Karty graficzne

Radeon Anti-Lag i Image Sharpening

opublikowano przez Marcin Jaskólski w dniu 2019-07-07

Radeon Anti-Lag

Opcja zmniejszenia laga w grach? Super prawda? ALE. Powiedzmy od razu, że nie otrzymujemy jakiegoś magicznego przycisku który zmniejszy input-lag w każdym przypadku i bez żadnych konsekwencji.

Technologia ta działa w przypadku, gdy czynnikiem ograniczającym w grze jest karta graficzna. Procesor zwalnia wtedy nieco ("czeka" na GPU) by lepiej zsynchronizować się z wyświetlaniem obrazu przez kartę, czego efektem ubocznym jest minimalny spadek wydajności.

Tym niemniej działa to naprawdę dobrze, czyli w określonych warunkach zmniejsza input-lag, co z pewnością docenią gracze lubujący się w rozgrywkach sieciowych. BTW - nowym skrótem klawiszowym do włączenia Anti-Lag jest Alt + L.

Anti-Lag działa na wszystkich współczesnych kartach Radeon (i APU) w grach DirectX 11. Na Radeonach Navi technologia ta działa również w grach DirectX 9.

Radeon Image-Sharpening

To z kolei nic innego jak odpowiedź na technologię DLSS firmy NVIDIA. Przypomnijmy, że Deep Learning Super Sampling jest dość skomplikowaną technologią, która do działania wymaga dedykowanych rdzeni Tensor odpowiedzialnych za AI (karty GeForce RTX). Owa AI analizuje obraz w grze by zastosować owe zaawansowane skalowanie. Bo właśnie sprowadza się to właśnie do skalowania - gra uruchamiana jest w niższej rozdzielczości, za pomocą zaawansowanych algorytmów skalowana jest do wyższej, przy okazji uzupełniając brakujące piksele. Wszystko po to, by uzyskąc wyższą wydajność np. w rozdzielczości 4K UHD, tak naprawdę renderując grę w niższej rozdzielczości. Działa to sprawnie, chociaż jak pokazuje praktyka, deweloperzy potrzebują trochę czasu by dopracować jej działania - zarówno w przypadku Metro: Exodus, jak i Battlefield V pierwsza wersja DLSS za bardzo rozmywała obraz, co było zapewne spowodowane zbyt niską rozdzielczością początkową.

AMD poszło po najmniejszej linii oporu. Po co stosować specjalizowane rdzenie i algorytmy, kiedy podobny efekt można uzyskąć po prostu skalując obraz do wyższej rozdzielczości (co odbywa się szybko i sprawnie za pomocą GPU), a potem po prostu zastosować wyostrzanie obrazu? Wielu graczy ze słabszymi kartami graficznymi zmniejsza rozdzielczość (poniżej nominalnej rozdzielczości monitora), by uzyskać wyższą wydajność w grach i tam image-sharpening sprawdzi się idealnie. Wpływ na wydajność technologi RIS jest minimalny

Zaznaczyć należy, że technologia RIS działa tylko na nowych Radeonach (szkoda!) i tylko w przypadku gier DX9, DX12 i Vulkan. Jak na razie nie wiadomo co będzie ze wsparciem tytułów wykorzystujących DX 11.

Otrzymujemy również technologię FidelityFX, ale tutaj od razu nasuwa się pytanie, czy deweloperom będzie chciało dokładać sobie roboty i implementować drobne ulepszenia niektórych elementów wyświetlanej grafiki. Więcej na temat tych technologii znajdziecie już wkrótce na naszych łamach.