Alicja Żebruń | 2010-07-06

Poradnik: jak wybrać aparat cyfrowy

kategoria: aparaty cyfrowe, lustrzanki

producenci: Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Sony

 

Podsumowanie

Pstrykaj fotki i zgarniaj nagrody!

Weź udział w wakacyjnym konkursie benchmark

Mamy nadzieję, że przebrnąłeś przez to rozległe morze informacji, wyłowiłeś wszelkie niezbędne wskazówki i twoje wątpliwości co do wyboru aparatu są teraz zdecydowanie mniejsze. A nawet jeśli przeskoczyłeś od razu na tę stronę, poświęć jeszcze chwilkę czasu i przeczytaj zbiór naszych "przykazań" dla kupującego:

  1. Pamiętajmy o nieśmiertelnej zasadzie – nie aparat, lecz fotograf oraz odpowiednia chwila czyni zdjęcia wartościowymi. Nie kierujmy się więc ceną aparatu i hiper inteligentnymi funkcjami w nadziei, że pomogą robić dobre zdjęcia całkowicie bez naszego udziału.
  2. Aparaty to nie karty graficzne – kupno dwa razy droższego modelu nie zapewni ok. dwukrotnie lepszych zdjęć.
  3. Uważajmy na nazewnictwo aparatów – niektóre firmy wprowadzają tutaj bałagan i nie trzymają się konsekwentnie zmian w terminologii. Możemy wpakować się w zakup starego modelu, który tylko według numeracji jest wyższy.
  4. Specyfikacja to nie wszystko – aparaty często wyglądają wspaniale na papierze, ale w przysłowiowym praniu może wyjść coś zgoła innego. Pilnie śledźmy opinie na temat danego modelu.
  5. Producenci dodając fajną funkcję do aparatu potrafią po cichu usunąć inną i czasem dużo bardziej przydatną. Uważajmy więc, aby nie zamienić siekierki na kijek.
  6. Ostrożnie z wiarą w reklamy – aby zwrócić uwagę odbiorcy, możliwości konkretnych funkcji aparatu są znacząco przesadzone. Nie wierzmy w cuda – logika podpowie, że pewnych rzeczy nie da się zrobić.
  7. Nie windujmy niepotrzebnie budżetu – załóżmy określoną sumę i starajmy się dobrać odpowiedni aparat. Wybór jest naprawdę spory, wystarczy tylko poszukać.
  8. Nie czekajmy aż pojawi się nowszy model – za pół roku powiemy to samo, a okazje na fajne fotki umkną bezpowrotnie.

 

Więcej informacji o aparatach:

 

TOP-10: Aparaty cyfrowe Budowa aparatu cyfrowego, część I - Obiektyw Budowa aparatu cyfrowego, cześć II - MATRYCA

 

Przeczytaj poprzednie przewodniki kupującego:

   

Poradnik: jak wybrać mysz
Poradnik: jak wybrać smartfona
Poradnik: jak wybrać drukarkę
Przewodnik: akcesoria do aparatu cyfrowego
Poradnik: jak wybrać projektor
Poradnik: jak wybrać głośniki
Poradnik: jak wybrać zasilacz UPS
Poradnik: jak wybrać dysk twardy
Poradnik: jak wybrać łącze i sprzęt sieciowy
Poradnik: jak wybrać monitor LCD
Poradnik: jak wybrać pamięci RAM
Poradnik: jak wybrać aparat cyfrowy
Poradnik: jak wybrać nawigację GPS
Poradnik: jak wybrać płytę główną
Poradnik: jak wybrać kartę graficzną

 



odsłon: 157385

Komentarze

(46)

czesio

0 + - 2010-07-06 09:04

Pierwszy! :) fajnie się czytało :)

mICh@eL

0 + - 2010-07-06 10:23

Fajny artykuł, a Lumix'a FZ38 polecam :P

toniek-94

0 + - 2010-07-06 10:40

Bardzo fajny artykuł, dużo ciekawych informacji można znalezc o różnych typach aparatu. Na pewno ten artykuł pomoże ludziom przymierzających się do zakupu aparatu.

bchrubas

0 + - 2010-07-06 10:52

Bardzo ładnie opisane, przystępnie i bez przeginania z technikaliami.
Olbrzymi plus za prawidłowe opisanie "problemu" crop'a.
Malutki minus za opis "opóźnienia migawki". Większość (jeżeli nie wszystkie) aparatów ma ustawione parametry ekspozycji już na etapie "pół wciśnięcia" spustu migawki. Opóźnienie pojawia się później (po wciśnięciu do końca) i nie ma na nie wpływu np. ustawianie ostrości.

Karol Żebruń

0 + - 2010-07-06 15:11

W tym przypadku chodziło nam o pokazanie opóźnienia w sensie brutto - czyli od momentu rozpoczęcia naciskania spustu migawki. "Pół wciśnięcie" jak to elegancko określiłeś faktycznie blokuje wiele ustawień, a w niektórych trybach nawet ostrość. Ale zauważ, że bardzo wiele osób fotografuje na "pełen wcisk" i dla nich istotna jest suma czasu ustawiania ostrości i realny shutter lag.

henry230

0 + - 2010-07-06 11:35

akurat testowałem 50% tego sprzętu szkoda ze nie ma canona sx 1 is i canona sx 120is ,sam posiadam canona 100is i se chwale ,ale w przyszłości zmienię na canona sx 200is ,bądź coś z lustra ,hehe marzy mi sie 50d :) bo to supcio sprzecik ahhhhh ale 4 kolka to ciut za duzo tzn o 2tysiaki:)

regist88

0 + - 2010-07-06 12:05

Kiedyś się pewnie przyda jak będę kupować aparat

Mistic92

0 + - 2010-07-06 12:53

Czy to aby nie jakiś artykuł sponsorowany?? Tyle tu canona. I akuratnie w dziale lustrzanki to canony są najwyżej i mają największe zdjęcia. Oj nie ładnie.

Grzegorz Kubera

0 + - 2010-07-06 13:26

Nie, to nie jest artykuł sponsorowany.

Mistic92

0 + - 2010-07-06 13:54

Niestety na taki wygląda.

Grzegorz Kubera

0 + - 2010-07-06 14:01

Canon ma więcej zdjęć i niektóre są większe. Ale to są tylko zdjęcia. Czy to oznacza, że artykuł jest od razu sponsorowany? Wydaje mi się, że grubo przesadzasz. ;-)

czesio

0 + - 2010-07-06 14:30

tak :) to właśnie to oznacza, a najlepszym dowodem na to, że czytelnicy mają rację jest reklama canona na stronie :PPP

Alicja Żebruń

0 + - 2010-07-06 17:48

Reklama reklamą, poradnik poradnikiem. Nie martwcie się, Canon nie stał nam za plecami i nie mówił, co mamy pisać ;) To całkowicie obiektywy artykuł. Zdjęcia są wyłącznie jego dopełnieniem.

vg1vg1

0 + - 2010-07-11 13:45

Faktycznie jest coś na rzeczy, jeśli nie wiecie prócz Canona jest jeszcze Nikon i Sony ;). Najlepiej stronniczość widać przy podawania przykładowych modeli lustrzanek danego producenta. Sony kończy się na A450, a gdzie jest A550, A700, A850, A900? cyt.: "Produkty opisywane w artykule. Kupując z benchmark.pl wspierasz serwis. Dziękujemy!" i co widać? same Canony. Oj nieładnie.

coorp

0 + - 2010-07-06 13:11

Mam takie same odczucia. Canon i Nikon to nie jedyne godne polecenia firmy.

czesio

0 + - 2010-07-06 13:45

jak nie jak tak :) canon rulez :D

Kamil Myzia

0 + - 2010-07-06 14:03

Czemu tak uważasz?

czesio

0 + - 2010-07-06 14:29

prostota, niezawodność, przywiązanie do marki :) nie lubie polityki nikona w kwestii optyki, stosował system przeciwwstrząsowy wbudowany w obiektyw a nie w korpus. To powodowało koniczność kombinacji alpejskich, przy zmianach lunety :)

projectdarkstar

0 + - 2010-07-12 08:58

Ale za to Nikon lepiej działa na automacie bo np. 450tka Canona na automacie nie doświetla lekko.

I nie tyle stosował co dalej stosuje.

Mówienie, że Canon jest lepszy od Nikona czy odwrotnie to jak mówienie, że Cola jest lepsza od Pepsi. Kupujesz system i tyle.

romek

0 + - 2010-07-06 14:01

redakcja | 2009-08-27
Poradnik: jak wybrać aparat cyfrowy

http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/Najczestsze_pytania_i_watpliwosci_cz._1-2219/strona/6338.html

to samo.

Grzegorz Kubera

0 + - 2010-07-06 14:17

"Dlaczego zaktualizowaliśmy poradnik? W ciągu ostatniego roku producenci zdążyli całkowicie wymienić ofertę aparatów, pojawiły się nowe funkcjonalności i technologie, a kategoria kompaktów z wymienną optyką urosła w siłę."

Kamil Myzia

0 + - 2010-07-06 14:28

Przecież same pojecia się nie zmieniają i oznaczają to samo. Natomiast zostały przedstawione nowe konstrukcje, którymi warto się zainteresować. Są wymienione na pierwszych stronach artykułu.

Alicja Żebruń

0 + - 2010-07-06 17:54

Nie zupełnie to samo - doszło kilka nowych pytań/odpowiedzi oraz pojęć. Wiele z tych, które były w poprzednim poradniku, jest zaktualizowana, poprawiona, gdzie nie gdzie rozszerzyliśmy opis problemu, zmieniliśmy. Ten poradnik, jak na wstępie zaznaczyliśmy, jest wersją zaktualizowaną, odświeżoną. Trudno było zostawiać tamtą wersję, skoro na świecie zaszło tyle zmian. Pisać całkiem od nowa tez nie było sensu, bo większość treści nadal jest aktualna.

shamoth

0 + - 2010-07-06 14:07

Niom trochę na sponsorowany przez literkę "C" wygląda...
Do niedawna chwaliłem sobie Nikona od czasu kiedy na rynku pojawił się Canon 5D Mk2, zdjęcia miód.
Ba szum jaki generuje, na niektórych zdjęciach jest wręcz pożądany, niestety trzeba dać 8-10k za body i kolejne 8k za obiektyw no i jeszcze opanować ten obiektyw żeby fotki wychodziły ale jak już się wstrzeli to cenka opada ;]

Kamil Myzia

0 + - 2010-07-06 14:20

Tylko że większości osób kupujących niedrogie lustrzanki w zupełności wystarczy cos bardziej przyziemnego, typu D5000, 450D czy K-X + jakiś obiektywm o innej ogniskowej :-)

Nie dajmy się zwariować, nie każdemu potrzebne jest super lustro. Widziałem fotki osób, którzy za pomocą taniego Canona 1000D robili czary :). Najważniejsza są umiejętności i to, co chcemy fotografować.

Szkoda natomiast, że sporo osób kupuje lustro tylko dlatego, że są one coraz tańsze i zaczyna się na nie boom. Jakakolwiek większa impreza w mieście, czy zjazd sprawia, że wyłaniają się szpanerzy dzierżący w rękach lustrzanki. Przedłużenie...? :P

obcypl

0 + - 2010-07-06 14:28

troche to generalizowanie... i dlaczego szkoda?. Moze fakt, że apraty o wiekszych możliwościach kreacyjnych są powszechne przełoży sie na wzrost jakości fotografii?

Cały artykuł jest bardzo łopatologiczny. Kilka tez jest prawdziwych... kilka innych jest z goła bzdurnych. Jako osoba z dość dużym doświadczeniem foto mam może troche bardziej realistyczne podejscie na inne parametry zwracam uwagę... Istotna dla mnie jest gęstość matrycy, rozdzielczość optyczna szkieł, to czy szum jest "chroma" czy "lumi" itd...

Jeśli chodzi o pierwszy aparat dla mojej narzeczonej to i tak polecę jej prędzej Canona 1000 niż kreatywny kompakt. Bo mamy obiektywy... Gdybym nie miał... S90 i jego matryca o niskiej gęstości jest naprawdę top wyborem na dziś...

bulbulek

0 + - 2010-07-06 14:47

"troche to generalizowanie... i dlaczego szkoda?. Moze fakt, że apraty o wiekszych możliwościach kreacyjnych są powszechne przełoży sie na wzrost jakości fotografii?" Zapomnij. Mam znajomego co pracuje w znanej sieci sklepów z elektroniką. 70% klientów kupuje lustrzanki bo są "lepsze". Najchętniej "z najlepszym obiektywem z dużym zoomem". Więcej obiektywów nie potrzebują bo mają "jeden najlepszy". Wystarczy popatrzeć, jak wiele osób robi zdjęcia na drogich lustrach w trybie zielonym;) Szczególnie na Gubałówce;)

Kamil Myzia

0 + - 2010-07-06 15:10

To właśnie myślałem, pisząc wcześniejszy komentarz :). Ludzie kupują, bo uważają, że z miejsca będą robić lepsze zdjęcia.

Ja przy wyborze aparatu kierowałem się tylko i wyłącznie: niezbyt dużymi gabarytami (stąd odrzuciłem D5000), dość niskim poziomem szumów, łatwym i przejrzystym menu (miałem do czynienia z D90 - masakra, chociaż da się opanować), silnikiem AF w korpusie, dość trwałą obudową korpusu (Canony np. 450d, 500d są w/g mnie podatne na zarysowania) no i zasilaniem paluszkami. Stąd padł wybór na Pentaxa K-X.

Szkoda, że wielu kupujących idąc do MM tym się nie kieruje.


peterek

0 + - 2010-07-06 17:14

Cześć,

Za notkę dałem "5", sam niedawno aparacik kupowałem aby nim zastąpić już bezużyteczny z braku błon "Smiena 8M":)
Kierowałem się trochę innymi kryteriami niż autor artykułu, w mojej mieścinie jest jeden większy sklep specjalizujący się w sprzecie fotograficznym. Moje kryteria:

- cena (do 400zł) ;
- dostępność na półce sklepu ;
- możliwości minimum mojej "Smieny" (albo lepsze) ;

Po obejrzeniu kilku modeli kompaktów mój wybór padł na Fujifilm FinePix AV-100, i jak na razie jestem z zakupu zadowolony. Oczywiście accu, kartę SD, futerał dokupiłem już.
Planuję dokupić statyw.

Alicja Żebruń

0 + - 2010-07-06 17:47

Obcyl, a co uważasz za bzdurne? Podziel się tym, aby można było podyskutować, bronić się :)

Gasek

0 + - 2010-07-06 15:00

Gdybym miał kupować aparat, na pewno bym skorzystał z tego artykułu. Bardzo ładnie wszystko przedstawione i opisane.

p.s. Nie czepiać się, że art. niby sponsorowany przeszkadza to wam czy niewiedza?

podnietek

0 + - 2010-07-06 15:03

A ja bym skorzystal z artykulu portalu fotograficznego. Z wieloma tutaj tezami ciezko mi sie zgodzic, a swoje na fotografii zjadlem...

Alicja Żebruń

0 + - 2010-07-06 17:57

Podnietku, podobnie jak wcześniej Obcyla, także i Ciebie poproszę o konkrety, z którymi można dyskutować. Co jest według Ciebie nie tak? Podziel się swoją wiedzą :)

game4you

0 + - 2010-07-06 19:21

Ja posiadam Sony DSC-H3 i bardzo polecam.
Aparat dobrze wykonany, łatwy w obsłudze, z przyzwoitym manualem w dobrej cenie.

komefserwis

0 + - 2010-07-06 22:00

Jak dla mnie - posiadacza FUJI S2100 HD brakuje tu jakichś konkretów odnośnie opłacalności dokupowywania dodatków do kompakta za ok 1k. Typu filtry, szkła, konwertery itp.

Warto było by wspomnieć o wspaniałej GO kompaktów jak wy to nazwaliście hybrydowych?

No i coś dużo tych canonów, które są drogie w stosunku np do takiego Fuji a nie zawsze słusznie :)

Makkk

0 + - 2010-07-06 22:01

Siostra ma Pentaxa K-m, z którego nie potrafi usunąć plamki... I tyle z fotografowania ;p

Zwierzak

0 + - 2010-07-06 22:44

Jak ktoś kupuje w MM to znaczy że nie jest na bieżąco ze sprzętem. Drogo mają to raz, a dwa że strasznie późno wchodzi u nich nowy sprzęt, chyba żeby najpierw pozbyć się starego.

peterek

0 + - 2010-07-06 23:40

Trochę OT, może staroświecki jestem, ale nie odważyłbym się kupić czegokolwiek w markecie, nie tylko MM. Na szczęście wszystkie takie przybytki w mojej mieścinie są na jednej ulicy (dwa daleko za miastem), podobnie jak na innej uliczce skupiają się banki, a na jeszcze innej - lombardy i łatwo mi je omijać :).
Kupując aparat - choćby niedrogi - potrzebowałem fachowej porady, a w bajanie tych z marketów nie wierzę.
Lepiej i bezpieczniej kupić w specjalizowanym sklepie z dobrą opinią.
Oraz najczęsciej - taniej.

Towarzysz Komisarz

0 + - 2010-07-07 23:09

Co do MM - warto pójść, zobaczyć jak co leży w ręku. Bo wygląd i możliwości aparatu to nie wszystko. Najważniejsze jest jak w łapie leży :)Np Mój d5000 bardziej mi pasuje niż Eos550, czy sprzęt Olka - to się czuje po kilku godzinach łażenia.

W MM można idealnie przymierzyć, wybrać... a potem kupić taniej :)

Uwaga też na takie punkty jak Fotojoker - w punktach obsługi mają ceny dużo wyższe niż w swoim sklepie internetowym :)

peterek

0 + - 2010-07-06 23:41

"usunąć plamki"? Napisz bardziej szczegółowo, może zdoła ktoś z nas Ci tutaj pomóc?

agnus

0 + - 2010-07-07 11:49

No tak, a ja jestem mistrzem świata w jedzeniu parówek drobiowych. Prosicie nas o wiarę na słowo a artykuł pachnie sponsoringiem na odległość. To nic złego ale przynajmniej byście nie udawali. Brałem udział w szkoleniach foto gdzie materiały były sygnowane logiem Sony i prowadzący nie kryli się z tym że otrzymali je od Sony bezinteresownie.

Co nie oznacza że te szkolenia były bezwartościowe. Podobnie jak ten artykuł. Proszę tylko nie ściemniać że ze strony Canona nie było żadnych sugestii ;)

Towarzysz Komisarz

0 + - 2010-07-07 23:23

JEszcze rzecz ważna dotycząca statywów - w niektórych krajach robienie zdjęć ze statywu wymaga zezwolenia. Ot choćby w Paryżu. Trzeba zgłosić się do władz dzielnicy i prosić o pozwolenie.

Ale tu przychodzi z pomocą monopod - w takich USA monopod nie jest traktowany jak statyw, więc nie trzeba na niego żadnej zgody.

Dlatego jak ktoś chce robić lepsze zdjecia niż z ręki to warto skonsultować się z ambasadą przed wyjazdem, czy też zapytać w biurze informacji turystycznej - inaczej mogą to być najdroższe pamiątki z wakacji ;)

Gothar

0 + - 2010-07-09 11:55

Kliknąłem na kilka aparatów i ceny nie schodzą poniżej 1k PLN, dla mnie to stanowczo za dużo. Zainteresował bym się dobrym aparatem kompaktowym w cenie do 500zł.

leopard

0 + - 2010-07-13 15:25

Fuji f70 EXR. To troche wiecej niz 500 ale w swojej klasie nie ma rownych. Mozna tez polowac na f30/31FD ale to dluga i ciezka droga:)

grezur

0 + - 2010-07-09 23:23

W wykazie kompaktów hybrydowych na stronie 3 jest błąd. Panasonic na zdjęciu to FZ38 a nie TZ38 :)

Erathiel

0 + - 2010-07-09 23:29

Akurat przymierzam się powoli do zakupu aparatu, więc wstrzeliliście się z tekstem idealnie :) Dzięki!

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

Polecamy

SteelSeries Diablo 3 Headset, Mouse i QcK Limited Edition - test, cena, opinie
Akcesoria SteelSeries to pozycja obowiązkowa dla każdego fana gry Diablo III. ...
kategoria: myszki producent: SteelSeries Ocena: 1 20
HTC One V - test, cena, opinie
HTC One V to świetny smartfon uniwersalny, którym posłużyć może się ...
kategoria: smartfony, telefony producent: HTC Ocena: 9 18
Creative ZiiSound D5x i DSx oraz GigaWorks G500 - test, cena, opinie
Test głośników Creative ZiiSound (bezprzewodowe) oraz GigaWorks ProGamer ...
kategoria: głośniki producent: Creative Ocena: 7 24
Asus Transformer Pad 300 - cena, test, opinie
Bardzo dobrej jakości moduły foto-wideo, wysoka wydajność dzięki ...
kategoria: tablety PC producent: Asus Ocena: 6 26
Poradnik komunijny 2012
Wspólnie z Partnerami przygotowaliśmy poradnik komunijny. Zawarliśmy w nim ...
kategoria: drukarki, skanery producent: Asus Ocena: - 142
Produkty polecane przez redakcję. Kupując z benchmark.pl wspierasz serwis. Dziękujemy!
2499,-
 z VAT