Karty graficzne

ATI CrossFire - raport dotyczący technologii cz.1

przeczytasz w 2 min.

Otaczający nas świat składa się z nieskończonej liczby detali. Proces tworzenia światów wirtualnych, które chcą sprostać temu poziomowi złożoności może pochłonąć nieograniczoną moc obliczeniową. Rozło

CrossFire to nowa technologia opracowana przez ATI, polegająca na łączeniu kart graficznych w obrębie jednego systemu. Oto podstawowe korzyści:

  • wyższa wydajność - do dwóch razy większa liczba klatek niż w przypadku pojedynczego GPU.
  • wyższa jakość obrazu - do dwóch razy wyższa jakość antialiasingu niż w przypadku pojedynczego GPU przy maksymalnej wydajności
  • wyższa kompatybilność - poprawione efekty w każdej aplikacji 3D
  • wyższa elastyczność - prosty upgrade systemów GPU, obsługa pojedynczego lub wielu monitorów

system ATI CrossFire z dwiema kartami

Otaczający nas świat składa się z nieskończonej liczby detali. Proces tworzenia światów wirtualnych, które chcą sprostać temu poziomowi złożoności może pochłonąć nieograniczoną moc obliczeniową. Rozłożenie tego zadania na skończoną liczbę składowych, takich jak piksele i wielokąty, równoległe obliczenia na wielu elementach, mogą nam pomóc zbudować taki złożony obraz.

Rzecz jasna najłatwiejszym sposobem podniesienia mocy obliczeniowej jest powiększanie liczby tranzystorów, które wykonują to zadanie. Jednakże po przekroczeniu pewnego punktu, koszt mikroprocesora wzrasta geometrycznie w stosunku do wzrostu jego rozmiaru i liczby tranzystorów.

Niestety, wydajność nie wzrasta w tym samym tempie. Celem wieloprocesorowej technologii jest umożliwienie proporcjonalnego wzrostu niezależnie od technologicznego procesu wytwarzania. ATI jest jednym z pionierów wieloprocesorowej technologii. Jeśli pamiętacie nasze artykuły jeszcze z 1999 roku, mieliśmy okazję testować wtedy technologię ATi MAXX, wykorzystującą opatentowaną technikę Alternate Frame Rendering (naprzemienne renderowanie klatek). Karta graficzna Rage Fury MAXX łączyła dwa procesory Rage 128 PRO na pojedynczej płycie przeznaczonej dla wymagających graczy.

Pomimo ograniczeń narzuconych przez interfejs szyny AGP, była w stanie osiągnąć prawie 80% wzrost liczby klatek przy wysokiej rozdzielczości w grach takich jak Quake 3.

W 2001 roku, ATI rozpoczęła współpracę z Evans & Sutherland mającą na celu opracowanie wieloprocesorowych stacji roboczych. Rezultatem okazał się simFUSION image generator, który wykorzystywał 4 ATI GPU na płycie. Wersje oparte na procesorach RadeonŽ 9700 i 9800 wyposażone w technologie ATI o nazwie Supertiling i Super AA, mogą obsługiwać do 24 próbek antialiasingu w czasie rzeczywistym przy wyjątkowo wysokich rozdzielczościach. Aby spełnić wymagania jeszcze bardziej wymagających aplikacji, generatory obrazu simFUSION mogą być razem łączone. System wizualizacji Evans & Sutherland RenderBeastŽ wykorzystuje do 16 połączonych kart simFUSION, co daje w sumie 64 GPU. Cały system jest w stanie tworzyć do 768 miliardów pikseli na sekundę i obsługiwać do 384 elementów antialiasingu. Technologia ta sprawdziła się w wojskowych symulatorach, komercyjnych symulatorach lotu, planetariach, wizualizacji w przemyśle motoryzacyjnym i innych przemysłowych zastosowaniach.

Płyta SimFUSION 6000q z poczwórnym GPU Radeon 9800

Mimo, że wieloprocesorowe technologie były rewolucyjne, ograniczenia w obsłudze technologii sprawiły, że nie były w stanie dostarczyć swoich wszystkich możliwości szerokiemu gronu użytkowników PC. Aby przezwyciężyć te kłopoty potrzebny był szybki, stosunkowo tani, dwukierunkowy interfejs pomiędzy składnikami PC. W 2004 roku, wprowadzenie platformy PCI Express sprostało wspomnianemu wymaganiu i pozwoliło na wprowadzenie nowej generacji wydajnej wieloprocesorowej technologii dla komputerów PC.