Karty graficzne

Funkcje Larrabee. Podsumowanie

przeczytasz w 2 min.

Jedną z ważnych funkcji Larrabee jest generowanie grafiki. Aby je przyspieszyć, Intel postanowił dodać do swojej architektury nieprogramowalny sampler tekstur (fixed-function texture sampler). Jak sama nazwa wskazuje, będzie to specjalizowana jednostka, służąca do wydajnego wykonywania operacji na teksturach – takich, jak ich filtrowanie, czy dekompresja. Sampler będzie również mógł się komunikować z opisywanymi wcześniej rdzeniami x86 za pośrednictwem pamięci L2.

Dzięki samplerowi tekstur, procesory zajmujące się grafiką nie będą musiały marnotrawić swojej mocy obliczeniowej na operacje związane z teksturami – będzie się tym zajmować odrębna, specjalizowana jednostka. Co więcej, nie ma ona wchodzić w drogę pozostałym elementom Larrabee – jej zadaniem jest przyspieszanie, a nie spowalnianie pracy całego układu. Intel podaje, iż sampler jest w stanie filtrować tekstury 12 razy szybciej i dekompresować je 40 razy wydajniej, niż byłby to w stanie robić kod x86, uruchomiony na Larrabee.

x86 na karcie graficznej

Intel obiecuje, że już „pierwsze implementacje architektury Larrabee będą przeznaczone do kart graficznych oraz zastosowań multimedialnych i umożliwią uruchamianie istniejących gier oraz programów.” Czy więc kompatybilność Larrabee z x86 oznacza, że na Larrabee będzie dało się bez problemu uruchomić współczesne systemy operacyjne i oprogramowanie?

Do pewnego stopnia tak, ale w niektórych wypadkach niezbędne będą modyfikacje. Poza tym sam fakt zastosowania rdzeni zgodnych z x86 nie oznacza jeszcze, że każdy kod będzie działał wydajnie – portowanie „zwykłych” programów nie przyniesie dobrej wydajności. Najlepsze wyniki osiąga oprogramowanie, którego pracę da się rozłożyć na wiele wątków – tutaj można spodziewać się wielokrotnego wzrostu wydajności w stosunku do dzisiejszych procesorów. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku dostępnych już dziś API CUDA NVIDII, czy Stream SDK ATI.

Larrabee to nie tylko hardware – to oczywiście również oprogramowanie. Oprócz sterowników graficznych do DirectX i OpenGL, Intel będzie dostarczał również środowisko programistyczne, umożliwiające tworzenie programów dla nowego chipu graficznego. W jego skład wchodzi kompilator, debugger oraz narzędzia do analizy i optymalizacji. Środowisko to będzie umożliwiało pisanie programów dla Larrabee w językach C i C++. Będzie oczywiście również możliwość tworzenia software przy pomocy innych narzędzi, jako że Larrabee będzie zgodne z x86, ale wówczas nie będą one prawdopodobnie w stanie wykorzystać wszystkich możliwości chipu.

Podsumowanie

Jak wypadnie nowy chip „niebieskich”, trudno prorokować. Nie wiadomo bowiem, co do 2009/2010 roku (kiedy Larrabee ma mieć premierę) przygotują ATI i NVIDIA. Są to firmy mające co prawda niższe zasoby finansowe niż Intel, ale za to dysponują większym od niego doświadczeniem na polu kart graficznych.

Z dzisiejszych zapowiedzi „niebieskich” może urodzić się zarówno wielki sukces, jak i wielka porażka. Aby móc powiedzieć coś więcej o przyszłości Larrabee pozostaje czekać na kolejne informacje dotyczące nowych kart oraz na pierwsze wyniki wydajności.

Komentarze

10
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    0
    To może być przełom :) Nareszcie w 2010 roku będzie karta mogąca wyciągnąć ponad 40 klatek w crysis ;)
    • avatar
      Konto usunięte
      0
      No i gitarka, będzie większa konkurencja a to = niższe ceny.
      a na dzień dzisiejszy podoba mi się walka cenowa pomiędzy RADEONEM a NVIDIA, wypasioną kartę można kupić już za ok 1000 zeta
      POZDRO ALL
      • avatar
        itt2008
        0
        i co z tego że intel wypuści na rynek kartę Larrabee, a nvidia co zrobi....wypuści swoją kartę, he.... znacznie lepszą albo wydajnościowo taką samą, i krąg się zamyka, rynek kart graficznych w najbliższych latach będzie należał do intela i nvidi, a firma ati ?????? nie wiem, ale kolorową przyszłość nie wróżę tej firmie(karty graficzne)
        • avatar
          Konto usunięte
          0
          No nie wiem czy rynek bedzie nalezal do nvidii i intela.
          Intel jest niewiadoma, a AMD w tej chwili ostro odrabia straty i to nv musi sie martwic o to, zeby ich gt300 byl lepszy od r800 ...
          • avatar
            jarzit
            0
            Co pół roku nvidia i ATI wydają nowe karty. Jeżeli Intel wyda to w 2010r to są dwa wieki. Podejrzewam, że konkurencja do tego momentu też wyda coś nowatorskiego.
            • avatar
              WWWariat
              0
              @ itt2008 ale z Ciebie wrozka :> Trzeba byc totalnym fanboyem zeby nie widziec sukcesu Radeonów serii 4XXX
              Gratuluje swiezego spojrzenia na realia rynku.
              • avatar
                Konto usunięte
                0
                pamiętam Intel i740, kosztował poniżej 200 zł, a 3dfx voodoo w tym samym czasie ok 400, dzięki AGP mogłem uruchamiać gry w 1024x768
                • avatar
                  frodo2000
                  0
                  Intel jak widać idzie w kierunku architektury oferowanej przez procesory Cell. Dobrym pomysłem jest na pewno wykorzystanie sprawdzonych rozwiązań i implementacja jednostek x86. Kiedyś i740 był układem wartym uwagi, co będzie z kolejnym procesorem graficznym Intela - czas pokaże. My na pewno skorzystamy na konkurencji 3 graczy na rynku.
                  • avatar
                    mgkiler
                    0
                    Nie napisano najwazniejszego. Poniewaz uklad bedzie czyms pomiedzy CPU i GPU bedzie mozna pisac na niego np Raytracer, a dzieki temu otrzymac mozemy nowa jakosc grafiki w grach.
                    • avatar
                      Gothar
                      0
                      Niech podepna pod to Psyhx i Cuda i inne rewelacje, taki kombajn obsługujący wszystko to może przyćmi swoim blaskiem i konstrukcja wszystkie obecnie produkowane karty.
                      Jestem za a nawet przeciw jak to mówił nasz przywódca.