Nawigacja GPS

Najważniejsze cechy nawigacji cz. 2

przeczytasz w 3 min.

Po okrojeniu pola wyboru do nawigacji, które precyzyjnie i płynnie nawigują, czas na dalszą selekcję pod względem kolejnych cech. Tutaj masz całkowite prawo dać upust swoim zachciankom.

Wyświetlacz - wszystkie nowe nawigacje samochodowe wyposażone są w wyświetlacz dotykowy o różnych rozmiarach. Zazwyczaj można spotkać się z urządzeniami o przekątnej ekranu 3,5 cala, 4,3 cala. Na rynku obecne są też coraz tańsze i bardzo popularne nawigacje o przekątnej 4,8 cala, 5 cali i 7 cali.  Mitem jest, że 3,5 cala to za mało. Kierowca niemający problemów ze wzrokiem odczyta z niego niezbędne informacje. Niemniej jednak najbezpieczniej jest dobrać odpowiednią wielkość wyświetlacza w sklepie.

Przy wyborze wyświetlacza przetestuj jak jasno świeci i czy jest wyraźny. Czasami ekran nie daje odpowiednio dużej jasności, a tego przecież nie chcesz. Nie daj się nabrać na wyświetlacze antyrefleksyjne - większość z nich to chwyt marketingowy. Pod wpływem padających na wprost promieni słonecznych praktycznie każdy ekran urządzenia będzie nieczytelny. W ostrym świetle, niestety, nic lub niewiele widać na nawigacji, lecz warto porównać jak dane wyświetlacze zachowują się w normalnych warunkach. Najłatwiej jest po prostu poprosić wypożyczenie nawigacji z witryny za kaucją na kilka minut i zrobić z nią rundkę testową.

Przeglądając fora internetowe łatwo zauważyć, że jeśli chodzi o funkcje nawigacji, popularne są dwie szkoły. Jedna z nich uczy, że nawigacja służy do nawigowania i powinna być okrojona z bajerów, bo przecież im mniej w niej, tym mniej może się zepsuć – a poza tym mniej oznacza również taniej. Druga szkoła natomiast stawia na dodatki – i to po całości. Prawda, jak przystało na spory, leży gdzieś po środku i we własnym zakresie należy znaleźć złoty środek.

Najpopularniejsze funkcje w nawigacjach:

  • Odtwarzacz muzyki – radość ze słuchania muzyki na nawigacji jest raczej znikoma. Warto odnotować, że praktycznie każda nowa nawigacja wyposażona jest w odtwarzacz muzyki zapisanej co najmniej w jednym z popularnych formatów, na przykład: MP3, WMA lub WAV. Coraz częściej zaobserwować można też urządzenia czytające dużo większą liczbę plików z różnorodnymi, nawet niestandardowymi rozszerzeniami.

  • Odtwarzacz filmów – nie spodziewaj się pięknych barw. Wyświetlacz w nawigacji nijak ma się do tego w monitorze peceta. Jest dużo mniejszy, ma gorsze parametry. Zdecydowana większość nawigacji nie odtwarza nic poza podstawowymi formatami. DivX to w tym środowisku rarytas. Co gorsza, mnóstwo nawigacji ma problem z płynnością odtwarzania filmów. Jeżeli akurat na tym ci zależy, musisz przetestować własnoręcznie wybrane modele nawigacji w sklepie. Innego wyjścia nie ma. Ale czy do odtwarzania filmów na pewno chcesz kupić akurat nawigację?
  • Przeglądarka tekstu – przeważnie przeglądarki tekstu w nawigacjach radzą sobie tylko i wyłącznie z formatem .txt, mało kiedy z innymi, bardziej zaawansowanymi. Narzędzie rzadko wykorzystywane. Może posłużyć na przykład do odczytywania bazy telefonów.
  • Przeglądarka zdjęć – zdjęcia na ekranie nawigacji wyglądają nieco lepiej niż na aparacie fotograficznym. Do pełni szczęścia, naturalnie, sporo brakuje. Trudno jednak nie zgodzić się, że przeglądarka zdjęć w nawigacji się przydaje. A nóż kolega w trasie będzie dysponował fajnymi fotkami zapisanymi na karcie SD. Na taką okazję przeglądarka jest wręcz idealna.
  • Bluetooth – jeśli masz telefon z modułem Bluetooth oraz nawigację z takim modułem, nic nie stoi na przeszkodzie, aby te urządzenia sparować. W rezultacie otrzymasz pełnowartościowy zestaw głośnomówiący Bluetooth. Niektóre urządzenia potrafią zrobić z tego dobrodziejstwa ponadstandardowy użytek, ściągając z telefonu do nawigacji listę kontaktów.

  • Transmiter FM – klienci często nie zwracają na ten gadżet uwagi, choć czasem się przydaje. Transmiter FM przesyła dźwięk po częstotliwości FM do radioodtwarzacza samochodowego. Stamtąd trafia on do głośników.

  • TMC (Traffic Message Channel) – prawdziwy luksus. Jest to RDS-owy system informowania o korkach. Specjalnie zakodowane fale FM są przesyłane z nadajnika do anteny TMC umieszczonej wewnątrz nawigacji lub w ładowarce. W ten sposób kierowca informowany jest o natężeniu ruchu w jego sąsiedztwie i łatwo omija korki. Niestety, TMC w Polsce jest dopiero w fazie testów.


Zasada działania TMC

  • Funkcja AV-IN – wyświetlanie obrazu pochodzącego z zewnętrznego źródła, na przykład kamery wstecznej. Przydaje się przy parkowaniu.