Na topie

| 2011-12-21

ASRock 970 Extreme4, Asus M5A99X EVO, Gigabyte 990XA-UD3 i MSI 990FXA-GD80 - przegląd płyt dla AMD Bulldozer

kategoria: płyty główne

Producenci: AMD, ASRock, ASUS, Gigabyte

 

Podsumowanie

W naszym krótkim przeglądzie zaprezentowaliśmy płyty wyposażone w różne wersje chipsetów serii 9 oraz z różnych półek cenowych. Na jednym biegunie znajduje się sprzęt ASRock, który za cenę około 400 zł oferuje naprawdę przyzwoite warunki. Na drugim znajduje się topowy produkt MSI, wyposażony w znakomitej jakości podzespoły i najlepszą wersję chipsetu, którego sugerowana cena wynosi 680 zł. Płytę MSI można polecić dla osób, które zechcą budować najbardziej wydajne konfiguracje. Użytkując taką płytę możemy być pewni, że nie odmówi posłuszeństwa dwa dni po zakończeniu się okresu gwarancyjnego. ;-)

Segment płyt z podstawką AM3+ jest różnorodny i praktycznie każdy znajdzie tu coś dla siebie. Do pełni szczęścia brakuje tylko obsługi procesorów AMD FX dla płyt AM3 z białą podstawką. Lista płyt AM3 obsługujących Bulldozera nie jest długa, więc chętni do wypróbowania najnowszych procesorów AMD w lwiej części przypadków muszą zaopatrzyć się w nowe płyty. Wybór na szczęście jest bardzo duży - a ceny atrakcyjne.

 

 

  

Po premierze procesorów AMD Bulldozer nasi czytelnicy słuszenie porówywali sytuację do premiery pierwszych procesorów AMD Phenom, bądź kart graficznych Nvidii opartych na układzie Fermi. W obu przypadkach premiery te trudno zaliczyć do spektakularnych sukcesów, jednak wprowadzenie kilku istotnych poprawek w architekturze wystarczyło, by uzyskać naprawdę znakomite produkty (AMD Phenom II i Nvidia GeForce seria 5xx). Już niedługo AMD wprowadzi na rynek rewizję B3 procesorów FX (rdznie Piledriver). Czego można się po nich spodziewać? Wedle AMD poprawieniu ulegnie podsystem pamięci podręcznej, mówi się również o podniesieniu taktowania mostka północnego i kontrolera pamięci. Czekamy z niecierpliwością na efekty.

Na pytanie jakie możliwości kryją się w procesorach Bulldozer, postaramy się odpowiedzieć już niebawem, nie omieszkamy również testować kolejnych modeli płyt wprowadzanych na rynek.

  ASRock 970 Extreme4
  plusy:
pełna obsługa procesorów AM3+
wsteczna kompatybilność z procesorami AM3
3-way CF i NVIDIA SLI
eSATA III
EFI
bardzo dobra relacja ceny do wydajności
  minusy:
estetom może przeszkadzać mało atrakcyjny wygląd
Sugerowana cena producenta: ok. 415 zł

 

 

  Asus M5A99X EVO
  plusy:
pełna obsługa procesorów AM3+
wsteczna kompatybilność z procesorami AM3
Quad SLI i CFX
EFI
energooszczędna!
Power eSATA
  minusy:
brak
Sugerowana cena producentai: ok. 515 zł

 

 

  Gigabyte 990XA-UD3
  plusy:
pełna obsługa procesorów AM3+
wsteczna kompatybilność z procesorami AM3
2-way SLI i CrossFireX
  minusy:
brak eSATA
brak EFI
Sugerowana cena producenta: ok. 430 zł
 

 

  MSI 990FX-GD 80
  plusy:
pełna obsługa procesorów AM3+
wsteczna kompatybilność z procesorami AM3
3-way SLI, 4-way CrossFireX
32 linie PCIe do obsługi kart graficznych
EFI (ClickBIOS drugiej generacji)
doskonałej jakości podzespoły
  minusy:
tylko 2 porty USB 3.0 na tylnym panelu
wysoka cena
Sugerowana cena producenta: ok. 680 zł

 

 



odsłon: 135059

Komentarze

(53)

Sony156

-30 + - 2011-12-21 15:00

Komentarz zakopany przez użytkowników pokaż

Lisqu

6 + - 2011-12-21 15:24

HAHAHA ale jestes beznadziejnie głupi :]

hex3n

6 + - 2011-12-21 16:33

Sony twój komentarz wyraźnie wskazuje na to że chciałeś coś napisać jako pierwszy, a co z tego wyszło, sam najlepiej widzisz... Czekaj na kolejny artykuł, może znów będziesz pierwszy...

Annanke

5 + - 2011-12-22 04:22

Trochę słaba recka. Brakuje:
- testów oc
- pomiaru temperatury mostków
- odniesienia do platformy na intelu za podobne pieniądze
Łapa i tak poleci bo na bezrybiu i rak ryba ;)

serek

3 + - 2011-12-21 15:07

Nudzi mnie ciągłe powtarzanie jaki to niewypał z Bulldozerów. Ciągle to samo:/ to co AMD miało czekać do przyszłego roku z wydaniem procesorów? To nie wina procesora tylko braku programów które w pełni wykorzystają potencjał jaki drzemie (oby tylko drzemał) w tych konstrukcjach. A co do płyt to osobiście wybrałbym Asrocka bo mam gdzieś wygląd płyty, płyta ma działać bezproblemowo i dostarczać użytkownikowi tyle złącz ile nabywca potrzebuje;) poza tym jest najtańsza:P

Marcin Jaskólski

4 + - 2011-12-21 16:16

"To nie wina procesora tylko braku programów które w pełni wykorzystają potencjał jaki drzemie (oby tylko drzemał) w tych konstrukcjach." Jest to napisane we wstępie. Natomiast słaba wydajność przy aplikacjach jednowątkowych jest faktem. Nigdzie też nie użyłem sformułowania, że FX'y to niewypał. Okazały się tylko procesorami poniżej oczekiwań odbiorców.

tomcug

-1 + - 2011-12-21 15:17

Żadnych testów podkręcania? Co to w ogóle za recenzja jest? Minus of course ;).

d14b3l

-3 + - 2011-12-21 19:39

popieram w 100%

ardianz

5 + - 2011-12-21 15:31

słaby artykuł i nie chodzi o to, że w porównaniu jest tylko parę płyt, ale o brak porównania temperatur, nie mówiąc o możliwościach o/c, porówanie wydajności tylko w jednej grze :/

damianox9

1 + - 2011-12-21 15:43

Bardzo mnie interesuje ta Gigabyte. Ciekawe ile można na niej wykręcić phenoma 955 z tej gorszej rewizji. Mam m4a79xtd evo no i nic nie mogę wycisnąć z tego proca bo zaraz tracę stabilność a bios jest jakiś dziwny. Przesiadłem się na to z abit kn9s i muszę przyznać że Asus to droga firma.

Truth

5 + - 2011-12-21 15:46

Jak można napisać w minusach "brak EFI" , to raczej w plusach powinno się znaleźć , brak słów które określiły by poziom wiedzy "redaktora" Marcina jaskółskiego

HemaN

0 + - 2011-12-21 16:12

Trochę niepełna jest ta recenzja, zabrakło OC. Druga sprawa to kilka kontrowersyjnych wypowiedzi, jak np wypunktowanie EFI jako minus. Na pewno EFI ładnie wygląda i ma więcej opcji niż BIOS, ale ze względu na DRM raczej nie jest to dobra opcja. Niestety coraz częściej nie ma wyboru, bo producenci nieubłaganie przechodzą na nowszy standard. Jeszcze mała uwaga do stwierdzenia, że zabawne jest to, że komputery z płytami opartymi o ten sam chip pobierają różne ilości energii. Pobór energii to raczej kwestia sekcji zasilającej niż chipsetu.

Marcin Jaskólski

0 + - 2011-12-21 16:19

DRM w EFI to minus (zresztą nie tylko w EFI). Jednak w stosunku do BIOS jest to rozwiązanie znacznie nowocześniejsze i dające wiele nowych możliwości. EFI to nie tylko ładny interfejs. Niestety wielu nie potrafi tego dojrzeć

namenick

1 + - 2011-12-21 17:02

W takim razie proszę wymienić chociażby 5 tych "nowych możliwości"

tomcug

0 + - 2011-12-21 17:59

Dokładnie, przykładowo ja się do EFI raczej nigdy nie przekonam, a jego brak jest dla mnie ogromnym plusem ;). Co tu dużo mówić, nigdy nie zaakceptują rozwiązania z wbudowanym DRM.

Marcin Jaskólski

0 + - 2011-12-21 19:00

zerknijcie tutaj:

http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/EFI_vs_BIOS_-_najwazniejsze_roznice-3780.html

Czajson

0 + - 2011-12-21 19:15

Pierwsza podstawowa - EFI możesz konfigurować nawet z poziomu systemu. Przynajmniej MSI daje taką możliwość w płytach pod Sandy w rewizji G3. Drugi plus - nowoczesny wygląd to nie koniec innowacji - nie ma np takich bugów jak płyty Gigabyte z BIOS, gdzie uwaga SATA jest podawane jako Primary (Master) i Secondary (Slave). Ludzie, czasy równoległych połączeń odeszły w niepamięć i nie ma czegoś takiego jak Master i Slave.

suntzu

1 + - 2011-12-22 07:41

BIOS też się dało jako tako kontrolować z OS-u. Pośrednio lecz dało :)

Paweł Maziarz

3 + - 2011-12-21 16:38

Mam model ASRock 970 Extreme4 i rzeczywiście bardzo fajna płytka. Szczerze polecam.

Paweł Maziarz

1 + - 2011-12-21 16:43

PS. zastanawia mnie plus "Quad SLI i CFX" w modelu ASUS. Płytka ma trzy złącza PCIe x16, a więc tyle samo co ASRock, który obsługuje "tylko" 3-way CF i NVIDIA SLI.

BadWolf

1 + - 2011-12-21 18:17

Pewnie wyszło im z racji 2x HD 6990 itp. :D
i Jest Quad CFX

Marcin Jaskólski

0 + - 2011-12-21 18:58

Tak, Quad odnosi się do dwóch kart dwuprocesorowych

Boncorek

1 + - 2011-12-21 16:46

Off Topic: A Benchmark obraził się na FX-4100. Kiedy w końcu jakiś test? FX-4100 vs. Core i3 vs. Phenom II X4 ??

Paweł Maziarz

0 + - 2011-12-21 17:34

Może nie ma jeszcze sampli dostępnych.

Boncorek

1 + - 2011-12-21 22:18

A to nie można skorzystać z dobroci komputronika i po prostu wypożyczyć jeden egzemplarz na testy?

Marcin Jaskólski

0 + - 2011-12-21 20:00

Mam wrażenie, że AMD Polska ma problem z samplami - u konkurencji też na próżno szukać testów tych modeli

spajki

0 + - 2011-12-21 18:08

Witam ... mam Pytanie do Pana redaktora, apropo stwierdzenia w opisie płyty Gigabyte 990XA-UD3 "Jej jakości wykonania trudno cokolwiek zarzucić, ale nie błyszczy tak jak najnowsze modele tej firmy dla podstawki 2011, jak choćby Gigabyte X79-UD3 - jest to jednak zupełny inny segment cenowy. Czekamy jednak na tak śliczne płyty Gigabyte dla procesorów AMD."
Czy widział Pan płyty Gigabyte na chipsecie 990FX ?? np. model GA-990FXA-UD5; UD3; UD7 ?? wyglądają bardzo podobnie do płyt dla podstawki 2011 nie odbiegając od nich jakością i stylistykom. Więc skąd powyższe stwierdzenie ?? Pozdrawiam ... Krzysiek

Marcin Jaskólski

0 + - 2011-12-21 19:03

Cóż... prawda :) Najwidoczniej mój zachwyt nad ostatnio testowanymi płytami Gigabyte (a była to podstawka 2011) zatarł w pamięci te modele. Przyznaje Ci rację i koryguję swoją wypowiedź.

Czajson

1 + - 2011-12-21 19:22

Szkoda, że blask tej czarnej farby przykrywa zbyt wysoka cena, niedopracowanie BIOS-ów i różne bugi. Piszę teraz o całej grupie czarnych płyt Gigabyte a nie o AM3+. BTW ta czerń na żywo ma kolor iście pogrzebowy. Domeną redaktora powinien być profesjonalizm a rozpisywanie się nad wyglądem to raczej przejaw amatorki, bo primo nie każdemu zależy na wyglądzie, secundo - o gustach i guścikach się nie dyskutuje, więc nie powinno być na to miejsca w testach. Jak już to powinien być dopisek: IMO, osobiście, uważam, itp.

Marcin Jaskólski

0 + - 2011-12-21 20:03

Twoje zdanie, my mamy odmienne

sapphire9550

0 + - 2011-12-21 19:07

Przydałby się test jeszcze paru płytek na chipsecie 970. Chodzi mi o stosunek np. Asus M5A97 Pro i Gigabyte GA-970A-UD3 do przedstawionego tu ASRocka, ponieważ są w nieodległych pułapach cenowych względem tej Extreme4.

spajki

0 + - 2011-12-21 19:48

Nie wiem co Was tak zachwyca w płytach ASUSA ... ja przestałem ich używać odkąd w większości modeli slot PCI Express x1 nie jest umieszczany powyżej pierwszego slotu x16.
Używając dwóch kart np. GTX570 (dwu slotowych) w SLI obie Karty zakrywają wszystkie dostępne sloty PCI Express x1 i nie ma możliwości użycia karty dźwiękowej np. ASUS Xonar D2X/XDT lub innej karty na PCI Express x1

Marcin Jaskólski

0 + - 2011-12-21 20:04

Wśród użytkowników dominują jednak posiadacze pojedynczej karty graficznej

spajki

0 + - 2011-12-21 20:15

to rozumiem :) ... bardziej chodzi mi tu o to, że producent taki jak ASUS (czy GIGABYTE w płytach z podstawką 2011) powinien stawiać na wielozadaniowość swoich produktów a nie umieszczanie PCI Express x1 nad PCI Express x16_1 znacznie pogarsza możliwości wykorzystania płyty.
Aktualnie stoję przed wyborem płyty pod i5 2500K i mam duży dylemat co wybrać :) wstrzymam się chyba do nowego roku i zobaczymy co sie z cenami stanie :)

szuler

0 + - 2011-12-24 21:41

Polecam eVGA P67 SLI :)

KaNiOn

0 + - 2011-12-21 20:24

Trochę nie rozumiem tego testu - brak pomiaru temperatur i OC w teście płyt głównych to nieporozumienie. Różnice wydajnościowe pomiędzy konkretnymi modelami są na tyle marginalne, że w zasadzie to ich mogłoby zabraknąć. Nie nazwałbym tego artykułu testem, a co najwyżej przeglądem rynku.

KaNiOn

1 + - 2011-12-21 20:28

Praktycznie w każdym teście inna płyta prowadzi, a różnice mieszczą się w ok 3% - jak na podstawie tego "testu" wybrać najlepszą płytę? Jedynie na podstawie danych technicznych, które można sprawdzić na stronie producenta.

bozo87

1 + - 2011-12-22 01:53

Widze że moja płytka gigabyte sie spisuje całkiem całkiem bo mój wczesniejszy Asus F5a79XTD EVO to była porażka płyta ma niecałe 2 lata a juz była 4 razy na gwarancji i po 4 mi zwrócili płyte bo nie uznali gwarancji. A mi spaliła dysk i ramy. Asus CIENIZNA, Gigabyte to jest produkt;D PZDR

qbas86

0 + - 2011-12-22 11:11

Witam. Parę dni temu kupiłem płytę ASRock`a 970Extreme3 (zdaje się że uboższa wersja Extreme4, choć "ładniejsza":) Pudełko otworzyłem, płytę wyjąłem popatrzyłem i..... w pudełko i na gwarancje :] Chłodzenie było mechanicznie uszkodzone, odklejone od płyty! Oczywiście z wymianą zero problemów, ale jak od 10lat miałem 4 płyty Asusa i tylko Asusa, tak zmieniam firmę i proszę jaka niespodzianka, już na samym początku.

popo601

0 + - 2011-12-22 12:07

Ja miałem od zawsze sentyment do Gigabyte ale po mojej obecnej płycie pod AM3 sentyment poszedł w pieron jasny i zastanawiam się nad Asusem po mojej gehennie jaką przeszedłem z płytą gigabyte + pamięci patriot aby ustawić je stabilnie to był jakiś koszmar a o OC to już nie ma mowy bo jak tylko procka delikatnie podniosę samym mnożnikiem to komp się wysypuję ale już w windowsie albo w grze zwiska albo blue scren i restart i się zastanawiam po co brałem Phenoma II X6 w wersji Black Edition czyli z odblokowanym mnożnikiem jak i tak z OC nici a chyba lepiej zrobię wymieniając płytę główną niż wydać kasę na inne pamięci a to i tak mi nie zagwarantuje stabilności i zadowolenia :(

spajki

0 + - 2011-12-23 11:49

Witam ... Twój problem może nie być związany z płytą lecz z pamięciami Patriota ... Ostatnio miałem taki przypadek że na 3 zamówione komplety tylko 1 działał bezbłędnie a pozostałe 2 sypały błędami bez żadnego OC. polecam sprawdzenie pamięci np. MEMTEST'em jeśli przejdzie kilka pełnych cykli bezbłędnie to wtedy szukaj przyczyn po stronie płyty lub ustawień.
Pozdrawiam

popo601

0 + - 2012-03-29 11:42

Właśnie sprzedałem te patrioty i zakupiłem w ciemno pamięci od AMD Performance Edition 2x4GB DDR3-1600 i powiem że jak ręką odjął :) od czasu wsadzenia ich zero problemów z kompem czy blue screnami nawet płyta je sama prawidłowo wykryła i poprawnie ustawiła timingi więc czas na OC i zobaczymy co się będzie działo ale raczej będzie dobrze, co najlepsze to te pamięci też robi patriot tyle że pod AMD i sprzedawane jako AMD hmm nnie kumam tego ale najważniejsze że jest wszystko ok.

sebik

-2 + - 2011-12-22 14:50

nawet jakbym miał kasę - i tak bym buldożera nie kupił..

Bartek68

0 + - 2011-12-23 14:01

najgorsza recencja a właściwie opisek jaki miałem okazję czytać w sieci
po raz kolejny ustawienia domyślne, które nie dają obiektywnego porównania
minusy przyznawalne dowolnie, raz u jednych jest coś dobrze a u innych źle
żarujący poziom merytoryczny, kompletny brak profesjonalizmu
Benchmark obniża loty, szkoda

Bartek68

0 + - 2011-12-23 14:06

my???
widzę, że łatwiej kasować niewygodne komentarze niż przyznać się do błędu

kamell

0 + - 2011-12-24 08:43

Wypadało by podać moc pobieraną przez całą jednostkę komputera watomierzem z gniazdka.

silnoreki2000

1 + - 2011-12-24 17:36

Jestem szczęśliwym posiadaczem GIGABYTE 990XA-UD3 i z czystym sumieniem mogę polecić tą płytę. Osobiście nie wiem jak współpracuje z Bulldozerami, ale Phenoma II X4 955BE bez najmniejszego problemu wkręciłem na niej na 4.0Ghz :)

Wuwu1978

-2 + - 2011-12-25 15:43

Jakim trzeba być frajerem, aby zdecydować się na zakup Bulldozera (jakiegokolwiek), który w wielu zastosowaniach jest wolniejszy od swojego starszego brata, czyli Phenoma II...
AMD praktycznie liczy się tylko w segmencie kart graficznych. Na rynku procesorów, to sam CEO firmy postawił na swoich fachowcach "krzyżyk".

xfire25

0 + - 2011-12-25 19:53

brak EFI w płycie gigabyte to minus ? wg. mnie duży plus

anemus

0 + - 2011-12-29 13:09

Recka trochę słaba, a co do Buldożerów to raczej nie tyle same procesory zawiodły co marketing służący ich wypromowaniu - po co reklamowano topowe FX-y jako 8-rdzeniowce skoro wiadomo było, ze ze względu na ograniczenia w L1, dekoderze instrukcji i zarządzaniu rozdziału instrukcji w module będzie to się zachowywało jak intelowski HT i wymagało optymalizacji softwarowej czyli czasu, aż się przyjmie. U intela również były na początku z ich HT problemy (optymalizacją oprogramowania) ale nikt nie promował tego jako pełnej wielordzeniowości (wtedy jeszcze w PIV).

damianox9

0 + - 2012-01-12 13:42

mam gigabyte 990xa ud3 i 16gb geil value plus i phenom 955 i fsb sie ustawia na 202mhz nie wiem czemu. jak ktoś wie to prosze powiedziec gg8929481

Marcin Jaskólski

0 + - 2012-01-13 14:55

Nie ma w tym nic dziwnego, drobne odchylenia zegara zdarzają się dość często i zależą od konkretnej sztuki płyty głównej.

mskruczek

0 + - 2015-06-18 19:27

Mam tą płytę i same z nią problemy, przy zmianie biosu nawet, pamięci nie może prze taktować na 1866, trzeba bawić się napięciami w których nie powinienem dotykać w biosie jako zwykły śmiertelnik, tylko ustawić tyle, na ile mają być ustawione. Płyta przy obciążeniu, grzeje się okropnie radiatorów nie można dotknąć bo takie są gorące. Na płycie pokazuje 41 stopni tylko, uważam że jest ponad 100 bo aż parzy w palce. Ustawienia są optymalne, dzisiaj z płyty poszły dymy, komputer nie jest jakiś zbytnio szybki bo ma 960 GTX 8 gb ramu corsair vengeance 1866 Mhz i proca fx 8120. Jestem w stanie podziękować firmie rockstar game za wydanie GTA V na której komputer jest w pełni wykorzystywany, chodzi wszystko pięknie na ultra, płyta nie nadaje się do OC. Jak bym miał kupować gigabyte to radzę się porządnie zastanowić, nad wyborem producenta bo serwis jest tak toporny że nie można bezpośrednio wysłać sprzętu do serwisu, tylko są pośrednicy i czas serwisu się wydłuża do ponad miesiąca czasu

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

Polecamy
Polecane klawiatury. TOP 10 - maj 2016
Szukasz najlepszej klawiatury? W TOP 10 polecamy wyróżniające się lub ...
kategoria: klawiatury producent: A4Tech Ocena: - 12
Samsung Galaxy S4 mini - sukces w mniejszej skali?
S4 mini ma wielkość zbliżoną do S2, ale wydajnościowo konkurować może z ...
kategoria: producent: - Ocena: - 34
Nokia Lumia 520: jak tani może być dobry Windows Phone 8?
Najnowszy budżetowy smartfon Nokii sprzedaje się jak ciepłe bułeczki. ...
kategoria: smartfony, telefony producent: Nokia Ocena: 13 28
LG Swift G: gdyby przy tworzeniu Nexusa 4 nie maczało rąk Google
Niepozorny na pierwszy rzut oka smartfon, Nexus 4 tak jak widzi go LG, który ...
kategoria: smartfony, telefony producent: LG Ocena: 9 16
Grid 2 – optymalne karty graficzne i recenzja gry
Świetna oprawa audiowizualna i rozgrywka bardziej w klimatach arcade niż ...
kategoria: gry producent: Codemasters Ocena: 6 57