Maciej Piotrowski | 2010-06-04

Najlepsze klasyki na PC - musisz je mieć

kategoria: gry

producenci:

 

Podsumowanie

Wśród wybranych przez nas gier znalazły się tytuły powszechnie znane, choć czasami lekko już zapomniane. Wszystkie te gry w pełni zasługują na miano klasyków gier PC, gdyż każda z nich w mniejszym lub większym stopniu zmieniła oblicze elektronicznej rozrywki. Czy warto do nich wracać gdy producenci i wydawcy prześcigają się w dostarczaniu coraz to wymyślniejszych sposobów na zabawę z komputerem? Jak najbardziej tak.

Te wydawałoby się stare już tytuły biją na głowę większość z najnowszych gier nieśmiertelną wprost grywalnością. I co z tego, że oprawa graficzna odstaje od obecnych standardów - najważniejsza jest przecież przyjemność płynąca z zabawy, a tego w klasykach jest pod dostatkiem. Każdy znajdzie tu coś dla siebie. Miłośnicy szybkiej, pełnej emocji akcji sięgnąć powinni po kultowego Maksa Payne'a czy znakomite Gears of War. Fani strategii  – po Civilization IV, StarCrafta, Company of Heroes, czy absolutnie wyjątkowe Commandos. Zaś ci z was, którzy kochają nietuzinkowe historie pełne niespodziewanych zwrotów akcji po prostu nie mogą przejść obojętnie obok takich tytułów jak BioShock, Half-Life 2 czy Star Wars: Knights of the Old Republic.

Teraz, po latach warto przypomnieć sobie wszystkie te tytuły. Jest ku temu okazja, a i koszt większości z nich nie jest wygórowany. Jeśli więc szukacie dobrych, sprawdzonych gier - koniecznie sięgnijcie po wskazane przez nas klasyki PC.  Jeśli zaś znacie inne – polećcie je reszcie czytelników, zapewniając wszystkim jeszcze więcej rozrywki.
 

Polecamy inne artykuły z działu Gaming:

Optymalne karty graficzne do Splinter Cell Conviction
Czy twój komputer jest gotowy na pełne akcji przygody Sama Fishera? Zobacz testy wydajności na kartach GeForce i Radeon. Sprawdziliśmy także, czy potrzebny jest procesor czterordzeniowy.
Najciekawsze gry na podstawie filmów
Zebraliśmy 20 najciekawszych tytułów. Wśród nich: Enter The Matrix, Spider-Man, Chronicles of Riddick czy też Ace Ventura! Zobacz, jakie gry opracowane na podstawie filmów można uznać za udane.
Najlepsze polskie gry
Przypominamy polskie gry. Czy pamiętacie Franko, Teenagent, Earth 2140 czy Jacka Orlando? A może zagrywaliście się w Gorky 17, Wiedźmina lub Wacki: Kosmiczna Rozgrywka? Zapraszamy do lektury!

 

Polecamy tekst czytelnika Wojtek_K

Płeć piękna (cz.2) - Artyści związani z grami #10

Zapraszam do nowego odcinka. Zgodnie z zapowiedzią, teraz przedstawię znane aktorki, które mają na swoich kontach przygody z grami wideo.

Zachęcamy do pisania minirecenzji. Przygotowaliśmy sporo nowości do testów, a regulamin nie jest skomplikowany.  Niektóre sprzęty mogą zostać u testującego, natomiast wybranych autorów zapraszamy do stałej współpracy w redakcji.

 



odsłon: 403459

Komentarze

(141)

dresiczek

0 + - 2010-06-04 21:43

Taką laskę jak na obrazku też musisz mieć - inaczej będziesz cieciem!! :D To w co gramy?

Cieciu

0 + - 2010-06-05 12:15

Tylko bez wyzwisk poproszę... ;)

69Sephiroth

0 + - 2010-06-05 19:14

Ahahah ;D Owned.

okazja

0 + - 2010-06-07 13:58

komentarz usunięty - naruszenie regulaminu

Maxver

0 + - 2010-06-04 21:45

Maksymalne wymagania sprzętowe:
System operacyjny Windows XP/Windows Vista/ Windows 7
Procesor 2,4 GHz lub podobny ze wsparciem SSE2
Pamięć RAM 1 GB
Karta graficzna 256 MB
Wersja DirectX 9.0c

a jak mam dwurdzeniowy procesor oraz karte graficzna 512mb to mi nie pojdzie ?:(

Maciej Piotrowski

0 + - 2010-06-04 22:41

Maksymalne wymagania sprzętowe oznaczają tutaj górną granice tych wymagań. CHodziło o to, aby wskazane gry chodziły na notebookach.

SoundsGreat

0 + - 2010-06-04 23:16

No właśnie jak może być "górna granica" ;)

Zalecana konfiguracja sprzętowa, albo optymalna, ale nie maksymalna :P

Maciej Piotrowski

0 + - 2010-06-04 23:19

Ale tu chodzi przecież o określenie, których gier nie będziemy brali pod uwagę w naszym zestawieniu. Tych które przekraczają górną granicę.

SoundsGreat

0 + - 2010-06-05 01:25

Zwracam honor

brahmin

0 + - 2010-06-04 23:56

tylko udajesz ze nie rozumiesz czy naprawde nie wiesz o co chodzi z wymaganiami? Są najwyższe wymagania minimalne gier które jak spelnisz znaczy ze spelnileś wymagania minimalne wszystkich przedstawionych w artykule gier

Bany_krk

0 + - 2010-06-04 21:46

a gdzie total annihilation, pogromca starcrafta

Maksym Słomski

0 + - 2010-06-04 21:49

Jak można nazwać jakąkolwiek strategie w ogóle pogromcą Starcrafta? :P

WR4ITH

0 + - 2010-06-04 23:29

Dokładnie takie coś nie istnieje :D

Achtungjez

0 + - 2010-06-05 00:44

Nic nie pobije Starcrafta :)

Kamil Myzia

0 + - 2010-06-05 00:47

U mnie Total Annihilation od 12 lat jest zainstalowany na HDD. Najciekawsze, że nie wymaga żadnych patchy, aby sprawnie dzialał na każdym systemie operacyjnym, bez względu czy 32 czy 64 bit. A przypominam, gra jest z 1998 roku :).

moorell

0 + - 2010-06-05 12:49

Widzę, że nie tylko ja lubię tę grę i ciągle w nią gram!
Dodam tylko, że jest to jedna z niewielu tych gier, gdzie grafika po latach nie razi tak strasznie jak to się dzieje w przypadku wielu innych produkcji. Obecnie gram w rozdzielczości 1920x1200 a zaczynałem na 1024x768 i mogę śmiało powiedzieć, że jest zupełnie zadowalająca.

rotek

0 + - 2010-06-05 23:31

Myślę, że każdy kto zagrał w tą grę jest jej fanem :) tylko, że mało ludzi chyba w nią grało ;p dla mnie jest to najlepszy RTS i nie wiem czy to się kiedyś zmieni.

Drakedh

0 + - 2010-06-04 21:47

Swietny artykul, ale troche zbyt malo klasyczne te klasyki jak dla mnie :)

Coz, ciagle nie moge sie przyzwyczaic do widoku 2-3 letnich gier wydawanych w reedycjach jako klasyki. Zyje jeszcze w swiecie, w ktorym klasykiem nazywalo sie gre przynajmniej 5-7 letnia... Moze to troche dlatego, ze dziwnie mi jakos, gdy widze na polkach gry z logiem "kolekcja klasyki", ktore znacznie przekraczaja mozliwosci graficzne moich maszyn wykorzystujacych zintegrowane grafiki. Kiedys, gdy bylem zapalonym graczem, to byloby nie do pomyslenia...

scoobydoo19911

0 + - 2010-06-04 21:55

no może fakty niektóre gry są mało klasyczne ale już kotor czy cs są już jak ajbardziejk na miejscu że już o koleckcji starych gier blizzardu nie wspomne.

Drakedh

0 + - 2010-06-04 21:58

Oczywiscie, chodzilo mi bardziej o takiego Bioshocka czy COD Modern Warfare. Starcraft czy Komandosi jak najbardziej na miejscu :)

Kamil Myzia

0 + - 2010-06-05 00:48

Heh, na Commandosach, to się praktycznie wychowałem. Jakoś w 1999 roku, pierwsza częśc była zainstalowana na wszystkich komputerach w pracowni informatycznej... ahh, to były piękne czasy ;)

Bartek Żak

0 + - 2010-06-04 21:47

Rzucam focha za wrzucenie NFSU2 zamiast Porsche. Profanacja...
Ale z resztą się zgadzam i jest OK.

Grzegorz Kubera

0 + - 2010-06-04 21:49

W Porsche nie było takich lasek!!! Nie chcemy być cieciami!!! (jak pisze wyżej dresiczek).

Bartek Żak

0 + - 2010-06-04 21:53

A no chyba, że tak ;)

Ale Porsche i tak jest najlepsze, za nim Shift (w 1-3 nie grałem, czwórka też daje radę). Części pomiędzy to tak jakby ich nie było...

SoundsGreat

0 + - 2010-06-04 23:19

A ja się nie zgodzę - ospoilerowane grande Punto, czy 206 jak najbardziej mają swoją rzeszę zwolenników :P

Bartek Żak

0 + - 2010-06-05 01:42

Najczęściej jednak widuję ospojlerowane Golfy 3 z maksymalnie wielkimi felgami i oponami grubości 3 kartek. I jak tym można jeździć po naszych drogach. Każda dziura i felga do prostowania.

SoundsGreat

0 + - 2010-06-05 12:56

Skoro to lubią... ;)

brahmin

0 + - 2010-06-04 23:43

chlopak dobrze mowi, polac mu:P porsche bylo the best. Jak na swoja grafike mialo bardzo niskie wymagania, jazda byla przyjemna a zarazem wymagala czegos wiecej niz zwykle obijanie sie o sciany i gaz w podłodze. Chetnie zobaczył bym odświerzoną wersję, z lepsza grafika, modelem zniszczeń i nowymi wozami. Ale naprawde model jazdy byl great!! A co do modelu zniszczeń carmageddon2 rulz:P

juggler

0 + - 2010-06-05 00:02

Porsche to jest klasyk! Jeździło się świetnie, grafika nie najgorsza i tuning. Cały styl tej gry zdecydowanie bardziej przypadł mi do gustu niż Underground 2. Jedynka była jeszcze spoko, ale dwójka z pływającymi po jezdni samochodami i całym tym świecącym syfem to tragedia. Takie coś może zaimponować 10-latkom, mnie w tym wieku zaimponowało Porsche 2000.

Kamil Myzia

0 + - 2010-06-05 00:51

Porsche, to oczywiście klasyk, ale NFS: U2, jak najbardziej należy do grona najbardziej wypaśnych gier minionych lat. Zresztą, trzecia i czwarta częśc również gdyby się tutaj znalazła, to nie miał bym nic przeciwko.

A co do lasek, to EA dawniej nie potrzebowała ich, aby móc promowac swoje gry. Dziś nawet z nimi ciężko się sprzedają najnowsze odsłony NFS.

Zen...

0 + - 2010-06-04 22:04

Według mnie jeśli chodzi o NFS to powinni zrobić Undergorunda 3. To by dopiero była gra ,ale nie na styl carbona tylko bardzo odświeżonej dwójki :p

Szymon331

0 + - 2010-06-04 22:08

Widać mam swoje własne klasyki ale artykuł bardzo ciekawy, mogę zobaczyć w co nie-grałem. Przez moje komputery przyszło tylko kilka z tych gier. Niemniej osobiście czasami wracam do swoich klasyków oj tak...

PJSPP

0 + - 2010-06-04 22:34

A gdzie Heroes of Might & Magic III? Jak można pominąć było ten tytuł? Czy wspomniane już przez Achtunjez Gothic i Morrowind?

Szymon331

0 + - 2010-06-04 22:43

Pierwszy prince of Persja. Wiem, za stare toto by w ogóle próbować kupić ale pierwsza gra w którą grałem w życiu :)

brahmin

0 + - 2010-06-04 23:47

no młóciło sie kiedys w HoMM3 :D 2 i 3 byly podobne i dobre, 4 troche inna ale znośna, a do 5 probowalem sie przekonac 3 razy i za kazdym razem wylaczalem po 30 min gry. Tak jak wormsy zostały zniszczone przez 3D, tak i heros rip [']

aendrju

0 + - 2010-06-05 11:18

a medal of honor? dziw że nie dali Crisisa i just cause 2 no nie?

aendrju

0 + - 2010-06-05 11:19

a no i fallouty stare gdzie?

Achtungjez

0 + - 2010-06-04 22:15

Ten artykuł jest niekompletny... co to za zestawienie najlepszych klasyk gier komputerowych bez takich tytułów jak Gohtic, Morrowind, Baldur, Fallout, czy Mafii.
Jest wiele dzieł, które zasługują bardziej na ten tytuł niż niektóre z pokazanych tu gier.

Maciej Piotrowski

0 + - 2010-06-04 22:44

Oczywiście, że wymienione przez Ciebie gry to klasyki. Nie chciałem jednak cofać się za daleko w przeszłość. Poza tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrobić drugą część artykułu:)

Achtungjez

0 + - 2010-06-05 00:42

Chętnie zobaczę następną część... jendak ani Baldur ani Gothic, a już na pewno Mafia nie są starsze od Starcrafta - który jest na liście :)

Cieciu

0 + - 2010-06-05 12:54

Panie Macieju, teraz to strzelił pan sobie sam w stopę stwierdzeniem że nie chciał się pan cofać za daleko w przeszłość, a dodał do artykułu Starcrafta... (tylko fallout jest rocznikowo starszy z tytułów podanych wyżej). Jednakże sam wiem że nie mozna mieć pretensji o niedodanie tych gier ponieważ czasem nawet najlepsze tytuły mogą po prostu wylecieć z głowy... Sam artykuł moim zdaniem powinien mieć nazwę "Najlepsze gry sprzedawane pod szyldem "Kolekcja Klasyki"", gdyż jak sam pan zauważył dodanie CODMW będzie uznawane przez niektórych za kontrowersyjne ze względu na raczej młody wiek tej gry. Artykuł osobiście bardzo mi się podobał, ale ja sam bym się raczej skupił na grach które na komputerach opisanych w maksymalnych wymaganiach poszły by na maksymalnych detalach przy maksymalnej rozdzielczości obsługiwanej przez grę, lub monitor laptopa (w moim przypadku) a CODMW to już dla mojego lapka za dużo. ;)

Moje brakujące typy:

Morrowind, Diablo 2, Theme Hospital, i coś czego niebyło w "kolekcji klasyki" - Elastomania.

Znalazlo by się jeszcze wiele...

P.S. Takie artykuły zawsze będą kontrowersyjne, gdyż dla każdego "Klasyk" może znaczyć coś innego.

Pozdrawiam.

kulbi

0 + - 2010-06-04 22:21

a gdzie Diabełek II

SoundsGreat

0 + - 2010-06-04 23:21

No właśnie? Ani Diablo, ani Sacred, ani Gothica żadnego, NeverWinter Nights, Dungeon Siege - każdy fun RPG maniaczył chociaż jedną z tych gier.

Albo Warcraft!

brahmin

0 + - 2010-06-04 23:50

gralem w ponad połowe tego co wymieniles i masz racje, ale jakby mieli dodawac wszystkie gry spełniające kryteria to chyba ze 100 stron by bylo:D mogli by artykuły podzielić tematycznie, np jeden o RPG inny o samochodowkach, bo dobrych gier troche bylo:)

komefserwis

0 + - 2010-06-05 11:25

Kurde no strasznie kiepskie zestawienie i te simsy? Klasyk to to jest ale chyba tylko w biciu rekordów sprzedaży lol

Nie ma heroes 4, NWN, Diablo 1 i 2 mimo iż starcraft znalazł się w zestawieniu. A gdzie jest coś takiego jak panzers.

Ech jakoś mnie ruszają inne klasyki.

BTW: Ta pomarańczowa KK to jest straszna tandeta mogli dać zwykłe czarne DVD box :(

Jake24

0 + - 2010-06-06 21:05

No właśnie, w Diablo II pocinam do dziś od 2001r. Gra do dzisiaj wzięcie jak pojawi się w sklepie to idzie jak ciepła bułka, teraz nawet jest problem ją kupić. W Diablo 1 też jeszcze pogran od czasu do czasu.

Eddek

0 + - 2010-06-04 22:47

Jak dla mnie to ten art to kompletna pomylka. A juz Far Cry jako "klasyk" w jakiejkolwiek dziedzinie to juz w ogole katastrofa. Poza cukierowa grafika nie oferowal wiele wiecej niz pierwszy Half Life (to wiecej to przestrzen, bo grafika jakos nie powalala, a brak optymalizacji silnika to raczej krecha niz zaleta).

Maciej Piotrowski

0 + - 2010-06-04 23:18

Far Cry wniósł sporo nowego do skostniałego wówczas gatunku FPS'ów. Nawet mimo kiepskiej optymalizacji tytuł ten cieszył się naprawdę dużą popularnością, co pozwoliło CryTekowi rozwinąć skrzydła.

adivxv5

0 + - 2010-06-05 12:05

Zachowaj te ułomne zdanie dla siebie. Far Cry to było naprawdę coś

mumbo-jumbo

0 + - 2010-06-04 23:04

Artykuł jest niepoważny.
Zabrakło tu chociażby ważnych pozycji z gatunków FPS, RTS i najważniejszych z gatunku RPG oraz pochodnych. Zamiast tego pojawiają się stosunkowo młode gry, które trudno nazwać klasykami, a które oprócz pewnych bajerów nawet za wiele nie wnoszą. Cod? bioshock?

Maciej Piotrowski

0 + - 2010-06-04 23:13

Celem artykułu było prezentacja gier nie najstarszych, ale tych, do których nawet teraz chętnie można powrócić. Nikt nie przeczy, że taki Total Anihilation to klasyk, ale ilu z Was miałoby ochotę na zagranie w te grę teraz, po latach?

Kamil Myzia

0 + - 2010-06-05 00:52

Gram od 12 lat :]

aendrju

0 + - 2010-06-05 11:23

ja do teraz gram w heroes3 i diablo 2

moorell

0 + - 2010-06-05 12:50

Może z przerwami ale bardzo lubię wracać do tej gry.

moorell

0 + - 2010-06-05 12:52

Ok, dodam jeszcze, że ledwo 3-4 tygodnie temu ostro pocinaliśmy w to z kolegą.

mumbo-jumbo

0 + - 2010-06-05 12:01

planescape torment,
saga baldurs gate,
saga gothic,
NN diamentowa kolekcja,
deus ex antologia,
thief antologia,
heroes of might and magic III złota edycja
heroes of might and magic IV złota edycja,
settlers I-V ubisoft exlusive,
...
i znalazłoby się tego więcej.
Te gry też są może niedostępne? Sam kilka z wyżej wymienionych kupiłem w przeciągu ostatnich miesięcy w markecie, jedną zamówiłem (NN dk).

Adeon

0 + - 2010-06-06 19:03

Tak to jest jak się pisze o czymś, o czym tak naprawdę nie ma się większego pojęcia. Total Annihilation jest wiecznie żywy w polskiej sieci i praktycznie codziennie coś się w temacie dzieje. Jeszcze 3-4 lata temu raz w roku organizowano zloty TA w Poznaniu, podczas których łupano 3-4 dni non-stop.

Nie umieszczenie pewnych tytułów jest z pewnością konsekwencją zbyt szerokiego podejścia do tematu. Gdyby podzielić gry na kategorie to zestawienie byłoby pełniejsze. Np. klasyka gier pod DOS. Założę się, że wiele osób jeszcze czasem odpala Dune2, X-COM czy Pirates Gold! (przez DOS-boxa, bo inaczej się nie da ;) Swoją drogą ciekawe czy którakolwiek z dzisiejszych superprodukcji będzie pamiętana po 16 latach :)

Maciej Piotrowski

0 + - 2010-06-06 21:42

Total Anihilation i inne produkcje mogą mieć swoich zagorzałych fanów, którzy będą łupali w te gry bez opamiętania niezależnie od tego czy od ich premiery minie 5, 10 czy 20 lat. Nie zmienia to jednak faktu, że dla bardzo dużej części graczy, nawet tych starszych oprawa graficzna ma znaczenie. Choćby dlatego nawet jak z sentymentu chcieliby powrócić do znanej sobie gry ten aspekt może ich odstraszyć. Nieważne czy to klasyk czy nie.

Ostatnio próbowałem wrócić do Outcasta i Advent Rising. Dla mnie osobiście obie gry są klasykami. Niestety nie uniosłem "powrotu" do nich, bo skutecznie odstraszyła mnie i toporność niektórych rozwiązań i problemy z czytelnością grafiki.

Adeon

0 + - 2010-06-07 11:38

Obawiam się, że SC może nie przetrzymać porównania do TA. Masz słuszność w tym co napisałeś w artykule - siłą SC jest genialne zróżnicowanie ras, przez co każdą gra się odmiennie (w TA obydwoma rasami gra się niemal identycznie). Jednak TA wniósł do RTSów znacznie więcej (nowe podejście do tematu surowców, pola widzenia, radaru czy współpracy między graczami w multi, możliwość tworzenia jednostek i dodatków przez graczy-zapaleńców i ogromna ilość jednostek, jakie można posiadać podczas rozgrywki = 1000 na każdego gracza). Graficznie też SC przegrywa, gdyż nie przewidziano możliwości zmiany rozdzielczości (w TA ogranicza cię jedynie monitor :). Nie zmienia to faktu, że obydwa tytuły to IMHO najlepsze RTSy ever. Na podium umieściłbym jeszcze Empire Earth.

Wojtek_K

0 + - 2010-06-04 23:08

Osobiście artykuł bardzo przypadł mi do gustu. Wiele z tych tytułów naprawdę wiele zrobiło w swoich gatunkach i niewątpliwie są one klasykami.

Gasek

0 + - 2010-06-04 23:13

Prawdziwą zbrodnią było pominięcie serii Gothic! Mam nadzieję, że będzie cz. 2...;)

SoundsGreat

0 + - 2010-06-04 23:22

Niedługo czwórka ma wyjść :P

Wojtek_K

0 + - 2010-06-04 23:26

No, ale ma nazywać się nieco inaczej :D

A tak bardziej na temat, to również myślę, że cz.2 byłaby dobrym rozwiązaniem, bo z tego co widzę, wielu użytkowników ma swoje spostrzeżenia odnośnie klasyków. Choć według mnie takie podejście, jakie zastosował autor jest bardzo ciekawe.

Lord_NeReVaR

0 + - 2010-06-04 23:23

Szkoda ze niema Morrowind-a Bo on w mojej prywatnej liście zajmuje numer 1.

t.luk

0 + - 2010-06-04 23:30

Cóż, kolejny artykuł który trzeba czytać "z przymrużeniem oka"...Z Hitmanów to wydaje mi się, że to Codename 47 był przełomową gierką...No a ponadto brakuje Gothiców, Project I.G.I., F.E.A.R., Max Payne, Gorky Zero, Dungeon Siege i jeszcze kilku innych co ciekawszych pozycji...

glasser

0 + - 2010-06-05 07:43

+1

Maciej Piotrowski

0 + - 2010-06-05 09:25

Max Payne jest na liście. Hitman też jest, ale czwórka. Założeniem artykułu było wskazanie gier, które nadal można kupić na polskim rynku. W tej chwili Trylogia Hitmana nie jest dostępna.

Jakub Kralka

0 + - 2010-06-04 23:30

Gdybym miał wybrać trzy ulubione z powyższych to bez wahania:

1. Knights of the Old Republic
2. Hitman: Krwawa Forsa
3. Commandos

Wojtek_K

0 + - 2010-06-04 23:33

A ja wybrałbym trzy zupełnie inne :D, mianowicie:

1. Company of Heroes (wg mnie najlepszy wojenny RTS XX wieku)
2. CoD:MW
3. GTA: San Andreas

Wojtek_K

0 + - 2010-06-04 23:35

Sorry, XXI wieku, oczywiście ;)

Jakub Kralka

0 + - 2010-06-04 23:37

Ja jestem troszkę starszy, to i większy sentyment dla produkcji z dawnych lat, choć Hitman w sumie z 2006... :)

GTA San Andreas jakoś mnie nie urzekło, po Vice City oczekiwałem dużo więcej (co nie znaczy, że było złe).

brahmin

0 + - 2010-06-05 00:06

1: Final Fantasy 7
2: Diablo a moze Diablo2, sam nie wiem...
3: Worms armageddon:D

aendrju

0 + - 2010-06-05 11:25

Final7 heh on jest ponad rankingiem. a co do diablo to i 1 i 2 :)

RAKU 44

0 + - 2010-06-05 01:55

Ja postawiłbym na:
1. Diablo II
2. Max Payne
3. BioShock

rlistek

0 + - 2010-06-04 23:44

Weź szybko wyrzuć tego CoDa i wstaw w jego miejsce Medal of Honor: Allied Assault. Bioshock to również kompletna pomyłka.

Zuberos

0 + - 2010-06-04 23:58

A mi tu brakuje HoMM3, Disciples 2, Baldrus Gatea i NWN.

NomadDemon

0 + - 2010-06-05 00:00

no kurde, a fallout? gra wszechczasow? czy legendarne diablo czy finalfantasy? gdzie taki COD moze im buty calowac

sims1 bylo bardziej klasyczne
kotor, zgadzam sie, swietna gra
cywilizacja 2 byla o niebo fajniejsza

Maciej Piotrowski

0 + - 2010-06-05 09:37

Ani Sims 1 ani Civilization 2 nie są w tej chwili dostępne na rynku, a takie było założenie artykułu.

exon681

0 + - 2010-06-05 00:07

Super :P
CS- klasyka nieśmiertelna
NFS U2 - klasyka i te moje pomarańczowe 350Z
Max Payne też nie zły

zeratul

0 + - 2010-06-05 00:10

wszystko ładnie (choć nie wszystko czytałem), ale właśnie...gdzie jest HoMaM3 i Diablo ???
pozdrawiam

serdelkofil

0 + - 2010-06-05 01:44

ło, powodzenia zycze przy probach plynnego grania w niektore z wymienionych tytulow w rozdzielczosciach natywnych na sprzecie ze stopki.

Mithi

0 + - 2010-06-05 01:49

Gdzie HoMM?
Gdzie Diablo?
Gdzie Baldurs Gate?
Gdzie Assasin's Creed?(no jak przekracza wymagania to przepraszam).
I gdzie jest...Rayman!!
Tekst słaby, autor pominął za dużo gier, które zasługują na miano "klasyka"(nie tylko tych o których wspomniałem wyżej), to raczej zestawienie : "Ulubione gry Autora", niż prawdziwe zestawienie klasyków...

Maciej Piotrowski

0 + - 2010-06-05 09:32

Przeczytaj prosze założenia artykułu. To, że nie ma wszystkich klasyków nie znaczy od razu, że autor pominął je celowo, albo jest zupełnym ignorantem. Wskazałem tytuły, które są jeszcze dostępne na rynku prosząc jednocześnie czytelników o podzielenie się swoimi typami. Dzięki temu można stworzyć drugą część artykułu.

szadok

0 + - 2010-06-05 02:07

Z jakiej gry jest ten obrazek na pierwszej stronie arta, ze statkami w zamarzniętym porcie? To Commandos?

Grzegorz Kubera

0 + - 2010-06-05 09:25

Tak.

leon691

0 + - 2010-06-05 09:35

wiekszość gier dobrze dobrana, fajnie że przypomniałeś świetnego ostatniego Hitmana, teraz już takich gier nie robią. Pierwszy Far Cry to chyba najlepszy fps (do singla) w jaki grałem od czasów quake 2 do chwili obecnej, Comapny of Heroes najlepsza strategia, GTA SA najlepsze gta w serii. Medieval 2 też wart polecenia, podobnie jak max payne i bioshock. Half life 2 to niestety tylko cień pierwszej części HL, ale episode 2 jest zjadliwy.
Gearsy 1sze też milutkie (2ka mnie jakoś nie ruszyła, zbyt filmowo).

t.luk

0 + - 2010-06-05 09:36

@ Maciej Piotrowski
"Max Payne jest na liście"
Mea culpa, troszkę późno już było to przeoczyłem, zwracam tutaj honor :)

"Założeniem artykułu było wskazanie gier, które nadal można kupić na polskim rynku" Taaaa, a na Allegro to niby nie ma "klasycznych" używek? No ale wiadomo, trzeba wypromować to co zalega na półkach w sklepach :P

Maciej Piotrowski

0 + - 2010-06-05 09:40

Bynajmniej. Jestem zapalonym graczem i nawet teraz szukam fajnych klasyków, których nie mam w swojej kolekcji. Uznałem, że tego typu maniaków jak ja może być więcej. Dlaczego więc nie pokazać im co można jeszcze kupić.

Piotrek879

0 + - 2010-06-05 09:57

Ja dodałbym jeszcze Settlersów III i GTA 3

saddam

0 + - 2010-06-05 14:55

Zabraklo tez gier o strzelaniu do faszystow, np. Hidden & Dangerous 2.

Cr4sH

0 + - 2010-06-05 11:12

WoW - niewiele?
Śmiech.

bambi7

0 + - 2010-06-05 11:14

Zabrakło do kompletu Heroesów (I-V). A tak przy okazji - jak to jest z odpalaniem tych starszych gier na Windows Vista/7? Pamiętam, że niektóre z gier bez specjalnego patcha (ale nie cracka!) nie chciały się uruchamiać nawet na WinXP (nawet mając włączony tryb zgodności z Win98/Me).

Vovek

0 + - 2010-06-05 11:21

Settlersi,Heroes M&M,NFS Porsche,Morrowind + dodatki,Baldurs Gate,Quake,Duke Nukem, cala seria Red Alert i pokrewne.. Boże mozna by godzinami wymieniac :D

kory2

0 + - 2010-06-05 11:26

Brakuje mi GTA 1i2 i half life 1 Skoro umieszczacie 2 cześć half Life- To pierwszą tym bardziej powinniście umieścić.

aendrju

0 + - 2010-06-05 11:27

A i jeszcze bym dodał tu PREY'a

_nick_

0 + - 2010-06-05 20:05

Zgadzam się, gra kosztuje grosze, a daje bardzo dużo frajdy :)

commandos

0 + - 2010-06-05 11:33

Czy autor artykułu, albo ktokolwiek wie, jak odpalić grę Commandos: Behind Enemy Lines na Windows 7 ze zintegrowaną HD 4200?

Na Athlonie 3000+ i GF5500 i Win XP też dało radę odpalić tylko jak miałem stare sterowniki do Geforce, na nowych już wyrzucało do pulpitu.

No a na nowych sprzętach to już w ogóle nie łyka. Wie ktoś jak pomóc?

Lukas_16

0 + - 2010-06-05 11:48

"I co z tego, że oprawa graficzna odstaje od obecnych standardów"

To jest jakiś żart ? W którym miejscu taki Modern Warfare,Gears of War czy Bioshock od nowszych tytułów odstaje ? Od połowy 2007 roku wszystkie gry mają porównywalną grafikę ;) ,a kontynuacje wspomnianych wyżej tytułów (2009 MW2,2010 Bioshock 2,2008 GOW2) wyglądają identycznie (GOW2 jedynie nieco lepiej) więc FAIL.

BTW.Poza tym "klasyk" kojarzy się z czymś bardzo starym więc powinny pojawić się tu jakieś starsze tytuły (Fallout1-2,Icewind Dale,Wrota Baldura,Prince of Persia itd.) stawienie tytułów takich jak MW w klasykach jest nieco śmieszne...

murarz16

0 + - 2010-06-05 11:51

fajny artykul ale brakuje wieeeeelu gier jak np. Złota Edycja Morrowind, Gothic I&II, Deus Ex, Disciples I&II, Heroes III, System Shock, Diablo I&II, Warcraft I&II&III, Trylogia Prince of Persia, AvP I&II i jeszcze znalazloby sie duzo.

murarz16

0 + - 2010-06-05 11:55

o i Mafia, Fallout I&II, Baldurs Gate I&II, Icewind Dale I&II, GTA (wszystkie czesci), Worms (wszystkie), Hitman (wszystkie) itd. dlatego wg mnie musi powstac 2 czesc artykulu!
P.S. DAJCIE W KONCU MOZLIWOSC EDYCJI POSTA BO AZ WSTYD!

szymon_j14

0 + - 2010-06-05 12:12

San Andereas i Farcry 2 to klasa sama dla siebie.
W Undergroundzie niezapomniane drifty ;D

Spikeblade

0 + - 2010-06-05 12:38

Brakuje kilku tytułów, jak i niektóre są śmieszne :P
Co to jest do cholery ten "Puzzle Quest: Challenge of the Warlords" ? Wyżej widziałem wymieniali GTA, Mafię, Diablo, Wormsy - czemu tego brakuje? ;)

razor_1911

0 + - 2010-06-06 17:28

Kup, a nie pożałujesz. Gra wciąga niesamowicie, chociaż nie wiem dlaczego...?

Kisielek

0 + - 2010-06-05 13:03

A gdzie saga Homeworld?

moorell

0 + - 2010-06-05 13:05

Generalnie nie mam nic przeciwko artykułowi - fajnie jest powspominać, a trzeba zdać sobie sprawę, że po prostu nie da się zamieścić w jednym artykule wszystkich gier, które pewnie w dużej mierze większość z nasz lubiła. Po prostu za dużo tego wszystkiego.
Sam chętnie bym zobaczył w takim zestawieniu Baldurs Gate I, Deus Ex I, Panzer General I, itd. itp.

Ok, jednej tylko rzeczy nie rozumiem - co tu robią SIMS-y? Wiem, że to hit wydawniczy ale... chyba jestem zbyt ograniczony aby zrozumieć jak można grać w tę grę. Nie zrozumcie mnie źle, nigdy w to nie grałem więc doświadczenia nie mam, ale sama koncepcja i to co widziałem w recenzji SIMS 3 na http://tvgry.pl/?ID=1047 po prostu rozłożyło mnie na łopatki. Już nie chodzi o to nawet co mówi prezenter (dla mnie bomba) ale o to co widać na ekranie i co ma "zabawić" gracza...
Dla mnie klasyka to nie tylko kamień milowy gatunku, czy sukces finansowy ale też pozycja, o której wspominam ciepło i do której mam ochotę wrócić (choć tego nie robię aby nie psuć wspomnieć - np. z powodu pikseli). Czy ktoś ma takie odczucia względem SIMS? (pytam, nie wiem, może ma...)

tor22

0 + - 2010-06-07 09:02

jak dla mnie mizerny artykuł
CoD i kilka innych odpadną jak przyjdzie nowa fala podobnych czy nowa wersja
(diablo było w antologii blizarda tak jak warc sesese:)
brakuje HoM&M III, Falouta, Baldura(jak przejdę spelforca to zaczynam od BG 1... aż do Baala), D II, UT, Q...
a co do simsów to nie widzę jak można do nich wracać nawet najwięksi fani raczej biorą upgrade i nie grają w starsze.

docnadir

0 + - 2010-06-05 13:12

Kurcze, dajcie juz spokoj, czy ten artykul ma tytul: Wszystkie fajne gry swiata?
Wielu z wymienionych przez was gier nie ma w oficjalnej dystrybucji! Tutaj chodzilo o przyblizenie i uswiadomienie graczom w formie subtelnej reklamy, ze sa w sprzedazy gry w tanich seriach uwazane przez wielu za klasyki!

tom_1984

0 + - 2010-06-05 15:01

Baldur, Fallout, Worms, Tomb Raider - tego mi brakuje. To wielki kawał historii gier.

Hitman był z CD-A 2 miechy temu.

rakoczyn

0 + - 2010-06-05 15:29

Nie ma nic z Command & Conquer?
Całe First Decade jest znakomitym zbiorem i można kupić już za 70zł!

Wstyd i hańba. I ujma!

Haboko

0 + - 2010-06-05 15:29

jeszcze quake czy ut... brakuje sporo gier, moze co jakis czas art w temacie klasyki z danego gatunku? jest niezly dym o brakujace gry ;]

maciek1o3s

0 + - 2010-06-05 15:39

Czym kręciłeś filmiki? :)

asffaf

0 + - 2010-06-05 15:40

A gdzie Quake ? Choćby live :)

tanakov

0 + - 2010-06-05 16:23

Dla mnie troszkę za mało tych tytułów..
HoMM III, Fallout, Baldurs Gate, Morrowind, Neverwinter Nights,
Warcraft II, NFS Hot Porsuit, Medal of Honor (kiedyś to było coś), Wormsy, no i nieśmiertelne Diablo... kolejność jest przypadkowa w każdą z tych gier trzeba zagrać żeby moc komentować i wypowiadać się o dzisiejszych grach... Gry dawały niesamowitą radochę nawet przechodząc 10 raz Diablo.. A dziś słyszę tylko że mają świetną grafikę

rzeka

0 + - 2010-06-05 18:04

Najbardziej zabrakło mi tu wspomnianego już Diablo II (+ Lord of Destruction) oraz Quake 2 czy Quake 3 Arena. Dia dostępne w sklepach od ręki (BOX), Q3 na platformie Steam. Ten drugi dodatkowo na Win/Lin/Mac, gdzie Diabełek tylko na Win i Mac

Gonzo

0 + - 2010-06-05 18:17

Jeszcze nie jestem taki stary :( - same nowe gry tu widzę (Nie licząc mojego kochanego Commandosa który rzeczywiście ma już parę ładnych lat.) Ale tylko on jest klasykiem. Reszta? Toż to prawie nowe gry, do klasyki to im jeszcze wiele brakuje ;)

Gonzo

0 + - 2010-06-05 18:18

No, ok jeszcze Starcraft, ale reszta ??? No cóż starzeje się człowiek heh.

Hearthland93

0 + - 2010-06-05 18:28

Gonzo, z tym że pojęcie najlepsze klasyki nie muszą się zgadzać w 100 % z Twoją listą najlepszych klasyków na PC. Oraz zdaniem autora niniejszego artykuły to właśnie gry z 2007 , 08, roku zdobyły to miano nowatorskim i dosyć ciekawym podejście, trochę zalatującym remakiem ale nie oszukujmy się, ciężko czasem wymyślić 100k grę akcji itd. Moim zdaniem brakuje kilku klasyków, w które grałem ale to już inna sprawa/zdanie. A tak poza tym spójrz, jest Splinter Cell, komandosi, stary Crysis, GTA, ....

Gonzo

0 + - 2010-06-06 15:13

Oczywiście masz racje, mój komentarz był z przymrużeniem oka ;) Każdy ma przecież inny punkt widzenia, a dla mnie słowo klasyk wiąże się nie tylko z popularnością, ale również z datą ;)

VoytAss

0 + - 2010-06-05 20:39

BLITZKRIEEEEG!!! :D
genialny klasyk, wlasnie znowu odpalony został przeze mnie. Eh, nie ma to jak wcielić się w Pattona lub Rommela.

wszerad

0 + - 2010-06-05 22:07

Ja bym polecił Eartha. Ostatnio nawet DosBoxa zainstalowałem żeby popykać w 2140.

Jacques La Fey

0 + - 2010-06-06 07:12

Zabrakło Diablo, Age of Empires itd..

killerPL

0 + - 2010-06-06 15:48

Age of Empire tak to jest klasyka i również się dziwię, dlaczego tego tytułu zabrakło, ponadto zastanawiam się czy autor tego tekstu, bardzo fajnego tekstu zresztą, grał we wszystkie te gry na laptopach właśnie z takim sprzęcie jaki określił, że wystarczy do odpalenia gry. Chodzi mi między innymi o CoD 4 jak i bioshock. Swego czasu przy posiadaniu proca AMD 3700 san diego przy podkręconym do 2,5GHz i karcie graficznej radosławie X800 GTO2 CoD4 i 2x512 MB podkręcone na 472 MHz to był pokaz slajdów, więc się pytam autora, czy grałeś we wszystkie te gry mając taki zestaw? Ja osobiście mogę za ciebie odpowiedzieć, gdyż odpowiedź brzmi NIE !! W życiu sobie nie pograsz w CoD 4 na rozsądnych ustawieniach graficznych, nie mówię tutaj o maksie, ale chociaż o średnich detalach !! Więc co w tej liście robi CoD 4? Nie wiedza i tyle w temacie, jak o czymś piszesz to trzeba wiedzieć coś na ten temat, a nie paplać byle co. Ta część jest sporo nie na miejscu. CoD i CoD 2 to są klasyki ale nie CoD 4.

Maciej Piotrowski

0 + - 2010-06-06 19:01

Odpowiedz na Twoje pytanie - tak, w te akurat dwie gry grałem na notku. Ponadto nie pisałem, że chodzi tu o "rozsądne ustawienia graficzne", ale o sam fakt uruchienia gry.

killerPL

0 + - 2010-06-07 10:36

a chyba, że tak jeśli chodziło o samo odpalenie gry to wybacz za moje słowa, nie mniej jednak, nikt o rozsądnych nerwach nie grałby w tak niskich ustawieniach graficznych. Nawet desperaci nie usiedli by pograć, bo lepiej byłoby pograć w CoD 2 i już na rozsądnych ustawieniach graficznych. A kaleczyć grę ze względów graficznych prawdę mówiąc to grzech.

dnetsky

0 + - 2010-06-06 17:57

artek bardzo fajny
przeszedłem mnóstwo gier jeszcze na ZX spectrum, Atari i comodore64 potem Amiga
i tak się nieraz zastanawiam

jakie tożycie było by nudne gdyby nie te 2 wojny światowe
:)

apropos Bioshocka
się nawet nie umywa z klimatem do SystemShocka2

moim zdaniem SystemShock2 powinien zostać grą stulecia

Galnospoke

0 + - 2010-06-06 19:45

Sa Simsy, a nie ma DeusEx. Witam w swiecie tandety.

mysto

0 + - 2010-06-06 22:45

Ogólnie w miarę dobre wrażenie robi ten artykuł, ale z tym CoD'em trochę przesadzone. Ta gra jest zbyt młoda, aby mogła nosić miano klasyka. Po paru latach jakąś grę można nazwać klasykiem. Wiadomo, o co chodzi. :) Tytuły też kontrowersyjnie dobrane, niestety zabrakło paru klasyków. :[

Space86

0 + - 2010-06-07 00:11

Klasyki klasyki a gdzie Diablo II, Planescape torment, Fallout, Quake 3, Unreal tournament ??

Grzesioka

0 + - 2010-06-07 13:15

brakuje mi tu Richard Burns Rally

lordjim

0 + - 2010-06-07 14:33

Zamiast BioShock może warto by było wstawić System Shock 2, który jest jego prekursorem (są bardzo podobne fabularnie jak dobrze się przyjrzeć)? Nie ukrywam, że do klasyki zaliczyłbym Star Control 2, którego kupić może się nie da ale jest dostępna open-source'owa, odświeżona wersja o tytule "The Ur-Quan Masters" i spokojnie pójdzie na wymienionym sprzęcie.

Hakuren

0 + - 2010-06-07 15:40

Ten artykul powinien byc zatytulowany raczej "Co mozna kupic jak nie masz za duzo pieniedzy a Twoj PC nie jest pierwszej mlodosci".

Lista jest wrecz komiczna i nie ma ona nic wspolnego z kolekcja klasykow. ZADNA z gier na tej liscie nie zajmie czlowieka na dluzej niz pare tygodni. W zyciu nie polecilbym komus ani jednego tytulu z tej listy. Dla klasyki OS powinien oscylowac miedzy DOSem a W95.

Tak jak ktos zauwazyl powyzej gdzie Total Annihilation? Jest miejsce na badziew pt. Starcraft a nie ma TA? Conajmniej zabawne.

Gdzie X-Com 1/Ufo Enemy Unknown? Prawdopodobnie najlepsza strategia na PC.

Gdzie Civ 1&2 oraz Sid Meiers Alpha Centauri? Civ 4 to nedzne popluczyny po jedynce i dwojce. Zero atmosfery, cala para poszla w gwizdek.

Sims2 sorry ale to juz pozostawiam bez komentarza. Szkoda sie rozwodzic.

XaRaDaS

0 + - 2010-06-07 16:38

Autorowi powinno dać się pstryczka w nos ;) GTA:SA ma specjalne mody, które upiększają jego grafikę, więc stwierdzenie, że oprawa jest nieaktualna mija się z celem, dodatkowo przecież są mody samochodów ;)

Artykuł dla mnie jest świetny, brakuje kilku pozycji, ale jak tu już pisano będzie pewnie cz.2.

Dzisiaj może podskoczę do sklepu i kupię sobie Civilization IV, dawno nie grałem i powiem, że zapomniałem o tym tytule, a przecież w tym roku ponoć ma się ukazać piąta już edycja :D

Maciak

0 + - 2010-06-07 18:36

1. Counter-Strike
2. Need For Speed Underground 2
3. HITMAN

To jak dla mnie :)

dnetsky

0 + - 2010-06-07 23:56

Klasycyzm (z łac. classicus - doskonały, pierwszorzędny, wzorowy, wyuczony) styl w muzyce, sztuce, literaturze oraz architekturze odwołujący się do osiągnięć starożytnych Greków i Rzymian. W Europie tzw. "powrót do źródeł" (klasycznych) pojawił się już w renesansie, a następnie występował równolegle do baroku, czyli od XVII wieku do końca wieku XVIII, w niektórych krajach trwał do lat 30. następnego stulecia, a nawet dłużej. Styl ten szczególnie nawiązywał do antyku. Zmodyfikowany klasycyzm przeradzał się czasem w eklektyzm końca XIX wieku. Klasycyzm jako styl panował w epoce oświecenia. Najpełniejszy rozkwit klasycyzmu nastąpił pod koniec XVIII wieku. i w pierwszej ćwierci wieku XIX. W dziedzinie literatury swoisty kres klasycyzmu przyniosła wojna klasyków z romantykami. Zauroczenie klasyczną harmonią pojawiało się wielokrotnie, także w XX wieku, pod postacią neoklasycyzmu (w literaturze, w architekturze), a następnie wśród artystów awangardowych, np. u Picassa.

no to w rzeczy samej
autorowi się pióro omskło
:)

może nie we wszystkich ale w paru napewno

pozatym fajnie się czytało

dziarsky

0 + - 2010-06-08 00:26

Thief: Antologia

Obraziłem się ;(

scooter

0 + - 2010-06-08 22:07

Czy da się odpalić Splinter celle na windows 7 64 bit ??

Trzelpy

0 + - 2010-06-12 23:43

Baldur's Gate, Gothic, NFS 2, NFS Porsche, Mortal Kombat, Doom, Quake, Unreal, Tomb Raider, Worms Armageddon, Colin Mc Rae, Airline Tycoon ;), Diablo, DSJ

to są dla mnie klasyki, bo do dziś chętnie wracam do nich choć na chwilę. Jeśli chodzi o gry z listy to większość nie przykuła mojej uwagi na dłużej, może z wyjątkiem Commandosów, NFS U2, w parę wogóle niem grałem i jakoś nie płaczę.

Niestety dzisiejsze "klasyki" są po prostu nudne, nic nowego. Choć zdarzają się ciekawe wyjątki, jak choćby World of Goo ;P

Pipes

0 + - 2010-06-16 11:58

Za dużo tu nowych "klasyków". Ani jednego Raymana, Fallouta, Tomb Raidera, Colina McRae, Quake'a, Gothica, Diablo czy Age of Empires. Klasyki to gry, które zapoczątkowały genialną sagę, a nie ją kończą (Orange box, Cyvilization IV, CoD, NFS UG2). Hitman to żaden klasyk przy Falloucie, a Gears of War przy Gothicu. Takie moje zdanie.

Neo

0 + - 2010-07-19 22:40

Dla Mnie klasyką z gier jest na pewno Diablo II, Mafia, Gothic, Heros II/III, The Settlers IV. To takie moje Zdanie.
I też można by dodać np. Red Alert 2 lub Baldur's Gate (choć tak często w tą grę nie grałem).

_ryox_

0 + - 2011-06-18 19:47

Ze ścigałek: Colin McRae Rally 2.0, GTR 2, Need for Speed Most Wanted, Need for Speed Porsche. All mentioned above IMHO are epic.

_ryox_

0 + - 2011-06-18 19:48

No i oczywiście F1 2010 (Codemasters rulez in thiz segment)

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

Polecamy

SteelSeries Diablo 3 Headset, Mouse i QcK Limited Edition - test, cena, opinie
Akcesoria SteelSeries to pozycja obowiązkowa dla każdego fana gry Diablo III. ...
kategoria: myszki producent: SteelSeries Ocena: - 21
HTC One V - test, cena, opinie
HTC One V to świetny smartfon uniwersalny, którym posłużyć może się ...
kategoria: smartfony, telefony producent: HTC Ocena: 9 18
Creative ZiiSound D5x i DSx oraz GigaWorks G500 - test, cena, opinie
Test głośników Creative ZiiSound (bezprzewodowe) oraz GigaWorks ProGamer ...
kategoria: głośniki producent: Creative Ocena: 7 24
Asus Transformer Pad 300 - cena, test, opinie
Bardzo dobrej jakości moduły foto-wideo, wysoka wydajność dzięki ...
kategoria: tablety PC producent: Asus Ocena: 6 26
Poradnik komunijny 2012
Wspólnie z Partnerami przygotowaliśmy poradnik komunijny. Zawarliśmy w nim ...
kategoria: drukarki, skanery producent: Asus Ocena: - 142