Marcin Jaskólski | 2010-03-09

Optimus - dwie grafiki w jednym notebooku

kategoria: laptopy

producenci: Asus, nVidia

 

Podsumowanie

Podczas testów w redakcji zarówno sam notebook, jak i technologia Optimus sprawdzały się właściwie bez zarzutu. Owszem, można się jeszcze dopatrzyć drobnych niedopracowań (aplikacje uruchomione z wykorzystaniem GPU NVIDII pozostawione "same sobie" potrafią nadal podtrzymywać aktywność tego układu, co skutkuje zwiększonym zużyciem energii), ale sytuacje, gdy technologia ta nie działała właściwie można było policzyć na palcach jednej ręki.

Można też zgłosić zastrzeżenia co do zaprzęgnięcia układu GeForce do dekodowania wideo - wszak zintegrowany układ Intela wyposażono w sprzętowe wspomaganie odtwarzania filmów. Wszystko oczywiście da się skorygować ręcznie, ale skoro ma to działać bez ingerencji użytkownika, to powinno tak właśnie działać.

Oczywiście apetyt rośnie w miarę jedzenie i już marzą się nam energooszczędne notebooki wyposażone dodatkowo w układy GeForce z segmentu "Entuzjasta", ale na takie połączenie przyjdzie chyba jeszcze poczekać.

Wszystko wskazuje na to, że droga, którą podąża NVIDIA jest niewątpliwie słuszna. Optimus jest systemem, który po prostu się sprawdza, chociaż trudno tu mówić o rewolucji - po prostu przemyślano, dopracowano i odpowiednio przeprojektowano istniejące już na rynku rozwiązania.

Użytkownicy w większości przypadków nie mają ochoty na ciągłe monitorowanie zasobów sprzętowych komputera. Chcą, aby rozwiązania technologiczne działały sprawnie bez ich ingerencji, a Optimus daje im właśnie to, czego potrzebują.
  

   Podsumowanie
  plusy:
technologia NVIDIA Optimus
umiejętne połączenie mobilności z dużym ekranem
czas pracy na baterii
Asus Turbo33
  minusy:
błyskawicznie brudząca się powierzchnia
układ GeForce z segmentu "Popularne"
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: ok. 3000

Ocena: Asus UL50Vf
Jakość wykonania:
zadowalająca
Wygląd i ergonomia:
dobra
Klawiatura:
Touchpad:
zadowalająca
dobry
Wymiary i waga:
dobre
Czas pracy na baterii:
super
Oprogramowanie:
zadowalające
Jakość obrazu LCD:
zadowalająca
Wydajność:
zadowalająca
Wydajność 3D:
zadowalająca
Głośniki/dźwięk: zadowalające
Głośność/cicha praca:

słaba

Ogólna ocena:

 



odsłon: 39934

Komentarze

(25)

w.p.73

0 + - 2010-03-09 12:53

Cóż - brudzące się powierzchnie to przykład tego gdy za design biorą sie debile (przepraszam, ale wprowadzenie błyszczących czarnych powierzchni uważam za totalny brak wyobraźni) dla których liczy się design a nie praktyczność obudowy. Jeśli chodzi o samo rozwiązanie na pewno jest to rewelacyjna sprawa - bardziej użyteczna niż ekran 3D (hahaha), czy multidotyk w touchpadzie (ludzie, spróbujcie navipoint-a!) - zresztą większość znajomych używa myszki i nie bawi się w jakieś tam namiastki...

Jeśli chodzi o pracę laptopa w środowisku o niskich wymaganiach na zasoby graficzne to niestety przeglądanie stron WWW coraz bardziej pożera zasoby komputera. Wręcz wspomaganie flasha przez GPU jest mile widziane.

ophiuchus

0 + - 2010-03-09 13:50

A co na to ATI??? Mam nadzieję że nie siądą na laurach ;)))

Marcin Jaskólski

0 + - 2010-03-09 14:48

Wedle ATI/AMD future is Fusion, ale nie zdziwiłbym się, gdyby zieloni przedstawili podobne rozwiązanie ;)

suntzu

0 + - 2010-03-09 14:57

ATI ma hybrid crossfire... Przyszłość to fusion, tylko jak NV to zrobi skoro nie ma licencji x86 (Terga to SoC, więc już teoretycznie ma)

suntzu

0 + - 2010-03-09 15:05

Czy nie dało się zrobić testu z wyłączoną integrą intela.

Mogliście wrzucić dla porównania wykresy hybridcrossfire.... Mogliście wrzucić jakiekolwiek.
Tak trzeba klikać i szukać nabijać wam za reklamy hehe(żart.


Moim zdaniem NV się nie pochwaliło. To rozwiązanie jest totalnie beznadziejne. Sam pomysł świetny, ale to wciąż za mało by był jakikolwiek komfort. Nie ważne czy 210+intel czy 210-intel i tak potrzeba 240. Z drugiej strony czy GPU intela zdziała cuda? Jeden-dwa FPSy nie są warte świeczki (raczej wad multigpu), bo mogłoby się okazać, że przy wydajniejszych kartach tyle by gpu intela dało.

suntzu

0 + - 2010-03-09 15:17

Wgłębiłem się w tekst. Integra intela jest wyłączona, bo renderuje cały czas grafika NV (to miałem na myśli).... Rozumiem, że GPU intela tylko wyświetla obraz, ale całe obliczenia robi karta NV z osoba.

Marcin Jaskólski

0 + - 2010-03-09 15:54

Tak, gdy do akcji wkracza NVidia, integra Intela służy jedynie do wyświetlania obrazu. Dane przesyłane są przez PCIe.

suntzu

0 + - 2010-03-09 16:07

Na moje oko to się wiąże z opóźnieniami, ale nic nie ma o tym w tekście....

... PCIexpress ma ograniczoną przepustowość. Nie wiem czy nie dojdziemy w pewnym momencie to tego problemu. Obraz musi dodatkowo wrócić.

Marcin Jaskólski

0 + - 2010-03-09 16:29

NVidia zapewnia, że są one minimalne i praktycznie nie do zauważenia. Przyznam się, że ograniczony czas jaki mieliśmy na testowanie nie pozwolił na dogłębne zbadanie tego aspektu, ale.... praktycznie ich nie zauważyłem ;)

suntzu

0 + - 2010-03-09 20:16

Owszem są.... piszę o tym bo jeżeli ktoś w gry sieciowe, to dochodzą kolejne opóźnienia i tak jak się wszystko skumuluje możemy być wolniejsi od konkurentów.

sevae

0 + - 2010-03-09 15:06

Czyli to coś w stylu Hybrid Crossfire? Pytam bo mnie nie ciekawiło i nie czytałem... :P

Marcin Jaskólski

0 + - 2010-03-09 15:17

Są subtelne ale istotne różnice.

suntzu

0 + - 2010-03-09 15:20

Raczej nie wygląda na to, że to raczej zwiększenie komfortu. Renderuje tylko GPU NV czyli wydajność masz taką jak bez GPU intela.

Idea polega na tym, że nie trzeba ręcznie nic przełączać. Wszystko dzieje się automatycznie... albo ja czegoś nie zrozumiałem.

W hybridcrossfire obie karty renderują obraz dlatego wydajność to 3200+3470.

orbital

0 + - 2010-03-09 15:16

1. Czy grafika Intela łyka FULL HD (1080p) ?
2. Czy przełączanie się laptop-TV po HDMI powoduje automatyczne przekierowanie dźwięku jak w grafikach ATI (bez konieczności wyłączania/włączania źródła dźwięku w sterownikach) ?

Marcin Jaskólski

0 + - 2010-03-09 15:22

1. http://www.intel.com/products/notebook/chipsets/gm45/gm45-overview.htm

2. http://www.nvidia.com/object/optimus_technology.html

:)

orbital

0 + - 2010-03-10 08:18

Te dwa linki nie bardzo odpowiadają na moje pytania.
Trochę mnie olałeś - wolałbym szczerą odpowiedź "nie sprawdzałem, nie wiem".
Kiedyś ten portal się liczył, a teraz... eh szkoda słów.

Marcin Jaskólski

0 + - 2010-03-10 13:21

Dawniej użytkownicy potrafili skorzystać z linków, a teraz ehhh szkoda słów ;)

1. GMA4500MHD jest mobilną odmianą X4500HD i jak można wyczytać na stronie Intela, układ ten pozwala na "full 1080p high-definition video playback, including Blu-ray disc movies"

2. Tutaj masz rację - źle zrozumiałem Twoje pytanie i faktycznie - nie sprawdzałem tego.

orbital

0 + - 2010-03-10 15:12

Dziękuję za 2.

Odnośnie 1:
Zdaje sobie sprawę ze specyfikacji kart graficznych, gdzie je szukać i co mają za technologie powsadzane.
Pytanie jednak zadaję pod artykułem związanym z konkretnym laptopem.
Może zatem małe uszczegółowienie:
1. Czy grafika Intela wbudowana w laptop ASUS UL50V łyka FULL HD (1080p) w trybie normalnej pracy (czyli zegar 1.3 Ghz), czy też w trybie turbo (czyli zegar 1.73Ghz, zakladając że w trybie turbo można pozostawić tylko działającą kartę firmy Intel) ?

Marcin Jaskólski

0 + - 2010-03-10 15:45

Wedle producenta Cantiga wyposażona jest w sprzętowe wspomaganie odtwarzania filmów w FullHD, więc jak najbardziej powinna to robić przy minimalnym wykorzystaniu CPU. Taktowanie 1,3GHz nie powinno tu w niczym przeszkadzać.

Jeśli pytasz, czy sprawdzałem empirycznie, jak działa odtwarzanie materiału FullHD przy wymuszeniu wykorzystania integry Intela, to odpowiedź brzmi: nie.

GreQonE

0 + - 2010-03-09 16:09

No i tutaj rodzi sie pytanie, dokonalem ostatnio zakupu Tośki A500-1EE, czy bedzie ona kiedykolwiek obslugiwac technologie Optimus? (i3 330m + GT330M)

suntzu

0 + - 2010-03-09 16:21

Nie:)

GreQonE

0 + - 2010-03-09 16:27

Care to elaborate? :)

suntzu

0 + - 2010-03-09 20:21

To pewne. Może kiedyś-> BĘDZIE. Ale na dzień dzisiejszy nie jest i nie będzie w najbliższej przyszłości.

Chyba możesz przełączyć pomiędzy zintegrowaną grafiką, a zewnętrzną ręcznie. Ten optimus to tylko tyle, że wszystko dzieje się automatycznie, ale skoro zaglądnąłeś na ten portal to już dużo, więc żadne hardcorowe sposoby nie sprawią ci większych problemów.

raspo

0 + - 2010-03-10 07:55

Co tam dwie karty graficzne i tak cofamy się do czasów ZX Spectrum! Zobaczcie na klawiaturę tego lapka - odseparowane klawisze o prostopadłych ściankach, jak w ZXie (i Timexie). Dobrze, że gumy nie stosują ;-)

Dante

0 + - 2010-03-10 10:56

Dla mnie dwa układy graficzne w laptopie to porażka. To już lepszym rozwiązaniem było by zastosowanie układu dwurdzeniowego, który włączałby drugi rdzeń w zależności od potrzeb. Czy nawet układ jedno rdzeniowy z odpowiednio przystosowanymi stopniami(czy profilami) pracy.

W tym właśnie kierunku zmierza Intel i AMD.

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

Polecamy

Konsole przenośne - jaką wybrać
Jeśli lubisz mobilną rozrywkę, konsola przenośna zapewni więcej frajdy ...
kategoria: konsole do gier producent: Sony Ocena: 9 57
AMD Llano - do czego nadaje się APU?
Sprawdzamy w działaniu większość modeli APU AMD, w tym topowy model ...
kategoria: procesory producent: AMD Ocena: 27 68
XFX Radeon HD 7970 BE Double Dissipation - test i cena
Testujemy autorską kartę XFX Radeon HD 7970, która została fabrycznie ...
kategoria: karty graficzne producent: XFX Ocena: 22 72
Lenovo IdeaPad U300s - test, cena i opinie
Podpowiadamy na co zwrócić uwagę przy zakupie ultrabooka oraz testujemy ...
kategoria: laptopy producent: Lenovo Ocena: - 22
Motorola RAZR - test, cena i opinie
RAZR ma 4,3-calowy ekran Super AMOLED i jest jednym z najcieńszych smartfonów ...
kategoria: smartfony, telefony producent: Motorola Ocena: 12 54