Bakak | 2011-12-13

Wentylator Nocuta NF-F12 PWM - rzut oka

kategoria: akcesoria, chłodzenie

typ tekstu: test

 

Noctua to znany i ceniony producent sprzętu "chłodniczego". Jeśli masz podkręcony procesor, lub jesteś fanem ciszy i niskich temperatur panujących wewnątrz posiadanego PCeta, to w asortymencie tej firmy na pewno znajdziesz coś dla siebie. Radiatory na procesory oraz wentylatory przeróżnego zastosowania "to to, co tygryski lubią najbardziej". Producent słynie również z bardzo wysokiej jakości i wytrzymałości swoich produktów, niestety albo "stety" idzie to w parze z ich wysoką ceną. Poniżej będziecie mogli zapoznać się z krótką recenzją tytułowego bohatera: Nocuta NF-F12 PWM. Do porównania wykorzystałem seryjny wentylator dołączany wraz z Chłodzeniem Scythe Mugen II - Slip Stream.

 

  Spis treści
 

 

 

 

 

 

 

 

 


Platfotma testowa


Procesor
AMD Phenom II x4 955 3.2 GHz Rev.C3 
(O/C @4.0 GHz 1.512 V)

Wentylator:

Nocuta NF-F12 PWM

 

Wentylator:

Scythe (seryjny)


Chłodzenie CPU: 
Scythe MUGEN 2

 
Dysk twardy: 
Samsung 500 GB 16 MB HD502HJ F3 SATA-2
  Karta graficzna: 
Gigabyte Radeon HD 6870 WindForce x3 915/1050 MHz
  Płyta główna: 
Asus M4A89GTD PRO/USB3
  Pamieci RAM: 
GoodRam Play 1600 Mhz 9-9-9-24
  Kontroler wentylatorów
Scythe Kaze 3,5"
 
zasilacz: 
Chieftec CFT-750-14C 750W (modularny)
 
Monitor: 
BENQ G2220HD (22" 1920x1080)
 
Obudowa: 
Cooler Master Centurion 590

Główny bohater testu

Nocuta NF-F12 PWM

Wentylator jest zapakowany w pudełko, wykonane z dobrej jakości tektury. Na froncie znajduje się niewielkie okienko przez, które widać jego fragment. Tylna część opakowania zawiera kilka informacji o zawartości w różnych językach, niestety zabrakło na nim polskiego opisu.

   

Ponieważ po raz pierwszy mam do czynienia z produktami tej firmy, mile zaskoczył mnie wygląd tylnej części pudełka, którą można otworzyć niczym książkę. Znajdują się tam dokładne informacje na temat wentylatora i jego możliwości.

Wentylator i akcesoria są umieszczone w plastikowym etui, zapewnia ono bezpieczny transport. Może też pełnić rolę schowka dla akcesoriów, które nie zostały wykorzystane podczas montażu.

Wszystkie akcesoria
Kołeczki Śrubki
  

Górna przejściówka ogranicza prędkość obrotową wentylatora do 1000 Obr/min. Dolna to bezstratny rozgałęziacz, bardzo przydatny w przypadku montowania 2 wentylatorów na chłodzeniu CPU.

 

Bezstratna przejściówka wydłużająca standardowy kabel wentylatora. Jej długość to 33 cm. Po zamontowaniu do wentylatora całość liczy 53 cm długości.

Mała galeria

 

Kabelek zasilający ma 20 cm długości. 

Front wentylatora - w rogach widać niewielkie zagłębienia. Jest to jeden z elementów wpływających na wyciszenie konstrukcji. Powietrze przepływające przez ten element wpada w łopatki z mniejszym impetem.
Poniżej graficzne przedstawienie tego rozwiązania.

   

Wentylator jest standardowo wyposażony w gumowe nakładki wytłumiające drgania. Biorąc pod uwagę kłopotliwy montaż tradycyjnych podkładek, to takie rozwiązanie jest po prostu rewelacyjne.
 

Na tylnej części widoczne są nieruchome łopatki z wyżłobieniami nachylone pod kątem 31-37 stopni. Mają one ograniczyć szum przepływającego powietrza oraz kierować jego strumień w jedno miejsce zapobiegając rozpraszaniu go w obudowie lub na chłodzeniu CPU.

Powyżej, na fotce po lewo, został zaprezentowany skupiony strumień powietrza Focused Flow™ System. Producent w ten sposób przedstawia zasadę działania takiego rozwiązania, Natomiast po prawej, jego wpływ na temperaturę samego radiatora.

 

Po lewej widoczne jest zdjęcie ze strony Noctua. Zaznaczyłem na nim specjalne wgłębienia, które wg producenta mają usprawnić/wygładzić przepływ powietrza, zapobiegając tym samym, niepożądanym wibracjom łopatek wentylatora (kliknięcie na fotkę spowoduje jej powiększenie).

 

Wentylator jest wyposażony w łożysko olejowe, samosmarujące i samostabilizujące się. Zabezpiecza to łopatki wentylatora przed wchodzeniem w dodatkowe wibracje, jednocześnie wyciszając całą konstrukcje.

  

Dzięki zastosowanym lożyskom Noctua jest wyraźnie cichsza niż Slip Stream, aczkolwiek aby zauważyć tą różnicę trzeba mocno zbliżyć ucho do obudowy.

Filmik prezentujący pełen wachlarz możliwości wentylatora Nocuta NF-F12 PWM


Procedura i Aplikacje Testowe

Testy obciążeniowe przeprowadziłem za pomocą aplikacji OCCT:

  • 30-sto minutowy test, 100% obciążenia procesora
  • "large data set"
  • priorytet wysoki
  • temperatury CPU monitorował program Core Temp w wersji 0.99.8.
  • prędkość obrotową wentylatorów w obudowie monitorował program CPUID HW Monitor

Prędkość obrotową wentylatorów odczytywał program CPUIDHM. Ponieważ w przypadku Nocuta NF-F12 PWM minimalną wartość można kontrolować za pomocą dołączonej przejściówki redukującej napiecie, postanowiłem dla obu wentylatorów ustalić to samo minimum 1000 Obr/min [RPM]. Maksymalne prędkości obrotowe były uzyskane pod kontrolą BIOS-u, natomiast 1000 Obr/min.  ustawiłem za pomocą kontrolera obrotów Scythe Kaze 3,5".

Wszystkie testy były przeprowadzane pod Windows 7 64Bit


Warunki testu 

Testy przeprowadzałem w temperaturze pokojowej, około 23-25 st. Celsjusza. Platforma testowa zamknięta była w obudowie typu "Midi Tower" Cooler Master Centurion 590, wyposażonej w trzy wentylatory utrzymujące stały przepływ chłodnego powietrza oraz jego 1właściwą cyrkulację.

Podczas każdego pomiaru wentylatory były ustawione na maksymalną prędkość:

2x 1200 Rpm - Front obudowy
1x 1500 Rpm - Tył obudowy

Wentylatory były tak ustawione, aby strumień powietrza był kierowany na tył obudowy.

Scythe Nocuta NF-F12 PWM

 


Specyfikacja wentylatorów

Poniżej znajdują się podstawowe informacje na temat obu wentylatorów. Podczas testów prędkość obrotową wentylatorów odczytywał program CPUIDHM. W trakcie testów okazało się że, wentylator Noctua osiąga maksymalną prędkość obrotową na poziomie 1420-1450 Obr/min, a Scythe Sleap Stream 1350 Obr/min. Dlatego postanowiłem uśrednić te wartości w dół. Na wykresach znajdą się następujące wartości: 

  • Noctua 1400 Obr/min. (rpm)
  • Scythe 1300 Obr/min. (rpm)
  Noctua Scythe
 
Rozmiary  120x120x25 mm 120x120x25 mm
Waga b/d 115 g
Prędkość obrotowa  300~1500 rpm (±10%) 0(+200 rpm) - 1,300 rpm(±10%)
Głośność  0 - 22,4 dBA 0 - 26.50 dBA
Przepływ powietrza  0 - 93,4 m³/h

0 - 126 m³/h

Łożyska SSO2 olejowe ślizgowe
Żywotność [h] 150000 30000
gwarancja 6 lat 2 lata

 


Testy

Na poniższych wykresach widać jak sprawuje się główny bohater testu do spółki z radiatorem Scythe Mugen II.

 
 

Jak widać wentylator Nocuta NF-F12 PWM pod względem osiąganych przez radiator temperatur nie wygrywa z seryjnym "kolegą". Choć różnice na poziomie jednego stopnia Celsjusza przypominają bardziej błąd pomiarowy niż faktyczną przewagę.


Podsumowanie

Bardzo ważnym parametrem każdego wentylatora jest jego sprawność, czyli to, jaką ilość powietrza jest w stanie przez siebie przetłoczyć w ciągu 60 minut. Wartość tą, wyraża się w metrach sześciennych na godzinę [m³/h]. Noktua wg. producenta ma przepływ powietrza na poziomie 93,4 m³/h, natomiast seryjny wentylator Scythe, aż 126 m³/h. Tytułowy bohater testu ma ten współczynnik mniejszy o 30%, a mimo to, jego wydajność jest zbliżona do konkurenta. Ponadto jest cichszy niż Scythe Slip Stream i osiąga podobne temperatury przy tym samym radiatorze na CPU. Noctua jest również staranniej i lepiej wykonany, ma bogate wyposażenie, którego często próżno szukać u konkurencji w podobnej cenie. Odznacza się również ciekawymi rozwiązaniami takimi jak: olejowe łożyska (zapewniają 150 tys. godzin pracy), gumowe nakładki na rogach wentylatora, czy też funkcja Focused Flow™ System - skupiająca wydmuchiwany strumień powietrza.
Wymienione cechy/elemety/rozwiazania/technologie (niepotrzebne skreślić) oraz 6 lat gwarancji sprawiają, że Nocuta NF-F12 PWM jest rewelacyjnym produktem/wentylatorem. Choć nie do końca...
...za spory minus można uznać fakt, iż wentylator obraca się szybciej niż konkurent, a mimo to osiąga mniejszy przepływ powietrza. Sam procesor ma minimalnie wyższe temperatury, gdy Noctua NF-F12 jest zamontowany na radiatorze, zaś od kupna odstrasza cena - ponad 90zł to po prostu drogo.

Przed aktualizacja, uznałem, że Noctua NF-F12 PWM wygrał z Slip Stream, aczkolwiek po głębszej analizie wyników oraz sugestiach bardziej doświadczonych benchmarkowiczów (Diego_90), postanowiłem ocenę końcową pozostawić Wam.
Osobiście uważam, że Noctua to dobry produkt tylko trochę za drogi, gdyby jego cena była niższa o około 20zł otrzymałby 5 gwiazdek.  Zachęcam też do dyskusji na ten temat w komentarzach.

 

  Podsumowanie: Wetylator Nocuna FN-F12 - rzut oka
 

Plusy:
bardzo cichy
solidny
estetycznie wykonany
olejowe łożyska
 gumowe nakładki
bogate wyposażenie
 żywotność 150000 h
 6 lat gwarancji!
wydajność...

Minusy:
... jest dyskusyjna
wysoka cena!
temperatury po zmianie wentylatora nieznacznie wzrosły...
...co sprawia, że w moim przypadku jego zakup jest nieopłacalny 

Cena w dniu publikacji: ok 91,70 PLN

 

Dziękuje redakcji za wypożyczenie sprzętu do testów, oraz benchmarkowiczom za pomoc przy recenzji, Diego_90 i Lightning :)



odsłon: 4981

Komentarze

(58)

Diego_90

1 + - 2011-12-14 16:45

Czemu do testów nie wykorzystałeś Scythe Kaze 3,5"? Czym w końcu ustawiałeś te obroty wentylatorów?
"Podczas testów prędkość obrotową wentylatorów kontrolował program CPUIDHM."

"Ponieważ w przypadku Nocuta NF-F12 PWM maksymalną prędkość obrotową można kontrolować za pomocą dołączonej przejściówki. Postanowiłem dla seryjnego wentylatora Scythe Mugen-a też ustalić minimalny i maksymalny poziom obrotów, który kontrolowałem regulatorem obrotów Scythe Kaze 3,5":"
Po co tam na końcu jest „:”?

Przegrał, ale wygrał? Coś tutaj nie pasuje... Ocena super zdecydowanie tutaj nie pasuje.
Jakoś tabelki podsumowującej = masakra.
Wyśrodkowany tekst pomiędzy obrazkami też jakoś mi się nie spodobał.

Diego_90

0 + - 2011-12-14 16:46

Zdjęcia ogólnie fajne, wykresy przejrzyste.

Bakak

0 + - 2011-12-14 16:56

maksymalne predkosci obrotowe byly uzyskane pod kontrola biosu natomiast 1000rpm ustawilem za pomoca Scythe Kaze 3,5' ten dwukropek za nazwa to literowka ktorej nie wychwycilem.
w podsumowaniu napisalem dlaczego noctua wygral. A no dlatego ze mimo mniejszej sprawnosci osiaga zblizony wynik do wentylatora posadajacego o 30% wieksza sprawnosc/przepustowosc powietrza.

Bakak

0 + - 2011-12-14 16:59

podsumowanie robilem narzedziem stworzonym przez jenomaxa(bodaj) nie wiem czemu wyszlo takie slabe ale nie mialem juz czasu na tworzenie wlasnego :/

Diego_90

0 + - 2011-12-14 17:00

Pewnie nie zapisałeś tego jako PNG

Lightning

0 + - 2011-12-14 17:18

Jeśli wkrótce będziesz pisał jakąś nową mini recenzję (a będziesz ;) ) to możesz napisać do mnie na gg - zrobić Ci tabelę z oceną jak trzeba.

Bakak

0 + - 2011-12-14 17:22

Ok z góry dziękuję :)

Diego_90

0 + - 2011-12-14 17:00

Mimo wszystko, trochę taki komiczny ten plus wydajność.

Z takim opisem dopiero wiem, jak były kontrolowane wentylatory. Poprzednie opisy wprowadzają tylko zamieszanie. Na dobrą sprawę nie wiadomo co i jak.

Diego_90

0 + - 2011-12-14 17:06

92 zł SUPER PRODUKT, który przegrywa z "zwykłym" SS? Rozumiem, jakbyś odznaczył go "Dorby produkt", bo bez wątpienia nim jest. Wysoka kultura pracy, oraz dobra wydajność. Ale za tą cenę wydajność jest zdecydowanie za niska.

Bakak

0 + - 2011-12-14 17:17

No cóż co do "super produktu" masz chyba racje, co do kontroli prędkości obrotowej chyba też, zaraz napisze do redakcji z pytaniem czy mogę zrobić małą korektę, natomiast co do wytłumaczenia dlaczego wygrał wentylator Noctua to wyjaśniłem ten temat szczegółowo w podsumowaniu.

Diego_90

0 + - 2011-12-14 17:23

No to czekam na poprawki :)

tomcug

1 + - 2011-12-14 17:25

Czytam, czytam i sobie myślę "taka fajna recka", a tu nagle katastrofa. Pozwól, że Cię zacytuję:

"Noktua ma ten współczynnik na poziomie 93,4 m³/h, natomiast seryjny wentylator Scythe, aż 126 m³/h."

To świadczy tylko o tym, że Slip Stream jest lepszy! A fakt, że Noctua osiąga gorszy wynik przy większej prędkości obrotowej jeszcze bardziej ją pogrąża. Cena również nie pomaga... Popraw to, bo poleci minus zasłużony.

Bakak

0 + - 2011-12-14 18:54

Pozwól że zacytuje sam siebie z komentarza niżej:

"Po pierwsze to nie był pojedynek. Po prostu musiałem dać jakiś wentylator do porównania i siłą rzeczy padło na seryjny wentyl Scythe.Oczywiście różnica w temperaturze może być też zwykłym błędem pomiarowy gdyż oscyluje w granicy 1* Celsjusza.
Natomiast wentylator Noctua uznałem za zwycięzce ponieważ:
- jest cichy niż ten od Sythe mimo większej prędkości obrotowej
- ma lepszą sprawność względem Scythe bo mimo mniejszej ilości przedmuchiwanego powietrza osiąg zbliżone wyniki
- jest solidniejszy i ma ciekawe rozwiązania
- ma bardzo dużo przydatnych akcesoriów których w większości próżno szukać u innych producentów"

to by było tyle w tym temacie.

PJSPP

0 + - 2011-12-14 17:25

Zgadzam się z Diego_90. Przegrał, ale wygrał?
Coś musiało być nie tak z chłodzeniem, bo jeśli seryjny ciśnie więcej powietrza na radiator niż Noctua to temp. powinna być niższa - zwykłe prawo termodynamiki (no chyba, że seryjny ma tak dużą "szybkość" przewiewu, że tarcie rozgrzewa radiator :D). Możliwe też, że seryjny ma zawyżone parametry, niż rzeczywiście.
Druga sprawa to głośność. Skoro nie słychać różnicy to po co przepłacać? Dla mnie tu znowu Noctua z powodu ceny traci.
Trzecia sprawa to dodatki. Są jak najbardziej na plus. Tylko wydaje mi się, że skoro seryjny wentylator bez takich bajerów jest równie cichy, to Noctua przegrywa.
Ogólnie zatem pięć gwiazdek to (bazując na twoich badaniach i moich spostrzeżeniach oraz cenie) za wysoka ocena. Ja bym dał maksymalnie 3,5.

Co do samej minirecezji:
+ fotki dobre
-+ stylistyka mi nie bardzo odpowiada, ale nie jest zła
- trochę literówek (to chyba dlatego, że jak napisałeś nie miałeś czasu)
+ opis wentylatora wydaje mi się "żywcem wzięty" ze strony producenta (i słusznie, bo do czegoś na końcu trzeba się odnieść)
- marnej jakości tabelka (brak czasu cię jednak nie rozgrzesza - można było opublikować dzień później)
- część tekstu wyrównana do lewej a, część justowana

Bakak

0 + - 2011-12-14 18:52

Po pierwsze to nie był pojedynek. Poprostu musiałem dać jakiś wentylator do porównania i siłą rzeczy padło na seryjny wentyl Scythe.
Oczywiście różnica w temperaturze może być też zwykłym błędem pomiarowy gdyż oscyluje w granicy 1* Celsjusza.
Natomiast wentylator Noctua uznałem za zwycięzce ponieważ:
- jest cichy niż ten od Sythe mimo większej prędkości obrotowej
- ma lepszą sprawność względem Scythe bo mimo mniejszej ilości przedmuchiwanego powietrza osiąg zbliżone wyniki
- jest solidniejszy i ma ciekawe rozwiązania
- ma bardzo dużo przydatnych akcesoriów których w większości próżno szukać u innych producentów

Możliwe że błędem było danie mu oceny "5", ale w momencie jej wystawiania moja subiektywna, powtarzam, subiektywna ocena wskazywała na właśnie taką. Nie można oczekiwać ode mnie zmiany tej oceny bo uważasz inaczej, Możesz się nie zgadzać z moją oceną, ale właśnie taka jest.

Co do samego tekstu, to osobiście wszystko wyjustowałem przed publikacją, prócz niektórych podpisów pod fotkami. Najwidoczniej redakcja wyrównała tekst do lewej.
Tabelka końcowa w edytorze wyglądała bardzo przyzwoicie, tylko ten pomarańcz wyszedł jakiś blady. Nie wiem czemu w wersji finalnej jest gorzej.

Jeśli redakcja wycofa na chwilę reckę to na pewno poprawię wszystkie techniczne niedociągnięcia, ale oceny ogólnej nie zmienię.

PJSPP

0 + - 2011-12-14 20:26

"- jest cichy niż ten od Sythe mimo większej prędkości obrotowej
- ma lepszą sprawność względem Scythe bo mimo mniejszej ilości przedmuchiwanego powietrza osiąg zbliżone wyniki"

Większa prędkość obrotowa, a mniejszy przepływ oznacza, że sprawność jest gorsza. Zrozum też, że dużo większy przepływ musi bardziej ochłodzić radiator niż mniejszy. Tu jest różnica rzędu 30% (biorąc za podstawę Noctue) i uzyskanie praktycznie takich samych temperatur oznacza, że coś nie tak z cyrkulacją w obudowie, albo z twoimi pomiarami. Chyba, że radiator ogrzewa całe wnętrze i wentylatory wieją powietrzem o temperaturze tegoż radiatora.

Bakak

0 + - 2011-12-14 20:51

Obudowa jest wyposażona w 2x wentylatory 1200 RPM na przodzie i 1x na tylnej ściance 1500 RPM. Sytuacja o której piszesz raczej nie ma możliwości zaistnieć. Choć kto wie?

Po raz pierwszy pod lupę brałem wentylator i może rzeczywiście moje wnioski są błędne? Skoro tyle osób mówi, takie są to chyba się nie mylą?

juggler

1 + - 2011-12-14 17:59

Przyznam szczerze, że nie czytałem wszystkiego, ale daję plusa za liczne fotki i przejrzyste wykresy. Jestem pod wrażeniem tego, jak bardzo można się rozpisać o wentylatorze :)

Bakak

0 + - 2011-12-14 19:03

Przeczytałem podsumowanie jeszcze kilka razy, aby zrozumieć o co wam chodzi i już wiem czemu się tak dziwicie mojej ocenie.

W podsumowaniu brakuje dość istotnej informacji uzasadniającej moje wnioski.

Otóż powinno znaleźć się tam jeszcze jedno zdanie, wpisałem je wielkimi literami:

"Noktua ma ten współczynnik na poziomie 93,4 m³/h, natomiast seryjny wentylator Scythe, aż 126 m³/h. MIMO, ŻE TYTUŁOWY BOHATER TESTU MA TEN WSPÓŁCZYNNIK MNIEJSZY JEGO WYDAJNOŚĆ JEST ZBLIŻONA DO KONKURENTA. Właśnie dlatego za zwycięzcę uznałem Nocuta NF-F12 PWM. Na korzyść triumfatora przemawiają również..."

Moje niedopatrzenie i za to przepraszam.

tomcug

0 + - 2011-12-14 19:59

Widzę, że wciąż nie pojmujesz. Po pierwsze, te dane nie muszą być w 100% zgodne z prawdą, a po drugie, Noctua była mniej wydajna przy WYŻSZEJ prędkości obrotowej! Co istotne, przy zastosowaniu innego układu chłodzącego (Pentagram Karakoum itp), Slip Stream na 100% powiększyłby przewagę i to bardzo. Jeśli tego nie zrozumiesz i nie zreflektujesz się, to naprawdę poleci minus, bo byłby zasłużony. Błędne wnioski, niepoparte żadnymi mocnymi testami, jak np inny cooler, o czym pisałem.

tomcug

0 + - 2011-12-14 19:59

Widzę, że wciąż nie pojmujesz. Po pierwsze, te dane nie muszą być w 100% zgodne z prawdą, a po drugie, Noctua była mniej wydajna przy WYŻSZEJ prędkości obrotowej! Co istotne, przy zastosowaniu innego układu chłodzącego (Pentagram Karakoum itp), Slip Stream na 100% powiększyłby przewagę i to bardzo. Jeśli tego nie zrozumiesz i nie zreflektujesz się, to naprawdę poleci minus, bo byłby zasłużony. Błędne wnioski, niepoparte żadnymi mocnymi testami, jak np inny cooler, o czym pisałem.

Bakak

0 + - 2011-12-14 20:37

Ta recenzja to moja subiektywna ocena tego wentylatora i mimo, że z ekonomicznego punktu widzenia oraz pod względem prędkości obrotowej wypada słabiej niż Slip Stream. To uważam, że jest to dobry produkt i jedyna rzeczą, którą mogę zmienić w ocenie końcowej jest ilość przyznanych punktów zamiast 5 dać 4.

Ponadto nie poprawie już testów, które zakończyłem. Wentylator wrócił do redakcji, nie posiadam również innego radiatora do porównania i nie będę mieć, więc ten argument jest bezpodstawny. Ty osobiście tylko przypuszczasz, że będzie lepszy wynik, nie wiesz tego na pewno.

Testy na tym konkretnym chłodzeniu w konfrontacji z tym konkretnym wentylatorem nie wskazują jednoznacznie na przewagę Slip Stream-a. To są twoje wnioski.
Różnice na poziomie jednego stopnia Celsjusza to żadna przewaga. Po za tym jak robiłem testy to w pomieszczeniu nie było stałej temperatury. Co również może wpływać na ogólny wynik.

Jeśli chcesz dać minusa to tak zrób, masz do tego prawo. Moim błędem było podanie zbyt małej ilości argumentów przemawiających na korzyść Noctua i uzasadniających taki werdykt.

Bakak

0 + - 2011-12-14 20:52

jeśli redakcja zgodzi się na cofnięcie recenzji to jeszcze raz przeanalizuje wyniki.

tomcug

0 + - 2011-12-19 22:02

A niech Ci będzie, poleciał plus. Natomiast moje słowa o większej przewadze Slip Stream'a na innym chłodzeniu to nie domysły, to doświadczenie ;). To, co zrobiłeś, w żaden sposób nie udowadnia "wyższej sprawności Noctu'y". To by było na tyle.

Bakak

0 + - 2011-12-19 23:37

Robiłem testy tylko na MUGEN-ie i tylko na nich opierają się moje wnioski. W tym konkretnym przypadku innych nie dało się wyciągnąć. Może kiedyś kupie inne chłodzenie i porównam choć jest to mało prawdopodobne.

polischmen

0 + - 2011-12-14 19:09

plusik mimo wszystko

szymekk96

0 + - 2011-12-19 17:04

Tekst czyta się całkiem przyjemnie. Można napotkać brak/ złe umieszczenie przecinka w zdaniu, ale reszta pod względem stylistycznym jest ok.
Co do podsumowania i tych innych przyczepiał się nie będę, bo nie jestem ekspertem w tej dziedzinie.

Recenzja na przyzwoitym poziomie - ++.

rafbgo

0 + - 2011-12-19 21:12

"+" ;)

Lightning

0 + - 2011-12-19 21:13

Dobrze rozumiem? Ten wentylator zapewnia większą ciszę, ale kosztem temperatur?

tomcug

0 + - 2011-12-19 22:03

Plus minus tak, dodatkowo kosztem znaczenie wyższej ceny :E.

Bakak

0 + - 2011-12-19 23:33

Nie rozumiem dlaczego nikt z was nie widzi tego, że ta wyższa temperatura to tylko 1 stopień Celsjusza. Natomiast sam wentylator jest:
- lepiej wykonany
- ma 6 lat Gwarancji!
- 150000 h żywotności!!
- bardzo dużo akcesoriów których nie ma w zestawie z Slip Stream, który kosztuje 37zł i jest: głośniejszy, ma tylko 30000 h żywotności i 2 lata gwarancji.

Na fakt, iż jakiś produkt jest lepszy od innego, nie składa się tylko jego wydajność. Są to również dodatki i niezawodność, a Slip Stream posiada tych cech o wiele mniej.

kachol

0 + - 2011-12-20 07:23

Wydajność, cisza i trwałość to najważniejsze cechy wentylka. Te wszystkie dodatki mają zapewnić podwyższenie parametrów. co mi po izolacjach dźwiękowych, bajerkach srelkach gdy nic na tym nie zyskuje. Popatrz: fabryczny daje w twoich testach taką samą temperaturę jak noctua i to za mniejszą cenę i przy braku jakiś dodatkowych bajerów. Ma 2 lata gwarancji przy prawie 3,5 roku żywotności. Noctua 6 lat gwarancji przy ponad 10 latach żywotności i jest cichszy - i tylko w tym wygrywa z fabrycznym. Jest tylko jedno ale - żywotność jest szacowana teoretycznie na podstawie doświadczeń w ściśle kontrolowanych warunkach laboratoryjnych. A jaka jest prawda. Poza tym kto mając kasę na tak drogi went. używa kompa przez 10 lat? Raczej prędzej zmieni kompa. Pozostaje tylko cisza jako powód zakupu noctui - czy to nie za mało jak za taką różnicę w ceni?

Bakak

0 + - 2011-12-20 09:58

gdybyś miał oba wentylatory w rekach to inaczej byś pisał. Slip Stream wygląda jak marny Polonez, a Noctua jak BMW serii 5 ;)

kachol

0 + - 2011-12-20 10:40

Masz rację: wygląda. Ale sam wygląd to za mało by aż tak przepłacać. BMW serii 5 z zewnątrz a w środku silnik i podzespoły z fiata 125p? I za takie coś zapłaciłbyś 2,5 raza więcej? Sam wygląd to za mało dla wentylka, szczególnie, że zamknięty w obudowie i dla doznań estetycznych nie będę specjalnie otwierał skrzyni i sobie na niego patrzył.
Ciekawi mnie jednak kwestia ciszy. Różnica w parametrach to około 4dBA. Przy kilku wentylatorach w obudowie wydaje mi się raczej nie uchwytna dla ucha (noctua i ten drugi są przecież wewnątrz zamkniętej obudowy,a na wlotach i wylotach są inne). Rzeczywiście słyszałeś różnicę, czy tylko bazujesz na danych katalogowych?
Aha, co do recenzji to spoko. Może być, tylko moje wnioski są inne, co do opłacalności.

Bakak

0 + - 2011-12-20 10:56

Jeśli chodzi o cisze to zacytuję siebie, fragment z mr:
"Dzięki zastosowanym lożyskom Noctua jest wyraźnie cichsza niż Slip Stream, aczkolwiek aby zauważyć tą różnicę trzeba mocno zbliżyć ucho do obudowy."

O jednym nie napisałem w samej recenzji. Oba wentylatory uruchomiłem poza obudową i przystawiłem do ucha w odległości około 30cm od niego (mniej więcej).
Na tej podstawie oceniałem również ich głośność.
Obie metody są mało wiarygodne, choćby ze względu na fakt, że Slip Strem ma już prawie 2 lata.

Co do porównania Slip stream do poloneza i Noctua do BMW serii 5. Bardziej chodziło mi o fakt, iż Polonez to stary rupieć z nieco podrasowanym silnikiem w którym wszystko się trzęsie i zaraz rozleci. Zaś Noctua to nowoczesny, bezpieczny, szybki BMW serii 5. W razie wypadku zdecydowanie wolał bym siedzieć w BMW.

Bakak

0 + - 2011-12-20 10:58

Ps
Na sonometr mnie nie stać :/

kachol

0 + - 2011-12-20 11:23

Widzę, że bronisz swego jak lwica młodych. Masz ode mnie plusa, choć dalej uważam, że tego drugiego noctua niczym nie przebija by warto rozważać zakup.

"Bardziej chodziło mi o fakt, iż Polonez to stary rupieć z nieco podrasowanym silnikiem w którym wszystko się trzęsie i zaraz rozleci. Zaś Noctua to nowoczesny, bezpieczny, szybki BMW serii 5. W razie wypadku zdecydowanie wolał bym siedzieć w BMW. "
[humor]Porównanie to nie jest dobre, bo zakładasz, że dojdzie do wypadku, po co więc płacić więcej. Lepiej nie wsiadać w ogóle.[/humor] Rozumiem intencję, ale dalej pozostaje, że noktua choć fajna w parametrach nie przebija Slip Streama.
Sonometr to nie wszystko. Potrzebna też "komora ciszy".

boreas

0 + - 2011-12-20 12:06

Tu nie chodzi o obronę swojego zdania, tylko o uświadomienie czytelnikom, że nie zawsze liczy się tylko wydajność i cena.
Czasem warto spojrzeć na sprawę całościowo.
Jak parę miesięcy temu przesiadałem się na nową płytę, pamięci i grafikę, to głównym kryterium wyboru był pobór energii.
Stary komp w spoczynku brał 200 W, był bardzo wydajny i pod względem zastosowań, do których był przeznaczony, czyli GRY sprawował się idealnie. Niestety pobór prądu był kolosalny.
Spoczynek 200 W w grach około 460 W.
Po zmianie sprzętu wydajność nieco spadła, ale pobór prądu również:
- Spoczynek 115-120 W
- Obciążenie 330-360 W (głównie gry)
Wg mnie zmiana poszła bardzo na plus, a jak Ty uważasz?

Bakak

0 + - 2011-12-20 12:09

Wygląda na to, że napisałem ten koment z konta mojej Żony :) Serdeczne pozdrowionka dla Niej :*

tomcug

0 + - 2011-12-20 18:57

Ależ zaciekle bronisz swojego... Jeszcze sam się przyznajesz, że część danych może być mało wiarygodna... No cóż, widocznie Tobie nie będzie się dało przetłumaczyć pewnych kwestii, to jak z userami Androida (a wcześniej iOS) ;).

Bakak

0 + - 2011-12-20 19:33

Strasznie czepiasz sie słówek.
Ocena tego wentylatora jest subiektywna i opisuje moje odczucia z jego dzialania. Na moje ucho Noctua jest cichszy. Jeśli nie zgadzasz sie z moja opinia to ok, masz do tego prawo :)
Może kiedyś napiszesz recenzje w kórrej ja tez sie z Toba nie zgodze, ale i tak dostaniesz plusa bo recka bedzie dobra i tyle.

Szczerze mówiuąc nie bronie swojego zdania tylko próbuje pokazać, że dany produkt to nie jest tylko cena i wydajność. Tylko składają się na niego jeszcze inne elementy.
Gdyby ktoś dał mi ten wentyl bez pudełka dodatkowych akcesoriów i powiedział, że kosztuje ponad 90zł oraz, że jest super zajefajny bierz w ciemno. Spojżał bym na niego jak na idiote i powiedział żeby puknał się w głowę. Natomiast w komplecie sprawa przedstawia sie nieco inaczej.
Same akcesoria dodane do tego wentyla sa warte przynajmniej 30zł. Zerknij sobie na sklepy internetowe w których sprzedaja takie dodatki i sprawdz ile to kosztuje.
- patmedia.pl
- coolin.pl
i inne.

tomcug

0 + - 2011-12-21 15:14

Powiem tak, piszesz o wyposażeniu. No to na co mi te wszystkie kołeczki, przejściówki i cała reszta śmieci? Wentyl po prostu podłączam do płyty głównej i przykręcam do obudowy. Ma działać. Po prostu. Ale koniec czepiania się, to Twoja ocena i niech będzie ;). Dałem plusa, bo przyjemnie się czytało, a że się nie zgadam, to musiałem napisać. Co do moich recek na BMK, już tutaj niczego nie napiszę, bo znalazłem lepszą ofertę ;).

boreas

0 + - 2011-12-20 11:15

Plusik za recke. Jestem pod wrażeniem ile można napisać o wentylatorze, tak jak już wcześniej ktoś o tym wspomniał. Mnie sie osobiście podoba ten wentylator, ma fajny wygląd, dobre parametry i jest cichy.
Kachol, wiem że zwykle nie trzyma sie tego samego komputera przez 10 lat, ale taki wentylator mozna przełożyć i wykorzystać w następnym.
Jeśli ktoś ma "przezroczystą" obudowę, to taki wentylator fajnie wygląda.
Osobiście zakupiłabym go, gdyby kosztował ok 10-15 zl mniej (na duży plus idą akcesoria, które są do niego dołączone).

kachol

0 + - 2011-12-20 11:29

Ja używam komputera do pracy, a nie jako wystrój wnętrza. Patrzę z takiej perspektywy i tak oceniłem Noctue. Wentylator można przełożyć, ale po około 3 latach podejrzewam, że bez odpowiedniej konserwacji będzie głośny. Dlatego wolę kupić tańszy, a różnicę zostawić, by za 3 lata kupić nowy, zamiast rozkręcać kompa, czyścić wentylator (powiedzmy co pół roku). Swój komp czyszczę raz na dwa lata - nie jest super wydajny, więc nie mam problemu z chłodzeniem i kurzem (mało wlotów i wentyli).

boreas

0 + - 2011-12-20 11:45

Rozumiem Twój punkt widzenia. Każdy ma swój i pod jego kątem ocenia przydatność podzespołów. Recenzowany wentylator rzeczywiście wydaje się mało opłacalny bo 90zł to dużo. Jednak w moim przypadku czyszczenie kompa nawet co dwa miesiące to konieczność, gdyż w domu latają dwa koty i pies :) Po 2 latach nic nie robienia, komputer już dawno przeszedłby do historii ;) hehe

MarJano

0 + - 2011-12-20 12:57

dobra recka, podoba mi sie , + leci

Lexor

0 + - 2011-12-20 17:35

Nocuta zmieńcie te kolory!!! recenzja super ale wydaje mi sie że nie opłaca się kupować tego wentyla

ICE1979

0 + - 2011-12-21 22:54

TO NOCUTA czy NOCTUA bo nie wiem ? :P

Bakak

0 + - 2011-12-21 23:33

Noctua

Bakak

0 + - 2011-12-21 23:34

kurde nie zauważyłem błędu w tytule :/ literówka

Wiskas

-1 + - 2011-12-22 02:22

Dyskusja niepotrzebna. Każdy ma swój rozum i swoje wnioski na temat wentylatora .O gustach się nie rozmawia. Mamy erę wielkiego marketingu i wojnę o każdego klienta, więc nawet śliczne opakowanie się liczy. Ja osobiście należę do grupy „skrucz” i 90zł wole przeznaczyć na inne "używki" "rozrywki" ( a w budzie niech się pali i smali )
Za eleganckie przedstawienie ”Noctuy” PLUSIK
Ps. Ładnie dobierasz słówka :) Nie przekonują mnie te wspaniałe technologie zarządzania powietrzem! Sam wentylator wygląda bardzo solidnie! Czekamy na następne wypracowania!

Bakak

0 + - 2011-12-22 10:33

Masz racje, o gustach się nie dyskutuje :)
Niedługo pojawi się kolejne "wypracowanie", pewnie po świętach :)

pozdrawiam

ICE1979

0 + - 2011-12-24 10:20

jednak wydajnosc jest cecha subiektywna

Diego_90

1 + - 2011-12-27 13:16

Miło z Twojej strony, że znalazłem się w podsumowaniu ;)

Za recenzję po poprawce mogę dać +, chociaż jeszcze trochę bym to widział inaczej. Każdy ma prawo wyrazić swoją opinię, co zrobiłeś w tej publikacji i chwała Ci za to.

Wojtasx

0 + - 2011-12-29 09:50

NOCTUA a nie NOCUTA jak jest w recenzji :P

mery_master

0 + - 2012-01-06 14:29

Czy u Was te wyniki nie są zawyżone ? http://pcfoster.pl/artykul/wentylatory-120-mm---ekskluzywny-test/840-1.html

Bakak

0 + - 2012-01-06 19:12

Przestudiowałem test, który podałeś i jakoś nie widzę wielkich różnic.

Mawi997

0 + - 2012-02-03 11:16

Według mnie miniRecenzja bardzo dobra. Przejrzyste wykresy, dobre zdjęcia... Czekam na kolejne twoje recenzje bo miło się je czyta ;)

Oczywiście leci +

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

O autorze miniRecenzji

Nick: Bakak

Imię: Damian

Nazwisko: Włodarski

Wiek: 29

Status: zwykły

Punkty: 531

Specjalizacje usera:

  • gry
  • karty graficzne
  • procesory

Ulubieni producenci usera:

  • AMD
  • Arctic Cooling
  • ATi

  pokaż więcej

Zobacz komputer usera:

  • Viper 1
  • Shuttle SH67H3
  • Ostatnie miniRecenzje
deamonix1 | 2012-05-22

Niedoceniany przez fora GIGABYTE GeForce GT430OC

kategoria: karty graficzne

Firma GIGABYTE wypuściła GeForce GT 430OC który bazuje na chipie - GF 108 - karta graficzna, która łączy w sobie wysokie osiągi i niską cenę.

 

ocena

1212

odsłon: 2709

HemaN | 2012-05-22

Wycieczka na Cape Verde, czyli Radeon HD7770 okiem użytkownika

kategoria: karty graficzne

Dla każdego entuzjasty sprzętu komputerowego wymiana elementów wychuchanej maszyny do niemalże święto.

 

ocena

220

odsłon: 1756

Diego_90 | 2012-05-21

PC Audio - JBL by Harman Jembe vs Logitech Z-520

kategoria: głośniki

Jak na tle najmocniejszego stereofonicznego zestawu Logitecha wypada najnowszy tego typu produkt JBL-a?

 

ocena

011

odsłon: 1151