Karty graficzne

AMD Radeon HD 6800 – architektura

przeczytasz w 3 min.

Radeon 6850 i 6870 wykorzystują rdzeń graficzny Barts (odpowiednio Pro i XT). Zajmuje on powierzchnię 255 mm2 - o 79 mm2 mniej niż powierzchnia rdzenia graficznego Cypress (HD 5850 i 5870). Barts ma również mniej tranzystorów – 1,7 mld (Cypress – 2,15 mld). W porównaniu do starszej generacji Radeonów, zaszły spore zmiany w optymalizacji jednostek cieniujących.

Na samym początku chcemy poinformować, że plotkami okazały się przecieki, jakoby AMD zmieniło organizację jednostek cieniujących, redukując je w pojedynczej jednostce SPU (Shader Processing Unit) do czterech. Seria Radeon HD 6000 w dalszym ciągu korzysta z układu 4+1, czyli z czterech procesorów strumieniowych prostych, i jednego złożonego.

Taką architekturę AMD stosuje od czasu R600. Są to bloki SIMD Engines, gdzie każdy zawiera po 16 jednostek SPU. Z kolei znów każdy SPU złożony jest z pięciu procesorów strumieniowych. W rezultacie wykonywanych jest pięć instrukcji na jeden cykl zegara.

W przypadku Radeona 6850 aktywnych jest 12 bloków SIMD Engines, natomiast w wyższym modelu HD 6870 – 14 bloków. Inżynierzy AMD dopracowali architekturę do tego stopnia, że pomimo zmniejszenia całego chipu graficznego o 25% względem Cypressa (HD 5800) i mniejszej liczbie jednostek cieniujących, możemy mieć wydajność na podobnym poziomie (HD 6800).

Oto dokładne dane dotyczące premierowych układów graficznych AMD:

Radeon 6850

Radeon 6870
  • 960 procesorów strumieniowych
  • 32 jednostki rasteryzujące
  • 48 jednostek teksturujących
  • 1 GB pamięci GDDR5-256 bit
  • taktowanie 775/1000 MHz
  • 1120 procesorów strumieniowych
  • 32 jednostki rasteryzujące
  • 56 jednostek teksturujących
  • 1 GB pamięci GDDR5-256 bit
  • taktowanie 900/1050 MHz


Tesselacja

Wielu czytelników przed premierą prześcigało się w zgadywaniu, ile tesselatorów będą miały nowe Radeony. Rację mieli ci, którzy twierdzili że nadal będzie tylko jeden – przynajmniej w układach graficznych Radeon 6800. Niemniej jednak i tutaj AMD popracowało, aby wykrzesać więcej wydajności. W serii HD 6800 został zaimplementowany tesselator siódmej generacji (Gen 7), który według AMD jest nawet dwukrotnie wydajniejszy w porównaniu do rodziny HD 5800.

Pewne zmiany objęły również metody wygładzania krawędzi (anti-aliasing). Morphological Anti-Aliasing ma zapewnić ładniejsze wyświetlanie krawędzi obiektów w grach komputerowych. Funkcja jest dostępna dla następujących wersji DirectX: 9, 10 i 11. A zatem nawet w starszych grach Radeon HD 6000 może wykorzystać najnowszy schemat wygładzania krawędzi.

AMD zadowolone jest też ze zmian algorytmu filtrowania anizotropowego. Odwzorowanie filtrowanych tekstur na nowych Radeonach ma być dokładniejsze.

To wszystko brzmi nieźle, ale jak usprawnione funkcje wygładzania krawędzi i filtrowania anizotropowego działają w rzeczywistości? Zajmiemy się tym w jednym z kolejnych artykułów dotyczących HD 6000 i sprawdzimy możliwości w grach.

Wideo i audio

Wraz z serią kart graficznych Radeon 6000 unowocześniono silnik UVD, który doczekał się już trzeciej generacji. UVD3 wprowadza kilka nowych funkcji. Są to m.in. pełna akceleracja dla odtwarzanego materiału wideo w platformach z Eyefinity, czyli nawet przy sześciu monitorach. Zamieszczony schemat pokazuje, jak bardzo zmodernizowano moduł UVD zawarty w nowej serii Radeonów i jak długą drogę przebył od pierwszej wersji.

Eyefinity

AMD Radeon HD 6000 rozwija swoją koncepcję wyświetlania obrazu na wielu monitorach. Pierwsze próby technologii Eyefinity widzieliśmy w piątej generacji Radeonów HD, a teraz trochę ją zmodernizowano. W przeciwieństwie do kart graficznych konkurencji, możliwe jest wyświetlanie obrazu nawet na sześciu monitorach przy użyciu jednego układu graficznego. Tego akurat żaden GeForce nie potrafi, chociaż niewykluczone, że NVIDIA będzie musiała nad tą technologią pomyśleć. Z drugiej strony stanowiska z sześcioma monitorami to raczej rzadkość, więc konkurencja nie ma wielkich powodów do obaw.

Kolejnym unowocześnieniem jakie wprowadziło AMD jest jeszcze mniejszy pobór energii elektrycznej. To naprawdę ważna cecha karty graficznej, bo przecież niezależnie od tego, czy akurat gramy, czy też używamy komputera do pracy w edytorze tekstu, wymagane jest stałe zasilanie. A im mniej będzie pobierał każdy komponent komputera, tym później mamy mniejsze wydatki za prąd.

Nowa seria Radeonów  jest wyraźnie oszczędniejsza. Dla przykładu, współczynnik TDP karty graficznej Radeon 5850 pod obciążeniem wynosi 151 W i w spoczynku 27 W. Natomiast w Radeonie 6850 TDP jest na poziomie 127/19 W. Różnice dość spore, tym bardziej że te dwie karty pod względem wydajności mają być do siebie zbliżone.