Tomek Stiller | 2009-12-14

Poradnik: jak wybrać projektor

kategoria: projektory

producenci: Acer, BenQ, Epson, LG, NEC, Optoma

 

Najczęstsze dylematy i wątpliwości c.d.

 

11. Mój projektor ma wiele wejść sygnału, które wybrać do podłączenia urządzenia?

Jeśli mamy możliwość skorzystania z połączenia cyfrowego, czy to za pomocą DVI czy HDMI, to tak właśnie podłączamy urządzenie.
Jeśli projektor, albo źródło sygnału nie mają odpowiedniego złącza, trzeba użyć połączenia analogowego. Najlepszą jakość zapewniają złącza D-Sub przy krótkiej odległości, a przy większej BNC lub komponent.

Dopiero gdy nie można zastosować żadnego z nich, można spróbować połączenia przez S-Video, a na prawdę w ostateczności gdy już nic nie działa za pomocą kompozytu.

 

12. Czy o projektor multimedialny należy dbać? Jak się z nim obchodzić?

Projektory multimedialne to urządzenia bardzo wrażliwe na wszelkiego rodzaju urazy mechaniczne, szczególnie dotyczy to zastosowanych w nich lamp. Podczas użytkowania należy przestrzegać kilku podstawowych zasad które pozwolą nam długo cieszyć się nabytkiem.

    1. Nigdy nie przenosić projektora podczas pracy. Jeśli trzeba zmienić jego miejsce instalacji, lepiej zrobić to po ostygnięciu lampy.

    2. Zawsze wyłączać projektor w taki sposób, żeby lampa mogła się schłodzić. Czyli nie wyłączać urządzenia bezpośrednio z sieci, czy wyłącznikiem sieciowym w momencie gdy po wyłączeniu z pilota pracują jeszcze wentylatory.

    3. Transportować tylko w dedykowanych do tego torbach, ale nawet w nich należy obchodzić się z urządzeniem niezwykle delikatnie.

    4. Nie doprowadzać do przegrzewania urządzenia. Lampy stosowane w projektorach potrzebują ciągłego chłodzenia świeżym powietrzem - dlatego nie wolno instalować projektora w miejscach gdzie jego obieg może być utrudniony. Z góry odpadają wszelkiego rodzaju szafki czy wnęki.


13. Jak przedłużyć żywotność drogiej lampy projektora?

Najprościej włączając tryb ekonomiczny w menu ekranowym. Co prawda obraz będzie wtedy ciemniejszy, ale lampa powinna wytrzymać co najmniej o 30% do 50% dłużej. Warto także nauczyć się oszczędności. Jeśli nie zamierzamy używać projektora przez następne 10min, warto przełączyć go w stan uśpienia.

Na żywotność lampy wpływają także inne czynniki zewnętrzne. Należy szczególnie uważać przy przenoszeniu urządzenia, a także za każdym razem po wyłączeniu urządzenia pozwolić lampie projektora w pełni się schłodzić przed ostatecznym wyłączeniem z sieci. Dbajmy o to, żeby urządzenie pracowało w odpowiedniej temperaturze, nadmierne ciepło skraca żywotność lampy.

 



Poznaliśmy już budowę, zasadę działania, a także wszystkie najważniejsze cechy projektora multimedialnego. Na tym etapie określenie swoich potrzeb powinno znacznie ułatwić wybór odpowiedniego urządzenia. Pomimo, że wybór projektora pozornie wydaje się trudny niemniej trzymając się kilku podstawowych wytycznych bardzo prosto znaleźć urządzenie, które spełni nasze oczekiwania.

 

Z cyklu poradniki "jak wybrać" polecamy również:
 

    Poradnik: jak wybrać głośniki
Poradnik: jak wybrać zasilacz UPS
Poradnik: jak wybrać dysk twardy
Poradnik: jak wybrać łącze i sprzęt sieciowy
Poradnik: jak wybrać monitor LCD
Poradnik: jak wybrać pamięci RAM
Poradnik: jak wybrać aparat cyfrowy
Poradnik: jak wybrać nawigację GPS
Poradnik: jak wybrać notebooka
Poradnik: jak wybrać płytę główną
Poradnik: jak wybrać kartę graficzną

 



odsłon: 101970

Komentarze

(37)

arturro

0 + - 2009-12-14 17:35

fajny tekst, dobrze opracowane technologie wyświetlania, podoba misie:)brakowało takiego tekstu. mało literówek na szczęście.
pozdrawiam

rs777

0 + - 2009-12-14 17:38

tak tekst swietny... szkoda tylko ze ceny jeszcze nie na moją kieszen :)

saenq87

0 + - 2009-12-14 17:40

Świetny tekst od dawna ciekawiły mnie te urządzenia.
Jak projektory sprawują się w grach?

Loled

0 + - 2009-12-14 17:48

Tak tylko wposmnę, iż mam Acer H5350 i w ciąu pierwszego pofrunął do serwisu, wrócił i w ten sam dzień odesłałem. Z tego co się orientuje Optoma i Benq to dobry wybór.

JoHnNy08PL

0 + - 2009-12-14 21:32

"Projektor domowy, uniwerslany - do rozrywki" małe zamieszanie z literkami ;D

Gluciu

0 + - 2009-12-14 23:39

Bardzo dobry, pouczający artykuł :) Zwracam tylko uwagę autora, że 'silikon' to taki kit do łazienki albo implantów kosmetycznych. W elektronice używa się przeważnie krzemu (Si).

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-15 11:51

Ugh **Facepalm**... Oczywiście racja, zaraz to poprawię :P

Xadir

0 + - 2009-12-15 00:12

Jeden z lepszych artykułów jakie czytałem na benchmark! Dobra robota:)

obcypl

0 + - 2009-12-15 09:31

Artykuł z jednej strony szczegółowy, z drugiej nie zwraca zbytniej uwagi na faktyczna jakość obrazu, nie pokazuje jakich problemów z obrazem należy unikać (a które można sprawdzić organoleptycznie) - brak wycinków ekranu.
Do tego dość "tendencyjne" zestawienie projektorów. W kinie domowym zdecydowanie zabrakło modeli Sanyo i Optomy które ze względu na niską cenę są często traktowane jako alternatywa dla dużych plazm.
Osoby zainteresowane tematem na poważnie zachęcam raczej do czytania forów HD niż tego typów artykułów (nie ujmując niczego części poświęconej technologii).

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-15 10:08

Zabrakło tego o czym mówisz, ponieważ to nie jest test. Poradnik jest swego rodzaju podsumowaniem zebranej wiedzy, to wszystko.

obcypl

0 + - 2009-12-15 12:28

Hmm... ale co ma test do tego? Pojawiło się info o "efekcie tęczy" - moznqa go było zobrazować. Moze 6/10 osob go nie zauwazy ale warto zwrócić uwagę, podobnie jak na zła kalibracje kolorów w 3xLCD - "3 kolorowe paski blisko siebie zamiast jednego białego" - to tez fotograficznie da się przedstawić. Skoro poradnik, to fajnie by było gdyby ludzie dostali i wiedze praktyczną. Pełne testowanie w sklepie raczej nie jest opcją więc warto zwrócić uwagę na takie "łatwo dostrzegalne" mankamenty.

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-15 13:16

O problemie zbieżności technologii 3LCD pisałem przy opisie tej technologii. Niestety to o czym mówisz, czyli fotka obrazująca problem zbieżności jest w warunkach redakcyjnych nie do wykonania.

Wyobrażasz sobie, że którykolwiek z producentów pożyczył by nam projektor tylko po to, żeby przedstawić jedną z jego wad? Nie ma szans. Inna sprawa to fakt, że trzeba by było znaleźć model na którym to faktycznie dobrze widać - to bez przeglądu iluś tam sztuk jest co najmniej trudne.

Towarzysz Komisarz

0 + - 2009-12-15 10:29

"Trwałość 3-4 lata, zakładając jeden seans dziennie" - tzn, licząc, że film trwa 2 godziny? A przy 4-godzinnym graniu na konsolce, życie projektora spadnie do 2 lat, albo i mniej?

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-15 11:39

Dokładnie tak, prosta matematyka. Z tym, że nie życie projektorka a jego lampy.

Cherub

0 + - 2009-12-15 12:52

Zgadzam sie z Obcypl, zabraklo najwazniejszych informacji w dziale Kino Domowe. Rozumiem, ze to nie jest dokladny opis a tylko przeglad rynku ale nie mozna mowic o kinie domowym nie wspominajac chociazby to technologii D-ILA od JVC czy SXRD od Sony (oba bazuja na LCoS).

Najlepsze projektory do kina domowego uzywaja wlasnie tych technologii. Dodatkowo mowienie, ze DLP jest zalecane do filmow i jest lepsza jest chyba osobista opinia Autora. Ledwie wspomniano o "efekcie teczy" w projektorach DLP (dla niektorych osob DLP sie w ogole nie nadaja wlasnie z tego powodu).

Sam wybor projektorow tez jest zaskakujacy. Mowimy o kinie domowym i nie ma ani jednego produktu Sony, JVC, Sanyo, Mitsubishi, Optoma czy wreszcie Panasonic (nie mowiac o gornej polce, ktora jest zupelnie poza zasiegiem zwyklego zjadacza chleba). Z wymienionych marek w zasadzie tylko Benq i Epson mial jakiekolwiek sukcesy na tym rynku.

Nie ma ani slowa na temat najwazniejszych roznic w projektorach do kina domowego czyli kontrast (wspomniane "od 2000 do 3000" to juz historia), nasycenie barw i "blacks" (nie wiem jak to sensownie przetlumaczyc ale ogolnie chodzi o to na ile poprawnie odwzorowany jest kolor czarny).

Podkreslam, ze rozumiem zamysl artykulu. To ma byc tylko ogolne przyblizenie tematyki. Jednal zabraklo elementow, ktore koniecznie powinny znalezc sie w dziale Kino Domowe. Material w aktualnej postaci moze wskazac bledny kierunek w podejmowaniu decyzji o ewentualnym zakupie.

Pozdrawiam

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-15 13:39

Wydaje mi się, że trochę się zagalopowałeś.

Po pierwsze pamiętaj, że masz do czynienia z tekstem dla początkujących czytelników. Na temat projektorów do kina domowego, spokojnie można napisać osobny artykuł o objętości tego który teraz czytasz.

Po drugie SXRD oraz D-ILA to po prostu komercyjne implementacją technologii LCoS w wykonaniu Sony oraz JVC. Tak się niestety złożyło, ze projektory wykorzystujące LCoS to całkowity hi-end w dziedzinie projektorów "domowych". Pamiętaj, że mówimy o urządzeniach, których ceny kończą się grubo powyżej 30000zł w przypadku obu tych firm. Dlatego trudno mówić żeby ta technologia była najważniejsza. Choćby ze względu na zerową dostępność dla przeciętnego śmiertelnika.

Po trzecie DLP dawno poradziła sobie z efektem tęczy. Pisałem o tym przy opisie tej technologii. Rozumiem, że jesteś w grupie osób dla których obraz generowany przez DLP z kołem kolorów jest absolutnie nie akceptowalny - ale nie generalizował bym. To, że jak sam napisałeś _niektórym_ to przeszkadza, nie oznacza od razu że dane rozwiązanie jest przekreślone w tym zastosowaniu. DLP jest ceniona głównie za ostrość i wypełnienie, które są znacząco lepsze niż w przypadku LCD. Pamiętaj, że mówimy o urządzeniach za mniej niż 10% ceny najdroższych LCoS.

Cherub

0 + - 2009-12-15 14:09

LCoS juz nie jest wcale tak drogi. Fakt, ze najwysze modele kosztuja krocie nie znaczy, ze sama technologia jest kompletnie nieostepna. Mamy swietny Sony HW10, ktory kosztuje nieco ponad 8.000PLN (jak przywieziemy z zagranicy to okolo 1.000PLN mniej). Mamy tez JVC HD550, ktory choc drogi (w granicach 16.000 PLN) to jednak nie jest zupelnie nieosiagalny.

Skoro te produkty mialy byc za drogie to co w zestawieniu robi Epson TW5000 za 13.659 zł?

Ja wcale nie domagam sie tutaj modeli high end, do ktorych zaliczaja sie takie marki jak Sim2 czy ProjectionDesign bo to faktycznie sa produkty nie na nasza kieszen.

Zgadzam sie, ze na ten temat mozna napisac osobny artykul. W moim przekonaniu to jednak nie znaczy, ze niektore technologie/firmy mozna zupelnie pominac.

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-15 14:24

Zauważ, że LCoS nie został pominięty. W Artykule znalazł się opis tej technologii. Polecany przez Ciebie HW10 nie kosztuje nieco ponad 8k, tylko z przedziału od 9 do 12k w zależności od sklepu. To jednak drobna różnica. Nie znalazł się na liście polecanych, ponieważ w naszym sklepie nie można go kupić - a z założenia promujemy tylko produkty ze sklepu benchmarka.

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-15 13:49

Po czwarte, wybacz ale nie mogę się także zgodzić z ostatnim stwierdzeniem. Pamiętaj, że zadaniem poradnika jest przybliżenie technologii, a nie przedstawienie czy wręcz recenzowanie konkretnych rozwiązań danych producentów. Jeśli kogoś stać na wydanie 30000pln na projektor do kina, raczej nie będzie decydował o jego zakupie na podstawie tego poradnika.

Gdybym aż tak szczegółowo jak sugerujesz miał opisywać każde zagadnienie, to artykuł nie miałby 17 stron tylko 50 przez co odrzuciłby większość potencjalnych czytelników. Czegoś takiego po prostu nie da się przeczytać w skończenie krótkim czasie. Natomiast w komentarzach dyskutowalibyśmy, czy producent kabla HDMI wpływa na jakość obrazu generowanego przez projektor.

JohnM_83

0 + - 2009-12-15 13:23

Ciekawy artykuł, autor pomija kwestie związane z ilustrowaniem dystorsji obrazu lecz raczej nie o to chodziło w przypadku "poradnika". W sytuacji gdy ktoś zamierza wydać sporą ilość pieniędzy na urządzenie tego typu powinien zacząć od przeczytania właśnie takiego tekstu, gdyż i tak zagłębi się w przedstawioną tematykę a będzie już wiedział na co zwracać uwagę.
Pozdrawiam

Piotr M

0 + - 2009-12-15 14:49

Tekst kiepski. O wszystkim i o niczym. Autor sprawia wrazenie, ze o czyms tam slyszal i cos niby wie, a z drugiej strony pisze, ze do kina domowego zalecany jest DLP za dobry kontrast i wymagany (pisze, ze obowiazkowy) lens shift. Kto interesuje sie zagadnieniem, wie, ze te dwie cechy projektorow zwykle nie ida ze soba w parze.
Podobnych przykladow mozna mnozyc, ale po co. Lepiej tego nie czytac, bo redakcja i tak nic sobie z uwag nad poziomem merytorycznym tekstow nic nie robi.

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-15 15:03

Pomnóż te przykłady, chętnie poczytam co jeszcze Twoim zdaniem jest błędnie napisane. Rozumiem, że jesteś ekspertem w dziedzinie projektorów do kina i na pewno zaraz mnie naprostujesz tam gdzie trzeba.

19arek93

0 + - 2009-12-15 14:55

16'ta strona "W przypadku konsol XBox 360 i PSX 3,"

Czy nie powinno być po prostu PS3?

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-15 15:04

Masz rację. Już jest :)

tomiga

0 + - 2009-12-15 19:04

Mam podobne odczucie jak niektórzy koledzy powyżej. Tzn polecanie technologii DLP jako bezwarunkowo lepszej do kina. Myśle że należało mocno zaznaczyć że wszystko zależy od podatności na efekt tęczy. Po to kopuje się projektor aby czerpać przyjemność z oglądania filmów a nie dostawać od tego bólu glowy. Czytając różne fora poświęcone kinu domowemu wynika że wcale nie tak mało ludzi, jak się autorowi wydaje, jest podatne na ten efekt. Dodatkowo należy pamiętać że często nie sami oglądamy filmy i czy przypadkiem nasi domownicy nie są podatni na ten efekt.
Lens shift to również przydatna funkcja która w najtańszych projektorach DLP nie jest dostępna. A jeżeli nie mam odpowiednich warunkow motazowych autmoatycznie skresla to wiekszosc projektorow DLP w rozsadnych cenach. Tak więc poradnik może nakierować ludzi na niewłaściwą technologie.

Jednak zeby nie bylo ze marudze, poza tym tekst ok (poza wyborem projektorow bo rzeczywiscie brakuje sporo renomowanych firm z tej branży)

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-15 19:26

Czy możesz mi wskazać, w którym momencie polecam technologię DLP jako bezwarunkowo lepszą od LCD? Może warto najpierw przeczytać tekst, który się krytykuje? Cytuję samego siebie:

"Z technologicznego punktu widzenia do oglądania filmów nieco lepiej nadaje się technologia DLP. Najlepiej wyposażonego w trzy układy DMD. Unikniemy wtedy efektu tęczy. Jeśli interesuje nas technologia LCD, to koniecznie w wykonaniu z trzema matrycami - 3LCD."

Zwracam uwagę na stwierdzenie _nieco lepiej_ a także kolejne zdanie -> _najlepiej wyposażonego w trzy układy DMD_. Gdzie tu wspomniana w komentarzu bezwzględność?

W artykule opisałem wszystkie moim zdaniem zalety i wady trzech najpopularniejszych technologi obrazowania używanych w projektorach multimedialnych. To czytelnik na podstawie zdobytej wiedzy powinien sam dokonać wyboru.

tomiga

0 + - 2009-12-16 10:08

Jak napisałe "Mam podpobne odczucia" czyli ogolny wydźwięk artykułu jak dla mnie sugeruj bardziej DLP. Nie napisano że efekt teczy nie tyle jest uciązliwy ale fizycznie doprowadza do dyskomfortu widza (bólu głowy) i to jest, moim zdaniem absolutnie dyskredytujaca cecha projektora (jezeli ktos na ten efekt jest podatny) a stwierdzenie :
"Najlepiej wyposażonego w trzy układy DMD. Unikniemy wtedy efektu tęczy. " Dla kogos kto kompletnie nie wie co ten "efekt teczy" powoduje takie stwierdzenie moze sugerowac ze jest to nic nie znaczace usprawnienie technologiczne.

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-16 12:57

Szczerze, to nie znam nikogo którego by tęcza DLP doprowadzała do bólu głowy, a kilku z moich znajomych ma takie projektory i używa ich z powodzeniem. Zastanawiam się, czy swoje wypowiedzi popierasz własnymi doświadczeniami? Czy wiedzą uzyskaną z "czytania różnych for poświęconych kinu domowemu"? W tym drugim przypadku, proponował bym jednak nie sugerować się wypowiedziami innych - tylko sprawdzić samemu. Efekt może być zaskakujący.

nemezzzis

0 + - 2009-12-16 00:41

Ahoj,
Super art !!! :),
literowki poprawiaja mi sie automatycznie w oczkach, wiec nie jestem w stanie stwierdzic czy takie wystapily ;).
Osobiscie postoje, popatrze chwilke, niestety...
Mogloby byc nieco wiecej technologi i itp. "bzdorek", bo ciemny z tego jestem a czas sie edukowac :), gdzie indziej..
Co do pomijania, komputronik.pl - jest wyrocznia, na kolana przed marketingowcami - takie czasy. :(

Pozdrowka
nemi

inzynierooo

0 + - 2009-12-18 10:50

Bardzo ciekawy artykuł, akurat jestem na etapie zbierania funduszy na projektor aby zrobić sobie małe kino w domu :)

w.p.73

0 + - 2009-12-20 23:35

A jakie są ceny lampy? Bo jeśli 1/2 ceny projektora....

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-21 19:44

To zależy od samego projektora ;)

szogun

0 + - 2010-02-26 11:01

Naprawdę fajny artykuł. Od jakiegoś czasu marzy mi się kino w domu a teraz się przeprowadzam i będzie to możliwe. Najpierw myślałem o dużym telewizorze LCD ale jakiś czas temu wpadły mi w oko projektory i to jest świetne rozwiązanie do oglądanie filmów na dużym ekranie a w domu :) A jak nie film to gra komputerowa. Dzieciak będzie zachwycony tylko musi trochę podrosnąć więc na razie ja bym testował sprzęt :) Dzięki temu artykułowi jestem o krok od zakupu. Oglądałem już projektory różnych firm, ale jeszcze nie wybrałem konkretnego, fajny jest ten Benq co na zdjęciu w artykule, ale widziałem też inne niezłe.

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

Polecamy

Konsole przenośne - jaką wybrać
Jeśli lubisz mobilną rozrywkę, konsola przenośna zapewni więcej frajdy ...
kategoria: konsole do gier producent: Sony Ocena: 9 57
AMD Llano - do czego nadaje się APU?
Sprawdzamy w działaniu większość modeli APU AMD, w tym topowy model ...
kategoria: procesory producent: AMD Ocena: 27 68
XFX Radeon HD 7970 BE Double Dissipation - test i cena
Testujemy autorską kartę XFX Radeon HD 7970, która została fabrycznie ...
kategoria: karty graficzne producent: XFX Ocena: 22 72
Lenovo IdeaPad U300s - test, cena i opinie
Podpowiadamy na co zwrócić uwagę przy zakupie ultrabooka oraz testujemy ...
kategoria: laptopy producent: Lenovo Ocena: - 22
Motorola RAZR - test, cena i opinie
RAZR ma 4,3-calowy ekran Super AMOLED i jest jednym z najcieńszych smartfonów ...
kategoria: smartfony, telefony producent: Motorola Ocena: 12 54