Pamięć RAM

Podsumowanie

opublikowano przez Marcin Jaskólski w dniu 2013-11-18

Taktowanie pamięci RAM ma kolosalne znaczenie w przypadku wykorzystania zintegrowanej grafiki - zwłaszcza w APU firmy AMD, gdzie przyśpieszenie działania integry jest naprawdę ogromne. W przypadku wykorzystania zewnętrznej karty graficznej wpływ wyżej taktowanego RAM nie jest imponujący. Im wyższe ustawienia graficzne i wpływ karty graficznej na wynik, tym wpływ taktowania pamięci RAM jest mniejszy.

Zwracamy jednak uwagę, że same klatki na sekundę to nie wszystko - dzięki wyżej taktowanej pamięci RAM np. kolejne poziomy gry mogą się ładować szybciej. Wiele zależy też od samej gry - różne produkcje mogą w różny sposób wykorzystywać RAM.

Szybszy RAM przydaje się również w bardziej profesjonalnych zastosowaniach, chociaż jego znaczenia nie należy przeceniać - w testach renderowania wideo w programie Sony Vegas Pro, dzięki zastosowaniu RAM szybszego o 500 MHz (1333 MHz -> 1866 MHz) na 15 minutach renderowania udało nam się zyskać 15 sekund. Czy to dużo, czy też mało oceńcie sami - szybszy RAM może nam jednak nieco przyśpieszyć działanie komputera.

marketplace

Komentarze

44
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    A jaka jest optymalna pogoda do grania w Battlefield 4?
    Zaloguj się
    17
  • avatar
    A gdzie testy pamięci jeszcze szybszych? Gdzie testy pamięci z różnymi opóźnieniami?
  • avatar
    A jutro na b.pl - "Optymalne krzesło do siedzenia na, przy grze Battlefield 4" - artykuł na 10 stron będzie... ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    W następnym teście: Jaka podkładka pod mysz najlepsza do BF4
  • avatar
    Jak widać B.pl nadal nakręca ludzi na BF4. W takim razie może benchmark napisze obszerny artykuł o idealnym sprzęcie, na którym nie występują tęczowe artefakty, nie jest skopany system obrażeń, na którym nie występują ścinki, zaniki dźwięku, crashe gry itd.

    Wszelkie testy w obecnym stanie "gry" (bo ciężko nazwać grą coś co cały czas pada), są bezcelowe i stanowią podgrzewanie atmosfery BF4. Nie bez powodu BF4 ma małą sprzedaż. Może o tym napiszecie, zamiast zagrzewać ludzi do kupna tego (w obecnej postaci) szrotu i nie daj bóg Premium. Testowanie pamięci i grafik, błagam was. Mam dwa GTX680 w SLI i gra wygląda tak samo jak na jednym, różnica jest taka, że przy jednej karcie mam 40 klatek a przy dwóch 80klatek (wartości teraz nie są ważne) tęczowych artefaktów. Tak obie karty są sprawne i mam najnowsze stery. Bałem się, że sprzęt mam skopanym ale inne gry chodzą bez zająknięcia.

    Od razu uprzedzam polemikę. To nie są małe problemy tylko poważne braki i błędy w kodzie, które nawet najlepsze kompy nie umieją poprawnie wyświetlić. Internet roi się od próśb o pomoc a co robi EA/DICE? Nic. Wydali patcha, który częściowo naprawił problem z pseudolagiem ale o nowych poprawkach ani widu ani słychu.

    Te wszystkie testy są kant ... stołu rozbić bo bugi z silnikiem i grą wypaczają wszystko. Tak więc polecam wszystkim traktować te testy z przymrużeniem oka.
  • avatar
    A 7- setek w komparatorze dalej nie ma......
  • avatar
    "Zwracamy jednak uwagę, że same klatki na sekundę to nie wszystko - dzięki wyżej taktowanej pamięci RAM np. kolejne poziomy gry mogą się ładować szybciej."
    Jeśli założymy, że obszar dysku na którym jest zainstalowana gra możemy odczytać ze stałą prędkością 400MB/s to ile niby ma się zmienić czas wczytywania poziomu, jeśli zamiast pamięci 1333MHz będziemy mieli nawet i 2400MHz? Załóżmy że poziom wczytuje się 30 sekund.
    Według mnie różnica będzie w granicach błędu pomiarowego, więc powyższe zdanie bez sprawdzenia i udowodnienia przez redakcję można włożyć między bajki. Pamięci operują na GB/s i to kilkudziesięciu, a RAID z dwóch SSD może w okolicach 1GB/s. A jeśli będziemy mieli do czynienia z "talerzowcem" to różnica będzie jeszcze mniejsza.
    Zaloguj się
  • avatar
    To już nie mogliście zaszaleć i wziasc jakieś 2133MHz i zobaczyć coś się wtedy stanie? Albo pod tym AMD zrobić 4 x 2Gb vs 2 x 4Gb i zobaczyc jak się ma Quad Chanel do Duala...
    I nie mówcie ze pamieć sa drogie bo trochę ponad miesiąc temu kupiłem 2 x 4GB 2133MHz Corsair za 69 euros
    Zaloguj się
  • avatar
    Szacun panowie na prawdę szacunek się należy.
    Oznacza to że czytacie komentarze pod artykułem.
    Sam byłem ciekaw czy artykuł jaki był wcześniej firmy Crosair
    mówi prawdę.
    Jeden mankament tego testu to zastosowanie taktowania pamięci.
    Test Crosair 1600 VS 2400
    http://www.benchmark.pl/aktualnosci/battlefield-4-gra-test-wydajnosc-pamiec-ram-ddr3-taktowanie.html
    Test Benchmark 1333 VS 1866

    Pozdrawiam.
  • avatar
    Gdyby te pamięci RAM miały niebieskie diody, byłoby +10% do wydajności ;)

    Ludzie przestańcie narzekać. Przetestowano skromnie tylko dwa ustawienia pamięci, przy grafikach przetestowane tylko dwie karty i dano tytuł "optymalne karty graficzne". Nie podoba się nam to, to przestańmy tu zaglądać. Benchmark podąża w sobie znanym kierunku, spadnie liczba odwiedzających, może zacznie się coś zmieniać.
  • avatar
    W następnym odcinku: "BF4 - optymalna temperatura pokojowa"
  • avatar
    Ciekawe jaka jest optymalna obudowa do Bf 4 xd ...?
    Zaloguj się
  • avatar
    "Znowu ten Battlefield, dajcie coś o COD " hahaha
  • avatar
    Do tego, że różnice w taktowaniu RAM nic nie wnoszą, nie trzeba tak długiego artykułu, to przecież wiadomo od dawna :)

    To tak samo, jak różnice między 8x/16x PCIe :)
    Zaloguj się
    -7
  • avatar
    Może, ale ciężko dorwać jakikolwiek test, który to potwierdzi. Przez małą ilość RAMu w XBOX 360/PS3 gry były projektowane z myślą o ciągłym doczytywaniu danych. Bardzo mało gier na PC potrafi sobie trzymać całe lokacje w RAMie, bo mało która wykorzystuje więcej niż te standardowe 2 GB, tym bardziej że rozmiar niektórych gier sięga już kilkudziesięciu GB. Mam nadzieję, że te 8 GB ( 6 GB lub mniej do wykorzystania ) w nowych konsolach zmieni trochę podejście twórców.
    Zaloguj się
  • avatar
    Zabrakło mi ty testu wpływu pojemności RAM na szybkość działania gry.
    Podobno przy 4GB Battelfield 4 nie działa płynnie
  • avatar
    Naprawdę są ludzie którzy uznają takie porady z przydatne?
    Pamięć kupuje się przeważnie po cenie a znam ludzi którzy kupują pod kolor płyty.
  • avatar
    "w programie Sony Vegas Pro, dzięki zastosowaniu RAM szybszego o 500 MHz (1333 MHz -> 1866 MHz) na 15 minutach renderowania udało nam się zyskać 15 sekund"

    Zawsze coś, szczególnie przy grubych wielogodzinnych renderach.
  • avatar
    388* - benchmark.pl - dajcie w końcu tą edycję.
  • avatar
    Na minusie i otwarta obudowa to by było lepsze chłodzenie
  • avatar
    jeszcze nie zdążyłem przejść kampanii i za pewne prędko to nie nastąpi