sprawdzaliśmy. Przy zastosowaniach, do których ten komputer jest/będzie przez niego używany kolega wciąż nie przekracza 2GB pamięci więc i daleko do 4GB. Poza tym co to za argument?

"Pobaw się troszkę Cad-em zauważysz, że im więcej ramu tym lepiej." - to znaczy, że skoro mnie stać to mam kupić więcej pamięci bo CAD zżera dużo pamięci? A co mnie w ogóle interesuje ile zżera CAD skoro on go nigdy nie odpalił ani nie ma takiego zamiaru? Ten komputer oprócz gier ma być do innych "pierdół" typu internet. Żadne tam konwersje filmów, muzy etc. - nie każdy to robi. Jeśli już zdecyduje się na jakąś konwersję raz na ruski rok to i nie będzie musiał w tym czasie gierki zapuszczać - wytrzyma tą godzinę.

Czajnik

0 + - 2009-01-24 15:39

Wz pod uwage jedna rzecz, system operacyjny gospodaruje pamiecia w taki sposob w jaki moze, czyli vista na 2gb pamieci zajmie ci 900mb a na 4gb zajmie 1200 (przykladowo) bo skoro moze to wrzuci soebi do pameici pare innych dupereli, natomiast jak system stwierdzi ze w obecenj chwili jakis program potrzebuje durzo pameci to ja zwolni i pozwoli programowi ja zajac, ale zawsze zostawi troche na wszelki wypadek wie c defactwo w viscie nei zajmiesz calej pamieci.. zawsze pozostanie margines... Ja mam 4giga ale epwnie jak wsadze 8 to vista nei ebdzie zjamowala 1400 z całym syfem jaki jest zainstalowany a pewnie kolo 2000 bo bedzie mogła :-)

rotex

0 + - 2009-01-29 21:28

Wszystko prawda z tą różnicą, że test miał pokazać wydajność w popularnych grach a nie grach + aplikacjach w tle. W przypadku wersji 32-bitowej 4GB Ramu to i tak sporo za dużo...

kulkaaa

0 + - 2009-01-29 02:08

Botanix, jak dla mnie pc złożony wzorowo aczkolwiek bym nie wywalił tyle siana na tą kartę. Jak kolega ma dużo kasy to czemu nie. Nie rozumiem czemu tutaj się niektórzy kłócą o tego c2d? Jeden z najlepszych procesorów do gier, świetne oc. Nie widzę wąskiego gardła przy 4ghz.

lookastdu

0 + - 2009-01-29 17:10

Mogłeś podać jeszcze ile kosztował ten konfig. Niemniej recka bardzo dobra ;) No i te wyniki: Crysis w 1600x1200 i AAx4 i 40fps! Sprzęt naprawdę mocny...

Botanix

0 + - 2009-01-31 14:07

@kulkaaa

Już odpowiadam. Wybrał kanapkę zamiast dwóch kart raczej z kaprysu :). Również nie rozumiem problemów z C2D. Teraz przy grach śmiga na 4.2 GHz i jest na około co najmniej 15% większa wydajność w grach. Testy niebawem przy recenzji C2D. 4 jajowiec mijałbym się z celem, za dużo ciepła do odprowadzenia przy rozsądnym OC a w chłodzenie wodne nikt nie miał ochoty się bawić.

@lookastdu

Daliśmy dokładnie 3527zł za jednostkę centralną :). Do tego monitor 24 cale HP za 1200zł. Plus kilka "drobiazgów" typu głośniki itd., łącznie zmieściliśmy się w 7000zł.

MAKSY

0 + - 2009-02-27 11:51

Musi byc drogi.

entuzjasta789

0 + - 2009-03-04 10:15

dobrze dobrze;ta karta posiada dwa osobne GPU a nie 2 Rdzenie!Karta działa jakby w trybie CrossFireX gdzie gdzie dwie karty są na jednej płytce PCB!!!!:D

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

O autorze miniRecenzji

Nick: Botanix

Imię: Bartosz

Nazwisko: Bielawski

Wiek: 26

Status: zwykły

Punkty: 139

Specjalizacje usera:

  • głośniki
  • karty graficzne
  • procesory

Ulubieni producenci usera:

  • AMD
  • ATi
  • Logitech

  pokaż więcej

Zobacz komputer usera:

  • Sempron
  • Ostatnie miniRecenzje
deamonix1 | 2012-05-22

Niedoceniany przez fora GIGABYTE GeForce GT430OC

kategoria: karty graficzne

Firma GIGABYTE wypuściła GeForce GT 430OC który bazuje na chipie - GF 108 - karta graficzna, która łączy w sobie wysokie osiągi i niską cenę.

 

ocena

1212

odsłon: 2722

HemaN | 2012-05-22

Wycieczka na Cape Verde, czyli Radeon HD7770 okiem użytkownika

kategoria: karty graficzne

Dla każdego entuzjasty sprzętu komputerowego wymiana elementów wychuchanej maszyny do niemalże święto.

 

ocena

220

odsłon: 1797

Diego_90 | 2012-05-21

PC Audio - JBL by Harman Jembe vs Logitech Z-520

kategoria: głośniki

Jak na tle najmocniejszego stereofonicznego zestawu Logitecha wypada najnowszy tego typu produkt JBL-a?

 

ocena

011

odsłon: 1158