Karty graficzne

Testy wydajnościowe

przeczytasz w 2 min.

Testy przeprowadziliśmy w dwóch ustawieniach:

  • ze standardowo działającym APU AMD A10-7860K i pamięciami RAM 1866 MHz
  • z rdzeniami CPU podkręconymi do 4,2 GHz, rdzeniem GPU podkręconym do 960 MHz i pamięciami RAM 2400 MHz

Na początek nieśmiertelny 3D Mark, tak by sprawdzić, na jaki wzrost wydajności możemy liczyć po podkręceniu APU.

3DMark Fire Strike - wynik ogólny
[punkty]

Wersja podkręcona 1868
Wersja niepodkręcona 1505

3DMark Fire Strike - wynik układu graficznego
[punkty]

Wersja podkręcona 2063
Wersja niepodkręcona 1655

3DMark Fire Strike - wynik procesora
[punkty]

Wersja podkręcona 4892
Wersja niepodkręcona 4169

Wyniki podkręconego AMD A10-7860K ładnie idą w górę, ale jak to przełoży się na realne wyniki w grach?

Rise Of The Tomb Raider - 1366 x 768
[śr.kl./s.] DirectX 12, ustawienia najniższe, AA wyłączone

Wersja podkręcona 40
Wersja niepodkręcona 31

W przypadku opcji OC wyniki poszczególnych testów to 46 (Mountain Peak), 33 (Syria) i 38 klatek na sekundę (Geothermal Valley), a bez OC to odpowiednio 35, 25 i 32 klatki na sekunde.

Rise Of The Tomb Raider - 1680 x 1050
[śr.kl./s.] DirectX 12, ustawienia najniższe, AA wyłączone

Wersja podkręcona 27
Wersja niepodkręcona 21

Zwiększenie rozdzielczości do 1680 x 1050 skutkuje już solidnym zmniejszeniem framerate.

Gears of War - 1366 x 768
[śr.kl/s.] ustawienia najniższe + jakość tekstur średnia

Wersja podkręcona 45
Wersja niepodkręcona 37

Gears of War - 1680 x 1050
[śr.kl/s.] ustawienia najniższe + jakość tekstur średnia

Wersja podkręcona 33
Wersja niepodkręcona 26

Widać wyraźnie zaletę wynikającą z podkręcenia, ale już zwiększenie rozdzielczości do 1680 x 1050 skutkuje obniżenie szybkości działania do niewiele ponad 30 klatek na sekundę (opcja z podkręconym APU).

Quantum Break na standardowo taktowanym A10-7860K z pamięciami 2400 MHz

Quantum Brake - 1366 x 768
[śr.kl/s.] ustawienia najniższe

Wersja podkręcona 31
Wersja niepodkręcona 25

Po wynikach w Quantum Break nie spodziewaliśmy się cudów - gra jest wymagająca i nie należy do wzorcowych przykładów gier dobrze zoptymalizowanych.

Pora na nową generację?

AMD A10-7860K to dobrze wyceniony układ - złożenie w tej kwocie widocznie szybszego zestawu opartego na zewnętrznej karcie graficznej jest niełatwe. Zintegrowany z APU AMD Radeon R7 to wciąż naprawdę niezły układ graficzny, ale widać, że najnowsze wymagające gry z obsługą DirectX 12 dają mu się solidnie we znaki.

Pora na kolejną, wydajniejszą generację APU i mamy nadzieję, że nie będziemy musieli na nią czekać za długo - Intel nie śpi i procesory Skylake z pamięcią L4 mogą w tym segmencie mocno namieszać, chociaż nie spodziewamy się po nich np. wyjątkowo niskich cen.

Na dziś dzień AMD A10-7860K to najciekawszy model APU ze stajni AMD - energooszczędny (65W TDP), wydajny i dobrze wyceniony. Jeśli szukacie podstawy komputera bez zewnętrznej karty graficznej, z pewnością sprawdzi się w podstawowych zastosowaniach.

Jeśli pogodzicie się ze zmniejszenie rozdzielczości, jakości wyświetlanej grafiki i szybkością działania około 30 klatek na sekundę, po podkręceniu będzie mógł "udźwignąć" nawet tak wymagające gry jak Quantum Break.

Ocena końcowa

  • dobry stosunek ceny do możliwości
  • TDP obniżone do 65 W
  • wyższe taktowanie GPU w stosunku do poprzednika
  • łatwe podkręcanie
  • zintegrowana grafika z 512 jednostkami cieniującymi
  • obsługa DirectX 12
  • technologie FreeSync i HSA
  • minimalnie obniżone bazowe taktowanie CPU

Dobry ProduktSuper Opłacalność

Komentarze

21
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    SirHawk
    8
    Quantum Break jest chyba popsuty a nie wymagający?
    • avatar
      TheZajax
      7
      Jestem pewien że w ciągu najbliższych lat dostaniemy duży skok wydajnościowy jeśli chodzi o APU, ponieważ jest to dość co prawda ryzykowny, ale dobrze rozwijający się pomysł, który po prostu działa.
      Jeśli ktoś naprawdę uważa, że AMD jest firmą bez przyszłości, polecam zobaczenie specyfiki technicznej konsol aktualnej generacji. Ostrzegam że Intela tam nie znajdziecie.
      • avatar
        TomPo75
        1
        Żeby tego z niczym nie zestawić?
        To jakby testować Malucha z turbo i bez, zapominając to porównać z czymkolwiek.
        I na tej podstawie "czytacz" ma się dowiedzieć czego?
        Że Maluch z turbo szybszy?
        Test bezsensu.
        • avatar
          Konto usunięte
          0
          Na dzien dzisiejszy Intela nikt nie pokona.
          • avatar
            mutissj
            0
            gdzie porównianie do integr intela
            • avatar
              matej64
              0
              Była by możliwość wykonania testu w CS:GO na najniższych ustawieniach ?
              • avatar
                shakal84
                -8
                Cóż do gier to to się nie nadaje. Tylko praca biurowa :D
                • avatar
                  wasptak
                  -19
                  I niech AMD pozostanie w tym segmencie :)