Karty graficzne

Podkręcanie, pobór energii i temperatury

przeczytasz w 2 min.

Jak dotąd nie ma możliwości podkręcania oddzielnie każdego z układów graficznych, a przynajmniej my o takim sposobie nie wiemy. Oto, co udało nam się wyciągnąć:

  • Radeon 6850 CF – 775/1000 MHz na 830/1150 MHz
  • GeForce GTX 460 1 GB SLI – 675/900 MHz na  830/920 MHz

Wyniki

Mafia II - DX9
1920x1200, Maks. detale, PhysX wyłączony, AA włączone, AF x16

Radeon 6850 1GB (830/1150) - CF 72
43
Radeon 6850 1GB (775/1000) - CF 69
41
GeForce GTX 460 1GB (830/920) - SLI 69
33
ASUS GTX 580 1,53GB (782/1000) 66
36
Radeon 5970 2GB (725/1000) 64
40
GeForce GTX 460 1GB (675/900) - SLI 63
29
GeForce GTX 480 1,53GB (700/924) 56
32
Radeon 5870 1GB (850/1200) 51
28
Radeon 6870 1GB (900/1050) 47
26
GeForce GTX 470 1,28GB (607/837) 45
27
Radeon 6850 1GB (775/1000) 38
22
GeForce GTX 460 1GB (675/900) 35
17
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Metro 2033 - DX11
1920x1200, Maks. Detale, AA x0, AF x4

Radeon 6850 1GB (830/1150) - CF 41
27
Radeon 6850 1GB (775/1000) - CF 39
26
Radeon 5970 2GB (725/1000) 35
23
GeForce GTX 460 1GB (830/920) - SLI 35
18
ASUS GTX 580 1,53GB (782/1000) 34
25
GeForce GTX 460 1GB (675/900) - SLI 31
16
GeForce GTX 480 1,53GB (700/924) 29
21
GeForce GTX 470 1,28GB (607/837) 23
16
Radeon 6870 1GB (900/1050) 23
16
Radeon 5870 1GB (850/1200) 22
15
Radeon 6850 1GB (775/1000) 20
13
GeForce GTX 460 1GB (675/900) 17
11
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Opornie podkręcało się platformę z Radeonami. Karty były stabilne co najwyżej przy częstotliwości taktowania rdzenia 830 MHz. W przypadku GeForce’ów GTX 460 rdzeń graficzny pracował bez zastrzeżeń z częstotliwością 830 MHz, aczkolwiek pamięć mogliśmy ruszyć tylko o 20 MHz.

Samo podkręcanie kart graficznych połączonych w SLI lub CF jest trudniejsze i najczęściej wyniki będą słabsze niż na pojedynczym akceleratorze. Z tego też powodu przyrost szybkości działania gier po podkręceniu nie jest duży.

Pobór energii

Pomiaru energii dokonaliśmy przy pomocy watomierza. Poniższe wartości dotyczą całej platformy testowej (oprócz monitora, głośników, drukarki, itd.). Pomiar w trybie spoczynku odbywał się przy uruchomionym systemie operacyjnym, w którym była włączona przeglądarka Firefox z dwoma zakładkami oraz program muzyczny Foobar. Natomiast "obciążenie" sprawdzaliśmy podczas zapętlonego testu w grze Crysis.

Pobór energii - Spoczynek
[W], Pulpit, Firefox, Foobar

Radeon 6870 1GB (900/1050) 177
Radeon 6850 1GB (775/1000) 177
GeForce GTX 470 1,28GB (607/837) 180
GeForce GTX 460 1GB (675/900) 181
Radeon 5870 1GB (850/1200) 185
ASUS GTX 580 1,53GB (782/1000) 192
Radeon 6850 1GB (775/1000) - CF 205
GeForce GTX 460 1GB (675/900) - SLI 206
Radeon 5970 2GB (725/1000) 214
GeForce GTX 480 1,53GB (700/924) 224

Pobór energii - Obciążenie
[W], Crysis

Radeon 6850 1GB (775/1000) 307
Radeon 6870 1GB (900/1050) 350
GeForce GTX 460 1GB (675/900) 354
Radeon 5870 1GB (850/1200) 394
GeForce GTX 470 1,28GB (607/837) 395
Radeon 6850 1GB (775/1000) - CF 445
ASUS GTX 580 1,53GB (782/1000) 455
Radeon 5970 2GB (725/1000) 466
Radeon 6850 1GB (@830/1150) - CF 469
GeForce GTX 480 1,53GB (700/924) 479
GeForce GTX 460 1GB (675/900) - SLI 545
GeForce GTX 460 1GB (@830/920) - SLI 576

 

Oto koszt posiadania platformy SLI lub CrossFire – wysoki pobór energii. Platforma z GeForce GTX 460 SLI pod obciążeniem potrafiła pobierać nawet 545 W – to o 90 W więcej niż pojedynczy GeForce GTX 580. Znacznie oszczędniejszym rozwiązaniem jest konfiguracja z Radeonami 6850, gdzie pobór wynosił co najwyżej 455 W. To poziom naszego komputera testowego z kartą graficzną GeForce GTX 580. Rozwiązanie NVIDII pod względem relacji wydajności do poboru wypada słabiej niż w przypadku AMD. Nie mamy natomiast nic do zarzucenia konfiguracjom SLI/CF w czasie spoczynku.  Pobór energii jest wtedy stosunkowo niski.

Często prosicie o podanie poboru energii po podkręceniu kart graficznych. Na wykresach umieściliśmy więc dodatkowe wyniki platform SLI/CF po podniesieniu częstotliwości taktowania.

Temperatury

Pomiarów dokonywaliśmy pod obciążeniem w zapętlonym teście w grze Crysis oraz w trybie spoczynku, czyli w systemie operacyjnym. Podajemy temperatury do jakich udało się rozgrzać rdzeń karty graficznej. Temperaturę odczytywaliśmy za pomocą programu MSI AfterBurner.

Temperatura GPU - Spoczynek
Pulpit, Firefox, Foobar

GeForce GTX 460 1GB (675/900) 34
Radeon 5870 1GB (850/1200) 38
GeForce GTX 460 1GB (675/900) - SLI 47
30
ASUS GTX 580 1,53GB (782/1000) 39
Radeon 6850 1GB (775/1000) 43
GeForce GTX 470 1,28GB (607/837) 45
Radeon 5970 2GB (725/1000) 50
Radeon 6850 1GB (775/1000) - CF 53
53
GeForce GTX 480 1,53GB (700/924) 54
Radeon 6870 1GB (900/1050) 56

Temperatura GPU - Obciążenie
Crysis

Radeon 6850 1GB (775/1000) 70
GeForce GTX 460 1GB (675/900) - SLI 79
62
Radeon 5870 1GB (850/1200) 72
GeForce GTX 460 1GB (675/900) 72
Radeon 6870 1GB (900/1050) 74
ASUS GTX 580 1,53GB (782/1000) 78
Radeon 5970 2GB (725/1000) 81
Radeon 6850 1GB (775/1000) - CF 78
86
GeForce GTX 470 1,28GB (607/837) 85
GeForce GTX 480 1,53GB (700/924) 91

 

Dwie karty graficzne zainstalowane jedna pod drugą z pewnością nie będą chłodne. Schładzane akceleratora umieszczonego na samej górze jest utrudnione. Stąd tak wysokie temperatury zarówno pod obciążeniem, jak i w czasie spoczynku. Pomimo autorskich kart GeForce GTX 460 1 GB, jakie mieliśmy w testach, bez trudu w Crysis dobijaliśmy do 62/79 stopni C. W przypadku referencyjnych Radeonów 6850 wcale nie było lepiej, wręcz przeciwnie. Pod największym obciążeniem osiągaliśmy 78/86 stopni C.

Tak wysokie temperatury nie wpływały jednak na utratę stabilności działania całego komputera.