Marcin Jaskólski | 2012-02-01

AMD Llano - do czego nadaje się APU?

kategoria: procesory

producenci: AMD

 

Podsumowanie

Premiera AMD Llano spotkała się z pozytywnym odbiorem użytkowników. Z pewnością największą zaletą APU AMD jest moc zintegrowanej grafiki, która w obecnej chwili nie ma sobie równych. AMD pokazuje, że ich platforma dla średniego segmentu potrafi się sprawdzać w różnych zastosowaniach, a nie wyłącznie w podstawowych zadaniach. Mocniejsze modele Llano nadają się dla mniej wymagających graczy, a nawet dla osób, które chcą w amatorski sposób zająć się obróbką fotografii czy wideo. Jako entuzjaści nie możemy się powstrzymać przed złożeniem gratulacji AMD za wkład w rozwój oprogramowania OpenCL. Kolejną wielką zaletą tej platformy jest cena - potrzebny nam komputer, ale nie zamierzamy wydawać mnóstwo kasy na sprzęt, którego możliwości nie wykorzystamy nawet w połowie? Czemu nie zdecydować się na Llano?

Największym konkurentem AMD Llano zdaje się być jego następca, czyli Trinity. Na pokazach AMD robi naprawdę świetne wrażenie, jednak ten nadchodzący produkt budzi kilka kontrowersji. Przede wszystkim wymagać będzie nowej podstawki, a mianowicie FM2. Dla odbiorców układów AMD przyzwyczajonych do tego, że z każdej podstawki można korzystać latami był to drobny szok. Jeśli podstawka FM1 ma cieszyć się jeszcze długim żywotem, niezbędne będzie wspieranie jej kolejnymi procesorami czy też APU - a wiemy już, że Trinity nie będzie z nią kompatybilne. Niemniej AMD wspiera FM1 nie tylko wyłącznie APU, ale i również 32-nanometrowymi egzemplarzami procesorów Athlon i Sempron. W tej chwili możemy mieć jedynie nadzieję, że na tym nie poprzestanie.

O wydajność zintegrowanej grafiki w Trinity nikt się nie martwi, bo wiadomo, że będzie dobra. Niepokój budzi jednak to, że Trinity będą wyposażone w rdzenie procesora Piledriver, które są ulepszoną wersją mało popularnych rdzeni Bulldozer. Czy AMD faktycznie udało się znacząco poprawić tę architekturę? Premiera Trinity powie nam też od razu nieco na temat wydajności kolejnej generacji procesorów FX, czyli Vishera.

 

  AMD A8-3870K
  plusy:
bezproblemowe podkręcanie mnożnikami CPU i GPU
najwydajniejszy model AMD Llano
  minusy:
podobna wydajność do A8-3850 ale w wyższej cenie
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: ok. 570 zł
 

 

  AMD A6-3500
  plusy:
dobry stosunek ceny do wydajności
trzy rzeczywiste rdzenie
65W TDP
  minusy:
relatywnie niskie taktowanie rdzeni procesora
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: ok. 330 zł
 

 

  AMD A4-3400
  plusy:
atrakcyjna cena
dobra podstawa dla komputera HTPC
  minusy:
tylko dwa sprzętowe rdzenie
65W TDP przy znacząco niższej wydajności od modelu A6-3500
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: ok. 290 zł
 

 



odsłon: 81996

Komentarze

(68)

Nabil

2 + - 2012-02-01 14:15

W artykule jest błąd
"Na naszych łamach testowaliśmy już dwa modele Llano, a mianowicie A8-3850 oraz A6-3850"
Chyba powinno być A6-3650

Marcin Jaskólski

2 + - 2012-02-01 14:17

Dzięki, poprawione

Nabil

0 + - 2012-02-01 14:27

;)

strzelec52

1 + - 2012-02-01 14:26

kolejny "CPU: 2,8 ???MHz??? (140 x 20) (standardowo 2,1 GHz i 2,4 GHz w trybie Turbo)"

Nabil

2 + - 2012-02-01 14:44

Jeszcze jeden : " CPU: 3,53 MHz (104 x 34) (standardowo 3 GHz)"

Marcin Jaskólski

1 + - 2012-02-01 14:49

Ok, poprawione

the_bart123

-4 + - 2012-02-02 23:39

ten test to jeden wielki blad :)

Paweł Kowalski

0 + - 2012-02-01 14:45

"bezproblemowe podkręcanie mnożnikami CPU i GPU"
chyba "bezużyteczne"

Marcin Jaskólski

4 + - 2012-02-01 14:49

Jeśli ktoś nie chce się bawić w kręcenie magistralą, które w przypadku Llano jest problematyczne (fałszowane odczyty zegarów, puste MHz), to ta funkcjonalność się przydaje

ptahii

1 + - 2012-02-01 14:56

brakuje mi tu jedynie porownania athlonow z zablokowana grafika. Athlony te so dostepne juz coraz powszechniej w 2 procesach technologicznych za baaardzo niska jak na 4 rdzenie cene (ponizej 300 zl) i TPD na poziomie 65W. Ale ogolnie recenzja na "plus".

bryniol

4 + - 2012-02-01 14:58

Uważam że AMD jest najlepszym wyborem dla domowego użytkownika chcącego pograć w gierki i nie potrzebuje do tego 189 klatek/s

eryk1310

3 + - 2012-02-01 15:08

zgadzam sie :D a tak wgl to niedługo cały komp bd mozna złozyc ze srzętu amd :D

Mariusz-19

3 + - 2012-02-01 15:11

Trzecia strona tabelka, trzecia kolumna zmieńcie MHz na GHz ;)

Marcin Jaskólski

4 + - 2012-02-01 15:20

Czy wy widzicie każdą, nawet najmniejszą pomyłkę? ;)

Mariusz-19

3 + - 2012-02-01 15:31

Czasami wpadnie w oko jakiś błąd. Ludzką rzeczą jest się pomylić.

mICh@eL

0 + - 2012-02-02 20:17

Korektorowi powinno się oberwać po premii :P

mlodyb13

1 + - 2012-02-01 15:48

super test

brakuje mi tylko porównania do procesorów intela i testów w takich grach ja BF3, batman AC czy MW3

no i oczywiście "testu rzeczywistego"

odemnie oczywiście duży plus

Marcin Jaskólski

1 + - 2012-02-01 15:53

Polecam nasze poprzednie testy Llano, robiliśmy już takie porównania. Linki znajdziesz w artykule na pierwszej stronie.

mlodyb13

0 + - 2012-02-01 16:20

a co z testem rzeczywistym??

Marcin Jaskólski

0 + - 2012-02-01 16:45

Jakie konkretnie testy masz na myśli? Testy na stronie 5 są rzeczywiste, we wcześniejszych recenzjach sprawdzaliśmy również konwersję wideo oraz renderowanie.

mlodyb13

-1 + - 2012-02-01 18:20

chodzi o test gdy odpalone sa jednocześnie kilku programów (3-4 zakładki fim ect) i puszczenie jakiegos benczmarka

mogli byście w końcu zrobić tego typu test

karer

0 + - 2012-02-01 19:23

Koledze chodzilo tak jak napisal o testach syntetycznych przygotowanych przez redakcje ale obrazujacych faktyczne warunki wykorzystania procesora. Oznacza to WIELE aplikacji dzialajacych JEDNOCZESNIE. Nie od dzis wiadomo ze procesory dlawia sie w przypadku gdy musza nagle zmienic zadanie ktore wykonuja.

Marcin Jaskólski

1 + - 2012-02-02 10:03

Problemem wydaje się powtarzalność takiego testu, tym niemniej zobaczymy co da się zrobić

mlodyb13

0 + - 2012-02-02 13:46

powtarzalność nie jest problemem tylko trzeba zachować sekwencje odpalanych programów

do tego przydaje sie stworzyc plik startowy danych programów

karer

0 + - 2012-02-02 16:51

Takze uwazam ze problem mozna rozwiazac poprzez stworzenie jakiegos skryptu ktory by po prostu wystrzelil z pakietem polecen. Trzeba jedynie znalezc kogos kto umie operowac na plikach typu bat lub jakichs innych skryptowych ktore rozumie system.

Mozna z powodzeniem walnac na jednoczesnie archiwizacje i konwertowanie filmu a do tego wlaczyc jakies demo w grze i inne podobne programy. Wiadomka ze test musi byc powtarzalny a to zapewniaja jedynie pliki skryptowe wlasnie. No i programy do testow najlepiej jak mozna odpalac z wiersza polecen ale to spelnia wiekszosc w tej chwili.

mutissj

2 + - 2012-02-01 16:11

dobra recka+

Morgi

-18 + - 2012-02-01 16:16

Komentarz zakopany przez użytkowników pokaż

mlodyb13

2 + - 2012-02-01 16:20

do odpisujcie temu idiocie

nie karmimy tu trolli

Morgi

-10 + - 2012-02-01 17:55

Komentarz zakopany przez użytkowników pokaż

mlodyb13

5 + - 2012-02-01 18:22

milcz córko pomidora i cyrix-a

poprostujakub

1 + - 2012-02-02 09:18

Mistrz ciętej riposty! :D

kitamo

0 + - 2012-02-02 12:51

Mylisz sie strasznie, wykorzystanie dobrej architektury ktora jakis czas temu swietnie sie sprawdzila, wyprodukowanie jej w nizszym procesie technologicznym do tego dolozenie dobrej grafiki z procesorami strumieniowymi daje niezwykla wydajnosc. Wyobraz sobie ze na takim APU jestes w stanie wyswietlic obrac w FullHD bez zadnego przyciecia. Wszystko to juz swietnie sie sprawdzilo przy wprowadzeniu Amd C-50, ktory to bardzo tani potrafil dzialac cuda w netbookach jesli chodzi o multimedia - pelna akceleracja flash, pelna akceleracja plikow video i t w FullHD. I to wszystko przy taktowaniu APU 1ghz. Tutaj masz swietnie rozwinieta koncepcje tego wlasnie produktu a dzieki temu ze AMD ma ATi pod swoim dachem moze sobie pozwolic na znacznie lepsze konstrukcje w tym temacie niz Intel.

hideo

1 + - 2012-02-01 17:34

A6 może być a A8 jest naprawdę fajny :) szczególnie jeśli ktoś nie wymaga koniecznie fullhd w grach to APU są świetne, aplikacje też tyle że realnie w domu nikt nie korzysta z aplikacji Sony czy Adobe czy Cyberlink do obróbki video bo te aplikacje są po prostu drogie a jeśli ktoś korzysta w pracy to przypuszczam i tak ma mocniejszego kompa, tak czy siak A6 i A8 są ql, minusem natomiast droższa pamięć 1866 ale przy 8GB to tylko lekko ponad 100zł różnicy w stosunku do standardowych dziś 1333 więc niedużo :)

markit06

-1 + - 2012-02-01 17:44

Dajcie testy gierek tych co zwykle. Te są dobrane pod AMD czy jak?

mlodyb13

0 + - 2012-02-01 18:24

zgadzam sie gry są dobrane po ..uju

Marcin Jaskólski

0 + - 2012-02-01 19:23

A co, jest jakiś nakaz, żeby testy przeprowadzać wyłącznie w BF3, Crysis 2 i Metro 2033? :)

mlodyb13

0 + - 2012-02-01 20:04

nie ale można sobie porównać wyniki w innych testach, nie prawda?? :)

Marcin Jaskólski

1 + - 2012-02-02 09:59

Prawda, chociaż w segmencie zintegrowanych grafik Llano na razie nie ma konkurencji. Tym niemniej, jeśli znajdę chwilkę sprawdzę działanie w paru superprodukcjach

mlodyb13

0 + - 2012-02-02 13:51

rzecz rozbija sie bardziej o porównanie apu do kart dedykowanych bo faktycznie mija sie z celem porównanie do hd3000 intela

powiem szczerze że jeszcze nie widziałem porównania np a8-3870k z i3/i5 + hd5570

karer

0 + - 2012-02-02 23:16

A jak dobierzesz porownanie do kart dedykowanych? APU kosztuje 400zl wiec do karty za 400zl przyrownasz? Czy moze odetniesz cene CPU i przyrownasz do karty za 100zl?

mlodyb13

0 + - 2012-02-03 11:52

no przecież układ zintegrowany w aopu nie kosztuje 400zl

biorą cene a8-3850 minus athlona 631 wychodzi na to że hd6530d kosztuje około 160 pln

ale to nie o to chodzi

rzecz w tym aby porównać karty które konkurują z apu w kategorii cena/wydajność

karer

0 + - 2012-02-03 13:44

No to sie pytam ciebie wlasnie jak obliczysz cena/wydajnosc karty graficznej w APU? Zeby to zrobic trzeba znac cene tej karty.

Jesli chcezs to mozesz przyrownac APU do zestawu CPU+GPU i wtedy mozna rozwazac cena/wydajnosc ale MUSI byc w tym zestawieniu CPU.

Jesli masz jakis pomysl to chetnie wyslucham bo na razie jest sytuacja taka jak poprzednio: jak obliczysz cena/wydajnosc APU?

karer

0 + - 2012-02-03 13:45

aa i jeszcze jedno. Wiadomo ze przedzial cenowy musi byc ten sam bo inaczej mija sie to tez z celem.

mlodyb13

0 + - 2012-02-03 15:45

zaczne troche od tyłu

w apu chodzi o to że nie kupisz w tej cenie cpu i gpu

weźmy np athlona 631 (ok 300pln) + hd5570 (ok 250pln)

i3 (450-550pln) + hd5570

podobej wydajności apu a8-3850 to wydatek ok 500

cene samego układu graficznego można obliczyć w bardzo prosty sposób:

wiadomo że aII 631 to tak naprawde a6-3650 z wyłaczonym igp

wystarczy odjąć od ceny a6 cene A631 i mamy cene układu graficznego

proste jak budowa cepa

karer

2 + - 2012-02-01 18:02

A ja czekam na trinity i nowe radeonki a APU bo ta seria sie troszke spoznila i kompa zmodernizowalem PRZED premiera. Jesli trinity bedzie mialo wydajnosc graficzna o 50% wyzsza to bedzie na prawde lakomy kasek dla graczy. Oczywiscie gdy cena pozostanie niezmieniona.

mlodyb13

0 + - 2012-02-01 20:25

też szykuje juz fundusze na A10 i płyte z A75 bo to moze być hit:)

tanakov

0 + - 2012-02-01 18:32

Można było dać do tego testu jakieś i3,i5 i np buldoga tak żeby było widać czy duża jest różnica

karer

1 + - 2012-02-01 19:24

Topowe grafiki zintegrowane w procach intela wymiekaja w porownaniu z llano tak bardzo ze nie ma nawet sensu robic na nich testow. Buldok natomiast nie ma grafiki wiec jaki jest sens proszenia o jego wydajnosc w grach?

Tutaj testowane jest CPU+GPU.

spock2

1 + - 2012-02-01 19:15

Wadą procesora dwurdzeniowego jest to że ma 2 rdzenie? A niby ile ma mieć?

Marcin Jaskólski

1 + - 2012-02-01 19:25

Z naszych badań wynika, że procesor dwurdzeniowy powinien mieć co najmniej 3 rdzenie. Coś jak sześciostrzałowiec na siedem nabojów.

kitamo

0 + - 2012-02-02 12:45

Chwila, jak mam to rozumiec. Procesor 2 rdzeniowy powinien miec 3 rdzenie. Z jakich waszych testow wynika ? Chodzi o wydajnosc w porownaniu do innych 2 rdzeniowych CPU czy od takie teoretyzowanie ?

mlodyb13

0 + - 2012-02-02 13:52

ja rozumiem to w ten sposób że obecne 2 jajowce powinny być zastąpione 3 jajowcami :)

ale fakt coś w tym jest

karer

0 + - 2012-02-01 19:35

To jakby napisac ze zaleta procesora 2 rdzeniowego jest to ze ma 4 rdzenie :D

nazaropeth

0 + - 2012-02-01 20:48

Szkoda, że redakcja nie zdecydowała się na podkręcanie A4. U mnie bez problemu znosi taktowanie pamięci rzędu 1700MHz i jego wydajność rośnie niemal liniowo w stosunku do zegara bazowego (ilość FPS w grach).

AMD_punk

0 + - 2012-02-02 18:27

Racja sam bym chętnie zobaczył co można z tego wydoić mając takie zaplecze. Co do ram'u to kingston 1600 u mnie ustawiłem na 1866 i działa, co prawda przy napięciu 1,8v ale nie mam problemów z nimi.

Lightning

0 + - 2012-02-01 21:49

W tym temacie ja napisze tylko jedno - wywalcie tego grafika co retuszował zdjęcie prezenterki benchmark TV! (Joanny)

Nabil

0 + - 2012-02-01 22:13

haha . No faktycznie przesadził troszke. Twarz jak z plastiku ;x

losarturos

-1 + - 2012-02-01 23:17

Fajny artykuł ale zabrakło mi tutaj porównania przynajmniej do jakiegokolwiek intela i3. Było by wtedy wiadomo do czego każdy procek się lepiej nadaje.

Marcin Jaskólski

0 + - 2012-02-02 10:02

Na pierwszej stronie masz linki do poprzednich recenzji Llano - znajdziesz tam porównanie zarówno CPU jak i GPU Core i3 oraz innych modeli.

Danielo

-1 + - 2012-02-02 10:36

Fajny tendencyjny dobór gier. Szkoda ze zabrakło tytułów które są naprawdę popularne, BF3, Batman: Arkham City, Wiedźmin 2 czy któryś NFS. Tylko wtedy okazałoby się że zintegrowana grafika tak mocno zachwalana jest za słaba aby komfortowo pograć. O wiele lepszym wyborem jest zakup Athlona X4 i płyty z przyszłościowym gniazdem AM3+.

Zdaje się ze Llano kiepsko się sprzedaje w sklepie internetowym, więc był trzeba wysmażyć odpowiedni artykuł. No i jeszcze ta reklama na dole strony.

mlodyb13

0 + - 2012-02-02 13:56

w w/w tytuły spokojnie można komfortowo pograć oczywiście z detalami i rozdzielczościach na poziomie konsoli

pamiętaj że nie każdy sie pał.je przy rozdzielczości fHD i detalach na ultra

karer

0 + - 2012-02-02 16:55

Taa raczej okazaloby sie ze grafika styka. Pozatym BF3 i Batman wcale nie sa najpopularniejzsymi grami. WOW i LOL sa grami z pierwszej ligi popularnosci a do tego CS i inne multiplayer. O FPS ludzie szybko zapominaja ze wzgledu na polityke firm produkujacych te gry. Musza wydac nowa wersje zeby gracz znowu zaplacil.

HemaN

0 + - 2012-02-02 10:53

Fajnie, że podkręciłeś wszystko do testów. Podkręcanie przeprowadzałeś na boxowym chłodzeniu? Jeśli tak to jest jeszcze potencjał w tym procku. Szkoda, że nie pokusiłeś się o podkręcenie A4. W grach, w których były testowane procesory po podkręceniu naprawdę da się pograć. Ciekawe jak to będzie z Trinity.

mICh@eL

0 + - 2012-02-02 20:16

> "Ze względu na niską wydajność tego APU (dwa rdzenie procesora, tylko 160 procesorów strumieniowych) zdecydowaliśmy się na nie podkręcanie tego modelu."

No jasne, przecież wtedy wydajność mogłaby być jeszcze niższa... xD

robert.szkop

1 + - 2012-02-03 08:26

Chłopaki, robimy zrzutę na węgiel dla Benchmarka, bo oni tam na mrozie siedzą. 11*C na podkręconej grafice?!

Deimosator

0 + - 2012-02-03 12:26

Czyli na pokładówce można pograć mając proca za 500zł i to jest dobra wiadomość :)

matt105

0 + - 2012-02-06 22:30

Moim zdaniem ten procesor by się nadawał to Tabletów zpytacie dlaczego, a dlatego że jest on B.Wydajny karty zewnętrzne nawet pal licho by się zmieścił ten xfx do środka.
Wiem gadam głupoty że Android tego nie ogarnie itp. ale Android jest super Oprogramowaniem do telefonu a nie dla tablet'u moim zdaniem tablet powinien mieć jakiś wygodny i dobry do wszystkiego np Windows 8 z tymi kafelkami wygodny dla palcy i grać by się dało.Tablety nie powinny być cieńsze tylko wystarczająco grube by pomieścić taki procesorek i jakąś fajną niedużą kartę Pojemną baterię. To by był dużo lepsza alternatywa dla laptopów moim zdaniem jak by to tak rozwiązano i dało się grać w tych 1680x1080 albo 1270x720p w wysokiej rozdzielczości bym się nie obraził a tak póki co mamy 3 rdzeniowe Tablety z Androidem I os'em na pokładzie i możemy co najwyżej pograć w gry z Smartphone'ów GTA III. A dzięki mojej "dziwnej" wizji mogli byśmy odpalić gry znane z "stacjonarnego" .

matt105

0 + - 2012-02-07 16:10

??? Gdzie wcieło kawałek tekstu?

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

Polecamy

HTC One V - test, cena, opinie
HTC One V to świetny smartfon uniwersalny, którym posłużyć może się ...
kategoria: smartfony, telefony producent: HTC Ocena: 9 16
Creative ZiiSound D5x i DSx oraz GigaWorks G500 - test, cena, opinie
Test głośników Creative ZiiSound (bezprzewodowe) oraz GigaWorks ProGamer ...
kategoria: głośniki producent: Creative Ocena: 7 24
Asus Transformer Pad 300 - cena, test, opinie
Bardzo dobrej jakości moduły foto-wideo, wysoka wydajność dzięki ...
kategoria: tablety PC producent: Asus Ocena: 6 26
Poradnik komunijny 2012
Wspólnie z Partnerami przygotowaliśmy poradnik komunijny. Zawarliśmy w nim ...
kategoria: drukarki, skanery producent: Asus Ocena: - 142
Kingston HyperX 3K SSD 120GB - test, cena i opinie
Kingston HyperX 3K to z pewnością godny polecenia nośnik flashowy ...
kategoria: dyski SSD producent: Kingston Ocena: 4 17
Produkty polecane przez redakcję. Kupując z benchmark.pl wspierasz serwis. Dziękujemy!
377,90,-
 z VAT
439,-
 z VAT
409,-
 z VAT
319,-
 z VAT
249,-
 z VAT
259,-
 z VAT
429,-
 z VAT
499,-
 z VAT