Lightning | 2012-08-16

World of Tanks - poczuj sie jak prawdziwy czołgista

kategoria: MMO

typ tekstu: gaming

 

 

World of Tanks
Platformy: PC
Gatunek: MMO, Symulacja, RPG
Tryb gry: wieloosobowa
Premiera w Polsce: 12 kwiecień 2011
Demo gry: nie
Cena: brak
PEGI
Ograniczenia wiekowe 7
Wymagania

Procesor: Intel Core 2 Duo 2,2 GHz

Pamięć:
1,5 GB RAM (2 GB dla Vista/7)

Karta grafiki: 
GeForce 6800 GT lub Radeon X800 Pro

Dysk twardy:
10 GB wolnego miejsca

System operacyjny:
Windows XP/Vista/7

 

 World of Tanks

World of Takns jest znakomitą grą MMO. Musze przyznać, że naprawdę warto w nią zagrać tym bardziej, że jeśli nam się nie spodoba to nie stracimy ani grosza.
 

 Mocne strony

nieźle wciąga • spory wybór czołgów • możliwość ulepszenia maszyn • wiele map • niskie wymagania sprzętowe • jest to gra w pełni darmowa

 Słabe strony 

kiepsko zoptymalizowana grafika • użytkownicy Premium mają lekką przewagę na polu bitwy • nie obsługuje wielordzeniowych procesorów
 

M E N U

- Wstęp

- Platforma testowa

- Garaż

- Gameplay

- Realizm

- Grafika

- Testy CPU i GPU

- GeForce vs. Radeon

- Podsumowanie

 

 

Wstęp

 

World of Tanks jest grą komputerową, wyprodukowaną przez studio Wargaming.net. Jak nazwa wskazuje celem gry są potyczki pancerne czołgów produkowanych w okresie od 30 do 50-tych lat ubiegłego wieku. Znajdują się tu wozy, które widział każdy z nas jak np. T-34 85 mn. znany każdemu Polakowi pod nazwą "102 RUDY" jak również pojazdy, które nigdy nie powstały (niemieckie czołgi serii "E-series"). Bez wątpienia jest w czym wybierać tym bardziej, że można zagrać czołgami takich krajów jak ZSRR (Związek Radziecki), Niemcy (III Rzesza),  USA i Francja, a twórcy zapowiadają, że na tym nie koniec.

Gra oparta jest na modelu płatności "free to play".

 

Platforma testowa

 


 

Procesor:
AMD Athlon II X4 640 3,00 GHz

 

Płyta główna:
Gigabyte GA-880GM-USB 3.0 (rev. 3.1)

 

Pamięć RAM:
2 x 2 GB Kingston 1333 MHz

 

Karta graficzna:
ASUS ENGTX460 768 MB

 

Zasilacz:
Corsair 400W CMPSU-400CXEU

 

Garaż

 

Szczegółowy opis garażu zająłby całe wieki, a zapewne większość z graczy zapozna sie z nim w kilka minut, tak więc skupię się na tym co wg mnie jest najbardziej istotne.

 

Na samym dole widzać czołgi jakie znajdują się w garażu (a na środku podgląd wybranego / domyślnego). Spostrzegawcze osoby dostrzegą na niektórych z nich mnożnik "X2". Oznacza on, że za pierwsze zwycięstwo każdego dnia doświadczenie zdobyte w bitwie zostanie pomnożone (razy 2), jednak nie zawsze będzie powiększać się dwukrotnie. W dniach rocznic np. zakończenia II wojny światowej (w Europie) można dostać nawet  pięć razy więcej doświadczenia za pierwszą wygraną bitwę - warto wtedy być w grze.


Po lewej stronie widać czołgistów oraz poziom ich wyszkolenia (w konkretnych dziedzinach), a po prawej parametry aktualnie wybranego czołgu. Z góry zaznaczam - nie są to osiągi historyczne, czyli takie jakie te bojowe wozy osiągały gdy były używane w służbie. Dla przykładu - na powyższym zdjęciu widzimy, że wybrany (wirtualny) czołg osiąga maksymalną prędkość 28 km./s. a prawdziwy Tiger II był o ok. 7 km/h szybszy.

Jeśli już zapoznaliście sie z moim garażem to niektórzy mogą zapytać  "Po co mi czołgi na trzecim i czwartym poziomie skoro mam już Tygrysa Królewskiego (Tiger II) na 8 levelu?". Odpowiedź brzmi - te dwa czołgi służą do zarabiania kredytów dzięki którym mogę kupić nowe pojazdy i komponenty. Co prawda na najlepszych czołgach mogę zarobić najwięcej, ale wiąże się to z ryzykiem straty. Czołgami na poziomach 1-5 wystarczy wystartować w bitwie żeby choć trochę zarobić (nawet jeśli zostanie się zaraz zniszczonym bez wystrzelenia ani jednego pocisku). Koszty utrzymania czołgów na poziomach od szóstego zaczynają rosnąć. Jest to ważne, ponieważ gdy szybko zostaniemy zniszczeni to wtedy prawdopodobnie zakończymy bitwę ze stratą nawet 15 tys. kredytów (kredyty są później potrzebne na remont na który trzeba zarobić).
 

Teraz pokarzę zakładkę "Badaj".

 

Jest to bardzo istotna część menu, ponieważ tutaj ulepsza się czołgi (można odblokowywać nowe moduły takie jak lepsze działo, zawieszenie, silnik, radio i wierzę) oraz kupuje się nowe elementy, tyle, że do tego potrzebne będzie zdobyte doświadczenie i kredyty podczas bitew.

 

Warto jeszcze zajrzeć do zakładki "Obsługa".

 

Tutaj m. in. uzupełniamy amunicję. Moje zdanie jest takie - w 90% bitew nie da sie wystrzelić więcej niż 30 pocisków w stronę wrogich czołgów tak więc nie warto mieć pełnego magazynu. To właśnie dlatego sam mam tylko 37 naboi (szkoda kredytów na więcej). Warto natomiast kupić (w lepszych czołgach):

- apteczkę, bo za jej pomocą można wyleczyć jednego, rannego czołgistę podczas trwania bitwy

- mały zestaw naprawczy, ponieważ pozwala na naprawę jednego uszkodzonego modułu podczas bitwy np. armaty, wierzy, silnika

- gaśnicę, która służy oczywiście do gaszenia pożarów w czołgach - dłuższy pożar powoduje uszkodzenia wszystkich modułów, a sprowadza się to do tego, że czołg jest już prawie bezwartościowy i może tylko bronić swojej pozycji i to schowany gdzieś za skałą, budynkiem lub wrakiem innego pojazdu.

 

Teraz proszę zobaczyć jakie są dostępne czołgi w  WoT.

 

 

Niestety już tutaj stwierdzam pierwszy minus. Dostęp do czołgów jest bardzo ograniczony, ponieważ zazwyczaj jest tak, że grając czołgiem "A" z czasem (po miesiącu grania) można odblokować tylko jeden czołg "B". Tak wiec warto z góry zaplanować jaką ścieżką kariery zamierza się podążać, ponieważ z czasem można trafić na czołgi, które z jakiś względów nie spełnią oczekiwań (wolne, ze słabym działem itp.).

 

O dziwo to jeszcze nie wszystkie wozy. Kilkanaście z nich można kupić za tzw. złoto, czyli najprościej mówiąc za realne pieniądze. Są to oczywiście czołgi klasy premium. Co prawda do najlepszych trochę im brakuje, jednak na polu bitwy potrafią być na prawdę niebezpieczne (są na 8 lvl-u, a najlepsze na 10-tym).

 

 

Tak więc jeśli ktoś od razu chce poruszać się dobrymi czołgami to będzie musiał zainwestować 150-300 zł. w zależności od formy zapłaty (najdrożej jest wysyłać SMS-y). 

 Dodam jeszcze, że ceny czołgów premium (tych najlepszych) zaczynają sie od ok. 8 tys. złota

 

Gameplay

 

Na początku zapoznajmy się z trybami gry:

Bitwa standardowa –  Należy zdobyć bazę należącą do przeciwnika (wjechać do niej i nie dać się trafić) lub zniszczcie wszystkie wrogie pojazdy (czas trwania - max 15 min.).

Do ataku – Tylko jedna drużyna posiada swoją bazę. Drużyna przeciwna musi ją przechwycić lub zniszczyć wszystkie wrogie pojazdy, aby wygrać (czas trwania - max 10 min.).

Bitwa spotkaniowa – W tym trybie gry na środku mapy znajduje się neutralna baza. Obie drużyny mają na celu jej zdobycie. Oczywiście zniszczenie wszystkich wrogich pojazdów również doprowadzi do zwycięstwa (czas trwania - max 15 min.).

Mapy i typy bitew są oczywiście dobierane losowo (nie ma żadnych losowań i nikt nawet nie domyśla się na jakiej mapie można się pojawić).
 
Przed rozpoczęciem gry trzeba odczekać ok. 30 min. zanim wszyscy gracze sie zbiorą (wczytywanie gry u niektórych trwa dłużej, a u innych krócej w zależności od prędkości internetu oraz komponentów w komputerze).
 

 
 Zaraz będzie gorąco i to nie tylko z podowu słońca...

Po prawej stronie widzimy nicki i nazwy sojuszniczych czołgów, po lewej wrogich, u samej góry ilość pojazdów zniszczonych przez wrogów i sojuszników. Na dole po środku widzimy 3 typy amunicji, z której można skorzystać podczas bitwy (zazwyczaj wystarczają zwykłe, przeciwpancerne pociski) oraz inny sprzęt eksploatacyjny jak np. apteczka, gaśnica i siatka kamuflażowa (działa tylko wtedy, gdy sie zatrzymamy). W dolnych rogach widzimy mapę, parametry i stan wybranego czołgu, a nad nim czat dzięki któremu można sie porozumiewać z każdym graczem biorącym udział w bitwie. Spostrzegawcze osoby zauważą jeszcze licznik FPSów w lewym, górnym rogu oraz ikonki pozwalające ukryć/schować nazwy wozów bojowych i nazwy graczy.

 


Przyjrzyjmy się tabelkom. Widać tam pojazdy na różnych poziomach (napisanych cyframi rzymskimi). Mówię na już, że armaty czołgów na czwartym poziomie (zamiast "poziom/level" gracze używają słowa "tier") nie są w stanie nawet zarysować moich Tygrysów. Mimo to są śmiertelnie niebezpieczne nawet dla najlepszych pojazdów. Dlaczego? Proszę spojrzeć na mapę - nie widać tam wrogów. Jedynym sposobem na ich dostrzeżenie jest zbliżenie się do bazy wroga choć jednego sojuszniczego pojazdu, a najlepiej, żeby był to lekki, niewielki i szybki czołg, ponieważ taki bardzo ciężko strącić. W międzyczasie czołgi z mocnymi armatami oraz artylerzyści z daleka mogą dziesiątkować pojazdy wrogów. Zwiadowcy (w grze nazywa sie ich "scoutami") zazwyczaj szybko giną, jednak za wykrycie wrogów dostają sporo doświadczenia.

Jeśli kiedykolwiek będziesz scoutem (Twój czołg będzie rozwijał prędkość co najmniej 50 km/h) to pamiętaj - nie zawracaj sobie głowy walką z innymi czołgami (bo szybko Cie zniszczą, ponieważ zapewne Twój pancerz będzie słaby no i na wiele sie nie przydasz) chyba, że trafisz na artylerzystę to wtedy warto zaryzykować. Poza tym - nie warto jechać prosto na wroga - trzeba wykorzystać ukształtowanie terenu tak, aby nie dać się łatwo trafić.


Ja na miejscu wrogów od razu bym sie poddał

Oczywiście na bitwę można przyjąć różne strategie - można jechać do ataku lub postawić na obronę bazy. Moja decyzja zazwyczaj związana jest z liczbą artylerii wroga - jeden artylerzysta nie jest jeszcze dla mnie problemem, natomiast jeśli ich jest pięciu to ja daruję sobie ofensywę i cierpliwie czekam (w pobliżu sojuszniczej bazy za skałą lub budynkiem) aż wróg sam sie pojawi. Dlaczego? Jeden pocisk artylerii jest w stanie zniszczyć mój czołg (czyli doświadczenia i kredytów dużo nie dostanę). Wyjątkiem są walki w mieście - wtedy artyleria nie jest aż tak groźna, ale nie wolno ich lekceważyć.

 
I co duży? Było nie wyłazić z tego kurnika!

Cała runda może trwa maksymalnie 15 minut, jednak często wrogie (lub sojusznicze) czołgi zostają zniszczone w niecałe 5 minut - wszystko zależy od ilości scoutów (zwiadowców), ukształtowania terenu, artylerii i zasięgu dział ciężkich czołgów.

Poziom walk jest bardzo skomplikowany - czasem zniszczy sie wroga za pomocą jednego pocisku, a czasem strzeli się (celnie) 5 razy, a wrogi czołg pozostaje niewzruszony. Wszystko zależy od poziomu wrogiego czołgu oraz typu pancerza w który się strzela. Zdecydowanie najtrudniej zniszczyć czołg trafieniami z przodu oraz w pochylony pancerz (chyba, że posiada się rewelacyjne działo). Najlepiej strzelać w tył czołgu, czyli w miejsce gdzie znajduje się silnik, ponieważ w ten sposób można doprowadzić do pożaru. Całkiem niezłym rozwiązaniem jest też strzelanie w gąsienice, ponieważ w ten sposób można unieruchomić wrogi czołg, a następnie łatwo go zniszczyć (trudniej sie strzela do ruchomego celu). W najgorszym wypadku można nawet staranować wroga, jednak do tego lepiej mieć znacznie lepszy i cięższy czołg od przeciwnika (skutki taranowania czasem są tragiczne). Jeśli jednak nie mamy wyjścia i musimy strzelać w przedni pancerz to najlepiej walić w spód pojazdu - tam (przedni) pancerz jest najcieńszy.

 
zaktualizuj GPS kapralu - to mi nie wygląda na centrum Moskwy...

Mały przykład - proszę przyjrzeć się powyższemu screenowi. Tygrys II mimo, że oberwał 3-4 razy w przednią płytę to nadal jest w pełni sprawnym i groźnym pojazdem.

Nie zawsze jednak ma sie tyle szczęścia. Często nasz czołg jest tak bardzo uszkodzony, że nie nadaje sie juz do ofensywy, ponieważ nawet słabszy czołg wroga może go zniszczyć (a tak przyda się chociaż podczas obrony bazy).

Zresztą - i tak w przedstawionym momencie szczęście dopisuje, ponieważ sojusznicy świetnie sobie radzą z wrogami, a żaden z modułów tego czołgu nie jest uszkodzony.

Podczas rozgrywki nie warto się za bardzo wystawiać, nawet, jeśli pancerz kierowanego czołgu jest dość solidny. Jeśli już ktoś bardzo chce to zrobić to po wystrzeleniu jednego pocisku (mało ważne czy celnego, czy nie) należy sie jak najszybciej schować.

 

W przedstawionym momencie ryzyko sie opłaciło, jednak w podobnych przypadkach bardzo łatwo oberwać (pojazd na wzniesieniu jest widoczny z daleka).

Bardzo często zdarza się tak, że czołg zostanie zniszczony. Są wtedy 2 wyjścia - można obserwować dalszy przebieg bitwy z zniszczonego lub sojuszniczego (nadal poruszającego się) czołgu albo powrócić do garażu i wziąć udział w nowej bitwie (pod warunkiem, że znajduje się tam więcej sprawnych pojazdów).

 Jeśli podczas bitwy gracz "spisze się" to zapewne będzie się to opłacać.

Mimo wszystko nie często zdobywa się "na czysto" (bez premium) aż tyle kredytów i doświadczenia (po jednej walce) jak ja w powyższym przykładzie. Nawet wynik o połowę gorszy (pod każdym względem) daje powód do zadowolenia.

Oczywiście (jak na początku tego "rozdziału" wspomniałem) można wygrać bitwę zdobywając bazę wrogów. Można to zrobić samemu poprzez przebywanie w niej (można stać lub jeździć) przez 100 sekund (pod warunkiem, że w międzyczasie nie damy się trafić - trzeba mieć bardzo dużo szczęścia) lub czasem z połową zespołu (zależy kto dotrwa i dojedzie tak daleko) - wtedy trwa to błyskawicznie.

 
 Aby przeżyć trzeba stosować złotą zasadę - "w kupie siła, kupy nikt nie ruszy"

Dodam jeszcze, że nawet scouci (zwiadowcy) czasem nie dość, że przeżywają bitwę to jeszcze uda sie im zniszczyć znacznie lepszy czołg wroga.

 

Na powyższym screnie widać jak mój zespół zwyciężył, a ja będąc scoutem (chociaż na pewno nie najlepszym) nie dość, że zniszczyłem wóz aż o 4 poziomy lepszy (to na prawdę ogromna rzadkość) to jeszcze przetrwałem bitwę (oczywiście ten wrogi czołg był już mocno uszkodzony przez sojuszników, ale... nie wchodźmy w szczegóły).

 

Realizm

 

Ciężko stwierdzić czy twórcy postawili na realizm. Z jednej strony jeden błąd może kosztować wyeliminowaniem z rundy, ale z drugiej żeby zniszczyć czołg (nawet wyraźnie słabszy od naszego) trzeba oddać przynajmniej 2-3 strzały (zależy w który pancerz się trafi pod warunkiem, że w ogóle sie trafi). Walki w grze są toczone na odległości od kilku do kilkuset metrów, a z takiej odległości na prawdziwym polu bitwy podczas II wojny światowej zdecydowana większość czołgów zostałby zniszczona za pierwszym strzałem (trafieniem w bok lub tył) i to nawet ze średniego działa.

 


Takich mam maniaków we wsi, że z malucha zrobili to cudo :)

Mały przykład - niemiecki czołg Tygrys (pełna nazwa - Panzerkampfwagen VI Tiger) gdy tylko pojawił się na froncie był w stanie oddać celny strzał i zniszczyć m. in. amerykański czołg M4 "Sherman" z odległości nawet 2,5 KM, a dla porównania "Sherman" mógł zniszczyć Tigera  z odległości 150 m. i to trafieniem w tylny pancerz (o ile jego załodze udało sie okrążyć niemieckiego giganta). Z czasem w amerykańskich i brytyjskich czołgach pojawiły się m. in. Shermany Firefly ze znacznie lepszym działem, jednak było ich niewiele. Oczywiście między wirtualnym Tygrysem i Shermanem też jest spora różnica, jednak na pewno nie aż taka (Tygrys w grze strzela dobrze, ale nie zbyt celnie)

Kolejna sprawa - podczas walk w grze wszystkie usterki są naprawiane w błyskawicznym tempie,  jednak na szczęście (albo nieszczęście podczas bitwy) uszkodzony element nie jest juz tak efektywny jak nieuszkodzony np. uszkodzone działo strzela mniej celnie, a uszkodzona wieża wolniej sie obraca.

Podczas prawdziwej bitwy gdy np. czołg straci gąsienice nasz czołg staje się nieruchomy aż do jej końca (wycofania lub zniszczenia).

Dodam jeszcze, że znacznie trudniej trafić wrogi pojazd gdy kierowany czogł jest w ruchu (nawet jeśli poruszamy się z niewielka prędkością) chyba, że stoi bardzo blisko (albo ma się na prawdę sporo szczęścia).

Grafika

Teraz czas przyjrzeć się lepiej grafice poszczególnych obiektów.

1. Czołgi - początkowo myślałem, że wszystkie pojazdy są na prawdę wiernie odwzorowane i detali im nie brakuje, no ale niestety - myliłem się.

 

Przede wszystkim - na czołgach nawet koła nie są okrągłe (są wielokątami). Detali jest niewiele, a cienie bardzo kiepskie (nawet na wyższych ustawieniach nie wygląda to lepiej).

 

2. Woda - tak jak w przypadku czołgów - na pierwszy rzut oka jest nieźle, ale po dokładnym przyjrzeniu sie czar pryska.

 

Niestety nawet jeśli uda sie wjechać do wody (podczas niektórych bitew jest taka opcja) to i tak żadnego ruchu na niej nie zobaczymy. Jedynie wystrzelenie pocisku powoduje, że ta wylatuje do góry - chociaż tyle.

 

3. Dalszy plan - tu jest już na prawdę bardzo kiepsko. Na prawdę brak mi słów. Zobaczcie sami:

 

Rozdzielczość gór i budynków znajdujących sie w oddali jest na prawdę bardzo niska. Można być zniesmaczonym.

Testy CPU i GPU

 

Kolejna ważna sprawa - optymalizacja. Postanowiłem sprawdzić to, czy gra wykorzystuje potencjał wielordzeniowych procesorów.

Pomiar był trochę kłopotliwy - chciałem go dokonać podczas jednej rundy (gdy wiele sie działo). Rdzenie procesora wyłączałem w Menedżerze zadań (oczywiście wszystkie zbędne aplikacje jak gg, Steam czy Winamp były wtedy wyłączone).

Niestety wyniki (mimo, że są ciekawe) mówią same za siebie. World of Tanks wykorzystuje potencjał maksymalnie dwóch rdzeni.

 

Planowałem również wykonać testy w rozdzielczości 1280x768 na ustawieniach ultra low oraz ultra high, ale rezultaty były jednocześnie bardzo zbliżone i różne i to we wszystkich ustawieniach - wynosiły średnio ok. 40-60 kl./s. a każdy z nich sporo się różnił od poprzedniego, ponieważ pomiarów dokonywałem na różnych mapach, a niektóre z nich w większy lub mniejszy sposób obciążają sprzęt. Na domiar złego płynność animacji zmienia sie błyskawicznie (czyli raz było 45 kl./s. a kolejny pomiar w tej samej mapie dał wynik 55 kl./s.). Trochę jestem tym zniesmaczony, ale cóż... Fraps nie kłamie. Zresztą powyższy test udowadnia, że liczba FPS-ów lubi się zmieniać.

Dodam, że testy wykorzystania rdzeni procesora były robione na takich samych ustawieniach jak wszystkie screeny, czyli takich jak powyżej.

 

GeForce vs. Radeon

 

Odwieczne pytanie - "Karty którego producenta zapewniają lepszą grafikę?" Przekonajmy się.

 

U góry - karta GeForce U góry - karta Radeon

 

Muszę stwierdzić, że przy obecnych ustawieniach grafika na żadnej z kart się nie wyróżnia. Tak więc marka karty graficznej nie ma najmniejszego znaczenia (przynajmniej przy jakości grafiki).

 

Podsumowanie

 

World of Tanks to na prawdę dobra i wciągająca gra. Co prawda można narzekać na m. in. słabą grafikę lub na fakt, że często stajemy do boju w nieuczciwej walce, no ale z czasem każdy gracz opanuje zalety słabszych pojazdów.


Jak walić to z grubej lufy

Ciekawostką jest fakt, że (podczas potyczek) wybór narodowości czołgów nie ma żadnego znaczenia. Początkowo zastanawiałem się jaki będzie podział graczy, skoro większość z nich wybierze niemieckie pancerne legendy. Okazało się, że podczas walki czołgi są po prostu "wymieszane", czyli często strzela się do swoich, a sojusznikami są wrogie pojazdy z II wojny światowej.

Tak więc doszliśmy do końca. Gra otrzymuje ode mnie ocenę 4,5/5 ponieważ nie trzeba za nią płacić ani grosza (można jaw pełni legalnie ściągnąć). Nie można wystawić oceny 5/5, ponieważ gracze, którzy inwestują realne pieniądze podczas rozgrywki mają małą przewagę (pod warunkiem, że potrafią z niej skorzystać) m. in. więcej kredytów na modernizację czołgów oraz nieco lepsze pociski (na szczęście nieznacznie lepsze i nie zawsze celne).

 

Dla tych, którzy przeczytali moją recenzje w całości i są zainteresowani recenzowaną grą podam kilka rad:

- wrogie pojazdy najłatwiej zniszczyć z boku lub z tyłu

- należy pamiętać, że każdy czołg (wroga i sojusznika) potrafi być groźny choćby dlatego, że jest w stanie zdradzić pozycję siedząc zamaskowany w krzakach

- warto wozić ze sobą gaśnicę, zestaw naprawczy oraz apteczkę - zestaw naprawczy najlepiej wykorzystać gdy mamy uszkodzone działo lub amunicję, a apteczkę przy rannym ładowniczym lub celowniczym (ewentualnie dowódcy)

- nie warto przerywać samouczka (będziecie w nim walczyć z czołgami max na 2 poziomie - z nimi sobie jeszcze jakoś poradzicie)

- mając czołg na pierwszym poziomie lepiej postawić na obronę bazy (zresztą można próbować iść do ofensywy, ale raczej nic dobrego z tego nie wyniknie)

- gdy kupuje się czołg na poziomie wyższym od szóstego to warto zainwestować 100 tys. kredytów w przyśpieszone szkolenie załogi (dzięki niemu z czasem czołgi mogą np. stać się mniej widoczne dla wroga, a czas naprawy uszkodzonych modułów również ulegnie przyśpieszeniu)

- administratorzy i moderatorzy nigdy nie poproszą o hasło - oszuści jak najbardziej mogą to zrobić

- pamiętajcie, że to tylko gra i nie warto sie przejmować porażką w pięciu rundach z rzędu ;)

 

   Ocena: World of Tanks
 

Plusy:
w pełni darmowa!
niskie wymagania minimalne
wielki wybór czołgów
możliwość modernizacji pojazdów
wiele map

Minusy:
kiepska grafika
użytkownicy premium mają lekką przewagę
obsłuży maksymalnie 2 rdzenie CPU

 

miniRecenzja
wyróżniona!


Na sam koniec mam dwie znakomite wiadomości. Jedną z nich jest to, że być może już pod koniec wakacji do gry zostanie dołączona fizyka (obecna jest na bardzo słabym poziomie), a drugą jest fakt, że istnieje ogromna szansa na dodanie do gry polskich czołgów.



odsłon: 21813

Komentarze

(115)

utorra

3 + - 2012-08-16 11:17

"Przed rozpoczęciem gry trzeba odczekać ok. 30 min. zanim wszyscy gracze sie zbiorą..." Powinno być w sekundach.

kingston350

0 + - 2012-08-16 17:24

Gra fajna. Lecz czekam na tą nową fizyke, o ile już nie wyszła.

Lightning

-1 + - 2012-08-16 21:05

No niestety jeszcze nie, ale mam nadzieję, że nie trzeba będzie na nią długo czekać.

tomx1989

0 + - 2012-08-16 23:58

Fizyka ma się pojawić w pachtu 0.8.0 czyli pod koniec lata.

krzysiek098

2 + - 2012-10-03 21:55

Fizyka już jest jak by ktoś nie wiedział

Lightning

0 + - 2013-05-06 20:59

Każdej osobie, która czyta komentarze w tej recenzji zalecam patrzenie na daty ;)

Obecnie w grze grafika jest znacznie lepsza niż ta na screenach, a złotą amunicję i lepszy sprzęt eksploatacyjny można mieć za kredyty (choć drogo to kosztuje).

Kuba Mily JDM

2 + - 2012-08-16 12:57

Bardzo fajny i rozbudowany artykuł. Sama gra do mnie nie przemawia ;p

Lightning

-1 + - 2012-08-16 13:16

@gusti - a ja też nie znam rachunku różniczkowego mimo, że mój prof. T. mówił o nim na wykładach "jak się pewnie domyślacie różniczka to jest wyniczek odejmowanka i to dla każdego powinna być oczywista oczywistość" xD

@Kuba Miły - kwestia gustu. Ja jakoś dostrzegłem w niej "piękno" i sie nieźle wciągnąłem.

rafbgo

0 + - 2012-08-16 13:15

Mnie gra tez się nie spodobała :) ale recka fajna :)

lukander

0 + - 2012-08-16 14:07

Moim zdaniem, bardzo fajna gra. Mnie osobiście wciągnęła na tyle, że nie zwracam zbytnio uwagi na dość słabą grafikę. Z niecierpliwością czekam na wersję gdzie będziemy latać myśliwcami bojowymi również z okresu II wojny światowej :)

Szarik_Komputerowiec

1 + - 2012-08-16 14:35

Recka świetna, a co do gry to zagrywam się w nią do dziś od czasów bety ru. Nigdy dla mnie grafika nie była na pierwszym miejscu tylko gameplay. Gra może ogólnie nie robi dużego wrażenia pod względem właśnie graficznym (pomijając perfekcyjnie wykonane modele czołgów), aczkolwiek to się zmieni po wprowadzeniu w życie aktualizacji 8.0, która doda do gry również poprawną fizykę (polecam filmik na yt watch?v=fWlAwC4P0rY).

Lightning

-1 + - 2012-08-16 15:25

@lukander - mam takie same oczekiwania :)

@Szarik_Komputerowiec - no właśnie zaznaczyłem na samym dole, że niedługo do gry zostanie dołączona fizyka (ciekawe czy będzie to bezpośredni PhysX)

Self Ignition

0 + - 2012-08-16 15:40

Mogłeś dodać informację, że od Tieru VIII rzadko wychodzi się na swoje po stoczonej bitwie. Zmusza to do kupna premium lub farmienia kredytów na człgach poziomu 5.

Lightning

-1 + - 2012-08-16 15:48

Hehe chciałem dodać screen specjalny, na którym walcząc E-75 zniszczyłem w jednej bitwie 6 wrogich czołgów, a i tak wyszedłem na minusie, bo mój czołg miał uszkodzenia ok. 90% a jeden pocisk kosztuje 1000 kredytów, a wystrzeliłem ich sporo. Nie chciałem już dodatkowo "zaśmiecać" tej recenzji.

Cóż - chęć dominacji kosztuje. Mam nadzieję, że wrogowie stracili podczas tej bitwy jeszcze więcej niż ja :)

acoaco122

0 + - 2012-08-16 16:39

Mimo że już od dawna(Alpha) znam tą grę to artykuł czytało mi się przyjemnie, jest bardzo przejrzysty.

Marked

0 + - 2012-08-16 16:44

Niedawno za namową kumpla zainstalowałem ale jak na razie nie grałem zbyt dużo z braku czasu.Nie zgadzam się z opinią na temat grafiki,jak na darmową grę MMO jest ok:) Za recke daje +

Lightning

-1 + - 2012-08-16 16:49

@acoaco122 - powiedz jak bardzo różni się obecna wersja gry World of Tanks od Alphy - jakie są najstarsze mapy? Czy od razu były czołgi na 10 tierze, czy na początku były tylko do 8 lvl-u?

@Marked jakby nie było masz rację. Za darmo nic lepszego nie można oczekiwać.

Bakak

0 + - 2012-08-16 17:59

A Ja się wstrzymam ;)

tiges

0 + - 2012-08-16 18:15

Ja mam jakies 6600 bitew, gram bez premium sie dorobilem tieru X.

Najlepiej mi się zarabia na tierach 6-7. No i oczywiście w kompaniach, gdzie zgrany team bedzie lepszy od randomów.

Nowy pacz ma nie tylko poprawić fizykę, ale też grafikę.

szymon_j14

0 + - 2012-08-16 19:04

Bardzo ładna, rzeczowa recenzja. Kciuk w górę! ;)

Lightning

-1 + - 2012-08-16 21:04

@Bakak - bardzo mnie to cieszy :)

@tiges - to ty już jesteś zawodowcem ;) Ja mam 2700 bitew.
Ja sam zarabiam kredyty głównie na pierwszym Tygrysie.

Mam nadzieję, że patch z fizyką dojdzie jak najszybciej (ledwo co był z nowymi mapami i czołgami).

@szymon j14 - dzięki :)

tiges

0 + - 2012-08-16 21:21

Ja w to gram jeszcze od bety.
Jedno jest pewnie: WG nie dotrzymuje terminow :>

Lightning

-1 + - 2012-08-16 21:27

Powiedz jakie istotne zmiany zaszły na przestrzeni "lat" w tej grze? Jakie są najstarsze mapy? Jaki tier był na początku najwyższy?

tiges

0 + - 2012-08-17 14:05

Ciężko tak wymyślać.
Prochorowka i Malinowka była.
Kopalnia też, ale była mniejsza i się inaczej nazywała.

W becie czołgiści umieli sami brać poprawkę na cel nawet w czasie jazdy i im byli lepsi tym lepiej im to szło. Ale zarzucono ten pomysł.

http://www.youtube.com/watch?v=EYUn6Zkrmew
tu widać dlaczego (warpy)
Lakesville w 2010 ;)

http://www.youtube.com/watch?v=ifbHx6O3GVQ&feature=relmfu
a tu film z wczesnej bety. W sumie wyglądało to wtedy dość podobnie. Ale czołgi były widoczne z większej odległości.

Bakak

0 + - 2012-08-16 23:23

Ty jeszcze nie dziękuj, najpierw muszę się przebić przez tego tasiemca i dopiero później będzie werdykt :P

Lightning

-1 + - 2012-08-17 15:25

Nie musisz zadawać sobie tyle trudu ;)

Damian_jo

0 + - 2012-08-16 23:40

Podsumowanie mnie rozwaliło :D
"Na sam koniec mam dwie znakomite wiadomości. Jedną z nich jest to, że być może już pod koniec wakacji do gry zostanie dołączona fizyka (obecna jest na bardzo słabym poziomie), a drugą jest fakt, że istnieje ogromna szansa na dodanie do gry polskich czołgów."

Szczególnie to o dodaniu fizyki ^^
Grałem - nabiłem 6 lvl w każdym możliwym rodzaju czołgów (7 w artylerii) i odpuściłem
Gra wciąga tak jak inne MMO tylko na początku - potem zbieranie kredytów i ulepszanie czołgów jest nudne jak flaki z olejem (grałem w USA)
Szkoda że optymalizacja spaprana do reszty - nie wiem czy World of Warplanes też jest równie do kichy zrobione jak WOT

Za recenzję należy się plusik / paluch w górę - nie przeczytałem całej ale wierzę na słowo że jest dobra ^^ (nie czytałem części Gameplay)

Lightning

-1 + - 2012-08-17 11:49

No co? Źle, że dodadzą fizykę do gry? Obecnie praktycznie nie istnieje.

No jeśli grałeś czołgami różnych krajów na max 7 poziomie to nie dziwię się, że gra specjalnie Cie nie zauroczyła.

Damian_jo

0 + - 2012-08-17 15:07

Ale dlaczego od razu offensywnie piszesz?
Zabawne jest to zdanie o dodawaniu fizyki - tak jakby darmowy DLC dodający ziemię w Tibii
Powinno to już być dodane wcześniej (przy produkcji)

Co do poziomów czołgów - po za tym że czołgi na wyższych poziomach są mocniejsze to się nie różnią zbytnio od siebie
Dobrze gdyby administracja dodawała czasem eventy,misje ... coś w ten teges

Lightning

-1 + - 2012-08-17 15:23

Chyba dawno w to nie grałeś ;) Są 3 typy misji, choć jedną z nich można traktować podwójnie (obrona lub próba zdobycia wrogiej bazy)

Fakt - czołgi na 10 tierze są bardzo wytrzymałe, ale również rewelacyjnie strzelają. Gdy ja widzę, że mam walczyć np. z "Myszką" to już wiem, że czeka mnie ciężka bitwa.

Damian_jo

0 + - 2012-08-17 15:33

Dobra... zaciekawiłeś mnie ^^ pobieram - kolejny raz ^^
A grałem w ferie :D
PS - nadal grasz na tym samym nicku (z screenów?) może dołączę się ^^

Lightning

-1 + - 2012-08-17 15:38

No to jak ostatni raz grałeś gdzieś w lutym to na prawdę sporo aktualizacji Cie ominęło ;)

PS: Recenzja jest w miarę nowa więc nick i klan nadal mam ten sam (i nie widzę powodów żeby coś szybko zmieniać).

UnitedTerror

0 + - 2012-08-26 13:08

Są 3 (nie typy misji tylko tryby jak już...) kore praktycznie nic nie wnoszą zostały zrobione tylko po to żeby eu się zamknęło że wg nic nie robi i tyle no i po wypuszczeniu trybów cudownych jak odjął ręka od razu cisza .Wszystko co jest wprowadzane do tej gry nic nie zmienia dlatego że nie pracuje się nad rzeczami które już są tam od początku bo po co (europejczyk głupi i tak premke kupi :D)

Lightning

-1 + - 2012-08-26 16:06

Lada chwila ma sie pojawić fizyka.

UnitedTerror

0 + - 2012-08-26 13:03

A jak miała go zauroczyć na tierach wyższych gdzie arta 7 tieru wywala 9 hv's na hita ? Jest po prostu mądrzejszy i woli się nie męczyć przyjemność z gry jest tam właśnie do 7 tieru TD umarło całkowicie 10 tier td potrafi zdechnąć na strzała od 7 tierowej arty (sorry czegoś co miało być arta a jest czymś dla imbecyli z zamontowanym gps) tak jak właśnie hv's . CO do fizyki można ją teraz testować a co z tego będzie zobaczymy może w końcu im coś wyjdzie.

Lightning

-1 + - 2012-08-26 16:10

Mojego najlepszego czołgu, czyli E-75 na pewno nie zniszczy jeden strzał z artylerii (chyba, że właśnie trafi w magazyn amunicyjny). Zazwyczaj trafienie najlepszych arty zabiera mi "tylko" jakąś połowę hp. Taki Hummler (arty na 5 tierze) właściwie nie robi mi nic (max -200 hp).

SpioH

0 + - 2012-08-16 23:41

W miarę jasno, klarownie i obiektywnie napisana recka ale brakuje kilku informacji nt. najbliższych aktualizacji, przede wszystkim 8.0 która wprowadzi nową fizykę (małe szybkie czołgi będą wyskakiwać w powietrze, można będzie przewrócić mniejszego rywala oraz da się spaść ze skarpy). Aktualizacja 8.0 ma wejść końcem tego lata, wydawcy chcieli by to uczynić przed końcem wakacji. Do tego dojdzie nowy system renderowania co sprawi że gra w porównaniu do obecnego wyglądu będzie wyglądać "miodnie"
http://www.youtube.com/watch?v=fWlAwC4P0rY&feature=player_embedded

Lightning

-1 + - 2012-08-17 11:53

Przede wszystkim - recenzję oddałem do publikacji pierwszego sierpnia, a Twój film jest z szesnastego.
Poza tym - na samym dole dodałem wzmiankę o nowej fizyce.

Filmik fajny i warty obejrzenia.

BTW tylko z tego powodu dałeś mi minusa?

waffel666

0 + - 2012-08-17 01:10

Recenzja cieszy oko, ale pojawiło się parę błędów.
"Są to oczywiście czołgi klasy premium. Co prawda do najlepszych trochę im brakuje, jednak na polu bitwy potrafią być na prawdę niebezpieczne (są na 8 lvl-u, a najlepsze na 10-tym)."
Jeżeli Cię dobrze zrozumiałem to w grze powinny być 10 tierowe czołgi premium, a takich nie ma. Najwyższy tier czołgu premium to 8.
Najlepsze działko w Tygrysie(długa 88) należy do czołówki jeżeli chodzi o celność :)
W grze głównie dostajemy kredyty za ilość uszkodzeń jakie zadaliśmy wrogom, a nie za to ilu ich zabiliśmy ;)

Lightning

-1 + - 2012-08-17 12:19

Co do czołgów (premium i nie) - wyraźnie zaznaczyłem, że najlepsze są na 10-tym poziomie, a premium na ósmym - zresztą pokazuje to mój screen.

Nie wiem jak strzelają porównywalne działa innych nacji, ale najlepsze działo z pierwszego Tygrysa, czyli 88 mm KwK 43 l/71 ma kiepską celność w porównaniu do tego samego z Tygrysa Królewskiego (po prostu działo takie same, a celownik gorszy).

tiges

0 + - 2012-08-17 14:17

http://pl.wikipedia.org/wiki/Panzerkampfwagen_VI_B_K%C3%B6nigstiger

Kóenigtiger to tygrys bengalski. Lepiej chyba używać nazwy Tiger II.

waffel666

0 + - 2012-08-17 14:36

Przecież najlepsze działko z Tigera( wcześniej wspomniana 88) to podstawowe działko na Tigerze II, więc nie ma między nimi różnic xD (nawet jak znajdują się na różnych pojazdach np: Tiger P) Co do działek innych nacji to wystarczy statystyki przejrzeć ;)

Z tymi czołgami to się domyślałem, ale trochę niejasno to ująłeś. Piszesz o premium czołgach i nagle mieszasz je z zwykłymi tankami ;)

Lightning

-1 + - 2012-08-17 15:06

@tiges - jak uważasz, jednak wiele osób wie jakim czołgiem jest Tygrys Krolewski :)

@wafel666 - między tymi działami (najlepsze na Tygrysie, podstawowe na Tiger II) przy celnym strzelaniu nie ma różnic, jednak celność jest całkiem inna.

Wiesz - trochę przesadziłem z ilością info o wszystkim i momentami wyszło co wyszło...

tiges

0 + - 2012-08-17 15:37

Każde działo ma parametr celność. Im mniejszy tym lepiej.
Może być on jednak modyfikowany przez moduły oraz wyszkolenie załogi.

Lightning

-1 + - 2012-08-17 15:39

W pierwszym Tygrysie mam dużo lepszą załogę niż miałem w Tigerze II (sprzedałem go żeby mieć kredyty na E-75, a przy okazji kilka części od razu).

tiges

0 + - 2012-08-17 16:16

To kliknij prawym na armatę i napisz ile wynosi tam celność.

Lightning

-1 + - 2012-08-17 17:23

Właśnie sprawdziłem i odważę się powiedzieć, że teoria nijak się ma do praktyki.

tiges

0 + - 2012-08-17 17:50

Czyli masz pewnie więcej odbić od pancerza, dlatego ci się wydaje, że gorzej strzela.

88 na tigerze II już szału nie robi.

Lightning

-1 + - 2012-08-17 20:06

Uwierz mi - z ponad 500 m. ta armata na Tigerze II potrafiła trafić we wrogi cel. Na Tygrysie mogę o tym tylko marzyć (chyba, że na prawdę dobrze wyszkolę załogę) choć też może zdarzyło się to kilka razy (liczę trafienia, nie przebicia).

Owszem - na Tygrysie II te działo było nie najlepsze, ale przez cały czas grania tym czołgiem z niego strzelałem. Efekt? 480 bitew, 371 zniszczonych czołgów (rekordowo 6) i procent trafień 72% (na Tygrysie mam 67% ze znacznie lepszą załogą).

waffel666

0 + - 2012-08-17 20:23

Słodki Jezu, chyba nie mówisz poważnie. Na Tygrysie II jest znacznie lepsze działko, a ty waliłeś z 88. Przecież na E 75 przechodzi z Tygrysa II długa 10,5. Jak będziesz miał okazje to zagraj wymaksowanym Tygrysem II. Zobaczysz co naprawdę ten czołg potrafi ;D

Lightning

-1 + - 2012-08-17 20:57

Wiem o nim - odblokowałem go jeżdżąc jeszcze na Tygrysie II (po czym od razu sprzedałem ten czołg) i niemal cały czas skorzystam z niego walcząc E-75 :) To już potrafi przednie pancerze przebijać, ale... jeden pocisk kosztuje ponad 1 tys. kredytów :/

UnitedTerror

0 + - 2012-08-17 23:38

Zapraszam do plutonu...

Sakret

0 + - 2012-08-17 16:19

pograłęm jakiś czas temu , gra ma potencjał ale nie jest zoptymalizowana , fizyka słąba i grafika denna , ale jak siękomuśnudzi to warto pograć.

nikemax34z

0 + - 2012-08-17 21:27

Nie zbyt lubię tą grę ;/

Lightning

-1 + - 2012-08-18 11:20

@Sakret - czy po fizyce, grafice i optymalizacji ocenia się całość? Dla mnie to drugi plan tym bardziej, że wymagania Wot nie są wysokie.

@nikemax34z - a możesz to jakoś uzasadnić?

UnitedTerror

0 + - 2012-08-17 23:36

Jeżeli ktoś lubi II wojnę to niech w to nie gra...bo to największa fikcja z jaką można się spotkać ogólnie werdykt końcowy powinien być zdecydowanie surowszy i na - dla tej gry dlaczego ?...Gracze premium nie mają lekkiej przewagi tylko bardzo dużą a mimo tego jeżdżą jakby bez mózgu (europejskie dzięki ze zbyt dużą ilością pieniędzy w kieszeniach rodziców i nie tylko) ale pomijając fakt graczy, grałem od samego początku close bety i w tej grze się tylko dodaje nic się nie dopracowuje , większość rzeczy jest robiona pod "daliśmy wam to teraz nam płaćcie" typowe pay to win gram cały czas ale i tak coraz rzadziej niż kiedyś gra jest monotonna w kółko to samo mało map , wymyślone sprzęty przez WG np: T110 (jeżeli ktoś gra to wie o co chodzi) które nigdy nie zaistniały nawet w wyobraźni amerykańskiej. Kolejna rzecz to tragiczna stabilność gry czyli 60kl/s i nagle 20 no faktycznie świadczy to o jakości...jedyny + to że jest to MMO no i fakt czegoś co WG opisuje jako artyleria która działa jak ostro zbufiony niszczyciel czołgów...no cóż jacy twórcy taka gra . Jak dla mnie pomysł na grę świetny ale realizacja tragiczna i zaprzepaszczona.

waffel666

0 + - 2012-08-18 03:36

Zgadzam z praktycznie wszystkim co napisałeś. Mnie najbardziej irytuje, że na siłę wrzucili francuskie drzewko a brytyjskiego jeszcze nie ma :/
Gdzieś obiło mi się o uszy (albo oczy ;P), że tego T110 WG sobie tak całkowicie z palca nie wyssało. Natomiast niszczyciele na bazie T110 to radosna twórczość własna.

Lightning

-1 + - 2012-08-18 11:18

Już odpowiadam.

Zarzucasz grze fikcję i dlatego odradzasz granie w nią? Równie dobrze w taki sam sposób można odradzić komuś granie w Call of Duty lub Battlefield, bo obie serie tych gier nijak sie mają do rzeczywistości.

Jeśli w WoT ktoś jeździ "bez mózgu" to długo nie przetrwa na polu walki i to bez względu jakim czołgiem się porusza oraz z czego strzela. Hmmm może masz na myśli scoutów? ;)

"daliśmy wam to teraz nam płaćcie" doszedłem do 9 tieru, czyli do E-75 w którym mam już najlepszy silnik, zawieszenie oraz radio i armatę na 9 tym poziomie nie płacąc przy tym ani grosza. Da się? Da się! Co prawda grając tym czołgiem z kilku bitew wyszedłem z -20k kredytów i zaledwie setką doświadczenia, ale specjalnie nie narzekam (mimo, że muszę potem grać czołgiem na 4 tierze lub ewentualnie Tygrysem żeby zarobić na remont i 30 pocisków).

Co do wymyślonych czołgów - nie ma ich na szczęście aż tak wiele.

Słabsza stabilność gry jest odczuwana średnio raz na 100 bitew, czyli jakoś specjalnie nie można narzekać.

Co do francuskiego lub ewentualnie brytyjskiego drzewka czołgów - mnie one raczej nie interesują.

BTW mam już pluton - co prawda nie są tam ze mnie zachwyceni, bo nie chce mi sie siadać na TS-a, ale... jakoś daję radę.

PS: Mimo wszystko będę rozważał zakup kredytów na 44 zł. żeby chociaż zamontować lornetkę, a resztę przeznaczyć na wolne doświadczenie.

UnitedTerror

0 + - 2012-08-18 12:31

Utrzymanie 9 tieru to nie jest żaden wyczyn ja od ponad 8k bitew nie mam premki i 2 10 tiery + 3 9tiery i utrzymuje na stocku wiec tutaj ja się chce to można ale (uważnie czytaj to co napisałem , mianowicie "KTO LUBI DRUGĄ WOJNĘ niech nie gra w tą grę " nie czepiaj się tylko części zdania tylko odwołaj się do całości a to w tym przypadku zmienia postać rzeczy . Co do fikcji zarzucam i będę zarzucał bo WG w jednej ze swoich oficjalnych wypowiedzi (można ją chyba jeszcze odszukać na forum) powiedziało że stawia na REALIZM (ha ha matko boska) to jest jakiś żart a jeżeli ty tego nie robisz i uważasz że jest wszystko ok to świadczy tylko o braku wiedzy na temat IIWS (z całym szacunkiem). Słuchaj ja nie mówię że się nie da utrzymać pojazdów ale jest to ciężkie zarobki wszystkich tierow od 8 do 10 zostały zatorfione łącznie z )Ob704. który u mnie np służył do zarabiania a teraz już jest gorzej i to zdecydowanie . Premium nie kupuje bo nie zasłużyli na moje pieniądze , kulejący produkt , tragiczne traktowanie graczy + horrendalne ceny za złoto i pojazdy niech sobie to sami kupują a kto naiwny i nie potrafi osiągnąć max tieru to niech kupuje nawet miliard golda.

UnitedTerror

0 + - 2012-08-18 12:33

znerfione* matko brak editu nadal...

Lightning

-1 + - 2012-08-18 14:15

"KTO LUBI DRUGĄ WOJNĘ niech nie gra w tą grę " ja lubię historię drugiej wojny, gram w WoT i polecam.

"werdykt końcowy powinien być zdecydowanie surowszy" gra jest darmowa, a czołgami na 7 tierze da się dobrze zarabiać, a przy okazji nieźle namieszać podczas bitwy więc... podtrzymam swoją ocenę.

"WG w jednej ze swoich oficjalnych wypowiedzi (...) powiedziało że stawia na REALIZM (ha ha matko boska) to jest jakiś żart a jeżeli ty tego nie robisz i uważasz że jest wszystko ok to świadczy tylko o braku wiedzy na temat IIWS" spójrz jeszcze raz co napisałem w akapicie poświęconym realizmie gry.

Fakt faktem - ceny za złoto są z kosmosu, jednak patrząc na to ile osób gra takimi czołgami jak Love, IS-6 czy T34 (na 8 tierze) wnioskuję, że ceny złota prędko nie spadną.
Ja sam podczas całej gry skorzystałem tylko z jednego specjalnego i darmowego kodu (w rocznice zakończenia II Wojny Światowej w Europie) który pozwolił mi na dwa razy tańszy zakup Tygrysa - zawsze to ok. 700k kredytów na inne wydatki.

Lightning

-1 + - 2012-08-18 14:19

Wiesz - rzuciłem oko na listę wszystkich czołgów i znalazłem coś o czym na prawdę nie wiem.

http://worldoftanks.eu/encyclopedia/vehicles/

Jaki to jest "Czołg - prezent" albo raczej jak go zdobyć? Ja za free dostałem tylko M3 Stuarta.

UnitedTerror

0 + - 2012-08-19 12:39

Ale o jaki pojazd ci chodzi bo wrzuciłeś mi linka z tym całym spisem podaj nazwę tanka .A co do tego fragmentu o którym mi pisałeś że mam zwrócić uwagę to tam upomniałem się to że jak ktoś lubi IIWŚ a to co dzieje się w wocie jest dla niego "OK" no to przykro mi ale jego wiedza kuleje bardzo. Nie zauważyłeś jednego bardzo ważnego faktu albo nie chcesz go widzieć...mianowicie dzieci typu 15/16/17 a nawet starsi myślą że to co jest w wocie walczyło rzeczywistości w czasie II wojny bo i z takimi teoriami spotkałem się na forum to jest istne wprowadzanie w błąd i robienie osobom z małą wiedzą historyczna wody z mózgu ,dlatego jak długo będę istniał w tej grze tak długo będę bił się o ten skromny realizm jedno udało mi się z kolegą wywalczyć mianowicie ułożenie kół nośnych w tygrysie względem krawędzi gąsienic .No i mimo wszystko jak będziesz miał czas ja nie proponuje stałego plutonu tylko tyle żeby sobie czasami zagrać no i możesz podać nick w grze.

Lightning

-1 + - 2012-08-19 13:14

" jak ktoś lubi IIWŚ a to co dzieje się w wocie jest dla niego "OK" no to przykro mi ale jego wiedza kuleje bardzo" popatrz co koledzy wyżej piszą o realizmie w grach ;) To samo można powiedzieć o grających w takie serie jak Battlefield i Call of Duty.

No dobra - przede wszystkim sprawa map - one muszą być tak konstruowane, żeby gracze obu drużyn mieli równe szanse.

"dzieci typu 15/16/17 a nawet starsi myślą że to co jest w wocie walczyło rzeczywistości w czasie II wojny bo i z takimi teoriami spotkałem się na forum" a jak byś chciał zasymulować np. Operacje Cytadela (bitwę na łuku Kurskim)? Wyobrażasz sobie co najmniej tysiąc czołgów na jednej mapie? (oczywiście znacznie większych niż te obecne) Jaki sprzęt (łącze internetowe) by to uciągnął?

Można jeszcze sie przyczepić sprawy taranowania (podczas drugiej wojny światowej gdy radzieccy żołnierze zaczęli używać tej strategii to po zderzeniu oba czołgi były wyłączone z walki np. zwykły T-34 z armatą 76 mm. skutecznie powstrzymywał Tygrysy (których było niewiele).

PS: W tym moim linku jest cała góra takich czołgów z opisem "Czołg - prezent" (świecą sie na złoto tak jak czołgi premium) np. PzKpfw IV (Hydro) czy Panzer: PzKpfw V-IV.

UnitedTerror

0 + - 2012-08-26 12:47

Co do czołgów prezentów część z nich jest dostępna na eventach a pozostałe kupujesz jak goldy...czyli gówno nie interes . Kolejna rzecz po jaką cholerę piszesz mi o operacji cytadele kiedy ja się odwołuję do braku myślenia u ludzi w wocie i do pojazdów ? Nie musisz pokazywać wiedzy bo mi to nie imponuje nawet za grosz...Takie dziecko 15/16/17 myśli np że taki T110 był w rzeczywistości i brał odziała w walkach bo nie poczyta nic więcej (bo po co) tylko patrzy "ooo jest w wocie to w normalnych walkach też był" społeczność wot jest tępa najbardziej z tych wszystkich mmo , na dodatek polityka wg jest typowo nastawiona na buf gówna amerykańskiego nerf ruskow i totalne niedopracowanie niemcow . Więc gdzie jest ten realizm o którym mówiło WG ? NIE MA i NIE BĘDZIE za niedługo wot będzie na takim poziomie że będzie można wywalić wszystko co nie usa i gold bo reszta będzie gównem i totalnie nie opłacalna , jest totalne pay to win więc naprawdę jeżeli ktoś chcecie sobie przyjemnie pograć to nie zaczynajcie w WoTa .

Lightning

-1 + - 2012-08-26 16:17

Ja do Ciebie grzecznie, a ty mi "Nie musisz pokazywać wiedzy bo mi to nie imponuje nawet za grosz" ;)

Zaskoczyłeś mnie tym, że niektórzy twierdzą, że jakikolwiek czołg na 10 tierze dostępny w WoT brał udział prawdziwych walkach (no może Maus przez chwilę służył do obrony). Ja w wieku 15 lat dobrze wiedziałem jakie czołgi brały udział w walkach podczas II wojny światowej (jedynie lekkie nigdy mnie nie interesowały).

BTW ja jakoś gram bez złota, a jakoś potrafię niszczyć takie czołgi jak np. Love. Wkurzają mnie jedynie osoby, które strzelają z amunicji dostępnej tylko za złoto, bo to już jest na prawdę chamskie (no i może jeszcze ci z automatycznymi gaśnicami).

Lightning

-1 + - 2012-08-19 13:19

ehh gdzie ta edycja

"Wyobrażasz sobie co najmniej tysiąc czołgów na jednej mapie? (oczywiście znacznie większych niż te obecne)" tak dla jasności - chodziło mi o chociaż jedną gigantyczną mapę.

Można się jeszcze przyczepić skali czołgów oraz ich osiągami (wirtualne Tygrysy mają znacznie niższe prędkości maksymalne od tych prawdziwych). Co do prototypów to... tu twórcy musieli "zmyślać".

UnitedTerror

0 + - 2012-08-18 12:35

Jest wyssana z palca bo wg o tym pisało że jedyne co to kadłub zastał wzięty od M103 i nałożona na niego fikcyjna wieża wszystkie jego parametry pancerz są fikcyjne , no bo jak mogą być prawdziwe jeżeli tego nie było...

Zwierzak

0 + - 2012-08-18 00:45

Realizm - oczywiście że nie może być dokładnie taki jak na prawdziwym polu walki, ma być po prostu ciekawie i jest.
Grafika/wymagania - to największa wada gry. Potrzebny jest mocny procesor.
Dźwięk - przydałoby się dodać więcej dźwięków czołgów. Większość z czołgów brzmi podobnie.
Płatności - nigdy nic nie płaciłem. Co najwyżej zapłacę by przelać doświadczenie. Poza tym nie widzę sensu. Na niższych poziomach (I-V) gra się świetnie, po co się męczyć na wysokim, gdzie ciężko zarobić na naprawę czołgu. Mimo to nie można narzekać na system płatności. To oczywiste, że producent chce zarobić, więc jak ktoś płaci to ma lepiej. Byle tylko producent nie przesadził i nie zniechęcił darmowych graczy.

Marked

0 + - 2012-08-18 19:01

Żadna tego typy gra się nie utrzyma bez mikro płatności to oczywiste.Przecież nie będą dopłacać do interesu :)

Witkow

3 + - 2012-08-19 15:58

"Teraz pokarzę zakładkę "Badaj"." - pokażę od pokazać, pokarzę od pokarać. Czyli w tym przypadku: pokażę.

Witkow

4 + - 2012-08-19 16:01

I jeszcze: "(można odblokowywać nowe moduły takie jak lepsze działo, zawieszenie, silnik, radio i wierzę)" - wieżę nie wierzę. Wierzyć można w ideały.

Widać że sprawdzanie pisowni miałeś włączone, ale w tych przypadkach ona nie pomoże. Dodaj sobie to do jakiejś listy wyjątków.

Witkow

4 + - 2012-08-19 16:02

I w jeszcze jednym miejscu podobnie: "np. armaty, wierzy, silnika"

Witkow

4 + - 2012-08-19 16:13

I jeszcze: "na prawdę", kilka razy, piszemy zawsze łącznie.

Lightning

-3 + - 2012-08-19 18:56

@Zwierzak - zgadzam się ze wszystkim. Jak na razie można świetnie bawić się i to bez złota (płatności).

@Marked - podczas rozgrywki jest cała góra czołgów premium wartych co najmniej 100 zł. Twórcy już tam zarobią swoje.

@Witkow - z takich zasad to ja znam tylko "może pojadę nad morze" :)
"sprawdzanie pisowni miałeś włączone" wiele miniRecenzjetow nawet tego nie ma wiec czuję się usprawiedliwiony :)
Mimo wszystko dzięki za dobre rady.

chaker24

0 + - 2012-08-20 15:33

Niezla recka.
+ ode mnie.

Zwierzak

0 + - 2012-08-20 19:09

Recka niezła, ale trochę błędów jest. Poza wymienionymi przez innych:
- skrót KM to konie mechaniczne (cyt: 2,5 KM"). Odległość podajemy w kilometrach (km).
- wyjustowanie tekstu
- interpunkcja

Pozdrawiam wszystkich uzależnionych czołgistów ;)

Lightning

-1 + - 2012-08-20 20:47

Dzięki za rady. Również pozdrawiam wszystkich czołgistów :)

Rafal4265

1 + - 2012-08-22 02:36

to nie prawda, że gracze premium mają przewagę w bitwie, każdy ma równe szanse, co innego poza bitwą gdzie premium pomaga zbadać szybciej jakiś moduł czy nowy czołg, w czasie bitwy liczy się tylko nasz czołg i umiejętności a nie to czy nas stać na zakup premium

Lightning

-1 + - 2012-08-22 11:01

Wystarczy, że ktoś kupi sobie za złoto (zmienione na kredyty) taki sprzęt jak np. lornetka czy zestaw naprawczy - to już daje przewagę na polu bitwy, ponieważ podczas postoju zauważy graczy z dalszej odległości. Gracze nie kupujący złota inwestują w dodatkowy sprzęt dopiero przy najlepszych maszynach, bo szkoda kredytów (czołgi są drogie).

Rafal4265

0 + - 2012-08-23 00:20

ale nie jest to powodem do tego aby powiedzieć, ze premium mają przewagę, można na taką lornetkę zarobić grając na 5 tierach gdzie da się zarobić

Zwierzak

0 + - 2012-08-23 08:06

Czołgi premium mają chyba nieco lepsze parametry.
Co do odblokowywania podzespołów - ja zawsze odblokowuję i kupuję wszystkie, a potem stwierdzam czy czołg jest przydatny i dobrze się nim gra, czy jednak sprzedaję i kupuję wyższy.

Rafal4265

0 + - 2012-08-25 12:52

Nawet czołgi premium nie dają przewagi w bitwach, przykład: czołg Lowe, fajne działo, celność ale kosztem pancerza i mobilności.

Lightning

-1 + - 2012-08-26 16:24

Love ma całkiem dobry pancerz - nie dość, że jest jego 1650 jednostek (chyba żaden czołg 8 poziomu nie ma więcej) to jeszcze często pociski odbijają sie od jego wierzy. Ja nie lekceważę takich wozów.

Poza tym niestety czołgi premium zarabiają najlepiej. Nawet jeśli kumple z klanu chwalą się (na czacie) zarobkiem bagatela 100 tys. kredek za jedną bitwę to jestem zły.

Rafal4265

0 + - 2012-08-27 18:11

Lowe ma słaby pancerz kadłuba, wchodzi tam wszystko czasem nawet przy zkontowanym pancerzu, mówisz, że pociski odbijają się od jego wieży, to prawda ale powinieneś wiedzieć jeśli już grasz na poziomie 8 tier, że nie należy trafiać w wieże tylko w kadłub, najwyraźniej jeszcze za mało czasu spędziłeś w tej grze.

Lightning

-1 + - 2012-08-27 21:14

Fajnie, ale czasem widzę tylko lufę, która mierzy prosto we mnie ;)

Oczywiście, że zawsze należy strzelać w kadłub, jednak nie zawsze jest to możliwe. Podczas walki nie wybiera sie w jaki chce się strzelać pancerz - czasem trzeba walić w przednią pochyloną płytę pancerza, bo z dobrym działem można ją przebić (choć nie często).

Rafal4265

0 + - 2012-08-27 21:42

Jeśli niemożliwe jest trafienie w kadłub to nie należy strzelać w wieże, ogólnie kiedy wiemy, że mamy małą szanse na penetracje to należy się wycofać, poczekać na przeciwnika, szukać dogodnej sytuacji, np. grając T29 mogę spokojnie wystawić wieże, chowając kadłub, wtedy wiem, że jestem bezpieczny bo mam dobrze opancerzoną przednią cześć wieży i dodatkowo mogę ostrzeliwać cel.

Lightning

-1 + - 2012-08-27 22:41

Próbować trzeba. Zawsze można przeładować magazyn i spróbować szczęścia pociskiem odłamkowym.
Nie wiadomo jak (za chwilę) zachowa sie wróg (być może znów sie schowa i będzie kompletnie poza zasięgiem).

maciej.witkowski

0 + - 2012-08-22 20:26

Z tym "wciąganiem" to niestety jest prawda. Ale ja to traktuję jako ogromną wadę. Po wkręceniu się, przy grze człowiek spędza kilak godzin dziennie, ale przestaje się relaksować. Musiałem to odstawić, bo uzależnia gorzej od alkoholu. A w grze w każdej rozgrywce spotyka się ludzi, którzy są mało rozgarnięci, robią głupie rzeczy i przegrywają twoją grę. Ale to akurat wada wszystkich gier zespołowych. W każdym razie szkoda na to nerwów...

Zwierzak

0 + - 2012-08-22 20:47

Niestety debili w WoT jest mnóstwo. Bitwa spotkaniowa, atakuje się środek mapy, a tu wszyscy poszli do punktu startowego wroga. Cóż z tego, że wróg zdziesiątkowany, ale zdobył bazę i wygrał. "Staciarze" niszczą czołgi wroga nie oglądając się za zwycięstwem w bitwie.

Lightning

-1 + - 2012-08-26 16:21

No niestety tak czasem jest. Ja zawsze (bez względu na czołg i tiery przeciwników) podczas bitew spotkaniowych atakuję bazę. Mimo wszystko ktoś musi osłaniać tyły, żeby potem podczas walki nikt nie strzelał w słabe punkty Twojego czołgu (no ale też nie musi stać za tobą 10 czołgów, bo tak się też zdarza).

PhobosX

-2 + - 2012-11-20 15:06

"Na powyższym screnie widać jak mój zespół zwyciężył, a ja będąc scoutem (chociaż na pewno nie najlepszym) nie dość, że zniszczyłem wóz aż o 4 poziomy lepszy (to na prawdę ogromna rzadkość) to jeszcze przetrwałem bitwę (oczywiście ten wrogi czołg był już mocno uszkodzony przez sojuszników, ale... nie wchodźmy w szczegóły)."

Ogromna rzadkość - buahahahaha...
aż o 4 poziomy lepszy - buahahah... (rly!?)
jeszcze przetrwalem bitwe - bauahahahahhaha....

Wystarczyło mi przeczytać to zdanie żeby nabyć informacje co do Twojej znajomości tej gry... dziekuje dobranoc.

arius

1 + - 2012-11-21 02:00

Ahahahaha, jaki komentarz żałosnego dziecka. Sam pewnie jesteś w 10 klanach, masz 500k bitew i srasz goldem.

Lightning

0 + - 2012-11-26 16:14

No to w takim razie pochwal sie swoimi osiągnięciami - chętnie przeczytam coś na ten temat ;)

Scouci zazwyczaj nie wdają się w walkę i giną w minutę.

Delirium

0 + - 2013-05-02 13:50

"Nie można wystawić oceny 5/5, ponieważ gracze, którzy inwestują realne pieniądze podczas rozgrywki mają [...] nieco lepsze pociski (na szczęście nieznacznie lepsze i nie zawsze celne)" - hah, ja bym był raczej skory napisać, iż są celniejsze :P Gram w WoT'a (World Of Tanks) od prawie 3 lat, przynajmniej od 2 jestem również w klanie z równie starymi czołgistami, więc troszkę doświadczenia mam w temacie. Sama recenzja całkiem fajna, szczególnie podobały mi się te podpisy pod obrazkami. A co do samej gry: trzeba ją polubić i to w czasie około miesiąca, jak się znudzi po miesiącu to nie ma co dalej iść bo sami bezwolnie będziemy przegrywać. Gracze premium mają serio sporą przewagę nad normalnymi graczami, ale jednak rzadko kto "sypie goldem" na randomach (normalne bitwy losowe). Aktualnie po wielu patchach wiele rzeczy da się kupić za normalne kredyty (zarabiane podczas bitew) i za golda (waluta premium) więc nie jest tak źle. Oprócz tego jest naprawdę dużo sposobów, aby zgarnąć golda, rożne promocje, konkursy, turnieje czy same Wojny Klanowe. Sam nie wiem czemu jeszcze gram w Tanki bo sumie trochę mnie to już nudzi, ale chyba to lubię ;) Nowym graczom polecam przeczytanie tego poradnika: bit.ly/18eLfgR
Do WoT'a jest całe mnóstwo modów, na serwerze EU raczej nie ma cheaterów, jak czasem gram jakiś turniej przeciwko Rosjanom to moja drużyna ginie w minute, no ale w końcu to Ruski :P
Wargarming (producent WoT'a) cały czas robi patche, dodaje jakieś nowe nacje czy kolejne modele

Delirium

0 + - 2013-05-02 14:02

czołgów także gra jest cały czas aktualizowana (pewnie kąpią się w goldzie więc czemu mieliby przestawać zarabiać :P ). Jest już nowa fizyka i wystarczy wejść sobie na YT i zobaczyć jakiś gamaplay. Jak ktoś ma dobrego kompa to gra na ultra wygląda naprawdę ŁADNIE (szczególnie te nowe mapy lub te niedawno przerobione). Tak jak koledzy wyżej pisali w grze jest masa retardów i innego typu imbecyli (z reguły wszyscy w twojej drużynie heh :P) ale gdzie ich nie ma? Przynajmniej jest do kogo strzelać, nie? Gra wciąga jak mało co, znam osoby co robią całą noc "tylko wbije na następny tier", ale to raczej są wyjątki. Podsumowując, gra chyba ma to coś skoro już tak długo i tak dużo osób w nią trzaska?

Lightning

0 + - 2013-05-06 20:58

No dobra, postaram sie odpowiedzieć na wszystkie pytania i zastrzeżenia.

Na prawdę uważasz, że złota amunicja jest celniejsza od standardowej? Ja jakoś nie zauważyłem różnicy (na E-100, którym gram CW).

Ja gram w WoT-a nieco ponad rok, przeszedłem przez wiele aktualizacji (obecnie gram oczywiście w 8.5) i sam jestem teraz w bardzo dobrym klanie.

Większość graczy, którzy "sypią goldem" nie maja na szczęście przewagi, ponieważ to złoto powoduje u niektórych tylko lekkomyślność, a tacy nie są wyzwaniem.
Sam złota nigdy nie zdobyłem (tylko 300 sztuk gdy zalecano zmieniać hasła). W sumie wydałem na grę 54 zł.

Ta gar na pewno ma "coś" w sobie - po prostu każdy chce non stop mieć lepszy czołg. Ja sam najpierw chciałam mieć jakikolwiek pojazd z niezłym działem, potem obrałem za cel Tigera H, jednak gdy okazał sie przeciętnym czołgiem (oczywiście elitarny) to jakoś dotarłem do E-100 (po 4400 bitwach). Jednak jak sie z czasem okazało jedna dziesiątka to mało i aktualnie już expię IS-8 :)

Do zobaczenia na polu bitwy!

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

O autorze miniRecenzji

Nick: Lightning

Imię: Sebastian

Nazwisko: ukryte

Wiek: 22

Status: zwykły

Punkty: 0

Specjalizacje usera:

  • karty graficzne
  • płyty główne
  • procesory

Ulubieni producenci usera:

  • AMD
  • ASUS
  • Gigabyte

  pokaż więcej

Zobacz komputer usera:

  • Domowy, uniwersalny
  • Ostatnie miniRecenzje
numernab1i | 2013-09-03

Kamera Sportowa Natec Sport Cam HD50

kategoria:

Jak dostępna za 450 zł kamerka sportowa sprawdza się w praktyce.

 

ocena

04

odsłon: 9939

Tomek Wilczyński | 2013-07-28

ADATA UC510 - małe oznacza ogromne

kategoria: flash

ADATA UC510 - małe oznacza ogromne

 

ocena

021

odsłon: 10036

Wooojciech1983 | 2013-07-25

680tka po tunningu: test karty Gigabyte GTX 770 Windforce 3

kategoria: karty graficzne

Nvidia wprowadziła do swojej oferty nowego konkurenta dla Radeona 7970 GHz edition. Jest nim GTX 770 - stuningowana 680tka. Czy wygra w testach z Radeonem?

 

ocena

021

odsłon: 11068

TOP 10

Najlepiej oceniane miniRecenzje: