Nawigacja GPS

Mapy do nawigacji

przeczytasz w 4 min.

Bez dobrej mapy daleko nie zajedziesz – mapa jest mózgiem nawigacji. Mapy cyfrowe do nawigacji mają różną szczegółowość w wybranych częściach świata. Precyzję mapy najlepiej oddają dwa parametry. Pierwszy z nich to procentowe pokrycie ulic – ilość dróg z ogółu zawarta w  mapie. Natomiast drugi, najbardziej ceniony, to dokładne dane adresowe (numery budynków) wyrażone w procentach. Są to informacje ogólnodostępne, do sprawdzenia na stronie internetowej dostawcy mapy, przynajmniej zazwyczaj.

Pierwszy rzut oka – od lewej: AutoMapa i MapaMap 6.0 

Do najchętniej kupowanych map autorstwa rodzimych firm zalicza się: Automapę XL (Polska), MapęMap Top (nie mylić z mocno okrojoną MapąMap Easy/Lite) oraz GPMapę do Garmina. Mapy TomTom brylują natomiast wśród rozwiązań zagranicznych przeznaczonych do jazdy po Polsce. Z praktyki i testów wynika, że wymienione wyżej mapy są także najdokładniejsze do jazdy po naszym kraju.

Przykładowe mapy do nawigacji:

Automapa PolskaAutomapa EuropaSubskrypcja oprogramowania Automapa Polska XL

Do opisania możliwości współczesnych map posłuży przykład AutoMapy oraz map TomTom. Przedstawione dane potraktujcie jako punkt odniesienia do porównania z konkurencyjnymi produktami. 

Specyfikacja AutoMapy XL (Polska) ze zmianami w stosunku do 2009r
Dokładność (odwzorowania)1-12 metrów
(bez zmian)
Drogi wszystkich kategorii641298 kilometrów
(przybyło 3907 kilometrów)
Miejscowości i osady102 087 sztuk
(przybyło 49 sztuk)
Procent populacji objętej nawigacyjnymi planami miejscowości82%
(przybyło 3%)
Procent populacji miejskiej objętej planami nawigacyjnymi100%
(bez zmian)
Procent populacji objętej dokładnymi punktowymi adresami72%
(przybył 1%)
Procent populacji miejskiej objętej dokładnymi punktami adresowymi96%
(przybyło 4%)
Miejscowości z budynkami 3D873 sztuk
(przybyło 40)
Adresy poszczególnych budynków  (dane punktowe)2.704.584 sztuk
(przybyło 462.836 sztuk)
Punkty POI (punkty użyteczności publicznej)575.847 sztuk
(przybyło 149.458 sztuk)
Okres darmowej aktualizacji12 miesięcy
(bez zmian)

Dokładność odwzorowania terenu w AutoMapie stoi na wysokim poziomie. W  największych miastach dochodzi do 1m. Im dalej w pole, tym gorzej, lecz akurat to jest zrozumiałe. Jadąc polną drogą na pustkowiu nie będziesz potrzebował idealnego odwzorowania otaczającego cię świata. Te 12 metrów w zupełności wystarczy. Od odwzorowania ważniejsze są pozostałe atuty AutoMapy. 72% populacji objętej dokładnymi danymi adresowymi robi wrażenie. To prawie ¾ precyzyjnych numerów budynków.

Ponadto AutoMapa oferuje bogatą, ponad półmilionową bazę punktów użyteczności publicznych (POI), na której znajdują się: niebezpieczne strefy (czarne punkty), hotele, stacje paliw, ambasady, bankomaty, sklepy, fotoradary a nawet agencje towarzyskie.

Na plus AutoMapy przemawia też przyszłościowe podejście twórców  programu. Systematycznie rozbudowują możliwości mapy. Rozpoczęli już nawet pracę nad systemem omijania korków na drodze i danymi dla kierowców ciężarówek. Niestety, do jazdy ciężarówką ciągle tych informacji jest za mało i trzeba korzystać z innych rozwiązań – propozycje do samochodów ciężarowych zostały opisane w dalszej części artykułu. 

Omijanie korków
AutoMapaAutoMapa jest pierwszym systemem nawigacji GPS, który udostępnił polskim kierowcom narzędzie działające w  trybie on-line, pozwalające na walkę z korkami i ich sprawne pokonanie. Od pierwszych miesięcy 2009 roku użytkownicy AutoMapy z dostępem do internetu jako jedyni w Polsce wiedzą, gdzie są korki, a usługa AutoMapa Traffic prowadzi ich wybierając najlepszą trasę do celu. Kierowcy bez dostępu do internetu mogą skorzystać z technologii SmartRoutes, która w oparciu o dane historyczne proponuje trasę, która powinna być przejezdna o  danej godzinie.
Mapy TomTomW mapach TomTom odpowiednikiem SmartRoutes z  AutoMapy jest technologia IQ Routes, która wykorzystuje bazę danych rzeczywistych prędkości podróżowania, które zostały opracowane na podstawie rzeczywistych, zmierzonych prędkości, gromadzonych przez lata. Wyznacza ona najszybszą trasę – do dowolnego miejsca. Brany jest również pod uwagę czas oraz dzień podróży, gdyż najszybsza trasa w godzinach porannych nie zawsze jest najszybsza wieczorem. Natomiast omijanie korków na żywo w mapach TomTom możliwe jest przy współpracy z  odbiornikiem TMC.

Precyzja AutoMapy na krajowych drogach nie ulega wątpliwości. Problemy nowym użytkownikom tego programu często sprawia obsługa. Wymaga nieco nauki, a nawet sięgnięcia do instrukcji. Tego z kolei nikt nie lubi. Dla tych, którym nie przypadła do gustu obsługa AutoMapy wypada polecić intuicyjny interfejs typowy dla TomTom. Jest on bajecznie prosty i nikomu nie powinien nastręczyć większych problemów. W zasadzie już po pierwszych kilku kliknięciach nabiera się wprawy i pewności siebie. Atuty map i nawigacji samochodowych TomTom prezentuje poniższy film.

Do jazdy po Europie, w szczególności na zachód od Odry, nadają się głównie mapy korzystające z danych cyfrowych dostawców, takich jak Tele Atlas (w 2007r Tele Atlas został przejęty przez firmę TomTom) i NAVTEQ (w 2008r NAVEQ został kupiony przez Nokię). Europa Zachodnia jest wyjątkowo dobrze dopracowana w zasadzie w każdej mapie renomowanej marki, na przykład TomTom Europa Zachodnia i Środkowa, iGo8 Europe, MioMap FEU, NT City Navigator, MobileNavigator (Navigon) czy AutoMapa Europa - kliknij na hiperłącze przy nazwie mapy, aby przejrzeć pokrycie procentowe ulic w poszczególnych krajach.


Od lewej: Mapy TomTom, iGo8, a poniżej MioMap

Szkoda, że tak dobrze jak na zachodzie, nie jest na wschodzie i południu Europy. Najgorzej – u wszystkich dostawców  map cyfrowych – jest w następujących państwach: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Serbia, Rumunia, Ukraina. Zdecydowanie dokładniejsze są chociażby mapy Bliskiego Wschodu przygotowane przez TomTom, które oferują dane o  99% ulic w Bahrajnie, Kuwejcie, Katarze, Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W ramach ciekawostki warto nadmienić, że TomTom ma w swej ofercie również mapy Afryki, Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, Azji i Australii!

Pokrycie procentowe ulic w Europie na przykładzie mapy TomTom Europa v8.50:

Kraje w pełni pokryte (99,9%): Andora, Austria, Belgia, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Malta, Monako, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, San Marino, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Watykan, Węgry, Wielka Brytania, Włochy i Wyspy Kanaryjskie.

Kraje częściowo pokryte: Grecja (95%), Turcja (63%), Rosja (35%), Bułgaria (54%), Łotwa (63%) i  Chorwacja (42%, włącznie z obszarami głównych miast i wybrzeża)- pokrycie dróg (km): ponad 11 milionów- połączenia drogowe: pokrycie innych krajów Europy Środkowej, które umożliwia ciągłą nawigację na całym obszarze danego regionu

Na koniec sprawdź, jak wygląda sprawa aktualizacji wybranej przez ciebie mapy. Może pierwsze uaktualnienie jest gratis, a może trzeba zapłacić 100 euro?

Przykład oryginalnych map

Nigdy - pod żadnym warunkiem – nie gódź się na zakup pirackiego oprogramowania. Tracisz wiele przywilejów – od pomocy technicznej, aż po darmowe aktualizacje. Oryginalne mapy rozpoznasz stosunkowo prosto. W przeważającej części są dostarczane na nośnikach danych (kartach pamięci/płytach DVD etc.) opatrzonych w  firmowe logo – jak na zdjęciu powyżej. Dodatkowo, na przykład Automapa stosuje kilka zabezpieczeń. Po pierwsze w wersji OEM dodawanej do nawigacji otrzymasz numer licencji wydrukowany na karcie SD. Wersje OEM i BOX dostarczane w pudełku cechują się tym, iż numer licencji znajduje się na karcie zdrapce. Ponadto z oryginalną Automapą powinieneś dostać certyfikat oryginalności oraz naklejkę Automapa Prowadzi. Jednak przede wszystkim liczy się numer licencji. Bez niego nie skorzystasz z darmowych aktualizacji.

Przykładowe cechy dobrej mapy: nawigacja głosowa, wyznaczanie trasy przejazdu (z uwzględnieniem historycznych danych na temat zakorkowania), automatyczne wyznaczanie nowej trasy po zjechaniu z trasy wyznaczonej, asystent pasa ruchu, uwzględnienia kierunkowości ulic, zakazów skrętu/zawracania, zapisywanie i  odczytywanie śladów GPS, wybór języka menu i nawigacji, wytyczanie najkrótszej trasy, wytyczanie najszybszej trasy, wytyczanie trasy optymalnej, obliczanie długości trasy i czasu przejazdu, współpraca z odbiornikiem TMC w celu omijania korków, Twoje ulubione punkty (z dowolnym opisem), dostosowanie wyglądu mapy do własnych upodobań, wybór zestawu kolorystycznego interfejsu mapy, punkty pośrednie.

Asystent pasa ruchu – rozwiązanie TomTom