Absolwencie, rozwijaj się społecznie! Kluczowa rola kompetencji miękkich w biznesie
Technologie i Firma

Absolwencie, rozwijaj się społecznie! Kluczowa rola kompetencji miękkich w biznesie

przeczytasz w 3 min.

Dowiedziono, że kompetencje miękkie mają kluczowe znaczenie dla sukcesu w biznesie. Współcześni absolwenci na rynku pracy mają jednak z nimi problemy.

Wkroczenie młodego pokolenia na rynek pracy jest zawsze powiewem świeżości, gdyż motywy działania, zachowania i oczekiwania młodych osób różnią się wyraźnie od postaw doświadczonych pracowników. Dziś jednak wielu specjalistów HR podkreśla, że to nie różnice oparte na doświadczeniu zawodowym, które pozwalają na świeże spojrzenie na wiele spraw biznesowych są najistotniejsze, ale problemy młodych ludzi z interakcjami międzyludzkimi.

Wśród współczesnych absolwentów uczelni wyższych zaczyna brakować kompetencji miękkich, wpływających na to, jak młody człowiek odnajduje się w nowym miejscu pracy. Wielu specjalistów podkreśla również fakt, że kompetencje społeczne i interpersonalne mogą mieć większe znaczenie dla przebiegu kariery zawodowej niż specjalistyczna wiedza i umiejętności. Kompetencje twarde, czyli praktyczne umiejętności techniczne można nabyć w ramach rozwoju zawodowego, a elastyczność w relacjach międzyludzkich w pewnym wieku staje się trudna do wykształcenia.

Absolwenci_rynek_pracy

Badania Hay Group pokazują, że na wielu wymagających stanowiskach pracownicy uzyskujący najlepsze wyniki są o 127 proc. bardziej efektywni niż osoby z przeciętnymi rezultatami. Dane te nie mogą dziwić same w sobie, ale różnice wynikają w jednej trzeciej z poziomu umiejętności technicznych i zdolności poznawczych, w dwóch trzecich zaś z rozwiniętych, lub nie, kompetencji miękkich.

Według ostatniego badania Hay Group, adresowanego do absolwentów i liderów biznesu, aż 92 proc. zarządzających i dyrektorów HR na świecie, a 91 proc. w Polsce, uważa że wraz z postępującymi procesami globalizacyjnymi oraz zmianami struktur organizacyjnych, wzrastać będzie znaczenie umiejętności interpersonalnych u absolwentów, a więc i przyszłych pracowników. 90 proc. liderów HR na świecie, a 95 proc. w Polsce, jest przekonanych, że pracownicy o wysokich kompetencjach miękkich wnoszą większy wkład w organizację, zaś 88 proc. (67% w Polsce) uważa, że pracownicy o wysoce rozwiniętych umiejętnościach społecznych są na wagę złota.

Co ciekawe, analizy danych zebranych od 40 000 pracowników na całych świecie przez specjalizującą się w ocenach psychometrycznych spółkę Talent Q International, wykazały, że absolwenci często dorównują menedżerom wyższego szczebla rozwiniętą samoświadomością, samokontrolą oraz umiejętnościami pracy zespołowej. Mimo dużych różnic między systemami oświaty, absolwenci z różnych regionów świata wykazują wysokie podobieństwo w zakresie inteligencji ogólnej oraz potencjału rozwoju kompetencji miękkich.

Infografika

Mimo powyższych, optymistycznych informacji, aż 75 proc. liderów HR objętych badaniem Hay Group wyraziło swoje przekonanie o nieprzygotowaniu do pracy dzisiejszych absolwentów. Około 80 proc. pracodawców przyznało się do problemów ze znalezieniem młodych pracowników świeżo po studiach z odpowiednio rozwiniętymi umiejętnościami społecznymi i emocjonalnymi. Aż 86 proc. ankietowanych przyznało się również do swoich obaw o to, czy uda im się zatrzymać u siebie młodych pracowników posiadających rozwinięte kompetencje miękkie.

Niezależnie od tego, co myśli wielu pracodawców, badanie Hay Group dowodzi, że współcześni absolwenci mają taki sam potencjał do odniesienia sukcesu, jak pozostałe pokolenia - zarówno pod względem umiejętności poznawczych, jak i kompetencji społecznych. Rolą organizacji pozostaje urzeczywistnić ten potencjał poprzez odpowiednią rekrutację i rozwój. Oznacza to konieczność skoncentrowania się na pomiarze zarówno kompetencji twardych, jak i miękkich - interpersonalnych, a także na poszukiwaniu raczej potencjału niż doświadczenia - zauważa Mirosława Kowalczuk, Dyrektor działu Productized Services w Hay Group Polska.

69 proc. absolwentów na świecie i tylko 19 proc. w Polsce jest przekonanych, że doskonale poradzi sobie w pracy bez rozwoju kompetencji miękkich. Zadziwiająco rozsądne jest stanowisko młodych Polaków w tej kwestii.

Brak odpowiednio rozwiniętych kompetencji społecznych wśród absolwentów martwi pracodawców, a dziwić powinien nas wszystkich. Wszak niewliczonymi w program dydaktyczny studiów korzyściami są intensyfikacja relacji międzyludzkich oraz wiążące się z nią liczne okazje do nawiązywania nowych znajomości. Jeśli młodzi ludzie zaraz po studiach nie wykazują się odpowiednio rozwiniętymi umiejętnościami związanymi z interakcjami międzyludzkimi oraz odnajdywaniem się wśród nowych grup społecznych, oznaczać to może pewien kryzys w pozaedukacyjnym aspekcie szkolnictwa wyższego.

Event

Biorąc pod uwagę niezdolność instytucji szkolnictwa wyższego do wytworzenia odpowiednich umiejętności w trakcie studiów, to na barki pracodawców spada odpowiedzialność zadbania o kompetencje swoich pracowników. Po zatrudnieniu przedstawicieli nowego pokolenia pracowników, firmy powinny wspierać ich w szybkim rozwoju wymaganych zdolności, takich jak samoświadomość, samokontrola czy umiejętność pracy w zespole. Absolwenci na rynku pracy mają zatem wiele do nadrobienia, a odpowiedzialność za to spada w pewnej mierze na pracodawcach.

Brak odpowiednich kwalifikacji potrzebnych do odnalezienia się w zespole w nowym miejscu pracy sprawia, że prawie połowa absolwentów na świecie, a około 30 proc. w Polsce, rozważa porzucenie swojej aktualnej pracy i poszukanie alternatywy. Powodem jaki podają badania Hay Group jest poczucie niedopasowania do reszty zespołu. Słuszną strategię rozwoju młodych pracowników w przedsiębiorstwach, podsumowuje Agnieszka Dubielecka, ekspert Hay Group: To niezwykle ważne, aby organizacje potrafiły rozpoznać odpowiednich absolwentów. Jednakże, gdy już zatrudnią, muszą ich wspierać – zmieniając młodych pracowników w graczy zespołowych i dbając o to, aby wnosili pozytywny wkład w organizację.

Źródło: Hay Group; Good One PR; inf. własna

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!