_nick_ | 2010-07-07

Platforma AMD AM3 - wybieramy pamięci

kategoria: pamięci

producenci: Kingston

 

Podsumowanie – wydajność w grach

Dla uśrednionych wyników z gier, gdzie podawana była minimalna liczba kl./s, pod uwagę brałem średnią ważoną ze średniej i minimalnej ilości klatek na sekundę (dla obu wyników po 50%).

Bez OC możemy liczyć na zysk do 1,68% wydajności, a po podkręceniu do 3,68%. Takie różnice nie będą w grze odczuwalne. Dlatego z punktu widzenia gracza nie ma sensu inwestować w superwydajne (i drogie) pamięci.

Patrząc na wszystkie wyniki można dojść do wniosku, że pamięć operacyjna nie jest wąskim gardłem wydajności komputera. Przepustowość tanich modułów pamięci jest wystarczająca do praktycznie wszystkich zastosowań. Zamiast kupować drogie układy lepiej wybrać podstawowy zestaw dwóch kości po 2 GB z taktowaniem 1333 MHz, a resztę pieniędzy dołożyć do wydajniejszej karty graficznej czy procesora. Kupno pamięci o lepszych parametrach może być uzasadnione właściwie tylko wtedy, gdy cena w stosunku do zwykłych kości będzie niewiele wyższa.

Zobacz inne testy:
Test: 3 wydajne płyty pod Phenoma II X6 LGA 1156: jak szybkie pamięci DDR3 wybrać? Test: 2 płyty Gigabyte z chipsetami H55 i H57

 



odsłon: 89441

Komentarze

(66)

Grinch

0 + - 2010-07-07 15:04

"Kupno pamięci o lepszych parametrach może być uzasadnione właściwie tylko wtedy, gdy cena w stosunku do zwykłych kości będzie niewiele wyższa."
Jeśli nawet będzie niewiele droższa to po co kupować i wydawać tą niewielką sumę na coś co i tak nam nic nie da? W zasadzie wniosek bez jakiegokolwiek argumentu :]

Artykuł całkiem ciekawy. Dla tych co lubią dużą ilość MHz w konfigu, może to być szok, że nic im one nie dają ;)

torture

0 + - 2010-07-08 10:53

Domyślam się, że chodzi o np. radiatory lub to, że kiedyś sprzedasz za lepszą kasę. Po co kupować gołe Goodramy za 390zł, jak za 9zł więcej masz jakieś np. Gele z radiatorem?

sevae

0 + - 2010-07-07 15:09

Co tu dużo pisać... przydatny artykół (ale po mini recenzjach nikogo nie zaskoczy ;) ).

Szkoda, że brak platformy Intela. Ciekawe czy tam tendencja ta sama. Zawsze tak jednostronnie musicie? ;)

sevae

0 + - 2010-07-07 15:09

Osz.............

dodajcie edycję....

*artykuł

Self Ignition

0 + - 2010-07-07 15:13

"artykół" ;p

Nie jestem pewien czy akurat na benchmarku ale gdzies w sieci był artykUł dotyczący platformy intela.

Tak tbh to za dużo zachodu aby porównywać 2 platformy.

_nick_

0 + - 2010-07-07 15:17

Test na platoformie Intela (1366) jest w planach, ale nie wiadomo czy i kiedy zostanie taki test wykonany.

sevae

0 + - 2010-07-07 15:51

No co się czepiasz :P Mam dysortografię i się poprawiłem niżej (co świadczy, że mam dysortografię a nie, że leniwy jestem ;) ).

Rayearth

0 + - 2010-07-07 19:28

Wow, zwikipediowałem ten termin i okazuje się, że też to mam ;)

suntzu

0 + - 2010-07-08 08:34

A co ma benchmark.pl, że nie ma edycji postu jak tak sprawnie wiki operujesz?

mICh@eL

0 + - 2010-07-07 20:09

wypadałoby sobie włączyć sprawdzanie pisowni :P

hideo

0 + - 2010-07-07 15:09

test mnie utwierdził w przekonaniu że dobrze wybrałem kupując do mojej platformy AM3 na Phenomie II 955 zwykłe tanie pamięci Kingstona DDR3 1333 2x2GB bo jak widać w testach różnica miedzy wolnymi a szybkimi pamięciami praktycznie nie istnieje i drogie pamięci to w tej chwili tylko wyrzucanie kasy w błoto :)

Gasek

0 + - 2010-07-07 15:36

Jestem prawie pewien, że wąskie gardło stanowi dysk twardy.

Gasek

0 + - 2010-07-07 15:37

ps nie ma go w konfigu;p

malpigwalt

0 + - 2010-07-07 15:57

Najlepsza pamięć to "Pamięć absolutna " z Arnoldem heheheh :)

michal-prezes1

0 + - 2010-07-07 16:26

Ja mam Patrioty 2 x 2 GB 1600 MHz 1,9v za 380 zł, teraz po roku kosztują ponad 550 zł, więc radzę inwestować w zwykłe pamięci co wskazuje test i oczywiście obłędne ceny.

toniek-94

0 + - 2010-07-07 18:04

Bardzo ciekawy i przydatny artykuł.

Vassago

0 + - 2010-07-07 18:48

Super artykuł. Chciałem w tym roku dokupić drugie 4 GB ale teraz wiem, że nie ma to sensu. A z tymi timingami to ciekawa sprawa, Grinch fajnie napisał,że to będzie szok dla wielu:)

Dzban

0 + - 2010-07-07 18:59

Mi się wcale nie podoba artykuł. Prawie wcale nie podkręcono NB które ma duży wpływ na wydajność pamięci RAM. Z tego powodu testy do niczego się nie nadają. Autor chciał udowodnić postawioną wcześniej tezą. Przy podkręconym NB do jakichś 2800MHz różnice w testach byłyby większe.

_nick_

0 + - 2010-07-07 23:06

po 1. częstotliwość NB ma wpływ na wydajność L3, a nie RAM-u - więc różnice jeszcze by stopniały zamiast się uwypuklić.

po 2. płyta miała max przy 2400 MHz dla NB. Priorytetem ustawień po OC była częstotliwość RAM-u i CPU.

Jakby była możliwość to chętnie ustawiłbym NB na 2600-2800 MHz. Niestety nie dało się.

Dzban

0 + - 2010-07-08 11:27

Bzdura. NB taktowany standardowo nie wykorzystuje dobrze nowego RAMu DDR 3. Fakt cache L3 też by co nieco wtedy przyspieszył. Ale wydajność RAmu wzrasta wtedy co udowodniły testy w innych serwisach np na pclabie. Chcesz linka do artykułu?

mICh@eL

0 + - 2010-07-08 14:28

> "po 1. częstotliwość NB ma wpływ na wydajność L3, a nie RAM-u - więc różnice jeszcze by stopniały zamiast się uwypuklić."
No niestety to jest potwierdzone testami, że NB ma wpływ na DDR3, nie tylko na L3 ;)

Bakak

0 + - 2010-07-07 19:07

Siema

Test całkiem fajny i pokazuje coś co wiedziałem już od bardzo dawna ;) mam jednak małe zastrzeżenie odnośnie taktowania mostka CPU/NB. Bardzo źle zrobiłeś podnosząc jego takty tylko do 2200 MHz. DDR3 bardzo lubią gdy ten mostek jest taktowany zegarem co najmniej 2400 MHz i więcej. Różnice pomiędzy różnymi szybkościami pamięci prawdopodobnie nadal były by marginalne ale, za znacznie zwiększyła by się przepustowość i zmniejszyły opóźnienia a to już wpływa na ogólna wydajność.

Ogólnie test fajny, merytorycznie też nie najgorzej, troszeczkę kuleje styl, ale sam nie jestem lepszy w tej materii ;) więc ode mnie 5 :)

pozdro

Sprite77777

0 + - 2010-07-07 22:23

co do artykułu, to miło się czyta, bakak, podaj mi swój numer gg bo chciałem z tobą pogadać

Bakak

0 + - 2010-07-08 00:35

gg:554771

_nick_

0 + - 2010-07-07 23:07

patrz mój komentarz wyżej ;)

Bakak

0 + - 2010-07-08 00:40

nie zgodzę się z tobą u mnie jest różnica w przepustowości o ponad 1GB/s na kożyść wyższego taktowania mostka CPU/NB, czos dostępu do pamięci też mniejszy gdy CPU/NB jest wyżej taktowane, nawet w #dmarku06 jest wzost wydajności o okolo 300-400 pkt. Fakt że juz Vantage nie jest tak wrażliwy na taktowanie tego mostka a w przypadku 3dmarka 05 w ogólnym rachunku wzrost jest zalewie 2-3% ale jest :)

Czaszka

0 + - 2010-07-07 19:32

Ale to już było...

Drakodax

0 + - 2010-07-07 19:58

Testy single vs dual chanel powinny być też zrobione na wolniejszych pamięciach np 1066Mhz ,wtedy różnica miedzy 64bitowym trybem a 128bitowym powinna być większa.Widocznie przepustowość pamięci przy 1600Mhz 64bitach jest już wytaczająca dla procesora.

mICh@eL

0 + - 2010-07-07 20:09

Recka beznadziejna, dałem kciuk na dół :P

Obiektor

0 + - 2010-07-07 20:19

Lipnie że w teście wystąpiły ramy jednego producenta.

mICh@eL

0 + - 2010-07-07 20:31

A co za różnica?

Przecież to to samo jest...

_nick_

0 + - 2010-07-07 23:04

Zastanów się 3 razy zanim coś takiego napiszesz.

Taki test jest dobry TYLKO gdy używa się tych samych kości pamięci. Przy kościach różnych producentów pozostałe timingi mają różne wartości i wyniki mogłyby być trochę inne.

To nie jest test konkretnych kości, tylko test różnych ustawień RAM-u.

Bakak

0 + - 2010-07-08 00:41

Racja :)

Obiektor

0 + - 2010-07-08 18:21

Luźno, czaje, ale chciałbym zobaczyć test różnych kości różnych producentów na platformie AMD bo jak już są to intelu;(
Ogólnie WIELKI SZACUN dla nica za taki test.

_nick_

0 + - 2010-07-08 19:42

To już temat na osobny test, dzięki za komentarz ;)

wrcf1

0 + - 2010-07-07 20:59

takie male pytanie;
Jesli zwiekszam czestotliwosc NB istnieje mozliwosc zjarania sie kompa?
I jesli chodzi o CPU, GPU takie samo pytanie (bez grzebania w napieciach).
z gory dzieki

ophiuchus

0 + - 2010-07-07 21:24

Miło wiedzieć że testy z benchmarka potwierdzają własne obserwacje...i na szczęście nigdy nie przepłacałem za RAM :)

vice44

0 + - 2010-07-07 21:31

No to zrąbałem z tymi moimi 1600 :D

sz4rlej

0 + - 2010-07-07 22:54

hehe wiedziałem, że poczciwe goodramy@1333 DC wystarczą :) szkoda, że test tak późno, bo przecieki już dawno szły o takiej opcji ;)

MRx@PL

0 + - 2010-07-08 00:41

Jak tylko Thuban 95W Wyjdzie to zrobię swoje testy ;)

Jak by było 10 chętnych to mógłbym porobić swoje testy na Phenomie II 550 X2...

Powiedzmy różnice ramu od 1066MHz do 1866 ;) (Oraz różnice wynikające z innych częstotliwości Northbridge)

Songokuu

0 + - 2010-07-08 00:58

Ja do pamięci też dopłaciłem (chociaż wiedziałem o niskich różnicach) ale kupiłem G.SKILL ECO bo miały 1.35V, niby też nie wiele mniej ale zależało mi żeby cały sprzęt żarł prądu jak najmniej.
Kupując pamięci niskonapięciowe pod AM3 sprawdźcie czy wasza płyta obsługuje w BIOSie możliwość regulacji napięcia poniżej 1.5V bo inaczej nie ma co kupować.

DoberMan

0 + - 2010-07-08 01:38

no ten tes z P II 550 mnie baardzo by zainteresowaly,bo wlasnei takiego mam i zamierzam zmienic mobo i pamieci..

MRx@PL

0 + - 2010-07-08 08:41

Okej - trzeba obmyśleć procedurę testową :>

MRx@PL

0 + - 2010-07-08 09:10

W sumie kupa ludzi ma takie budżetówki. Budżetówki z pamięciami 1333 MHz. Pytanie ile daje w takich rozwiązaniach lepsza pamięć? Jak ją wykorzystać?

_nick_

0 + - 2010-07-08 11:54

W teście wykorzystany był Phenom X4 955, przy słabszych procesorach różnica będzie jeszcze mniejsza.

MRx@PL

0 + - 2010-07-09 15:59

Chodzi o taktowanie a nie ilość rdzeni kolego ;)

Dlatego też chciałbym poczekać na Thubana 95W

_nick_

0 + - 2010-07-09 16:47

A czy ja napisałem, że chodzi o ilość rdzeni? Nie.

Chodziło mi po prostu o słabsze procesory, te z mniejszym taktowaniem i/lub mniejszą ilością rdzeni.

MRx@PL

0 + - 2010-07-09 17:01

Ty w zasadzie nic nie napisałeś ;)

Z tego co widzę z testów to na pamięć na platformie AM3 ma wszystko wpływ. C&Q, Ilość modułów, częstotliwość procesora, częstotliwość nb, timingi, częstotliwość pamięci, a także ustawienia ogólne.

sober

0 + - 2010-07-08 12:08

Pytanie nieco z innej beczki.
Co z Zosmą? Miała być w kwietniu, ale jak na razie to żadnych wieści o niej nie widzę. Planowałem zmianę PC i w zasadzie to tylko ten podzespół mnie blokuje, bo go brakuje... :F

MRx@PL

0 + - 2010-07-09 16:23

Zosmy nie ma i nie będzie.

Też miałem kupić, am teraz mam Zosmę gdzieś - i tak całego Thubana się wykorzysta.

mateo308

0 + - 2010-07-08 21:49

artykuł niezły a co do pamięci po co komu 6GB ? skoro 4GB nie wykorzysta w grach heh chyba że ktoś jest producentem gier a taktowanie wyższe czasem daje lepszy rezultaty ale nieodczuwalne wiedz też się nie opłaca kupować wyższego taktowania

zeniu

0 + - 2010-07-09 00:05

Brakuje tutaj informacji o ustawieniach pamięci w biosie. Bank Interleaving, Channel Interleaving, Ganged/Unganged, itd. W zależności od tych ustawień można zyskac (lub stracić) 1-2% wydajności.Niby niewiele ale takie tutaj różnice w tym arcie rozpatrujecie.
Co do braku wzrostu wydajnosci przy dualu - to oczywiste skoro już DC przy DDR400 (s939) był wystarczający, potem DC DDR2 800 (AM2), a teraz DC DDR3 w AM3 już oczywiście niewiele daje. Za to im mniej modułów pamięci tym kontroler pamieci w procesorze jest mniej obciążony i procesor sie lepiej podkręca (szczególnie jeśli mamy moduły jednostronne a nie dwustronne)

_nick_

0 + - 2010-07-09 01:26

Ze względu na 4 rdzenie ustawiłem Dual Channel na unganged.

DJBOSS

0 + - 2010-07-09 11:33

Dobry art, 5-teczka leci. Pozdro

Room429

0 + - 2010-07-16 00:24

Artykul dobry. Jak dla mnie za pozno bo pamieci kupilem tydzien wczesniej ;) DDR3-1333MHz CL9 tego samego producenta i z tym samym chlodzeniem byly drozsze od DDR3-1600MHz CL8 o 3 funty heh... wiec i tak nie mam podowdow do zmartwien ;)

Room429

0 + - 2010-07-16 00:25

powodow* oczywiscie ... kiedy doczekamy sie opcji edycji ?

szymon_j14

0 + - 2010-07-16 12:16

Czyli niskie timingi to tylko chwyt marketingowy.

_nick_

0 + - 2010-07-16 12:24

W grach na pewno nie zobaczysz różnicy.

vibeus

0 + - 2010-12-02 16:10

co z tezą jakoby dysk twardy miał duży wpływ na wynik? jak całość wygląda na platformie intela (lga775, e4300, ddr2)? czy na intelu warto by było zejść z mojego obecnego timingu pamięci (4-4-4-12) i podnieść taktowanie w zamian?

lga775 nie ma tripple channel jak prawdopodobnie wiesz, a ja mam 3 kostki po 1 GB. czy dwie z tych kostek pracują pracują wobec tego w trybie dual channel a trzecia w trybie single czy jak to jest? cpu-z pokazuje 'channels #: dual'

jak się ma sprawa z fsb:dram - bardzo źle że mam 4:5? czy da się jakoś wymusić command rate 1, bo słyszałem że to daje dużą różnicę w stosunku do cr 2.

_nick_

0 + - 2010-12-06 10:53

Możesz zajrzeć na moją mini-recenzję o DDR2 (na E4400). Nawet między 667 MHz a 800 MHz jest niewielka różnica ;)

vibeus

0 + - 2010-12-02 16:28

a i jeszcze, czy da się podkręcić procesor w inny sposób niż tylko ciągłym podwyższaniem szyny fsb?

oraz, czy jeśli pamięci 1-2 pracują domyślnie z timingami 4-4-4-12, a pamięć 3 domyślnie z 5-5-5-15 przy tej samej częstotliwości, to jeśli ustawiam w biosie timingi 4-4-4-12 to czy pamięci działają z tymi samymi timingami (czyli trzecia jak i 1-2 działają z 4-4-4-12)?

_nick_

0 + - 2010-12-06 10:52

Wszystkie pamieci na płycie pracują z ustawieniami jakie im ustawisz w biosie (każda kostka z takim samym taktowaniem i timingami).

Proximax

0 + - 2010-12-04 19:11

vibeus -
1.Dysk twardy ma nie tyle wpływ na wydajność co na komfort. Niektóre dyski np. serwerowe czy jakieś "green" (5400obrotów) nie nadają się dla graczy.
One się "usypiają" aby oszczędzać energię. Czasami to można zauważyć w grach czy innych aplikacjach kiedy obraz na chwilę ulega zamrożeniu. Po chwili dysk startuje, rozpędza się i znowu przesyła dane. To nawet słychać. Tego typu dyski nadają się tylko dla serwerów. Do wydajnych komputerów absolutnie nie. Sam mam 1 taki dysk. Więcej nie kupię.
2. Lepszym wyborem jest zwiększanie prędkości niż zmniejszanie czasu dostępu.
3. Procesor można podkręcić również poprzez mnożnik jeśli płyta to obsługuje. Intel w większości nie blokuje mnożników. Gorzej jest z nowymi AMD. Tylko seria Black Edition ma odblokowane mnożniki. Lepiej jest jednak podkręcać FSB. Wtedy masz wszystko szybsze (prawie)
4. Nie można ustawić timingu dla poszczególnej kości. Nie znam takiej płyty. Dlatego cały system przyjmie wartości najgorsze. W twoim przypadku: 5-5-5-15. wszystkie pamięci powinny być identyczne.
Powinieneś też unikać 3 pamięci. 2 lub 4 kości w twoim przypadku. W skrajnych przypadkach te 2 parowane kości mogą chwilami nie działać jako dual. Informacje są przesyłane według kolejności a wtedy... na dwoje babka wróżyła... Sam się domyślasz. ta jedna kość może Ci zwalniać.

Proximax

0 + - 2010-12-04 19:37

Zgodnie z opisem powinien być jakiś wybór pamięci dla AM3 a nie ma.
Nie zgodzę się z tym, że wielkość pamięci nie ma wpływu na wydajność. To jakaś totalna bzdura. Dla osób, które tylko w coś zagrają czy przeglądają Internet - 4GB na dzień dzisiejszy wystarczy. Ale dla osób które zajmują się obróbką Audio i Video - 4GB to absolutnie mało. Weźmy na przykład Adobe Audiotion i obróbkę dźwięku 6 kanałowego dla 2 godzinnego filmu. Przekonwertowanie tego wymaga sporo pamięci i to szybkiej. podobnie z Adobe After Effect.
Żeby nie być gołosłownym polecam zerknięcie do testów - http://blog.corsair.com/?p=65 Widać róznicę między 4 a 8GB.
Autor zrobił błąd. Porównywał pamięci 4Gb (2x2) z 6GB (zapewne 3x2GB) Nie ma mowy aby to idealnie pracowało w trybie Dual i mieć z tego korzyść.
Liczyłem na jakiś faktyczny test pamięci pod AM3.
Niestety 90% pamięci jest zoptymalizowanych pod Intela. Pod AM3, na przykład AMD Phenom II X6 1090T - pamięci jak na lekarstwo.
Dobre pamięci to - F3-16000CL8D-8GBFLS (4Gx2)
http://www.gskill.com/products.php?index=290
Niestety ciągle nie do kupienia w Polsce.
Jedynie za granicą można je kupić w tej chwili za niecałe 800zł
Alternatywą są : Patriot 8GB DDR3 2000 Viper II Sector5 CL9 (2 x 4GB) w kilku polskich sklepach za około 760zł -dedykowane dla pentium i nie wiadomo jak by wyglądała współpraca z AM3. I takich testów właśnie brakuje...

_nick_

0 + - 2010-12-06 10:59

"Zgodnie z opisem powinien być jakiś wybór pamięci dla AM3 a nie ma. "

Tytuł ustawił Grzeogorz Kubera, ja bym dał inny :)

--

"Autor zrobił błąd. Porównywał pamięci 4Gb (2x2) z 6GB (zapewne 3x2GB) Nie ma mowy aby to idealnie pracowało w trybie Dual i mieć z tego korzyść."

Jesteś w błędzie :) 6 GB pracowało w dual channel (2x2 GB +2x1 GB).

--

Co do pojemności pamięci to faktycznie zapomiałem dopisać że nie warto brać więcej niż 2-4 GB jeśli chodzio użytkowników domowych. Profesjonaliści wykorzystają 8 GB bez problemu :)

Proximax

0 + - 2010-12-09 15:11

1. Młynarz zawinił a powiesili piekarza...
Ok - zostajesz uniewinniony :D

2.Celowo użyłem delikatnego sformułowania, "idealnie", żeby być dobrze zrozumianym.
Nie napisałem, że nie będą pracować.
Zakładając, że dane będą równomiernie przesyłane do różnych banków- mamy sytuacje w której raz procesor komunikuje się z pamięciami na poziomie 128 Bitów a raz w systemie 64 bitowym.
czyli gorzej. Z drugiej jednak strony, możemy mieć zysk z posiadanej ilości pamięci przy korzystaniu z jakiś aplikacji "pamięciożernej"
Oczywiście tylko w układzie identycznych pamięci "Tripowalnych"
Stosowanie pamięci różnych firm, różnych pojemności, czasów dostępu i prędkości - nazwałbym delikatnie jako nierozsądne.
Dla trybu dual powinny to być 2x coś tam.
Lepszy jest zestaw 2x4GB niż 4x2GB. Do podkręcania również.
Zestawy dual są parowane pod wieloma kątami ale to odrębny temat i bardzo złożony...
Ważna jest odległość procesora do pamięci (chodzi o podatność na różne zakłócenia)
Z tych powodów nie umieszcza się pamięci na dole płyty tylko możliwie jak najbliżej procesora.
Żeby zapewnić równe szanse umieszcza się gniazda A_C i B_D a nie AB_ i CD.
Bo te dalej umieszone pracowały w gorszych warunkach.
Bardziej odporne są DDR5 ale tych się nieprędko doczekamy jeśli chodzi o płyty głowne.
Nawet 1 moduł powinno się umieszczać w gniazdach AC a nie w BD.To oczywiście drobiazgi. Ale są tak samo ważne dla maniaka komputerowego, jak dla audiofila - złocone przewody do łączenia głośników...

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

Polecamy

SteelSeries Diablo 3 Headset, Mouse i QcK Limited Edition - test, cena, opinie
Akcesoria SteelSeries to pozycja obowiązkowa dla każdego fana gry Diablo III. ...
kategoria: myszki producent: SteelSeries Ocena: 1 18
HTC One V - test, cena, opinie
HTC One V to świetny smartfon uniwersalny, którym posłużyć może się ...
kategoria: smartfony, telefony producent: HTC Ocena: 9 18
Creative ZiiSound D5x i DSx oraz GigaWorks G500 - test, cena, opinie
Test głośników Creative ZiiSound (bezprzewodowe) oraz GigaWorks ProGamer ...
kategoria: głośniki producent: Creative Ocena: 7 24
Asus Transformer Pad 300 - cena, test, opinie
Bardzo dobrej jakości moduły foto-wideo, wysoka wydajność dzięki ...
kategoria: tablety PC producent: Asus Ocena: 6 26
Poradnik komunijny 2012
Wspólnie z Partnerami przygotowaliśmy poradnik komunijny. Zawarliśmy w nim ...
kategoria: drukarki, skanery producent: Asus Ocena: - 142