assistant | 2009-05-14

Zakup komputera. Wybór konfiguracji.

kategoria: komputery

typ tekstu: poradnik

 

Przed zakupem jakiegokolwiek komputera trzeba zadać sobie pytanie „do czego używany będzie zestaw?”. Po co kupować wydajny komputer który będzie używany do pracy biurowej? W dalszej części tekstu postaram się doradzić w wyborze odpowiedniego zestawu do danych zastosowań.

Wyróżnia się cztery podstawowe konfiguracje komputerów:

  • Komputer do pracy biurowej
  • Komputer domowy
  • Centrum Multimedialne
  • Komputery do gier

 

Komputer do pracy biurowej

Komputer taki jest zwykle używany do pracy z pakietami biurowymi, przeglądania Internetu. W takich komputerach nie jest ważna wydajność, oczywiście komputer musi być na tyle mocny ,aby działać stabilnie z dedykowanym systemem operacyjnym. Wystarczy tutaj zintegrowany układ graficzny, dźwiękowy i karta sieciowa. Oczywiście komputer nie może być zbudowany ze słabych jakościowo komponentów, gdyż komputer biurowy zazwyczaj pracuje po osiem godzin dziennie i musi być niezawodny. Poniżej przykładowy zestaw:

  • Płyta główna: Gigabyte GA-G31M-ES2L – cena ok. 200zł
  • Procesor: Intel Pentium Dual Core E2200 2.2 GHz – cena ok. 250zł
  • Dysk Twardy: WD Caviar Blue 80 GB WD800JD 8MB cache Serial ATA – cena ok. 170zł
  • Napęd optyczny: LG SuperMulti DVD+/-RW GH22NP20 – cena ok. 110zł
  • Obudowa i zasilacz: Modecom Active 400W – cena ok. 210zł
  • Karta dźwiękowa i graficzna zintegrowane.

Za cenę ok. 1000zł można kupić dobry zestaw do pracy. Co do pamięci RAM to 2GB dla systemu Windows Vista, dla XP wystarczy 1GB.

 

Komputer domowy

Komputer domowy służy do wielu zadań. Główne z nich to przeglądanie Internetu, komunikatory internetowe, gromadzenie domowej galerii zdjęć, muzyki, obróbka zdjęć i filmów. Do takiego komputera zalecam zastosować płytę główną ze średniej półki, procesor dwu rdzeniowy, 2GB pamięci operacyjnej i w miarę pojemny dysk aby pomieścić wszystkie pliki. Co do karty graficznej to najlepiej oddzielny układ.

  • Płyta główna: Gigabyte GA-EP43-DS3 – cena ok. 350zł
  • Procesor: Intel Core2 Duo E7400 2,80GHz – cena ok. 520zł
  • Pamięć RAM: 2x OCZ Technology 2GB DDR2 800MHz CL5 – cena ok. 220zł
  • Dysk Twardy: Samsung SpinPoint F1 500 GB 16MB Ciche – cena ok. 240zł
  • Karta Graficzna: Radeon 4770 Asus 512MB – cena ok. 450zł
  • Napęd optyczny: LG SuperMulti DVD+/-RW GH22LP20 LightScribe – cena ok. 130zł
  • Karta Dźwiękowa: zintegrowana
  • Obudowa i zasilacz: Chieftec BG-01B-B-SL - 450W – cena ok. 440zł

Cena ogólna 2350zł. Można doliczyć jeszcze czytnik kart pamięci ok. 50zł. Karta Graficzna może również być GF9600 w podobnej cenie.

 

Komputer Multimedialny

Są to komputery wykorzystywane do odtwarzania muzyki MP3, filmów DivX, DVD, przeglądania zdjęć itp. Tutaj wystarczy 2GB pamięci, płyta główna ze średniej półki, dwurdzeniowy procesor i średniej pojemności dysk twardy. Na pewno przyda się tuner telewizyjny i dobra, ładna obudowa. Komputer musi być również cichy, za czym idzie zintegrowana lub pasywnie chłodzona karta graficzna. Napęd optyczny może być nawet Blu-ray, gdyż standard ten robi się coraz popularniejszy.

  • Płyta główna: Gigabyte GA-EP43-DS3LR – cena ok. 350zł
  • Procesor: Intel Pentium Dual Core E5200 2.5 GHz – cena ok. 290zł
  • Pamięć RAM: GoodRam DDR2 2GB 800MHz CL6 – cena ok. 100zł
  • Dysk Twardy: Samsung SpinPoint F1 320 GB – cena ok. 190zł
  • Karta Graficzna: GeForce with CUDA 9600 GSO Gigabyte 512MB – cena ok. 320zł
  • Tuner TV: AverMedia AVerTV DVB-T Super 007 PCI – cena ok. 190zł
  • Napęd optyczny: LG Combo (DVD+/-RW + Blu-ray + HD-DVD) GGC-H20L – cena ok. 480zł
  • Obudowa i zasilacz: Modecom Karma -czarna - 500W – cena ok. 300zł

Za cenę 2220zł otrzymujemy porządny komputer media-center. Napęd Blu-ray można zastąpić zwykłym DVD-RW aby zredukować koszty, ale nie polecam tego robić. Tuner TV obsługuje standard HDTV.

 

Komputer do gier

Dzisiejsze gry są jak wiadomo bardzo wymagające. Tutaj wszystkie komponenty wpływają na płynność animacje w grze. Komputery do gier są przy tym dużo droższe od innych maszyn. Tutaj należy wybrać dobrą płytę główną opartą np. na chipsecie P45, co najmniej 4GB pamięci operacyjnej, szybki procesor dwu lub cztero rdzeniowy. Co do ilości pamięci karty graficznej to zależy od rozdzielczości natywnej monitora. Jeżeli wynosi ona do 1440x900 to wystarczy ok. 896MB jeśli więcej to nie zaszkodzi 2GB. Płyta główna najlepiej z dwoma złączami PCI-E aby w przyszłości rozbudować komputer o drugą kartę graficzną. Dysk twarde najlepiej podpiąć w RAID. Ważna jest też dobrze chłodzona obudowa zapewniająca szybki obieg powietrza.

Poniżej porządny zestaw dla gracza:

  • Płyta główna: Gigabyte GA-X48-DS5 – cena ok. 750zł
  • Procesor: Intel Core2 Quad Q9400 2,66 GHz – cena ok. 980zł
  • Pamięć RAM: OCZ Technology 2x 2GB DDR2 800MHz Reaper EPP CL4-4-4 Heatpipe – cena ok. 300zł
  • Dysk Twardy:2x Samsung SpinPoint F1 320 GB podpięte w RAID 0 – cena ok. 380zł
  • Karta Graficzna: GeForce with CUDA GTX 285 Asus 1GB – cena ok. 1500zł
  • Obudowa: Antec Gamer Three Hundred Case – cena ok. 270zł
  • Zasilacz: Tagan U33 - II SuperRock Series 680W – cena ok. 500zł

Za cenę ok. 4700zł dostajemy bardzo wydajny komputer dla gracz ,który spokojnie wystarczy do dzisiejszych i przyszłych gier. Istnieje możliwość rozbudowy pamięci RAM do 8GB, dodanie drugiej karty graficznej. Dwa dyski podpięte w RAID zapewnią bardzo dobry transfer.

 

Podsumując, przed zakupem komputera warto się zastanowić do czego będzie używany. Nie warto kupować oddzielnej karty graficznej do komputera biurowego ,gdyż nie wykorzystamy jej potencjału.



odsłon: 6727

Komentarze

(34)

nikrol

0 + - 2009-05-15 18:23

mam niewielkie zastrzezenia do zestawu gracza bo w sumie mozna dolozyc do plyty 100 zl i kupic Core i7 920 (lub za jakis czas slabszego i5) albo odjac 100 zl i kupic phenoma II 955 a zestaw bedzie wydajniejszy

entuzjasta789

0 + - 2009-05-15 21:43

już niektórym brakuje ciekawego tematu to piszą o byle czym i to nieciekawie:/

Promilus

0 + - 2009-05-15 18:32

Właśnie tak się dziwię, że żaden z zestawów nie jest oparty o procesory AMD. A 9600 raczej nie jest w cenie HD4770 (komputer domowy) a jakby rzeczywiście była, to nie ma żadnego racjonalnego wytłumaczenia czemu miałaby być zamiast HD4770 :P
W komputerze multimedialnym również prędzej wsadziłbym zużywającego mniej prądu radeona hd4670 niż 9600gso z bardzo podobną wydajnością.

Cieciu

0 + - 2009-05-15 20:13

Popieram. Myślę że można by zarzucić autorowi stronniczość. MoBo - Gigabyte, CPU - Intel. dobrze że chociaż w GPU jest jeden "Radek". Osobiście sam bardziej cenie Intela niż AMD ale myślę ze autor mógłby spisać coś dla tych co bardziej cenią AMD.
A ogólnie to pomysł z zestawieniem konf. dla różnych potrzeb - BOMBA!
Pozdrawiam.

Damian Szymański

0 + - 2009-05-15 18:34

Brakuje mi tu zestawu z Phenomkiem II ;) x3 lub x4.

Qpers

0 + - 2009-05-15 18:38

Ależ ten artykuł stronniczy, subiektywny i oparty na osobistych preferencjach piszącego :)

Najbardziej razi mnie wybór C2D w komputerze dla gracza - w dużo niższej cenie mamy zestaw z Phenomem II, który będzie porównywalnie wydajniejszy i tańszy na dodatek...

Wybór zasilaczy/pamięci/dysków/kart graficznych pozostawiam po prostu bez komentarza...

smog11

0 + - 2009-05-15 18:46

dokładnie, zasilacze: Pentagram albo cooler master o wiele tańsze i równie dobre

smog11

0 + - 2009-05-15 18:44

brakuje mi bardzo wydajnego P II 955 i zastanowił bym się na znacznie tańszym Radkiem 4890 (lub w lipcu 5870)

smog11

0 + - 2009-05-15 18:48

widać ile autor ma lat...

assistant

0 + - 2009-05-15 19:01

Taki mądry jesteś? Może sam być coś napisał?

smog11

0 + - 2009-05-15 19:08

Nikogo nie chcę obrażać. Nie piszę za wiele bo brak czasu, W wolnych chwilach w pracy wchodzę na kompa i coś tam czytam, czasem odpisze. Widać że nie znasz jeszcze za dobrze rynku, równie wydajny sprzęt można by złożyć za mniejszą kase, i nie ma potrzeby bujać w obłokach

assistant

0 + - 2009-05-15 19:16

Ok ,ale zauważ że napisałem ,że są to przykładowe zestawy. Powyżej zestawów napisałem jakie dany zestaw powinien spełniać warunki.

Qpers

0 + - 2009-05-15 19:06

Nie przesadzajmy - artykuł jest mądrze i przejrzyście napisany. Brak jakiś rażących błędów - po prostu jest bardzo subiektywny.

assistant

0 + - 2009-05-15 19:17

Co do subiektywizmu to tak, przy przykładowych zestawach.

smog11

0 + - 2009-05-15 19:18

polecił bym na przykład ZASILACZ CHIEFTEC CFT-750-14C (80+)
dlaczego: otóż pisałeś o dwóch grafikach w przyszłości, ale jak je podłączysz? zasilacz powinien mieć 4x 4pin PCI-E (chyba że drugą grafe podłączymy za pomocą przejściówek...)

smog11

0 + - 2009-05-15 19:20

oczywiście nie mówię że zestawy są złe zwłaszcza podobają mi się ten domowy i multimedialny (zamiast dysku 320 to seagate 500gb za 235zł)

assistant

0 + - 2009-05-15 19:25

Co do dysków Segate to ostatnie serie 7200.10 , 7200.11 i 7200.12 nie są pewne..siadają jak to się mówi, dlatego uważam że lepiej wybrać WD czy Samsunga.

smog11

0 + - 2009-05-15 19:41

masz w tym trochę racji. Samsung jest nawet minimalnie tańszy ale mniej wydajny a WD niestety się ceni

smog11

0 + - 2009-05-15 19:42

można liczyć że trafi się na dobry model, ale jeśli się rozleci to niestety stracimy dane, więc może dopłacić do lepszego WD

assistant

0 + - 2009-05-15 19:47

Mi osobiście rozsypały się dwa Segate, obecnie od półtora roku mam w stacjonarnym WD i działa bez zarzutu, tak samo w laptopie WD od 3 miesięcy.

smog11

0 + - 2009-05-15 20:03

ja mam akurat dwa seagaty od 5 miesięcy i pracują dobrze ale wiem że są wadliwe bo wielu moich klientów przynosiło mi je do serwisu

assistant

0 + - 2009-05-15 20:20

Właśnie dlatego w poradniku wolę poradzić zakup droższego ,ale mniej wadliwego dyski, bo wiadomo nie można tego przewidzieć.

smog11

0 + - 2009-05-15 20:25

tu zgadzam się z tobą,sam wolę dołożyć parę groszy... chodziło mi głównie o fakt że do zestawu multimedialnego dał bym dysk 500GB

assistant

0 + - 2009-05-15 20:35

A nawet 750GB, bo filmy HD zajmują trochę.

bor_belial

0 + - 2009-05-15 21:40

to mi się podoba, tylko Intel :)

Czaszka

0 + - 2009-05-15 22:34

"Jeżeli wynosi ona do 1440x900 to wystarczy ok. 896MB jeśli więcej to nie zaszkodzi 2GB." Litości, do grania w 1600x1050 wystarczający jest HD4850 z 512MB pamięci, nie wiem skąd wyciągnąłeś te herezje. Zestawy oprócz biurowego złożone w bardzo nieudolny sposób. Bo np. po co do "domowego" kompa pamięci OCZ jak starczyłyby najzwyklejsze kingostn valueram. Grafika dla niedzielnych graczy też za nadto, HD4670 z pewnością by starczył.
Do komputera multimedialnego jednak przydałaby się odpowiednia obudowa typu media centre+pilot, grafika znów za mocna bo wystarczyłby GF9400GT, do filmów nawet w FULLHD potrzebny jest tylko procesor NVIDIA PureVideo który znajduje się w nawet najsłabszych przedstawicielach rodziny. Procek może być ale słabszy by też wystarczył. Pomyślałbym także nad jakiś soundblaster'em który zapewniłby godziwy dźwięk. Blu-ray i tuner, popieram a dysk 500GB to optymalny wybor.

assistant

0 + - 2009-05-16 08:58

No więc co do ilości pamięci to ma być na przyszłość, a nie co pół roku grafikę zmieniać.

W multimedialnym GF9600 GSO, bo uważam że grafika musi być troszkę mocniejsza niż "wystarczająca". Ok mógłby być Radeon 4650 bo tańszy. A procek E5200 jest wg. mnie bardzo dobry, bo nie jest drogi a wydajny.

Czaszka

0 + - 2009-05-16 12:20

Lepiej zmieniać grafikę co rok (pół to przesada) albo dorzucić jeszcze jedną w CF/SLI niż płacić "podatek od nowości" Bo skoro nie widać różnicy to po co przepłacać? ^^

Co do multmedialnego i tak się nie zgodzę bo taki komp ma służyć nie do grania tylko jak sama nazwa wskazuje do oglądania filmów, zdjęć i słuchania muzyki. No chyba że chcesz sobie oglądać wizualizacje winampa to rzeczywiście może przydać się coś mocniejszego. ;] Ten E5200 jednak chyba najlepszy bo produkowany w 45nm (celeron E1400 o dziwo w 65nm o_O) czyli wydziela stosunkowo mało ciepła co przy takich komputerach jest bardzo ważne, no i zasilacz Be quiet! 350W z pewnością by starczył. :]

VMAX OC

0 + - 2009-05-16 11:50

Kto składał te zestawy ? Przecież można to było lepiej zrobić

assistant

0 + - 2009-05-16 18:31

Autor składał zestawy wg. swojego uznania.

Bartek Żak

0 + - 2009-05-16 19:53

Artykuł skromny, ledwo co zadrasnął temat wyboru sprzętu. Po przeczytaniu mało zorientowany klient już jest nakierowany na Intela, Gigabyte'a, ale nadal nie wie czym konkretniej się kierować. Temat rzeka, ambicja napisania pomocnego artykułu to plus, ale sposób wykonania to już niestety minus. Dałem 3.

nazaropeth

0 + - 2009-05-17 21:44

* Płyta główna: Gigabyte GA-EP43-DS3 – cena ok. 350zł
* Procesor: Intel Core2 Duo E7400 2,80GHz – cena ok. 520zł
* Pamięć RAM: 2x OCZ Technology 2GB DDR2 800MHz CL5 – cena ok. 220zł
* Dysk Twardy: Samsung SpinPoint F1 500 GB 16MB Ciche – cena ok. 240zł
* Karta Graficzna: Radeon 4770 Asus 512MB – cena ok. 450zł
* Napęd optyczny: LG SuperMulti DVD+/-RW GH22LP20 LightScribe – cena ok. 130zł
* Karta Dźwiękowa: zintegrowana
* Obudowa i zasilacz: Chieftec BG-01B-B-SL - 450W – cena ok. 440zł
1-sze: OCZ CL5 nie są lepsze od GoodRam CL5 PC6400 a znacznie droższe!
2-gie: Dysk Samsung?! WD5000AAKS - za dobrą jakość i wysoką kulturę pracy - samsugn jest cichy w testach... pół roku i staje się głośny jak stary złom...
3-cie: Płyta i procek: MSI K9A2-CF + Athlon X2 7750BE + Pentagram Alpaya lub Karakorum = taniej i ciszej. GTA IV woli AMD tak BTW :D
4-te: Kto przy zdrowych zmysłach kupuje budę chiefteca?! CoolerMaster serii Elite i zasilacz oddzielnie, np: 430W Pentagram lub ModeCom Fell-III 500W = kolejnie kilkadziesiąt zł do przodu...

Ale to tak z doświadczenia handlowca ;) Sprzedawałem komputery przez parę lat i mogę się założyć, że sprzęt po moich zmianach w niczym by nie ustępował poza ceną ;)

Utilizer

0 + - 2009-05-19 14:31

Zgadzam się z tobą. Napewno nie brałbym dysku Samsunga, jakoś cenię sobie bardziej WD czy Seagate

arthrabia

0 + - 2011-10-01 18:36

witam serdecznie wszystkich użytkowników... chciałbym kupić kompa do 2000PLN nie musi być strasznie wypasiony lecz z możliwością rozbudowy, rozsądnie zoptymalizowany procesor z RAM, grafika przyzwoita z możliwością rozbudowy, dysk duży lecz cichy(żona krzyczy haha) proszę o podpowiedź i z góry dzięki.

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

O autorze miniRecenzji

Nick: assistant

Imię: Mikołaj

Nazwisko: ukryte

Wiek: 32

Status: zwykły

Punkty: 31

Specjalizacje usera:

  • komputery
  • oprogramowanie
  • system operacyjny

Ulubieni producenci usera:

  • Creative
  • Intel
  • Microsoft

  pokaż więcej

Zobacz komputer usera:

  • Best of year 2008
  • Ostatnie miniRecenzje
walassios | 2012-02-13

Athlon II X4 631 FM1 - najtańszy czterordzeniowiec ever!

kategoria: procesory

Jaki jest obecnie najtańszy natywnie czterordzeniowy procesor na rynku? Oczywiście jest to Athlon ii x4 631 dedykowany pod socket FM1

 

ocena

433

odsłon: 7821

42

redakcja | 2012-02-11

Sprzęt do testów, informacje, regulamin...

kategoria: inna

Sprzęty i produkty dostępne do testów.

 

ocena

32120

odsłon: 107653

82