Motoryzacja

System audio i ustawienia samochodu

opublikowano przez Tomasz Duda w dniu 2014-03-31

Audi A3 Limousine zrobiło na nas duże wrażenie przyspieszeniem, stylistyką, wyposażeniem i wieloma funkcjami multimedialnymi, ale musimy przyznać, że nie byliśmy przygotowani na to jakim dźwiękiem przywitają nas głośniki Bang & Olufsen. Jest ich aż 14 i rozmieszczone zostały w dobrze przemyślanych miejscach tak, aby zarówno pasażerowie w pierwszym, jak i drugim rzędzie mogli docenić brzmienie muzyki.

Koncert na 14 instrumentów

Cały zestaw może poszczycić się mocą 705 watów, co przy tak ograniczonej kubaturze zapewnia nieprzyzwoitego kopa. Bang & Olufsen oprócz mocy postawił również na jakość. System dźwiękowy nie ma być po prostu głośny - ma ujmować miękkością basu oraz cieszyć uszy czystością tonów średnich i wysokich. Subwoofer sprawuje się doskonale już od minimalnych poziomów głośności, więc nie trzeba fundować pasażerom lokalnego trzęsienia ziemi tylko po to by utwory brzmiały jak trzeba.

Dźwięk B&O może być mocny, ale również delikatny - wszystko zależy od tego jak ustawimy opcje odtwarzacza. Oddzielnie regulujemy pracę subwoofera, głośników basowych/średniotonowych oraz wysokotonowych. Do swoich preferencji dopasujemy też balans przód/tył, a na koniec okrasimy całość delikatnymi efektami przestrzennymi. Współpraca technologiczna Audi i firmy NVIDIA zaowocowała wykorzystaniem procesora Tegra do przetwarzania multimediów. Naszym zdaniem jest to dobre posunięcie - obie firmy cenione są za wysoką jakość i wprowadzanie nowinek technologicznych.

Źródłem dźwięku może być np. smartfon (Bluetooth) lub klasyczny odtwarzacz płyt DVD/CD ale Audi dysponuje też dwoma slotami dla kart SD w których pomieścimy znacznie więcej danych niż na płycie DVD. Karty wsuwamy do odpowiednich szczelin w schowku samochodu.

Głośniki w zależności od ustawień subwoofera umożliwiały komfortowy odsłuch zarówno z muzyki elektronicznej, jak i klasycznej. Brzmienie było pełne i czyste, o kilka klas przewyższające typowe „papierowe” głośniki spotykane w wielu standardowych systemach nagłośnieniowych. Kontrola multimediów odbywać może się za pomocą dodatkowego (mniejszego) pokrętła umieszczonego między fotelami lub oczywiście z poziomu kierownicy. Wyświetlacz na konsoli możemy schować jeśli zamierzamy skupić się wyłącznie na słuchaniu i nie mamy zamiaru przez dłuższy czas korzystać z innych funkcji multimedialnych. Chowanie ekranu odbywa się przez przyciśnięcie odpowiedniego klawisza na desce rozdzielczej.

Ustawienia samochodu

Audi Drive Select, czyli zmienne tryby jazdy

Audi A3 Limousine to samochód naszpikowany elektroniką nic więc dziwnego, że producent zastosował w nim specjalny system, który umożliwia kontrolę i szybką zmianę podstawowych ustawień.

Jedną z funkcji, które mają bezpośrednie przełożenie na styl i komfort jazdy jest Audi Drive Select. Kierowca ma do dyspozycji cztery tryby predefiniowane (Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic) oraz jeden manualny (Individual).

Efficiency w największym uproszczeniu służy do minimalizacji zużycia paliwa. Oczywiście  samochód wciąż zachowuje całkiem dobry poziom dynamiki, ale biegi przełączane są znacznie wcześniej i łagodniej. W czasie dłuższej podróży mamy realną szansę zauważalnie obniżyć zużycie paliwa. Comfort jest nieco zbliżony do Efficiency, ale przy tym bardziej uniwersalny - nadaje się idealnie do codziennej jazdy w ruchu miejskim lub mieszanym. W trybie Auto - samochód sam dobiera charakterystykę pracy.

Średnie zużycie paliwa to wg producenta 5,6 l/100 km. W trasie, przy monotonnej jeździe jesteśmy to wstanie obniżyć do 4,8 l, ale jeśli mamy bardzo ciężką stopę, to... lepiej upewnić się, że mamy pełen bak.

Audi A3 Limousine na tle pociągu

Mocy przybywaj!

Ustawienie Dynamic przeznaczone jest zdecydowanie dla entuzjastów wysokich obrotów. Pamiętajmy, że ten niespełna 4,5-metrowy samochód ma pod maską 180 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1250 do około 5000 obr./min. Całość trafia na 19-calowe obręcze aluminiowe za pośrednictwem automatycznej, 7-stopniowej skrzyni biegów S Tronic.

W tym trybie Audi wkręcało będzie się na zdecydowanie wyższe obroty, a tym samym później przełączało biegi. Zmienia się też charakterystyka pracy układu kierowniczego. Samochód jeździ zdecydowanie dynamiczniej, ale też zużywa więcej paliwa. Musimy przyznać, że osiągi „audika” są znakomite szczególnie gdy jeździmy sami lub w dwie osoby, ale nawet jadąc z pełnym kompletem pasażerów nie powinniśmy narzekać na przyspieszanie.

Tryb Individual pozwala oddzielnie dopasowywać pracę silnika/przekładni, układu kierowniczego oraz kontroli trakcji. Możemy na przykład wybrać agresywną zmianę biegów, ale komfortową pracę kierownicy.

Audi A3 Limousine przód

Ustawienia zaawansowane samochodu

Po wejściu w zaawansowane opcje kierowca otrzymuje dostęp do szerokiej bazy ustawień w których znajdziemy takie elementy jak dostosowanie oświetlenia zewnętrznego (np. zmiana konfiguracji świateł dopasowana do ruchu lewostronnego) i wewnętrznego (oświetlenie poszczególnych stref w kabinie). Dopasować możemy też funkcję przycisku na kierownicy. Automatyka świateł jazdy dostępna jest dzięki czujnikowi wbudowanemu w lusterko wewnętrzne.

Przy tej okazji warto dodać, że reflektory testowanego samochodu wykonane zostały w technologii LED. Dzięki temu droga oświetlana jest bardzo jasnym, białym światłem o temperaturze barwowej ok. 5500 K. LED'y oświetlają jezdnię bardziej precyzyjnie nić typowe lampy zmniejszając tym samym możliwość oślepienia kierowców jadących z naprzeciwka.

Asysta kierowcy pozwala np. zdefiniować limit prędkości dozwolonej na danej drodze, po przekroczeniu którego kierowca będzie informowany o uzyskaniu niedozwolonej prędkości. Opcję tę można też oczywiście wyłączyć. ;-) Znacznie bardziej przydatny jest czujnik deszczu również zintegrowany z lusterkiem wewnętrznym. W menu serwis i kontrola odnajdziemy m.in. opcję sprawdzania ciśnienia w oponach - wartość ciśnienia zostanie odczytana z prawidłowo napompowanych opon, a w przypadku jej obniżenia samochód powiadomi kierowcę o konieczności uzupełnienia gazu.

Audi A3 Limousine bok

Podsumowując...

Rozstanie z Audi A3 Limousine było trudne. Nie każdy z nas jeździ samochodem z pełną automatyką foteli przednich (oczywiście ogrzewanych), zbliżeniowym kluczykiem, mocnym silnikiem, automatyczną skrzynią biegów, reflektorami LED i tak rozbudowanym systemem multimedialnym. Do dyspozycji mieliśmy całkiem udaną nawigację z prowadzeniem głosowym i omijaniem korków oraz funkcją wyznaczania trasy na podstawie „otagowanych” geograficznie zdjęć. Nie każdy z nas może uruchomić sobie hotspota Wi-Fi w samochodzie i korzystać z jego łącza internetowego np. w laptopie. Trudno było też pożegnać się z 14-głośnikowym, 700-watowym systemu audio, który rozpieszczał nasze uszy w czasie testów. Audi A3 Limousine to elegancka, dynamiczna limuzyna, która stała się w naszej redakcji obiektem powszechnego pożądania. Jedyne co dzieliło nas od niej to „skromne” 200 tysięcy złotych. :-) Na pocieszenie dodamy tylko, że model bazowy jest do nabycia za ok 130 tysięcy. Rozpoczynamy zbiórkę pieniędzy... ;-)

marketplace

Komentarze

40
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    "Pamiętajmy, że ten niespełna 4,5-metrowy samochód ma pod maską 180 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1250 do około 5000 obr./min. Całość trafia na 19-calowe obręcze aluminiowe za pośrednictwem automatycznej, 7-stopniowej skrzyni biegów S Tronic."

    Nie sądziłem że kiedykolwiek w życiu przeczytam coś takiego na benchmark.pl

  • avatar
    ponawiam, dawac BMW F30
  • avatar
    Opis systemu audio jest bardzo słaby . Sam system niestety także jest przeciętny/słaby jak za pieniądze które żądają za niego . System ten jest bardzo efekciarski , nie ma w nim zupełnie naturalności , pozycje są dramatyczne , stereofonia ... po prostu jej nie ma ! Całość bardzo sztuczna i plastikowa .
    Pozdrawiam :)
  • avatar
    Na początku Mercedes teraz Audi, jako następną przedstawcie polską myśl techniczną, czyli syrenkę
  • avatar
    Ta A3'jka nie pasuje do starszych wersji, czyli z tylem ucietym, ja nie wiem czy juz kazdemu chca wcisnac sedana czy jak... nie to ze mi sie nie podoba, ale to nie jest juz auto z serii A3 tylko sedan typu A4...
  • avatar
    Kiedy jakieś wozy do wypożyczenia w dziale "Sprzęt do testów"? ;)
    Fajne audi, nawet nie wiedziałem, że A3 jest w sedanie.
    Zaloguj się
  • avatar
    Poważnie w ankiecie jest mocny silnik? 180km w automacie to musi być moc.. :D
  • avatar
    Moje BOSE w A4 też kiedyś robiło WOW! Teraz mi brakuje.
  • avatar
    Czemu nie ma takiej opcji w ankiecie jak nic?To wszystko są ba jery za które się płaci.Po co to komu.
  • avatar
    20*C na dworze a Wy na zimówkach?! Wstyd!
    Zaloguj się
  • avatar
    Za reklamy na benchmarku Audi się wozi...
  • avatar
    Super recenzja, skupilbym sie tylko bardziej na wykorzystywaniu poprawnej nomenklatury oraz lepszym "oskryptowaniem" opowiadania :)

    Czekam na recke systemu BMW i Mercedesa :)
  • avatar
    Proszę zróbcie sobie:
    autobenchmark.pl
    agdbechmark.pl
    traktorbenchmark.pl
    agencjatowarzyskabenchmark.pl
    czy co tam Wam przyjdzie do głowy, ale nie niszczcie tego co zbudowaliście.
    Zaloguj się
    -6
  • avatar
    Wygląd wnętrzna to jedna wielka katastrofa przy takim wyglądzie zewnętrznym...
    Zaloguj się
    -13
  • avatar
    Szkoda tlyko, że nie odpalił muzyki na tym systemie, w sumie tylko tu wszedłem i lipa duży minus recenzji. Autko cudeńko, kocham Audi, są po prostu piękne !
  • avatar
    Mi sie jakos ta nowa A3 nie podoba. Tak jej nie czuje. Poprzednia A3 po liftingu w sline byla mega. Ta jest jakas nudna...
  • avatar
    wnętrze beznadziejne moim zdaniem...rozumiem jakość wykończenia pewnie jest ok ale sam wygląd jest taki hmmm..zdecydowanie jestem na nie...