Pamięć RAM

Testowane pamięci Kingston. Platforma

przeczytasz w 2 min.

Wypożyczyliśmy do testów moduły znanej firmy Kingston, zarówno z serii Value dla zwykłego użytkownika, jak i HyperX – dla miłośników wydajności i podkręcania. Zanim przedstawię parametry pracy wszystkich przetestowanych na potrzeby artykułu pamięci, zachęcam jeszcze do zapoznania się z tabelką porównującą kości DDR2 do DDR3. W tabelce znajdują się ponadto dane standardu DDR.

 
DDR
DDR2
DDR3
Znamionowa
częstotliwość 
(MHz)
100, 133, 166, 200
100, 133, 166, 200
100, 133, 166, 200
Efektywna
częstotliwość 
(MHz)
200, 266, 333, 400
400, 533, 667, 800
800, 1066, 1333, 1600
Przepustowość (GB/s)
1,6; 2,1; 2,7; 3,2
3,2; 4,2; 5,3; 6,4
6,4; 8,5; 10,7; 12,8
Typowe opóźnienia
CL-RCD-RP-RAS
4-4-4-12
5-5-5-15
7-7-7-15
Napięcie
2,5 V
1,8 V
1,5 V
Liczba pinów
184
240
240
Ceny za moduły
2x 1 GB
tańsze, markowe
i szybkie
Od ok. 160 do 280 zł za moduły 400 MHz
Od ok. 120 do 280 zł za moduły 800 MHz
Od ok. 320 do 520 zł za moduły 1333 MHz*

(*) – w sprzedaży znaleźć można także moduły oferujące bardzo niskie opóźnienia. Na przykład pamięci Kingston HyperX DDR3 2 x 1 GB 1375MHz CL5 to wydatek wynoszący bagatela 2150 zł!

Najlepszy stosunek ceny do wydajności oferują moduły DDR2. Na DDR3 mamy jeszcze trochę czasu – obecnie na rynku pojawia się coraz więcej płyt głównych obsługujących te pamięci. Również procesory Intel Core i7 z pewnością sprawią, że kości DDR3 zyskają na popularności. To stanie się jednak nie wcześniej niż w 2009 r.

Wszystkie pamięci wyglądają bardzo podobnie i najczęściej wyróżnia je wyłącznie zastosowane chłodzenie. Tym bardziej że przetestowane przeze mnie moduły pochodzą od jednego producenta, różnią się tylko parametrami oraz seriami:

  • Value – standardowe parametry, brak radiatorów
  • HyperX – lepsze parametry i/lub zapas na overclocking, aluminiowe radiatory.

Jeżeli ktoś chciałby zająć w płycie wszystkie złącza DIMM i zainstalować 4 moduły HyperX (przykład dotyczy płyt oferujących 4 złącza na RAM), musi pamiętać o tym, że kiedy pamięci będą ułożone blisko siebie, zamontowane radiatory będą miały niewiele miejsca na odprowadzanie ciepła.

 DDR2
Value
DDR2
HyperX
 DDR2
HyperX
DDR3
Value
DDR3
HyperX
DDR3
HyperX
OznaczenieKVR
800D2
N5K2/4G
 KHX
6400D2
K2/4G
 KHX
9200D2
K2/2G
KVR
1066D3
N7K2/4G
KHX
11000D3
LLK2/4G
KHX
12800D3
K2/4G
CzęstotliwośćDDR2-800
(PC2-6400)
DDR2-800
(PC2-6400)
DDR2-1150
(PC2-9200)
DDR3-1066
(PC3-8500)
DDR3-1375
(PC3-11000)
DDR3-1600
(PC3-12800)
Pojemność
 2x 2 GB 2x 2 GB 2x 1 GB2x 2 GB2x 2 GB2x 2 GB
Opóźnienia
 CL5
5-5-5-15
 CL5
5-5-5-15
 CL5
5-5-5-15
CL7
7-7-7-20
CL7
7-7-7-21
CL9
9-9-9-27
Napięcie
 1,8 V 2,0 V 2,3 - 2,35 V1,5 V1,7 V1,9 V
Radiatory
 braktak
aluminium
tak
aluminium
braktak
aluminium
tak
aluminium
Gwarancja 5 lat 5 lat5 lat5 lat5 lat5 lat
Cena (w dniu
publikacji):
 do 210 zł do 280 zł do 290 złdo 400 złdo 800 złdo 1000 zł


1) DDR2 Seria Value: KVR800D2N5K2/4G



2) DDR2: Seria HyperX: KHX6400D2K2/4G



3) DDR2 Seria HyperX
KHX9200D2K2/2G


4) DDR3 Seria Value:
KVR1066D3N7K2/4G


5) DDR3 Seria HyperX:
KHX11000D3LLK2/4G

6) DDR3 Seria HyperX KHX12800D3K2/4G


Konfiguracja testowa

Komputer testowy składał się z następujących podzespołów:

  • Procesor: Intel Core 2 Duo E8200: 2,66 GHz, FSB 1333 MHz; cache L2 6MB,
     
  • Płyta główna dla pamięci DDR2: Asus Rampage Formula (chipset Intel X48)
  • Płyta główna dla pamięci DDR3: Gigabyte GA-X48T-DQ6 (chipset Intel X48)
  • Twardy dysk: Western Digital Caviar SE 16 MB 250 GB SATA
  • System operacyjny: Windows Vista Ultimate SP1 64 bit
  • Karta graficzna: EVGA e-GeForce 9800 GTX 512 MB
  • Zasilacz: Chieftec Smart Power 550 W

Ponieważ monitor pracuje z fizyczną rozdzielczością 1440 x 900 pikseli, testowane gry oferowały bardzo wysoką płynność animacji – zapewnienie wysokiej liczby klatek/s przy wszystkich włączonych efektach wizualnych i rozdzielczości 1440 x 900 nie jest trudnym zadaniem dla karty GeForce 9800 GTX 512 MB. Z tego powodu w testach gier włączyłem tryb filtrowania anizotropowego 16x oraz wygładzenie krawędzi (Anti Aliasing) 16x. Dzięki temu liczba klatek/s utrzymywała się na takim poziomie, że animacja była płynna, aczkolwiek dało się wychwycić różnice pomiędzy różnymi konfiguracjami sprzętowymi (np. pomiędzy DDR2 a DDR3). W przeciwnym razie nie dało się „zmęczyć” GeForce’a 9800 GTX i np. w Mass Effect cały czas było 60 FPS (gra ma blokadę do 60 klatek/s), niezależnie od konfiguracji.

Oprogramowanie wykorzystane do testów:

  • Everest Ultimate Edition 4.50.1330
  • WinRAR 3.71 PL
  • 3DMark Vantage Build 1.0.1 wraz z łatką Hotfix
    (pozwala m.in. na wyświetlanie wyników testu bez połączenia z internetem)
  • PCMark Vantage Build 1.0.0

Gry:

  • Assassin’s Creed (1440 x 900, maksymalne detale graficzne)
  • Mass Effect (1440 x 900, maksymalne detale graficzne)