Pamięć RAM

Testy wydajnościowe

przeczytasz w 1 min.

Różnice w działaniu gry po zastosowaniu inaczej taktowanego RAM często są minimalne i można zrzucić je na karb błędu pomiarowego. Potrzebowaliśmy więc lokacji testowej o idealnej powtarzalności - znakomicie do tego się nadają scenki przerywnikowe oparte na silniku gry.

Uwaga - testy przeprowadziliśmy na platformie AMD, gdzie zmiana taktowania RAM nie niesie za sobą innych zmian w ustawieniach. Nieco inaczej wygląda sytuacja z platformą Intel Core - zmiana taktowania RAM z domyślnego powoduje przestawienie mnożników Turbo (oczywiśćie dotyczy to tylko procesorów z obsługą Turbo, zwłaszcza modeli K). Po ustawieniu taktowania RAM innego niż domyślne, w większości przypadków procesor przechodzi w stan Enhanced Turbo - oznacza to, że najwyższa wartość Turbo przeznaczona dla 1-2 rdzeni, zaczyna obowiązywać dla wszystkich 4 rdzeni. Przez zmianę taktowania RAM automatycznie ustawiamy więc również wyższe taktowanie procesora. Aby zachować domyślne ustawienia procesora i testować samo zwiększenie taktowania pamięci RAM, należy w ustawieniach BIOS/UEFI wyłączyć opcję Enhanced Turbo (nazwa może się różnić w zależności od producenta płyty).

Testy przeprowadziliśmy w dwóch ustawieniach:

  • RAM 1333 MHz (9-9-9)
  • RAM 1866 MHz (10-11-10)

Battlefield 4: 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia średnie

RAM 1866 MHz 104
83
RAM 1333 MHz 99
79

Na ustawieniach średnich, gdy karta graficzna generuje około 100 klatek na sekundę różnica jest zauważalna.


Battlefield 4: 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia wysokie

RAM 1866 MHz 77
67
RAM 1333 MHz 76
65

Przy ustawieniach wysokich różnica maleje i zbliża się niebezpiecznie blisko błędu pomiarowego.


Battlefield 4: 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia ultra

RAM 1866 MHz 48
38
RAM 1333 MHz 48
38

Ustawienia ultra zacierają całkowicie różnice pomiędzy dwoma taktowaniami RAM. Należy więc przyjąć, że sytuacja jest podobna jak w przypadku zwiększenia taktowania procesora - im mniejszy wpływ karty graficznej (niższe ustawienia) tym różnica w działaniu gier jest większa.