Karty graficzne

ATI CrossFireX: Czyli skalowanie wydajności trzech Radeon-ów HD 5770

opublikowano przez Bakak w dniu 2010-09-12

Każdy GRACZ podczas konfigurowania nowego "Peceta" zastanawia się nad kupnem wydajnej karty graficznej. Kryteria jakimi się wtedy kierujemy to przede wszystkim cena i wydajność. Najlepiej żeby ta pierwsza była jak najniższa, a ta druga jak najwyższa. Niestety rzeczywistość jest brutalna i najwydajniesze akceleratory kosztują… grubo ponad 1000zł. Takie modele jak Radeon HD 5850, 5870, 5970 czy też GeeForce GTX 465, 470, 480 są zwykle poza zasięgiem przeciętnego gracza. Wtedy staje się przed poważnym dylematem. Na czym można zaoszczędzić, aby kupić mocniejszą grafikę? Ponieważ mocny procesor i porzą…dna płyta główna to podstawa w każdym komputerze, najczęściej cięcia dotykają…: dysku, obudowy, zasilacza lub innych podzespołów. Niestety takie oszczędności mocno odbijają… się na komforcie zabawy, a nie zawsze pozwalają zebrać odpowiednią kwotę na lepszy akcelerator 3D. Co zrobić w takiej sytuacji?...    

...jednym z rozwiązań jest technologia Multi-GPU. Na przestrzeni ostatnich lat producenci kart graficznych mocno promują technologie SLI i CrossFireX. Polega ona na łączeniu ze sobą od dwóch do czterech kart graficznych. Na początek kupno tańszej, acz wydajnej karty graficznej, może pozwolić na w miarę komfortową zabawę. Po kilku miesiącach dokupując drugą identyczną, można cieszyć się wydajnym zestawem z dwiema kartami graficznymi, a przynajmniej w teorii tak powinno być. Niektórym udaje się odłożyć odpowiednią… kwotę, inni rezygnują… z zakupu kolejnej grafiki, gdyż ta kupiona pierwotnie okazuje się wystarczają…ca. Ja należę do tej pierwszej grupy i po wnikliwym przestudiowaniu kilku testów zakupiłem Radeona HD 5770 (link do mojej rcenzji tej grafiki). Po jakimś czasie udało mi się dokupić kolejną identyczną… grafikę.

Teraz gdy już poznałem zalety i wady konfiguracji CrossFireX z dwiema, a nawet trzema kartami graficznymi, postanowiłem się nimi podzielić. Serdecznie zapraszam do lektury.


Spis Treści

  1. Wstęp
  2. Spis treści
  3. Założenia testu
  4. Platforma testowa
  5. Karty graficzne użyte w teście
  6. Sposób obliczeń przyrostu wydajności
  7. Testy syntetyczne
  1. Całkowity wzrost wydajności w syntetykach
  2. Testy w grach
  1. Całkowity wzrost wydajności w grach
  2. Podsumowanie

 Założenia testu

Tekst będzie obejmował wyłącznie testy dotyczące wydajności w kilku grach i najpopularniejszych benchmarkach. Ma zobrazowć jak skaluje się wydajność konfiguracji z jedną…, dwiema i trzema identycznymi kartami graficznymi. Ma też odpowiedzieć na pytanie czy warto inwestować w Multi-GPU. Krótko mówią…c: Same konkrety.

UWAGA! Każdy test był przeprowadzany trzykrotnie, a zamieszczone w wykresach wyniki są… najwyższymi uzyskanymi wartościami. 

              Wszystkie testy przeprowadzałem pod kontrolą… 64-bitowego Windowsa 7 (system był w pełni zaktualizowany), karty graficzne były kontrolowane przez strerowniki Catalyst 10.6. Informacje odnośnie ustawień graficznych i rozdzielczości są… zamieszczone przed każdym wykresem. Liczbę wyświetlanych klatek mierzył program Fraps 3.0.3.

Ustawienia testowego peceta:

  • procesor @4,0 Ghz, 1.487 V
  • mostek CPU-NB @2400 Mhz
  • HT Link @2200 Mhz
  • pamięci DDR3 2 GB 1600 MHz  CL 7-7-7-20

Wykorzystana do testów płyta główna ASRock 890FX Deluxe3 zapewnia wsparcie dla CrossFireX w konfiguracjach:

  • PCI-E x16
  • PCI-E x16 + x16
  • PCI-E x16 + x16 + x4

Uwaga! Niestety podczas testowania konfiguracji z trzema kartami graficznymi, zostały uszkodzone dwa dyski, na których znajdowało się sporo danych z przeprowadzonych testów. Dyski udało mi się uratować niestety dane zostały utracone. Dlatego też w teście nie ma wyników podkręconych kart graficznych, temperatur jakie osiagały pod obciążeniami oraz wyników z kilku innych gier.  Mimo to, myślę, że ten test dostarczy wam wystarczajacej ilości informacji odnośnie skalowania CrossFireX składajacego się z trzech Radeonów 5770 1 GB.


Platforma testowa

             Sprzęt wykorzystany do testów w większości należy do mnie :) Płyta główna została dostarczona przez redakcję benchmark.pl, jednak gdyby nie uprzejmość kolegów ze sklepu Komputronik z C.H Port Łódź i wypożyczona od nich trzecia grafika, nie mógłbym przeprowadzić testów :) Pozdrawiam i dziękuję.

Procesor 1: AMD Phenom II x4 955 3.2GHz Rev.C3 (O/C @4.0GHz 1.487V)

Chłodzenie CPU: Scythe MUGEN 2

Płyta główna: ASRock 890FX Deluxe3 dostarczona przez redakcję benchmark.pl

Pamięci: 1800 MHz CL 8-8-8-24 1T, 1.9 V, na czas testów 1600 MHz 7-7-7-20 1T 1,9V dostarczone przez redakcję benchmark.pl

Dysk twardy: Samsung 500GB 16MB HD502HJ F3 sATA-2

Karta graficzna: 2x Connect 3D Radeon HD 5770 1 GB 850/1200 MHz
Karta graficzna: 1x HIS Radeon HD 5770 1GB 850/1200MHz (wypożyczona przez sklep KOMPUTRONIK C.H. Port Łódź)

zasilacz: Chieftec CFT-750-14C 750W (modularny)

Monitor: BENQ G2220HD (22" 1920x1080)

Obudowa: Cooler Master Centurion 590 + 5x 120mm i 2x 140mm wiatraków

 

 


Karty graficzne użyte w teście

HIS Radeon 5770 1 GB (GDDR5) 850/1200 MHz

Niestety fotki, które zrobiłem osobiście utraciłem po tym jak padły mi dwa dyski. Dlatego też zamieszczam zdjęcia ze strony producenta.


Connect3D Radeon 5770 1 GB (GDDR5) 850/1200 MHz

Dokładny opis i test znajduje się pod tym linkiem.


Sposób obliczeń przyrostu wydajności

Jak liczyłem procentowy przyrost wydajności w grach i benchmarkach?

Aby go obliczyć sumowałem ze sobą… minimalny i średni FPS, a następnie dzieliłem go przez dwa:

1x5770 => (min FPS + średni FPS) / 2 = np: 50
2x5770 =>
(min FPS + średni FPS) / 2 = np: 75

Otrzymany w ten sposób wynik wykorzystywałem do obliczania procentowego przyrostu wydajności zgodnie ze wzorem:

(2x5770 / 1x5770 - 1) x 100 = ...%

czyli np.:

(75 / 50 - 1) x 100 = 50 %

Po dołożeniu drugiej karty, przyrost wydajności względem pojedynczej grafiki wynosi 50%.

Przy takich obliczeniach zawsze dzieli się większą… wartość przez mniejszą, aby uzyskać wynik procentowego przysrostu względem mniejszej wartości. Dzieląc mniejszą… wartość przez większą, uzyskany wynik informowałby o tym, jaki procent większej liczby stanowi mniejsza liczba.


Testy syntetyczne

3Dmark 06 - ustawienia standardowe w rozdzielczości 1280x1024, na wykresach widnieje wynik ogólny oraz wyniki testu SM 2.0 i HDR/SM 3.0, które bezpośrednio dotyczą… wydajności układu graficznego

Wynik ogólny w 3dmarku 06 nie zachwyca. Po dołożeniu drugiej grafiki wydajność wzrasta o 27%. Jeszcze bardziej zaskakuje wynik z trzema Radeonami, przyrost wydajności to tylko 30% wzgledem jednej karty graficznej oraz 3% względem dwóch, jest bardzo mały.

 

Wyniki cząstkowe są… znacznie ciekawsze. Szczególnie w przypadku testu HDR. Po dołożeniu drugiej grafiki wydajność wzrasta o ponad 44% względem jednego Radeona i o dodatkowe 11% przy trzech grafikach. Razem daje to wzrost o 55%.

Trochę zaskakuje wynik testu SM 2.0, możliwe że jest on bardziej uzależniony od wydajności procesora i dołożenie trzeciej grafiki nie daje żadnej różnicy. Inną przyczyną mniejszego wzrostu może być ograniczona przepustowość trzeciego łacza PCI-E, które działa w trybie x4.


3Dmark Vantage - Test Performance i High. Poniżej znajduje się wynik ogólny oraz wyniki czą…stkowe dotyczą…ce wydajności układu graficznego. Test Extreme niedostępny, ponieważ mój monitor nie obsługuje wymaganej rozdzielczości.

 

Na wykresie powyżej widać wyniki ogólne z 3Dmark Vantage. W porównaniu z 3Dmark-iem 06 wyniki są… znacznie ciekawsze.

Największy przyrost wydajności widać w teście High, który dużo lepiej korzysta z mocy obliczeniowej kart graficznych. Dwa radeony dają… 75% przyrost wydajności, natomiast trzecia grafika powiększa tą… różnicę o kolejne 70%, co razem daje 144% wzrost względem pojedynczej karty.

Test Performance, który bardziej zależy od procesora pokazuje wzrost wydajności o 59% przy dwóch grafikach i o kolejne 30% przy trzech, razem daje to 91% wzrost wzgledem pojedynczej grafiki.


W testach czą…stkowych sytuacja wyglą…da niemal identycznie z tą różnicą…, że w przypadku jednej dodatkowej karty graficznej wzrost wydajności, wzgledem pojedyńczego akceleratora jest prawie taki sam. Dopiero po dołożeniu trzeciej grafiki widać większą różnicę na korzyść testu High. Razem otrzymany wzrost to 175% w teście High i 143% w teście Performance.


 Unigine Heaven 2.1 - test przeprowadzony w rozdzielczości 1920x1080 z ustawieniami grafiki:

  • API - DirectX 11
  • Shaders - High
  • Tessellation - Normal
  • Anisotropy - x8
  • Anti-aliasing - x8

Wykresy pokazują… wynik ogólny oraz informacje o ilości wyświetlanych Kl/s.

Wzrost wydajności w tym benchmarku jest wręcz nadzwyczajny i przy trzech radeonach sięga 234%, względem pojedynczej karty. Pojawia się jednak małe pytanie: Dlaczego przy trzech grafikach jest tak duży wzrost, a przy dwóch dochodzi on "tylko" do 85% a nie np: 115%?
Możliwe, że Unigine Heaven 2.1 lubi dużą… liczbę procesorów strumieniowych i czym większa ich liczba tym przyrost wydajności jest większy. Ale na to pytanie mogą odpowiedzieć chyba tylko programiści, którzy stworzyli ten benchmark.

Wyniki cząstkowe podane w FPS potwierdzają… wynik ogólny, aczkolwiek różnica jest nieco mniejsza i wynosi "tylko" 54% przy dwóch kartach oraz 151% przy trzech grafikach.


Całkowity przyrost wydajności
w syntetykach

Poniżej znajdują się wykresy obejmujące zsumowane wyniki wszystkich testów syntetycznych. Zarówno ogólne jak i cząstkowe.

Jak widać w benchmarkach CrossFireX sprawuje się bardzo dobrze i dołożenie kolejnych kart graficznych daje spory przyrost wydajności. Jedna dodatkowa grafika daje wzrost o 93%, natomiat dołożenie trzeciej o kolejne 60%. Razem konfiguracja z trzema kartami osiąga 153% wzrost wydajności względem pojedynczej karty. Jest to niezły materiał na bicie rekordów ;)


Testy w grach

Alien vs Predator 2010 benchmark - ustawienia defoult. Nie ingerowałem w pliki konfiguracyjne tego benchmarka. Od razu po zainstalowaniu uruchomiłem program. Liczbę wyświetlanych klatek mierzył program FRAPS 3.0.3

Dodatkowa grafika daje 95% przyrost generowanych klatek i wyraźnie odczuwa się to w normalnej rozgrywce. Niestety dołożenie trzeciej grafiki nie powoduje już tak znaczącego wzrostu. Możliwe, że gra nie umie korzystać z więcej niż dwóch GPU, możliwe też, że wą…skim gardłem jest zastosowany procesor, ewentualnie obniżona przepustowość trzeciego złącza PCI-E.  


Crysis - do testów wykorzystany został dedykowany benchmark HOC_CrysisBench 1.5. Wyniki. Benchmark generuje bardzo klarowne wykresy z wynikami końcowymi. Ustawienia grafiki:

  • rozdzielczość 1280x1024
  • grafika Very High 
  • DirectX 10
  • AA OFF
  • Aniso OFF

Przyrost wydajności na poziomie 51% po dołożeniu drugiej grafiki jest bardzo dobrym wynikiem, dołożenie trzeciego akceleratora daje dodatkowe 24%. Razem jest to 75% wzrost wydajności względem pojedynczej grafiki.

Procenty mówią…, że wzrost wydajności jest spory, niestety minimalny FPS, który potrafi spaść do 21 Kl/s czasami nieprzyjemnie spowalnia wyświetlaną animację. Szczególnie jesli na ekranie sporo się dzieje. Takie sytuacje zdarzają… się jednak bardzo rzadko.
Podczas rozgrywki zauważyłem jednak inną… rzecz. Czasami widoczne było dziwne rozwarstwienie obrazu, tak jakby na ekranie wyświetlane były dwie klatki jednocześnie, przesunięte między sobą…. Po pewnym czasie zorientowałem się, że ta anomalia pojawiała się tylko podczas nagrywania filmików programem FRAPS. Były też widoczne mikroprzycięcia, które objawiały się delikatnym spadkiem płynnośći animacji. Problem wyeliminowało włączenie synchronizacji pionowej (vSync) w opcjach gry.


Crysis Warhead - w testach wykorzystany został dedykowany benchmark HOC_CrysisWH_Bench 1.2.  Ustawienia grafiki:

  • rozdzielczość 1280x1024
  • grafika Very High (Entuzjasta)
  • DirectX 10
  • AA OFF
  • Aniso OFF

Crysis Warhead mimo wprowadzenia kilku usprawnień, które miały na celu poprawienie płynności rozgrywki, jest jeszcze bardziej wymagający… niż podstawka i widać to na wykresach. Zaledwie 33% przyrostu wydajności przy wykorzystaniu trzech kart graficznych nijak się ma do 75% wzrostu w pierwszej części tej gry.
Szczególnie martwi minimalny fps, który niezależnie od ilości zastosowanych kart graficznych, utrzymuje się na poziomie 15 Kl/s. Co ciekawe nie widać tego w normalnej rozgrywce, animacja jest płynna jeśli gra sie w trybie GRACZ,. Minimalny FPS nie spada poniżej 33 Kl/s, chodź czasem potrafi szarpnąć.
Dla tej gry niewarto inwestować w CF, lepiej się tu sprawdzi jedna wydajna grafika.


Resident Evil 5 - w testach wykorzystany był wbudowany benchmark ze wszystkimi maksymalnymi ustawieniami graficznymi. Liczbę wyświetlanych klatek mierzył program FRAPS 3.0.3.

  • rozdzielczość 1920x1080
  • grafika High
  • AA x8
  • Aniso x4
  • vSync OFF

Resident Evil 5 zadowala się wydajnością… pojedynczego GPU. Dołożenie drugiej grafiki daje przyrost o 28%, a trzeciej o 46% względem pojedynczej karty graficznej. CrossFireX sprawdza się w tej grze idealnie, przyrost wydajności jest zauważalny i nie występują problemy z mikroprzycięciami, a przynajmniej ja ich nie zauważyłem.


Street Fighter IV - do testów wykorzystany został wbudowany benchmark. Liczbę wyświetlanych klatek mierzył program FRAPS 3.0.3. Ustawienia graficzne odpowiadały maksymalnym ustawieniom z poniższej tabelki w rozdzielczości 1920x1080:

Street Figter IV wręcz uwielbia konfiguracje z więcej niż jednym GPU. W przypadku zastosowania trzech kart graficznych wzrost wydajności sięga 218% względem pojedynczego GPU. Rewelacyjne wyniki są… widoczne w samej grze, choć odradzam granie przy fps przekraczającym 200 Kl/s, gdyż gra wyglada jakby była wyświetlana na szybkim podglą…dzie. Postacie poruszają… się nienaturalnie szybko.


Dirt 2 - Tu również wykorzystany został wbudowany benchmark, który bardzo dobrze oddaje wydajność w normalnej grze. Liczbę wyświetlanych klatek mierzył program FRAPS 3.0.3. Ustawienia grafiki:

  • rozdzielczość 1920x1080
  • grafika High
  • MSAA x4

W ostatniej z testowych gier przyrost nie jest, aż tak spektakularny jak w przypadku SFIV, aczkolwiek jest on duży i pozwala na komfortową… zabawę w każdej sytuacji. Trzeba jednak pamiętać o włączeniu synchronizacji pionowej, gdyż podczas gry występują mikroprzycięcia. 


Całkowity przyrost wydajności
w grach

Poniżej są wykresy, które przedstawiają sumaryczny wynik ze wszystkich gier. Na wykresie znajduje się tylko minimalny i średni FPS, bo jak juz wiecie do przeliczenia procentowego przyrostu wydajności korzystałem tylko z tych wartości.

Jeśli weźmie się pod uwagę tylko wykres dotyczący FPS, można dojść do wniosku, że są to naprawdę dobre wyniki. Jest widoczna spora różnica między poszczególnymi konfiguracjami. Jednak wykres pokazujący procentowy przyrost wydajności, nie jest już tak "ładny". Po dołożeniu drugiej grafiki przyrost wydajnośći sięga niemal 70% względem pojedynczej grafiki i moim zdaniem jest to naprawdę świetny wynik.

Trzecia grafika daje kolejne 35%, co daje razem ponad 100% wzrostu wydajności względem pojedynczej karty graficznej. Czy to dużo, czy mało? Dla mnie za mało, aby inwestowac w trzeci akcelerator.


 Podsumowanie

Testy syntetyczne dały ciekawe i bardzo optymistyczne wyniki. Największy przyrost wydajności można zaobserwować w 3Dmark-u Vantage i Unigine Heaven 2.1. Te benchmarki potrafią… prawidłowo wykorzystać moc obliczeniową… dodatkowych kart graficznych. Wyniki z 3Dmarka 06 należy traktować‡ raczej jako ciekawostkę. Jest on dużo bardziej uzależniony od wydajności samego CPU, który w pewnych przypadkach może być wąskim gardłem dławiącym karty graficzne.

 

Na powyższym wykresie wyraźnie widać jak ogólnie kształtuje sie wydajność CF w testach syntetycznych. Ponad 153% wzrost wydajności robi niezłe wrażenie.

W grach sytuacja nie jest już tak kolorowa. Największe korzyści daje dołożenie drugiej grafiki, przyrost wydajności waha sie od 19% w Crysis WH, do nawet 95% w Alien vs Predator. Wyjątkiem jest Street Fighter IV w którym druga grafika daje wzrost o 121%!
Trzecia karta nie wprowadza już tak dużych zmian w wydajności, kolejne 10% do 24% w Crysisie nie są… warte kosztów takiej konfiguracj. Potrafią one sięgnąć… nawet 1900zł, jest to całkowicie nie opłacalne. Sytuacje osładza wynik w Street Fighter IV gdzie trzecia grafika dodaje kolejne 98%, razem jest to 218% przyrostu wydajności.

Jak juz pisałem wcześniej w ujęciu ogólnym, po dołożeniu drugiej grafiki przyrost wydajności sięga niemal 70% względem jednego akceleratora 3D. Moim zdaniem jest to naprawdę świetny wynik. Trzecia grafika zwiększa wzrost wydajności o kolejne 35%. Razem daje ponad 100% przyrost wydajności względem pojedynczej karty graficznej. Całkiem nieźle, ale rewelacji nie ma.


Z przeprowadzonych testów wynika, że dołożenie kolejnej identycznej karty, daje niezłe rezultaty. Wniosek: warto dokupić drugą grafikę. Jednak jest małe ALE. Rzeczywistość nie jest, aż tak kolorowa jak mogłyby sugerować to wykresy. Przy łą…czeniu kilku kart graficznych trzeba pamiętać, o tym, że nie każda gra jest w stanie wykorzystać konfiguracje Multi-GPU. Więc korzyść z zastosowania CF może być znikoma lub żadna. Dodatkowo występuje zjawisko microstutteringu czyli tzw. mikroprzycięć. Zaobserwowałem je w Crysis, Crysis Warhead oraz Dirt 2.

Innym dość dokuczliwym elementem konfiguracji z kilkoma kartami graficznymi jest temperatura. Już dwie wydzielają… sporo ciepła. Natomiast tercet akceleratorów, z których każdy potrafi rozgrzać się do około 80-90*C, może mocno podnieść temperaturtę w całym pokoju. Świetna sprawa w zimowe wieczory, ale latem przy 35 stopniowym upale za oknem, robi się dość niekomfortowo. Wymusza to na użytkowniku, zaopatrzenie się w odpowiednio dużą… i przewiewną… obudowę ze sporą… ilością wentylatorów (sam mam ich aż 7). Bądź zamontowania chłodzenia wodnego, które potrafi kosztować majatek. Są to niestety spore wady konfiguracji z więcej niż jedną karta graficzną…. Mimo to...

...jest kilka zalet. Jedną… z nich jest niższy koszt takiej kofiguracji. Posiadane przeze mnie dwa Radeony 5770 kosztowały w sumie 1140zł.  Osiągają one… wydajność jednego Radeona 5870, który kosztuje około 1600zł! Korzyść jest oczywista. Jeśli chodzi o mikroprzycięcia to można się do nich przyzwyczaić. Nie występują one w każdej grze, a dodatkowo można je zredukować niemal do zera, włą…czają…c funkcję vSync w opcjach gry. Firma AMD/ATI dba o swoich klientów i udostępnia tzw. Profile CrossFireX, które rozszerzają… działanie CF na większą… ilość gier oraz (podobno) wpływają… na złagodzenie mikroprzycięć. Dla niektórych nieocenioną… zaletą…, może być możliwość pochwalenia się faktem posiadania dwóch kart graficznych.

Słowo na zakończenie

Reasumowują…c uważam, że CrossFireX dobrze się skaluje, stosunkowo niewielkim kosztem można uzyskać wysoką… wydajność i bardzo dobrze zastępuje jedną wydajną kartę graficzną. Ma ono jednak sens tylko przy dwóch kartach, kupno trzeciej  jest nieopłacalne, no chyba że chcemy bić rekordy w benchmarkach.

Prawda jest jednak taka, że każdy z nas musi sam zdecydować co jest dla niego najlepsze. W moim przypadku CrossFieX było strzałem w dziesiątkę, a wzrost wydajności w ogólnym rozrachunku jest naprawdę duży i zadowalający.

   CrossFireX  3x Radeon HD 5770 1GB 850/1200 MHz
 

Plusy:
Bardzo dobrze skalują… sią dwie karty graficzne
Stosunek cena/mo
żliwości przy dwóch grafikach
Wysoka wydajność
CrossFireX
Rewelacyjne skalowanie w Street Fighter IV

dopuszczalna temp w konfiguracji z dwiema grafikami

Minusy:
wysoka temperatura w konfiguracji z trzema kartami
wysoki koszt trzech kart
pobór energii w 3D przy trzech grafikach
mikroprzycięcia

 


Dziękuję redakcji benchmark.pl oraz kolegom ze sklepu Komputronik za wypożyczenie sprzętu do testów. Zachęcam również do komentarzy:)

Pozdrawiam

marketplace

Komentarze

73
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    w duecia daja rade ale x3 to zdecydowanie zbyt mały przyrost wydajności do energii potrzebnej aby te 3 potworki zasilać :D zabrakło mi info dotyczącego poboru energii przez całą platformę z 3 radkami w idle jak i podczas obciągania =)
    Zaloguj się
  • avatar
    Dobra recka, ale zepsułeś ją podsumowujacymi wykresami. tam powinna być średnia z % przyrostu wydajności w stosunku do jednej karty, a nie suma punktów czy fpsów bo to przekłamuje wyniki :P
    Zaloguj się
  • avatar
    I co jest z polskimi znakami w tej recce? :P
    Zaloguj się
  • avatar
    no właśnie tylko jakieś kwadraciki są
  • avatar
    "Jedną… z nich jest niższy koszt takiej kofiguracji. Posiadane przeze mnie dwa Radeony 5770 kosztowały w sumie 1140zł‚. Osiągają one… wydajność‡ jednego Radeona 5870, który kosztuje około 1600zł! Korzyść‡ jest oczywista."
    plus do tego dodatkowa kasa za płytę obsługującą CF, no i jak za jakiś czas to będzie za mało to obe grafy trzeba wymienić a ich cena to po nawet tak krótkim czasie jak 15 miesięcy będzie skandalicznie niska. Ja uważam że leniej kupić 1 kartę i płytę z obsługą CF. Podkreślam 1 ale mocną np 5850 za 1200 i za dwa lata dopiero dokładać drugą, a wtegy da się ja kupić pewnie za 600 zł.
    Zaloguj się
  • avatar
    Nie wiem dla czego, ale co drugi wyraz w tym artykule mam kwadracik w słowie albo na jego końcu. Ja mam tak tylko czy naprawde takie są?

    Co do recki to fajna, gratulacje za poświęcenie:)
    Zaloguj się
  • avatar
    spoko recka masz ode mnie łapkę w góre ;)
  • avatar
    Ja nie mam kwadracików
    Jest parę błędów ale co tam

    UP
  • avatar
    bardzo fajnie się czyta! ode mnie plusik
  • avatar
    Dobra recka! Podoba mi się twój BenchTable :D
  • avatar
    Co do opini o 3 kartach - że nie do końca się opłaca - nie zgodzę się. Wszystko zależy od kompa w jakim siędzą. Ewidentnie widać że Twój procek nie dał rady - dlaczego - bo ja na 2x5770 mam takie wyniki "prawie" jak Ty na 3 radkach.
    Zaloguj się
  • avatar
    Dam plusika, ale zrób coś z tym kodowaniem znaków.
    Zaloguj się
  • avatar
    Fajny test +++ Pozdrawiam
  • avatar
    nie jest zle.
    troszke wykresiki przyrostu mnie mnie dobily i sposob liczenia.
    mysle ze troszke bardziej przejrzyscie byloby
    porownanie 1 vs 2 i 2 vs 3 - po prostu czy dodanie 3 karty cos daje,
    czyli np 100% to 1 karta, powiedzmy +78% - 2 karta, + 52% 3 karta. Dla mnie osobiscie bylo by bardziej przejrzyscie, ale to oczywiscie nie oznacza ze dla kogos innego tak bedzie,

    i5 na 4,2 powiedzmy albo 860 @ 4,0 do tego fajna plyta 3x pcie x8 i miodzio, u mnie x4 blokowalo gts250 w niektorych grach sporo, w mafii to bylo jakies 5-10%, w shifcie np jakies 40% - zalezy jak czesto karta sie komunikuje z procem chyba.
    Zaloguj się
  • avatar
    Kurcze - wszytko ładnie i pięknie, ale co do wyników nadal mnie dziwią. W wielu testach mam wyniki o wiele lepsze (od kilku, do nawet kilkudziesięciu klatek/sek) na dwóch kartach w porównaniu do Twoich trzech. Czyżby przewaga intela i7 nad phen2 jest aż tak widoczna ?
    Zaloguj się
  • avatar
    OK moje 2 radki:
    - 3DMark 2006 - 24694pkt
    - 3DMark Vantage Pref - 20350pkt
    - Crysis WH - min 47, śr 59, max 71
    Residenta i Ungine nie podam, bo nie mam tylko 1680-1050.
    Zaloguj się
  • avatar
    polega ona na łączeniu ze sobą od dwóch do czterek kart graficznych MASZ BŁĄD!!!
    Zaloguj się
  • avatar
    fajna recenzja, ale obudowy na zdjęcaiach ie zauważyłem :)

    i mam pytanie o twojego procka, ma on odblokowany mnoznik?
  • avatar
    obudowa jest pokazana w tabelce platformy testowej, ale tylko jako zaznaczenie że jakaś istnieje. same testy były przeprowadzane po za obudową, ponieważ nie mieściły się w niej trzy karty graficzne. Przeszkadzał zasilacz umieszczony w dolnej części obudowy.

    Procesor to Phenom II x4 955 BE, czyli z odblokowanym mnożnikiem :)

    Pozdrawiam
  • avatar
    dziwne HD5770 1GB w Crysisie na 1280x1024 i średnia 23.Przecież gra na słabszym procu osiąga 41fps przy tych ustawieniach ,a to jest chyba wina benchmarka ,bo w crysisie powinieneś mieć 50 klatek.
    Zaloguj się
  • avatar
    Elegancko, ciekawe porównanie, przydatne przy konstruowaniu komputera. Trochę błędów ortograficznych, gdzieś napisałeś ,,żadko", i kilka innych.
  • avatar
    Całkiem fajna recka :). Ale nie wiem, jak robiłeś te testy w Crysisie, ja przy wyższej rodziałce i gorszych kartach (1680x1050) mam 46 FPS podczas walki, oczywiście realny test, nie bench, który jest bezużyteczny :P.
    Zaloguj się
  • avatar
    najgorsza utrata tych dwóch dysków ;/
  • avatar
    Bardzo dobra recka. Może gdyby płyta obsługiwała trzy karty w trybie 16x-16x-16x to wynik byłby lepszy, albo chociaż 16x-16x-8x. I w testach przy grach, nie żałuj filtrowania anizotropowego, spokojnie na te 16x mogłeś ustawić, wygładzanie powyżej 4x też by nie zaszkodziło.
  • avatar
    Bakak krytyk niesamowity ale recenzję zrobić umie. Wielki pozytyw dla Ciebie, dobrze się czytało, przejrzyście napisane i dobrze podsumowane.

    Paluch w górę rzecz jasna.
  • avatar
    Jedno mnie dziwi, czemu nie dałeś w Crysisach rodzielczości np. 1920x1080, przecież to bardziej obciąży grafiki, a nie jakieś starożytne 1280... :/ Wtedy cześć obliczeń spada na procek a nie na karty.

    Ale ogólnie fajnie, nie często pojawiają się ciekawe testy na benchmarku, a szczególnie w mini-reckach.

    +++
    Zaloguj się
  • avatar
    Polega ona na łączeniu ze sobą od dwóch do (czterek) kart graficznych. Błąd powinno być czterech
  • avatar
    @b1tzz nie każdy ma taki cfg jak ty ,i jakie starożytne 1280?ja jestem zmuszony grać w batmana AA na 640x480 na min z 25fpsami i jakoś nie narzekam.
  • avatar
    Tylko o co chodzi z tym havokiem w plusach :P Przecież havok jest liczony przez procesor.
    Zaloguj się
  • avatar
    Bakak dobra robota ;) tylko uprzedziłeś mnie z recką :( miałem załatwiać sobie drugiego 5770 do duetu i zrobić testy ;P. Ale teraz wiem że jest to opłacalne.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ty to naprawdę musiałeś mieć szczęście,żeby dane zgubić.. Od czego się robi kopie zapasowe?

    Test się podobał, Ale widnieją miejsca, niedouczenia. Ja np. nie korzystałem nigdy z radeona, po prostu nie miałem potrzeby. Ale wiem czy się jestm, i wiem jakie ma zalety i wady.

    Ty niektóre zalety zmyśliłeś, bo ktoś coś powiedział, to musi być prawdą?? Nie.

    Testy trzech gpu przeprowadza się, w warunkach dla nich odpowiednich PCI 4x - jest minusem, tu jedynie możesz wykorzystać jakąś kartę rozszerzeń, lub gpu nvidii dla liczenia PHYSX. 3 Karta na PCI 4x w CF jest nie opłacalna, ze względu na wąskie gardło(tym bardziej na radeonach).

    AMD nie wspiera jak na razie Żadnego silnika Fizyki, i nie słychać na razie nic konkretnego w tej sprawie.

    Ja czytałem z telefonu, sporo spacji było, nie wiem jak to pisałeś, nie wnikam, nigdy nie widziałem czegoś takiego.

    Nie zostawiam oceny, jest do poprawy.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ja to bym chial wiedziec ile traci radeon 5770 na wydajnosci, na zlaczu PCIE 1.1 x4 w cross (x16x4 pcie1.1)
    Zaloguj się
  • avatar
    " A w Mafiie II obecnie gram bez problemu :) fps nie spada poniżej 30 kl/s a maksymalnie do ponad 80 Kl/s przy średnim PsyhiX, beż podkręcania procesora :) "-----jakim sposobem jesli radek nie kreci Psyhix'a .........wiem ze mozna go przezucic na procka ale spadek mocy jest gigantyczny
    Zaloguj się
  • avatar
    przepraszam czepialskich zjadlem r
  • avatar
    mi też recka się podoba
  • avatar
    Super recka, jestem bardzo ciekawy trzeciej karty, skalowalność chyba ogranicza przepustowość trzeciego gniazda, trzeba by było to sprawdzić na jakimś asusie wuesie :)
  • avatar
    Na PCLabie juz robili takie porownanie, jak sie ma SLI do 3-Way SLI i QuadSLI. Zrobiono to na GTXach 480. Wnioski sa ciekawe, a mozna je przelozyc takze do konkurencji: najlepiej dopracowane jest SLI oraz CrossFire, natomiast konfiguracje 3-Way/Quad nie daja juz spodziewanego wzrostu mocy (czasem nawet spadek), dodatkowe problemy i kosztuja sporo

    Wiec testy PCIe x16 vs x4 nie na wiele sie zdadza, bo wyniki beda oczywiste... ale w konfiguracji jednej karty. W przypadku multiGPU trzecia karta w slocie x4 bedzie dawala podobne przyspieszenie, co karta w slocie x16 - ale to tylko ze wzgledu na glebokie niedopracowanie filozofii multiGPU przy 3-Way SLI/CrossFireX.

    http://pclab.pl/art42089.html
    Zaloguj się
  • avatar
    Witam mam pytanie. W moim komputerze mam tak:
    procesor i5 750 2,66GHz
    płyta główna GIGABYTE GA-P55-UD3L LGA 2256
    pamięć ram DDR3 ELIXIR 2x 4GB
    dysk 1TB
    karta grafiki HD5770 1024MB DDR5
    zasilacz Chieftec GPS-550A 550W
    system Windows 7 Home premium 64bit.
    W grze Battlefield 3 single player gra szła "wymaxowana" na full HD. Natomiast na multiplayer przy rozgrywkach na 64 graczy nie ma o tym mowy, gra się zacina i spowalniają się ruchy. Zdaje sobie sprawę że jest to wina za słabej karty graficznej ponieważ o ile się nie mylę rekomendowana jest RADEON 6950 czyli lepsza. Czy jeśli dokupiłbym sobie drugą kartę grafiki HD 5770 gra poszłaby na maksymalnych w full hd na multiplayer przy dużych mapach dla wielu graczy? Z góry dzięki za odpowiedź :-)
    Zaloguj się