redakcja | 2009-09-01

Poradnik: jak wybrać pamięć RAM

kategoria: pamięci, RAM

producenci: Corsair, GoodRam, Kingston, OCZ

 

Podsumowanie

Kwestia pamięci często traktowana jest przez użytkowników po macoszemu. Skupiają się oni na jej rozmiarze, co oczywiście jest niezwykle ważne, ale równocześnie zapominają o  innych cechach. Faktem jest, że taktowanie/opóźnienia RAM nie mają tak dużego wpływu na wydajność platformy sprzętowej jak procesor czy karta graficzna, niemniej to właśnie rodzaj pamięci warunkuje między innymi to, czy procesor może w pełni wykorzystać swój potencjał.

Dobór pamięci wedle zasady „byle było jej dużo” i nie zwracanie uwagi na jej pozostałe parametry można porównać do sytuacji, gdy posiadamy samochód z pięciobiegową skrzynią biegów, ale wykorzystujemy tylko cztery. Można i tak, ale dlaczego nie wykorzystać pełni możliwości posiadanego przez nas sprzętu?

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, by dobierać RAM stosownie do platformy sprzętowej. Ze względu na zróżnicowanie systemów nie ma „złotego środka”, którym można się kierować przy wyborze pamięci. Ta sama pamięć może różnie sprawować się na odmiennych platformach – w jednym przypadku pozwalać na maksymalnie wydajne działanie systemu, w drugim spowalniać jego działanie, a w trzecim potencjał RAM-u może się marnować, bo system nie potrafi wykorzystać jego możliwości.

Warto mieć podstawową wiedzę na temat pamięci RAM, aby nie przepłacać za moduły RAM, których możliwości będą się po prostu marnować. Nie będziemy też tworzyć dziwnych i mało wydajnych konfiguracji (dość często spotykanych w komputerach oferowanych w marketach), na widok których każdy szanujący się informatyk zawyłby ze zgrozy i rozpaczy. Mowa tu o takich konfiguracjach, w których komponenty są dobrane w sposób losowy, prawdopodobne z przypadkowych części, które akurat były dostępne w magazynie.

Podsumowując krótko zapotrzebowanie różnych użytkowników na rodzaj RAM:

Przeciętnym użytkownikom polecamy standardowe moduły RAM, które w zupełności wystarczą do codziennych zastosowań. Powinni przede wszystkim zwrócić uwagę na odpowiednią ilość pamięci, aby system nie „dusił się” i mógł pracować sprawnie. Taktowania pamięci powinny optymalnie współgrać z możliwościami płyty głównej i procesora. Można się pokusić o moduły o jak najniższych timingach, ale zakup RAM o taktowaniach wyższych od standardowych będzie w tym przypadku marnotrawstwem pieniędzy.

Gracze powinni zainwestować w bardziej efektywne pamięci, które pozwolą im osiągnąć większą wydajność systemu. W tym przypadku rozmiar ma szczególne znaczenie, bo rozgrywka przy niewystarczającej ilości RAM nie należy do przyjemnych. Granica zapotrzebowania na pamięć przez gry przesuwa się nieubłagalnie w stronę 4 GB, dlatego też warto zainteresować się 64-bitowymi wersjami systemu, w szczególności zaś nadchodzącą premierą Windows 7.

Entuzjaści muszą przygotować się na spore wydatki, bo zakup najwyżej taktowanych modeli RAM, wyposażonych w wymyślne systemy chłodzenia i o dużym potencjale O/C, może rozbić bank. Pozwolimy sobie powtórzyć, że podkręcanie RAM-u często jest ruletką, na którą ma wpływ olbrzymia ilość czynników (napięcie, ilość faz zasilania pamięci, timingi, możliwości odprowadzania ciepła czy dzielniki RAM). Jeśli chcemy mieć pewność, że pamięć będzie pracowała na danej częstotliwości, jedyną pewną metodą jest zakup modułów RAM, które fabrycznie oferują określone taktowanie. Dysponując odpowiednim sprzętem, wiedzą oraz szczęściem można jednak znacząco zwiększyć ich możliwości, więc podkręcanie RAM jest jak najbardziej opłacalne.

Profesjonaliści z pewnością doskonale zdają sobie sprawę ze swojego zapotrzebowania na rodzaj modułów RAM, ponieważ jak sama nazwa wskazuje – są profesjonalistami. :) Przypomnijmy jedynie, że pamięci buforowane (FB-DIMM) czy też wyposażone w system kontroli błędów (ECC, ECC-R) są przeznaczone właśnie dla nich i w 99 proc. przypadków nie mają zastosowania w systemach domowych.

Posiadacze notebooków/netbooków ze względu oczywistych ograniczeń swoich maszyn mają najmniejszy wybór pamięci, ale też najmniej dylematów przy ich wyborze. Oczywiście zachęcamy, aby także oni zwrócili jak największą uwagę na optymalny dobór modułów RAM. Warto zauważyć, że niektórzy producenci RAM rozszerzyli swoją ofertę pamięci przeznaczonych dla komputerów przenośnych i oprócz standardowych modułów segmentu value oferują też wydajne odmiany pamięci przeznaczone dla laptopów, które cechują się zwykle niższymi timingami. W przypadku przenośnych komputerów o ograniczonej możliwości rozbudowy każdy procent wydajności może mieć znaczenie.

Mamy nadzieję, że zebrana w tym poradniku wiedza okaże się dla was pomocna. Zachęcamy też do korzystania z działu Poradnik » Pamięci » RAM. Można tam znaleźć wiele porad związanych z pamięciami RAM i rozwiązania wielu problemów!

Artykuł przygotowali:

  • Marcin Jaskólski
  • Wojciech Kiełt
  • Grzegorz Kubera

Z cyklu Poradniki "jak wybrać" polecamy również:

  Poradnik: jak wybrać kartę graficzną
Poradnik: jak wybrać płytę główną
Poradnik: jak wybrać notebooka
Poradnik: jak wybrać nawigację GPS
Poradnik: jak wybrać aparat cyfrowy



odsłon: 410958

Komentarze

(52)

toniek-94

0 + - 2009-09-01 15:52

W tym poradniku przydałyby się OCZ 4GB (2x2GB) 1333MHz CL6 Reaper

HumanG

0 + - 2009-09-01 17:32

Dokładnie, tego samego mi zabrakło.

Darodaredevil

0 + - 2009-09-02 07:55

A w kategorii dla entuzjastów OCZ Blade :)

darek11

0 + - 2009-09-01 15:54

mnie sie artykul podobal, podzielenie pamieci na zastosowania szczegolnosci i pojecia.

_nick_

0 + - 2009-09-01 15:55

są też DDR 600 :) np. Adata miała taki RAM ;)

michal-prezes1

0 + - 2009-09-01 16:32

Szkoda, że zabrakło małego testu porównującego każdą generację RAM - DDR2 i DDR3 na platformie AMD. Co prawda różnica jest minimalna, ale lepiej obrazowała by przykład zastosowania niższych timingów.

VEN1963

0 + - 2009-09-01 17:00

ale to jest poradnik typu co w trawie piszczy a nie jak bardzo :-)))

Ciciek

0 + - 2009-09-01 16:52

z pamięci dla entuzjastów tylko dominatory gt powinny się tam znaleźć :)

psycho.mantiis

0 + - 2009-09-01 16:57

Bardzo ciekawa lektura:)

VEN1963

0 + - 2009-09-01 16:59

fajnie i dobrze napisane - dzięki

19arek93

0 + - 2009-09-01 17:00

Fajnie choć widać że tekst dla totalnego laika. :)
BTW. Na pierwszej stronie rozbawiło mnie zdjęcie HyperX'ów z chłodzeniem powietrznym obok którego jest chłodzenie procesora.. mniejsze od ramów z chłodzeniem. Hehe

DavO

0 + - 2009-09-01 17:08

Świetny artykuł.

suntzu

0 + - 2009-09-01 17:41

e no 5/5 hehe Podoba mi się art. Nie zajęliście się konkretnymi modelami tylko bardziej ogólnie i to mi się podoba. Bo to miał być edukujący art (ostatnio coś podobnego było o dyskach i mniej mi się podobało)

co za bida u mnie, że wciąż śmigam na DDR1...

Platforma wciąż jest u mnie w miare aktualna i mi do pracy po męczarniach wystarcza... Tak jak autorzy zaznaczyli 4Gb "dobrze" . W moim przypadku to na styk mam ciagle zajęte około 3,5Gb i bynajmniej nie pod windowsem:)

Mogę się uczepić tylko braku BLCK skoro wspomnieliście już o i7. Ale to by było czepialstwo... Super super i jeszcze raz super.

Bany_krk

0 + - 2009-09-01 18:03

a ja się dalej pytam i dalej nikt nie jest w stanie odpowiedzieć mi;jak wychodziły procki na FSB800(efekt.) dostępne były pamięci DDR PC3200 które w dualu dawały transfer 2x2x200=800, czy taki sam transfer daje w singlu DDR2 PC6400; i skąd się biorą lepsze wyniki po podkręceniu pamięci powyżej procesora, w czym np lepszy pod procka FSB800 jest dual PC6400 od PC3200

jan Kowalski

0 + - 2009-09-01 18:43

Fajni się cztało, dobrze napisane i ogólnie super. Drażniły mnie tylko te reklamy Kingstona pisane na niebiesko ;]

Aerious

0 + - 2009-09-01 18:50

re@Bany_krk

Przede wszystkim różnica w częstotliwości.


DDR PC3200 = 400mHz

DDR2 PC6400 = 800mHz

Samo dodanie drugiej kości, nie zwiększy czestotliwości pracy ddr PC3200. Pozwoli na przesłanie wiekszej ilosci danych za jednym cyklem, ale pamieci i tak kontaktuja się z systemem 2*rzadziej.

Teoretycznie maksymalna przepustowość jest taka sama, ale tak na prawdę komputer nie zawsze wykorzystuje pełną przepustowość, natomiast przy niższej częstotliwości, procesor musi 2*dłużej czekać na dane przesyłane z pamięci.

Bany_krk

0 + - 2009-09-01 19:49

to czemu jak sie pojawiło FSB800 dostepne byly tylko pamieci ddr400

suntzu

0 + - 2009-09-01 20:03

yyyeee???

Były jeszcze DDR 333, 266, a później DDR2 i wszystko pod FSB 800?

Gdzieś kiedyś przeczytąłem, że najlepiej by było gdyby pamięci miały częstotliwość procesora.

Bany_krk

0 + - 2009-09-01 20:01

albo idąc twoim tokiem myślenia po co dual channel, użyjmy w singlu pamięci o efektywnym taktowaniu= efektywnemu fsb, mamy szybkosc oraz rowny transfer

Aerious

0 + - 2009-09-01 20:38

Generalnie zwykle jest tak, że najpierw wchodzą wolniejsze, modele, dopiero wraz z udoskonaleniem technologi jest możliwość wyciśnięcia więcej.

Zauważ że gdy wchodziły DDR3, to też nie od razu były modele po 1600mHz.

Co do Dual Channel.
Otóż o ile 800mHz na DDR2 można bez problemu wyciągnąć, tak 1600mHz (żeby ponownie podwoić przepustowość) już na DDR2 jest bardzo ciężko. Nie mówiąc już o cenie najszybszych kości. Wiec zamiast zwiększać przepustowość taktowaniem, można to zrobić zwiększając ilość danych jaka jest przesyłana w ciągu cyklu.

Choć tak na prawdę ani Dual-channel, ani podwojona częstotliwość nie niesie ze sobą dwukrotnego wzrostu wydajności.

Jeżeli popatrzysz w Internecie na testy 2GB Single-Channel vs 2*1Gb Duall-channel, zobaczysz że nawet jeżeli w obu trybach jest IDENTYCZNA częstotliwość, to średni wzrost wydajności jest raptem od kilku do kilkunastu procent. Jeżeli bedziesz porównywał 2GB Single-channel 800mHz z 1*2Gb Dual-channel 400mHz, to jestem pewien że ta druga opcja zostanie w tyle choć teoretyczna przepustowość jest taka sama.

Dual-Channel jest tylko swego rodzaju bonusem, korzystającym z tego że płyty główne mają kilka gniazd pamięci, aby umożliwić użytkownikom rozbudowę RAM-u zamiast zmuszać ich do wymiany. Wzrost wydajności dzięki Dual-channel jest niewielki, ale ponieważ koszt zastosowania tej technologii jest również znikomy, skoro płyty i tak mają odpowiednią ilość gniazd, to grzechem jest nie skorzystać z niego

Bany_krk

0 + - 2009-09-01 22:06

w końcu jakaś sensowna odpowiedź, a czy przy FSB800 procka użycie pamieci 800 w singlu da dokładnie identyczna wydajnosc jak w dualu? w koncu predkość ta sama a procek wykorzysta tylko transfer odpowiadajacy 800mhz

Aerious

0 + - 2009-09-01 22:53

To ile danych procesor przerobi, zależy nie tylko od FSB, ale również od prędkości procesora.

Procesor faktycznie nie zawsze jest w stanie wykorzystać wyższy transfer, bo nie zawsze zdąży wykonać wszystkie obliczenia, ale z drugiej strony, zdarza się że to procesor czeka na dane z RAM-u, i wtedy Dual pozwala je szybciej do niego dostarczyć, lub je z niego odebrać.

Wydajność w Dualu jest wyższa niż w Singlu, ale jest to tylko kilka-kilkanaście procent.

Tutaj masz test Dual vs Single

http://www.tcmagazine.info/articles.php?action=show&showarticle=128

Nawet jeżeli nie znasz angielskiego, to warto popatrzeć na tabelki.

Bany_krk

0 + - 2009-09-02 00:26

angielski znam bardzo dobrze :P, szczególnie techniczny

Bany_krk

0 + - 2009-09-02 00:37

no i z tego co widze wydajność obliczeniowa pozostaje nie ruszona, jednynie czysto syntetyczne testy na pamięciach wychodzą lepiej; niestety nie ma tego co ja oczekiwalem czyli czy połowe wolniejszy dual czasem nie nadgoni do singla, bo w tym przypadku moglo byc tak ze dual juz nic nie dawal bo procek po prostu wiecej nie nadazal odbierac z kontrolera pamieci;już wiem co zrobie wezme proca na 533, i sprawdze wydajnosc na pamieciach w singlu i dualu na 266 333 400 533 667 i 800, timingi ustawie na sztywno

steelek

0 + - 2009-09-01 19:04

512MB to za malo do internetu i worda?

kilka lat wstecz odpalales IM5.0 albo mozille i smigales na dial upie z prockiem 233mhz i 64 ram. Tez dawalo rade ;] Ja bym ramke dotyczaca internetu poprostu wywalil. Wiekszosc tego co tam jest to wymagania systemu. Bo XP na 512 juz ledwo zipie (swego czasu sie mowilo ze 128 wymaga ale z systemami juz tak jest im wiecej masz tym wiecej ci zjedza :P)

Yoshi_80

0 + - 2009-09-01 21:46

Tak jak komputery tak też zmienia się internet. Przykład, jeszcze rok temu drugi komp u mnie w domu to był mój starusieńki kompt ze studiów, na celku 667@1GHz z 256MB ramu. Ten komputer za czasów swojej świetności był niezłą maszyną do gier , a o wordzie czy internecie nie wspominajac. Teraz się okazuje, że zwykła animowana reklama we flashu potrafiła go zmulic kompletnie, przegladarka typu opera z kilkoma kartami pochłania 100MB ramu, do tego gg 20-30MB juz na starcie, system operacyjny też swoje potrzebuje i sie okazuje, że 256 ramu które kiedys było bóg wie ile, teraz nie starcza do worda i internetu..

_nick_

0 + - 2009-09-02 09:45

"Dobrym przykładem są moduły Kingston HyperX, które zapewniają nie tylko wysoką wydajność, ale również stabilność i wydajność termiczną. Dopełnieniem całości jest legendarna już jakość wykonania, całodobowa pomoc techniczna i wieczysta gwarancja producenta."

Dlaczego akurat HyperX? Czyżby reklama? I to na niebiesko, żeby się wyróżniało. Trzeba było podać najlepsze serie kilku producentów.

ZdzislawC

0 + - 2009-09-02 10:05

Apropo Kingstona i wiatraka HyperX - czytalem na LegitReviews ze calkiem niezle schladza moduly...zaloze sie ze temperatura samej plyty i mostkow tez spadnie - tam przeciez nie ma zadnego nadmuchu. Czy ktos juz podkrecal system z tym wiatrakiem??

Mery84

0 + - 2009-09-02 11:32

Panowie ale rekomendacja Memtest86 pod Windows jest nieco chybiona. Przeciętny użytkownik, który para się choć trochę o/c wie, że taki test nie jest miarodajny i sensowny jest tylko i wyłącznie bootowalny memtest86+ i tylko takiemu testowi pamięci na okoliczność błędów czy stabilności jestem w stanie zaufać. Pamięci memtestowane pod Windows i niby w porządku w grach się wieszały, a w bootowalnym memtestowaniu sypały błędami.

_nick_

0 + - 2009-09-02 12:16

święta prawda - memtest tylko z bootowalnej płytki.

Marcin Jaskólski

0 + - 2009-09-02 20:02

W tekście wspomnieliśmy, że w systemie Windows znajdziemy podstawowy program do testów pamięci. Poniżej zaznaczyliśmy, że producenci RAM rekomendują zwykle Memtest86+.

BShKF

0 + - 2009-09-02 12:19

Świetny artykuł ale nadal nie znalazłem odpowiedzi na pytania typu:

Czy do proca działającego na FSB 1333 mhz (C2Q) lepsze będą pamięci DDR2 800 mhz CL4 czy DDR2 1066 mhz CL5. To bardzo aktualne pytanie, które trapi również mnie.

Szkoda, że nie pokusiliście się o kilka testów wydajności które pokazałyby jakie są różnice w wydajności poszczególnych pamięci.

_nick_

0 + - 2009-09-02 13:42

jeśli bęzdie OC max 410-420FSB to 800tki, jeśli OC w okolicach 500FSB to bierz 1066.

methos

0 + - 2009-09-02 14:01

Bardzo dobry art dla wszystkich osób interesujących się podzespołami komputerowymi. Info dla siebie znajdzie totalny laik oraz 'wyjadacz' - może sobie przypomnieć parę rzeczy.

BShKF - w treści padła odp na Twoje pyt. W rozdziale Najważniejsze cechy pamięci RAM w 4 akapicie ;)

"Sytuacja zmienia się wraz z wzrostem FSB. Przy FSB 333/400 (efektywnie 1333/1600 MHz) różnica w zastosowaniu pamięci DDR2 800 MHz a 1066 MHz staje się już bardziej widoczna. Zarówno cały system, jak i sam procesor działa wydajniej."

BShKF

0 + - 2009-09-02 14:19

Owszem, to jest odpowiedź, ale mi chodzi o różnicę jaka wynika z niższego CL pamięci 800 mhz w stosunku do 1066 mhz (4 do 5).
Pytanie, czy zakup pamięci 1066 z gorszymi timingami (CL5) nie będzie wręcz krokiem wstecz w stosunku do pamięci 800 mhz z lepszymi timingami (CL4). Oczywiście cały czas miejmy na uwadze, że pamięci będą współpracowały z procem na FSB 1333.

_nick_

0 + - 2009-09-02 18:47

tak naprawdę wszystko jedno, ważne żeby pamięci nie blokowały cię przy OC.

Lightning

0 + - 2009-09-02 18:47

przydatna i ciekawa lektura :) chociaż sam uważam, że pamięć DDR3 jeszcze nie jest w żadnym programie, ani grze potrzebna

benek432

0 + - 2009-09-02 20:13

Moim zdaniem autor nie do końca wie co piszę. Każdy obecnie raczej kupuje kości w dualu, więc pod FSB 1066 (intel) wystarczą kości 533 MHz(teoria bez OC). A HyperTransport nie ma nic wspólnego z pamięciami w AMD, służy on do komunikacji między procesorami i chipsetem. Od AMD K8 procesor ma wbudowany kontroler pamięci, tak jak obecnie intel Core i7 i nadchodzący Core i5.

Marcin Jaskólski

0 + - 2009-09-02 23:28

SiSoft Sandra - test Memory Bandwidth:

FSB 1066 DDR2 533 MHz (3-4-4-10) - 4,24 GB/s
FSB 1066 DDR2 1066 MHz (5-5-5-15) - 5,23 GB/s

Jeśli więc komuś wystarcza 533 MHz to jego sprawa, nie będę się z nim kłócił, że mu nie wystarcza ;)

HyperTransport bezpośredniego związku z RAM nie ma, ale pośredni jak najbardziej. "Technologia HyperTransport pomaga zmniejszyć liczbę magistrali w systemie, dzięki czemu możliwe jest zmniejszenie ograniczeń przepustowości systemu, a nowoczesne szybsze mikroprocesory mogą bardziej efektywnie korzystać z pamięci systemowej (...)" (źródło: amd.com)

Marcin Jaskólski

0 + - 2009-09-02 23:48

i jeszcze dla porównania, jakby ktoś się interesował (Intel X38):

FSB 1600 DDR2 1066 MHz (5-5-5-15) - 7,59 GB/s

benek432

0 + - 2009-09-03 00:57

Na Athlonie na AM2 dobijam do 8GB/s i 50ns przy 800MHz CL4. Teoretycznie powinno być 12GB/s, ale sam procesor już ma swoje ograniczenia. Na sempronie na s754 wyciągam prawie 100% z teoretycznej wydajności DDR400 single (3200MB/s). W teście Marcina widzimy jaki ma wpływ magistrala, 2x szybsza pamięć dała 20% przyrost wydajności. To był test w trybie single?

Marcin Jaskólski

0 + - 2009-09-03 09:27

mowa była o platformie Intela na FSB 1066 MHz i trybie dual, po co więc miałbym prezentować wyniki z singla? ;)

benek432

0 + - 2009-09-03 01:31

A na Phenomie AM2+ i dual DDRII 800MHz CL4 w SiSoft Sandra mam 10GB/s. System nie jest pokręcany.

benek432

0 + - 2009-09-03 02:16

A co do HT to zgodzę się tylko przy platformach wieloprocesorowych, gdzie procesory dzielą się swoją pamięcią poprzez tą szynę. Zwykły użytkownik z jednym procesorem nie korzysta z HT do obsługi pamięci przez procesor.

Marcin Jaskólski

0 + - 2009-09-03 09:41

ok to może inaczej: powiedz, że przejście z technologii FSB na HT nie miało żadnego wpływu na lepszą obsługę pamięci na platformie AMD. Wbudowany kontroler swoją drogą, a większa przepustowość całego systemu, czy koniec problemów z trybami synchronicznymi i asynchronicznymi swoją. A poza tym nie zgadzam się, żeby ktoś się nie zgadzał z moim zdaniem ;)

_nick_

0 + - 2009-09-03 16:50

nie zgadzam się! :p

Colidace

0 + - 2009-09-03 11:41

Co zescie za sierote wzieli do tego zdjecia z fryzura rozbrykanego 12-letniego kaczorka :D

Alpha Sisco

0 + - 2009-09-04 12:05

Polecam te pamięci (sam zamierzam je kupić)http://www.ocztechnology.com/products/memory/ocz_pc2_9600_platinum_low_voltage_dual_channel

Maciej Gan

0 + - 2009-09-14 15:07

Ehh, nie "sloty RAM", czy "porty RAM", tylko banki pamięci. Tak to się poprawnie nazywa;)

januszek

0 + - 2009-11-13 07:25

Hmm... Moim zdaniem to czysty, żywy marketing :) Osobiście wybór pamięci zacząłbym od przeczytania listy referencyjnej pamięci obsługiwanych przez daną płytę główną (zwykle dostępna na stronach suportu producenta płyty głównej).

Artemida

0 + - 2009-11-17 04:20

Artykuł blee.. Autor opisał co można kupić na rynku czyli reklama z potokiem słów. Brak informacji nt związku procesor chipset Ram. Słowem nie wspomniał o pracy synchronicznej i asynchronicznej pamięci. A najlepszy jest odsyłacz nt QPI - reszty se szukajcie u producenta. Najistotniejsze informacje pominął i ten podział pamięci: Dla "Cieloków", "Maniaków"... w sumie brak odpowiedzi na zadane w tytule pytanie. Autor niema pojęcia o czym pisze. I kto za to płaci? Pan płaci Pani płaci ;)) Pozdrawiam.

krilook

0 + - 2009-11-27 01:04

Znalazlem w tym artykule wszystko,czego potrzebowalem-dzieki!
Pozdrawiam!
krilook.

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

Polecamy

Konsole przenośne - jaką wybrać
Jeśli lubisz mobilną rozrywkę, konsola przenośna zapewni więcej frajdy ...
kategoria: konsole do gier producent: Sony Ocena: 9 57
AMD Llano - do czego nadaje się APU?
Sprawdzamy w działaniu większość modeli APU AMD, w tym topowy model ...
kategoria: procesory producent: AMD Ocena: 27 68
XFX Radeon HD 7970 BE Double Dissipation - test i cena
Testujemy autorską kartę XFX Radeon HD 7970, która została fabrycznie ...
kategoria: karty graficzne producent: XFX Ocena: 22 72
Lenovo IdeaPad U300s - test, cena i opinie
Podpowiadamy na co zwrócić uwagę przy zakupie ultrabooka oraz testujemy ...
kategoria: laptopy producent: Lenovo Ocena: - 22
Motorola RAZR - test, cena i opinie
RAZR ma 4,3-calowy ekran Super AMOLED i jest jednym z najcieńszych smartfonów ...
kategoria: smartfony, telefony producent: Motorola Ocena: 12 54