redakcja | 2009-09-03

Poradnik: jak wybrać monitor LCD

kategoria: monitory, TV

producenci:

 

Podsumowanie

Zanim zdecydujemy się na zakup monitora, trzeba sobie zadać podstawowe pytanie: do czego ma być on wykorzystywany? Warto też zastanowić się, w co powinien być wyposażony, by zakup był przyszłościowy.

Na pewno należy wybrać taki monitor, który jest dobrze wyposażony w różnego rodzaju złącza, włączając w to zwłaszcza porty HDMI czy DisplayPort. Zakup monitora wyposażonego jedynie w analogowe złącze D-sub jest – delikatnie mówiąc – niezbyt przemyślany i ta oszczędność prędzej czy później obróci się przeciwko nam.

Na rynku dostępnych jest mnóstwo monitorów o, zdawałoby się, podobnych możliwościach. Należy jednak wziąć pod uwagę, że różni producenci w inny sposób dokonują pomiarów parametrów swoich urządzeń i często porównanie cech dwóch monitorów wcale nie jest zadaniem prostym, a nierzadko może prowadzić do błędnych konkluzji. Dlatego warto przed zakupem dokładnie wszystko sprawdzić – w ekstremalnych przypadkach może się okazać, że odbiornik nie chce wyświetlać materiału HD, czy obrazu z konsoli, bo zapomnieliśmy o tym, że powinien być wyposażony w mechanizm HDCP.

Artykuł przygotowali:

  • Marcin Jaskólski
  • Grzegorz Kubera
  • Wojciech Kiełt

 

Z cyklu poradniki "jak wybrać" polecamy również:

  Poradnik: jak wybrać łącze i sprzęt sieciowy
Poradnik: jak wybrać pamięci RAM
Poradnik: jak wybrać aparat cyfrowy
Poradnik: jak wybrać nawigację GPS
Poradnik: jak wybrać notebooka
Poradnik: jak wybrać płytę główną
Poradnik: jak wybrać kartę graficzną

 



odsłon: 316167

Komentarze

(43)

Godbluff

0 + - 2009-09-03 18:31

"HD Ready" NIE jest typem rozdzielczości!!! Telewizor 720p wcale nie musi być Hd Ready, podobnie jak TV 1080p

http://pl.wikipedia.org/wiki/HD_ready

Wojtek Kiełt

0 + - 2009-09-04 14:12

Dokładnie, już poprawione

Piotrek_P

0 + - 2009-09-03 18:40

Ciekawe jaka karta obsłużyła by crysisa na 3 monitorach 22 calowych :D Chyba jeszcze trochę poczekamy na takiego potwora :D

mICh@eL

0 + - 2009-09-03 20:18

Podobno 2x4890 w CF dawał jakoś rade :D

Ciciek

0 + - 2009-09-03 18:49

gtx 285 sli na 100%

theng

0 + - 2009-09-03 19:38

i jak zwykle w artykule o monitorach brak DELL 2209WA
wiem, wiem to tylko przykłady ale mam wrażenie, że jest jakieś dziwne milczenie na temat tego monitora a jego sprzedaż jest dosyć spora chociażby poprzez aukcje
czyżby lobby TNkowe było tak silne?

Countach

0 + - 2009-09-03 19:51

No właśnie. Pewnie dlatego, że w Komputroniku w ogóle nie mają monitorów Dell (swoją drogą płyt Foxconn tez nie mają). Dell jest bezkonkurencyjny pod względem stosunku jakość/cena. Mam i polecam wszystkim, którzy nie chcą się zawieść przy zmianie CRT na LCD.

mICh@eL

0 + - 2009-09-03 20:17

Jesteś świetny - zanim coś powiesz to się upewnij :P

http://www.komputronik.pl/index.php/category/6779/Dell.html

romek

0 + - 2009-09-06 05:41

"Monitor Dell UltraSharp 2209WA oferuje możliwość zarządzania zasobami firmy Dell"

"zajebista" funkcjonalność... chyba sobie kupię, a co ;-P

Jakub Szuppe

0 + - 2009-09-03 20:48

Dokładnie!, w ogóle nie rozumiem tego pominięcia. Bardzo rozbawiła mnie tabelka na stronie 6: TN są bardzo szybkie, ale na papierze (w większości przypadków), wspomniany dell jest na IPS i ma 6ms, realne 7-8-9 ms zależy od sztuki, w 100% nadaję się do gier, a cena? Dosyć niska.

qwerty

0 + - 2009-09-04 21:07

Cena może i niska, ale rozdzielczość też mała. :) Bardzo przyjemnie się pracuje u znajomego na 1920x1080, ale sobie będę kupował 1920x1200

Wojtek Kiełt

0 + - 2009-09-04 09:48

Jeszcze raz wyjaśniam: to nie jest lista/ranking najlepszych monitorów w wybranych kategoriach. To _przykładowe_ monitory w opisywanych kategoriach.
Zdaje sobie sprawę, że różne sklepy, serwisy, porównywarki cenowe, aukcje internetowe promują swoje ulubione produkty.

Od przedstawiania najlepszych produktów w danych kategoriach, w danym okresie mamy TOP-10.

rafmar

0 + - 2009-09-03 20:05

Na pierwszej stronie podano jako typ matrycy - LED. A to jest rodzaj podświetlenia a nie typ matrycy.

rafmar

0 + - 2009-09-03 20:10

A może chodziło o OLED ?

Wojtek Kiełt

0 + - 2009-09-04 14:12

Zgadza się, już poprawione

wizdar

0 + - 2009-09-03 20:30

Od kiedy LCD potrzebuje 60Hz, żeby nie migotać? Przy 10Hz też nie będzie migotania bo LCD działa na innej zasadzie niż CRT panowie autorzy.

Kamil Myzia

0 + - 2009-09-04 00:03

No niestety, ale autorzy się nie popisali, czekamy na odpowiedź w tej sprawie.

_nick_

0 + - 2009-09-03 21:55

Matryca MVA/PVA z czasem reakcji 8ms GTG i niżej - nie widać żadnego smużenia! Sam mam monitor z MVA i 8ms GTG i muszę stwierdzić, że monitory z tą matrycą są dobre do każdego zastosowania. TN polecam tylko tym, których nie stać na MVA/PVA lub jakość obrazu nie jest dla nich ważna.

Qpers

0 + - 2009-09-03 23:12

Po prostu bardzo dobry artykuł! Podstawowa wiedza z dzieciny monitorów LCD dla każdego - mnie się podobało. 5.

slawek1987

0 + - 2009-09-03 23:45

Ja nie wiem dlaczego wszyscy się czepiają złącza D-SUB.
Kupiłem monitor 22" 1920x1080 który ma tylko to złącze, więc teoretycznie jestem niespełna rozumu (większość ludzi tak stwierdzi), ale żeby mieć DVI musiałbym zapłacić minimum700zł a zapłaciłem 550.
Ale do rzeczy:
Obraz jest idealny, żadnych rozmazanych liter, kolory żywe i ładne, żadnego smużenia czy to w grach czy filmach.
I czego chcieć więcej.

Co prawda jak spaliła mi się karta graficzna i musiałem 2 dni używać przedpotopowego GF 4 MX440 to różnicę było widać - obraz był trochę rozmyty, ale chyba normalne że do Full HD nikt nie będzie używał 10-letniej karty. Bo na radeonie X700 obraz jest idealny a karta ma już parę lat.

qwerty

0 + - 2009-09-04 21:10

Akurat są komputery, które na pokładzie mają radeona 9100 i używają rozdzielczości full hd. Na szczęście już wtedy przewidziano dvi.

Lorduś

0 + - 2009-09-04 00:27

Jedyną wadą D-SUB jest tylko konieczność naciskania AUTO przy zmianie typu wyświetlanego obrazu. Jak dla mnie nie warto dopłacać.

mariusz_k

0 + - 2009-09-04 09:16

A HD Ready to nie jest też 1280x720?

Godbluff

0 + - 2009-09-04 12:30

Powtarzam ponownie: HD Ready NIE jest typem rozdzielczości!

Dziwi mnie jak trudno jest to zrozumieć ludzią...

HD Ready może ale nie musi być też 1280x720.
Aby telewizor był uznany za HD Ready musi spelniać pewne warunki takie jak

Rozdzielczość ekranu 720 linii
Urządzenie musi posiadać:
analogowe wejście YPbPr (komponentowe)
cyfrowe wejście DVI lub HDMI obsługujące technologię HDCP
wejścia muszą obsługiwać następujące formaty przy częstotliwościach 50 i 60 Hz:
1280x720 ze skanowaniem progresywnym (720p)
1920x1080 z przeplotem (1080i)

Należy podkreslić iż są to wymagania MINIMALNE.

Na początku podawałem już linka do artykulu o HD Ready.

Godbluff

0 + - 2009-09-04 12:33

Żeby było jaśniej:
Np. Wystarczy, że trelewizor nie będzie miał HDCP to nie zostanie on przepuszczony przez warunki jake stawia organizacja EICTA i automatycznie nie otrzyma już statusu\loga HD Ready

methos

0 + - 2009-09-04 10:42

Świetny artykuł, który zawiera wszelkie podstawowe pojęcia i zagadnienia prze userami którzy właśnie są w 'tej trudnej chwili' i chcą zakupić LCD.
Mam tylko 1 pyt dot przekątnej/proporcji/rozdzielczości. Mam LCD Gateway HD2200 22" o nominalnej rozdzielczości 1680x1050 i wg opisu oraz info z artykułu proporcja to 16:10. Jednak w grach kiedy mam możliwość ustawienia w opcjach proporcji zawsze graficznie wszystko wygląda lepiej kiedy wybiorę 16:9 przy rozdzielczości 1680x1050.
Proszę mi powiedzieć skąd taka nieścisłość?

mICh@eL

0 + - 2009-09-04 15:05

Jak na monitorze 1680x1050 wybierzesz 16:9 to masz czarne pasy na dole i u góry :P

methos

0 + - 2009-09-04 15:29

No właśnie, ze nie mam.

qwerty

0 + - 2009-09-04 21:12

Spowodowane jest to, że autorzy gier nie potrafią dzielić. Tak naprawdę to jest 16:10

captainboss

0 + - 2009-09-04 15:13

Przeczytałem tak z ciekawości, a sam zwróciłem się w innym kierunku. Po prostu zastosowałem zamiast monitora TV 37". Samsung LE37A551 i cieszę się wielkim ekranem w 1920x1080
kabel DVI-HDMI kosztuje ok 35 PLN. GTX 9800+ pracuje z nim doskonale. Gry to po prostu bajka.
pozdrawiam

krolik_beny

0 + - 2009-09-04 15:34

Bardzo fajny artykuł. Ciekawie napisany wyjaśnia wiele pojęć przystępnym językiem. Kawał dobrej roboty.

Swoją drogą ja tam długo jeszcze zostanę przy CRT :)

Bakker2009

0 + - 2009-09-04 19:56

ja tam posiadam monitor ASUSa VH192C i do gier w zupelnosci mi wystarcza a zlacze HDMI nie koniecznie jest az nadto potrzebne polowie ludzi do zycia :) pozdro i do uslyszenia w csie!

_shaq_

0 + - 2009-09-04 21:59

Ja tam mam 19'' Samsung SyncMaster 940BF 2ms ;)

Jak mi padł CRT 15'' (nagle był jedynie wąski pasek) to się obawiałem czy nie będzie smużyć w grach na LCD, a raczej te chyba już się nazywają TFT, bo LCD to kiedyś były w laptopach. Te co kiedyśbyły LCD w laptopach to do tych TFT nie ma co w ogóle porównywać.

Jak przyszedłem do domu to go od razu przetestowałem na Need for Speed Most Wanted na maksymalnej prędkości + NOS. ;) Nic nie smużył to uznałem, że dobry. ;) Poza tym fajne opakowanie dali na monitor z rączką u góry, dobre do transportu.

Następny będzie pewnie, większy może iiyama 26'' i może panoramiczny 16:10, albo inny 16:9, choć teraz bardzo mnie zainteresowała ta technologia 3D Vision. Kiedyś jak byłem mały to byłem w kinie z okularami 3D, to było super.

Co do oprogramowania MagicTune itp. to powodowało problemy.

_shaq_

0 + - 2009-09-04 22:01

Ważne są też dla mnie ustawienia sprzętowe (widoczne przyciski), a nie programowe, ze względu, że lubię czasem uruchomić Linuxa, albo Solarisa. ;)

slawek1987

0 + - 2009-09-04 23:41

Równie dobrze zamiast dokładać do dvi 150-200zł można kupić za te pieniądze lepszą kartę graficzną a korzyści będą dużo większe.

slawek1987

0 + - 2009-09-04 23:45

Post wyżej miał być odpowiedzią na post qwerty tylko coś nie wyszło bo piszę z pda.

endus

0 + - 2009-09-05 20:20

Jak dla mnie przy monitorach biurowych zaleceniem powinien być klasyczny format 4:3 bo durne programy, np. księgowe pracujące jeszcze w środowisku DOS wysypują się nie potrafiąc pracować w trybie panoramy.

razorjack

0 + - 2009-09-07 11:39

a co z 'klasyczną' rozdzielczością 2560x1920 ?

ragnos

0 + - 2009-09-10 09:23

Pytanie to autora: jakie monitory zostały zastosowane w rozwiązaniu wielomonitorowym.

Jakieś propozycje paneli z najcieńszą ramką? rozdzielczość 1920x1080 rozmiar ok. 22".

Marcin Jaskólski

0 + - 2009-09-10 20:36

Chodzi o systemy oparte na trzech monitorach? Zajrzyj na stronę firmy Matrox do działu Surround Gaming, stamtąd pochodzą screenshoty. Niestety nie miałem okazji testować takiego zestawu :(

kaftee

0 + - 2009-09-10 16:40

Jeśli zależy komuś na dobrym odzwierciedleniu kolorów, przyzwoitej cenie oraz monitora bez efektu smużenia polecam zasłużony ale nadal bardzo dobry monitor ViewSonic VP2030B. Matryca MVA - poza ceną, ma wiele zalet. Posiadam go od prawie 2 lat. Monitor 4:3 1600x1200 w sam raz i do pracy i do zabawy. W necie widziałem, że jego cena jest teraz całkiem przyzwoita. Pewnie dlatego, że na topie są monitory powyżej 22 cali w roździelczości FullHD. Większość z nich jednak słabo wygląda podczas dynamicznych animacji plus do tego ta okropna świecąca powierzchnia - przy słońcu słabo widać. Monitor ma podobne parametry co wspomniane DELLe, ale...
Wielkim plusem jest gwarancja na 3 lata na zero-pixel! Jeśli się nie mylę NIKT z producentów nie daje takiej gwarancji jakości LCD! 3 lata spokoju jest warte tej ceny.

kaftee

0 + - 2009-09-10 16:42

Specyfikacja: http://www.portaldruk.com.pl/mtest/catalog/images/monitory/viewsonic/viewsonic_2023/VP2030b.pdf

I nie pracuję w ViewSonic. Po prostu szczerze polecam :-)

ditomek

0 + - 2009-09-13 09:56

monitory CRT maja swoją rozdzielczość natywną zdefiniowana przez maskę znajdująca sie na drodze elektronów. W monotorach trynitron'owych maska jest zbudowana z drucików. Ale za efekt końcowy odpowiada luminofor i wg mnie jest to jego efekt uboczny, który pozwala wygładzić obraz bez różnicy na to ze jaką byśmy nie wybrali rozdzielczość. Chodzi o to ze granica swiecenia luminoforu nie jest ostra. Pobudzony w jednym miejscu do swiecenia rozswietla sąsiednie piksele - w LCD jest to niemożliwe. Zeby zobaczyć ten efekt nalezaloby zatrzymać układy odchylania - niestety chwilatakiej pracy skutkuje dziura w luminoforze :)

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

Polecamy

Konsole przenośne - jaką wybrać
Jeśli lubisz mobilną rozrywkę, konsola przenośna zapewni więcej frajdy ...
kategoria: konsole do gier producent: Sony Ocena: 9 57
AMD Llano - do czego nadaje się APU?
Sprawdzamy w działaniu większość modeli APU AMD, w tym topowy model ...
kategoria: procesory producent: AMD Ocena: 27 68
XFX Radeon HD 7970 BE Double Dissipation - test i cena
Testujemy autorską kartę XFX Radeon HD 7970, która została fabrycznie ...
kategoria: karty graficzne producent: XFX Ocena: 22 72
Lenovo IdeaPad U300s - test, cena i opinie
Podpowiadamy na co zwrócić uwagę przy zakupie ultrabooka oraz testujemy ...
kategoria: laptopy producent: Lenovo Ocena: - 22
Motorola RAZR - test, cena i opinie
RAZR ma 4,3-calowy ekran Super AMOLED i jest jednym z najcieńszych smartfonów ...
kategoria: smartfony, telefony producent: Motorola Ocena: 12 54