Na topie

Czy jesteś gotowy na prawdziwe 4K?

Autor:

Szef strefy RTV

więcej artykułów ze strefy:
RTV

Kategoria: RTV Tematyka: 4K

Większość kupujących tzw. telewizor 4K ma nadzieję, że będzie odtwarzał wszelkie treści. Problem w tym, że tak niestety nie będzie.

  • Czy jesteś gotowy na prawdziwe 4K? | zdjęcie 1
Ocena redakcji

1

bardzo dobry

 

A A

Wiele osób narzeka, że treści 4K nadal jest zbyt mało. Inni mówią, że treści są, ale dostęp do nich nadal nie jest łatwy. Z kolei najwięksi malkontenci powtarzają niemal jak mantrę „Nie ma treści 4K, nie ma treści 4K, nie ma treści 4K” itd. itd.

Nie chciałbym się wdawać w spory i dyskusje, kto ma rację, a kto nie ma, i co jest treścią 4K, a co nią nie jest. Zróbmy jednak mały eksperyment. Jeżeli założymy, że tego typu treści nagle pojawią się w większej liczbie, to czy jesteś pewien, że Twój telewizor będzie na nie gotowy?

Jeżeli ktoś uważnie czyta moje testy na benchmark.pl lub tvtest.pl, to z pewnością zauważył, że pośród „wad” telewizorów często pojawia się następujące zdanie:

telewizor nie odtwarza materiałów o rozdzielczości wyższej od Ultra HD, np. 4K i pośrednich pomiędzy UHD, a 4K

Jakiego rodzaju są to materiały? Zazwyczaj z profesjonalnych kamer wideo, jak np. poniższy:

Materiał ten o rozdzielczości 4096 na 2160 pikseli zarejestrowano jedną z najnowszych kamer Panasonic VariCam Pure.

Jeśli mnie pamięć nie myli, to żaden z producentów telewizorów nie gwarantuje nikomu, że ich produkt będzie odtwarzał tego rodzaju pliki. Rzecz w tym, że pomimo braku takiej gwarancji część telewizorów je odtwarza, a część nie.

A zatem telewizory można podzielić na dwie grupy:

  • te które nie odtwarzają materiałów 4K (większość, Grupa I),
  • te które odtwarzają tego typu materiały (mniejszość, Grupa II).

Co ciekawe, z moich testów wynika, że podział ten przebiega według producenta:

  • Grupa I: LG, Philips, Samsung
  • Grupa II: Panasonic, Sony

Dlaczego tak jest? Muszę przyznać, że do końca nie wiem, ale wydaje mi się, że ma to związek z zaangażowaniem obu japońskich producentów w przemysł filmowy i produkcję profesjonalnych kamer wideo.

Czy odtwarzanie plików 4K jest ważne? To już zależy od Ciebie. Dla mnie jest bardzo ważne, bo na ekranie telewizora mogę oglądać profesjonalnie przygotowane treści w ich oryginalnej rozdzielczości. A tego typu treści jest coraz więcej, zwłaszcza w profesjonalnych serwisach jak Vimeo. Po drugie, wiele z tych treści można legalnie pobrać i wykorzystywać do własnego domowego użytku.

Na przykład, ww. film jest dostępny tu.

Pod oknem z filmem znajdziemy przycisk „Download”.

Po jego kliknięciu rozwinie się lista opcji.

Proszę wybrać opcję ostatnią i pobrać plik (tak, wiem, że jest duży, ale warto). Następnie plik zapisujemy na pedrajwie USB i możemy sprawdzić, czy nasz telewizor będzie odtwarzał pliki o rozdzielczości większej niż Ultra HD. Możemy też taki plik zabrać ze sobą do sklepu aby upewnić się, czy telewizor, który chcemy kupić poradzi sobie z tego rodzaju rozdzielczością.

Na koniec prośba do wszystkich tych, którzy zdecydują się skorzystać z mojej propozycji: piszcie proszę w komentarzach, który telewizor przetestowaliście ww. plikiem i czy go odtworzył, czy nie. A jeśli odtworzył, to czy poprawnie, czy z problemami.

Zapytacie zapewne, jakie problemy mam na myśli? Na przykład, telewizor Sony 55XE9305 odtwarza ten plik, ale obcina część obrazu i źle go centruje:

Poprawnie odtworzony plik powinien wyglądać tak (proszę zwrócić uwagę na kominy po prawej stronie):

Z moich testów wynika, że telewizory 4K UHD takich marek jak LG, Philips, Samsung czy TCL/Thomson z reguły w ogóle nie odtwarzają tego rodzaju plików. Z kolei telewizory firm Sony i Panasonic radzą sobie z nimi mniej lub bardziej poprawnie. Oczywiście zawsze mogą zdarzyć się wyjątki.

Jeżeli odtwarzanie tego rodzaju materiałów ma dla Was znaczenie, pobierzcie ww. plik, przeprowadźcie test i napiszcie w komentarzach lub w odpowiedzi na poniższą sondę, jak wypadła próba jego odtworzenia na Waszym telewizorze. Mam nadzieję, że wybrany przez Was model jest gotowy nie tylko ma Ultra HD, lecz także na 4K.

Odsłon: 7850 Skomentuj artykuł
Komentarze

34

Udostępnij
  1. sinbad76
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-18 07:26

    Samsung UE65KU6000 - działa bez problemu

    Skomentuj

  2. raffal81
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-18 08:19

    Samsung UE49KS7000 bez najmniejszego problemu.

    Skomentuj

  3. ghetto.pimp
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-18 08:39

    LG 42UB820V - Nie obsługuje tego pliku, ale używam jako monitora a na kompie leci bez problemu ;)

    Skomentuj

  4. Komendator
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-18 09:41

    Samsung UE49KS7000 u mnie wszystko ok

    Skomentuj

  5. krz2of
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-18 10:27

    Odtwarza bez problemu, nic nie obcina (kominy widać poprawnie) LG 49UB850V

    Skomentuj

  6. rqtdev
    Oceń komentarz:

    8    

    Opublikowano: 2017-03-18 11:43

    Potrafię docenić jakość obrazu i dźwięku ale dla przeciętnego Kowalskiego 4K, 8K, HDR, 3D, domowy projektor to zbędna videofilia. Kowalski ogląda 480p i cieszy się, że obraz się rusza i jest zaraz po kliknięciu na [Power]. Tak samo jak w dziedzinie dźwięku większość ludzi jest zadowolona z mp3 128kbps czy strumieniowanych odpowiedników odbieranych na słuchawkach za 15 zł lub wbudowanych w TV głośnikach. Jak producenci dadzą 4K w telewizorze za 1000 zł to przygarną i tyle. Są entuzjaści technologii rzucający się na nowinki, są też przeciętni ludzie, przeciętnych jest i zawsze będzie więcej.

    Skomentuj Historia edycji

    1. Fenio
      Oceń komentarz:

      6    

      Opublikowano: 2017-03-18 13:56

      Masz rację jednak nawet u "przeciętniaków" da się zauważyć ogromny postęp w wymaganiach co do jakości obrazu. Postęp oczywiście znacznie mniejszy niż u entuzjastów ale to co w 2000r było mega wypasem dzisiaj jest wymaganym minimum praktycznie dla każdego. Jakość DVD była jakością dla entuzjastów, dzisiaj to słaba jakość i nawet laik jest w stanie odróżnić obraz SD od HD, nawet jeśli jest to tylko 1080i. Popularne programy TV nadawane są w 1080i, większość filmików na youtube jest w co najmniej 720p, to wszystko przyzwyczaja do jakości HD. Tak samo będzie z 4K. Jeśli 4K stanie się standardem to przyzwyczai widza do jakości 4K która będzie uznawał już za normę. Ale na chwilę obecną standardem jest Full HD oraz 1080i.

      Skomentuj Historia edycji

  7. Fonzi29
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-18 11:49

    LG 49UF7787 - wszystko w porządku

    Skomentuj

  8. Marucins
    Oceń komentarz:

    9    

    Opublikowano: 2017-03-18 13:18

    "Czy Twój telewizor odtwarza ww. plik 4K?"
    NIE MAM TELEWIZORA

    Znowu sonda nie pełna.

    Skomentuj

    1. ghetto.pimp
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2017-03-18 13:40

      Ja mam 3 telewizory a nie mam nawet anteny tv w domu ;) Jeden do PC, drugi stoi i się kurzy (stary od PC) a trzeci do netflixa , blu-rayów i filmów z laptopa.

      Skomentuj

    2. krzych1976
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2017-03-18 17:50

      to może ostatnia odpowiedz jest odpowiednia dla Ciebie?

      Skomentuj

  9. alien2004
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-18 13:44

    lg 55ub850v - odtwarza bez problemu

    Skomentuj

  10. Łukaszek
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-03-18 13:44

    Miałem okazję przetestować w sklepie następujące modele i na każdym plik działał, ale:
    Działa nie obcinając ekranu na:
    Lg UH6507;
    Philips PUH6101;
    Philips PUS6201.

    Działa obcinając pół drugiej wieży na:
    Samsung KU6470;
    Sony XD7005;
    Sony XD7505.

    Działa obcinając jedną całą i pół drugiej wieży na:
    Panasonic DXE720;
    Panasonic DXU601.

    Skomentuj Historia edycji

    1. d i l
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-03-21 12:44

      Miałeś w każdym wyłączoną funkcję overscan 16:9? Inna sprawa, że różnica między takim filmem w oryginale, a tym oznaczonym jako 4k jest pewnie nie do zauważenia. Za to między 100, a 50Hz już jak najbardziej - wolę płynne 1080p od poklatkowego 4k.
      Co do HDR to nie ma związku z 4k i dobrze, że produkowane mają być ekrany w innych rozdzielczościach wykorzystujące tą funkcję.

      Skomentuj Historia edycji

  11. shoken
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2017-03-18 14:23

    Wada 4k jest ze to jest zapychacz lacz internetowych.Do 4k potrzebne jest lacze 100 Mbit czyli swiatlowod.I do tego szybkie WiFi czyli dobry router.

    Taka sytuacja ktos gra w CS albo inna sieciowke a na monitorze 4k rodzice zaczynaja ogladac film z jakiegos serwisu w 4k.Buforowanie zapchanie lacza.Pingi zaraz skacza do 200 ms i sie nie da grac.I to wlasciwie tylko dla jakiejs minimalnej roznicy ktora i tak jest nie zauwazalna.Tak wiec jak ktos mysli o 4k na powaznie to oprocz TV konieczny jest dobry router i parametry sieci.

    Skomentuj Historia edycji

  12. pietrov
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-18 15:33

    lg 42ub820v widzi ale nie odtwarza.

    Skomentuj

  13. Snake73
    Oceń komentarz:

    7    

    Opublikowano: 2017-03-18 16:15

    Przecież to wszystko to pseudo 4K. W ruchu rozdzielczość często spada poniżej 1080p.

    Skomentuj

  14. arti804
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-18 16:29

    Samsung 55KS7000 poprawnie ok

    Skomentuj

  15. Suncho
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-03-18 16:46

    mam goraca prosbe do autora..czy moglby pan opisac kwestie znacznie bardziej widocznego poszarpywania (tearing) obrazu UHD 4K niz 1080p.....Odtwarzanie materialow Youtube 4k czy filmow UHD z komputera(bardzo mocnego) charakteryzuje sie dosc widocznym ,,poszarpywaniem''.Ten sam material odtwarzany z wbudowanej aplikacji Youtube w telewizorze dziala plynniej......Uzywanie ,,uplynniaczy'' telewizora ogolnie uwazam za nieporozumienie(efekt opery mydlanej)....
    Testowalem bardzo wiele tytulow i podczas np. obrotu kamery efekt ten jest znacznie bardziej widoczny niz ten sam film w 1080p.....
    I pytanko drugie to czy jest jakis prosty odtwarzacz do poprawnego odtwarzania plikow Hevec z 10 bitowa glebia kolorow....temat robi sie coraz bardziej upierdliwy a madVR to konfiguracyjny koszmar :/
    Pozdrawiam i z gory dziekuje :]

    Skomentuj

    1. raffal81
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2017-03-18 17:49

      Co do opery mydlanej, to kwestia przyzwyczajenia, przez wiele lat do dzisiaj filmy oglądaliśmy w 24fps, a film nagrany w 50fps wydawał nam się dziwny ;] ale bliżej jemu do prawdy niż temu pierwszemu ;)

      Skomentuj

      1. d i l
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-03-21 13:05

        Ja mam np. ustawiony upłynniacz na min. Szarpanie jest, tylko że dużo mniej widoczne - zamiast 24 klatek jest pewnie 48 i nie ma żadnego efektu teatru. Nie zgodzę się, że efekt teatru jest bliższy temu co widzimy. Dobrze nagrany film z większą ilością klatek i poprawnie odtworzony to jest inna para kaloszy niż sztucznie upłynniony przez telewizor, gdzie trzeba iść na kompromis miedzy ograniczeniem szarpania, a sztucznym upłynnianiem.

        Skomentuj Historia edycji

        1. raffal81
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2017-03-26 09:31

          Nigdzie nie napisałem że sztucznie upłynniony jest lepszy niż 60FPS, tylko że ludzie nie mogą się przekonać do filmu który jest taki płynny, wolą oglądać w 24FPS ;]

          Jako ciekawostkę powiem jeszcze że np SAMSUNG ma jeden z lepszych upłynniaczy, tak jak w PHILIPSIE czy innym tv jaki miałem, to upłynniacz robił więcej szkody niż pożytku, to tak w SAMSUNGU KS7000 którego posiadam, działa on naprawdę genialnie, rzadko widać jakieś skoki, czy artefakty i sam byłem miło zaskoczony.

          Skomentuj

  16. krzych1976
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-18 17:47

    Samsung UE65KS7000 - odtwarza bez problemu.

    Skomentuj

  17. amon777
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-18 19:00

    LG LA965V odtwarza idealnie.

    Skomentuj

  18. jakub1t
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-03-19 15:07

    U mnie w starym panasonicu jak podłączam laptopa to też mam obcięty obraz , ale w menu jest opcja "pole obrazu" (lub coś podobnego) po której uruchomieniu obraz jest wyświetlany w całości . Może i taka opcja jest w testowanym sony ?

    Skomentuj

  19. jonny2003
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-03-19 21:27

    4K,4K...fajna sprawa ale prawdziwe 4K.
    Może napiszcie coś o rozdzielczości dynamicznej bo na wielu tańszych telewizorach to pseudo 4K jest warte mniej niż 720P...
    Nie mówi się o tym głośno bo z marketingowego punktu widzenia to strzał w kolano.

    Skomentuj

  20. matlow
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-19 21:45

    Samsung SAMSUNG UE55HU6900 odtwarza bez problemu

    Skomentuj

  21. Kozmeh
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-19 21:53

    Póki co materiały FHD mają na tyle niski bitrate, że spokojnie da się jeszcze wyciągnąć lepszą jakość. Co widać choćby przy skalowaniu w dół z 4K np. na yt. Różnica polega na tym, że w wyższej rozdzielczości dozwolony jest większy bitrate. W ten sposób nigdy żadna rozdzielczość nie jest w pełni wykorzystywana poza statycznymi scenami. Jedyne źródła filmów w wysokiej jakości to płyty blue-ray, ale w dobie streamingu to już przeżytek.

    Skomentuj

  22. TomPo75
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-03-19 23:06

    Marketingowa papka, 3D, 4k, 8k, 16k, HDR...
    trzeba ciagle cos wymyslac by ludzie chcieli sprzet zmieniac.
    A to, ze ruchome 4k spada do 1080 to kogo to obchodzi, albo ze obraz poszarpany, albo ze merytoryczna jakosc materialow jest do bani.
    Wazny jest marketing i kolejny 'wodotrysk' by sie wyroznic i wdrozyc 'super hiper nowosc, ktora musisz miec'.

    Skomentuj

  23. witojj
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-03-20 11:55

    Mam pytanie do autora. Skoro lubisz oglądać filmy w oryginalnej rozdzielczości to na czym oglądasz? Przecież wszystkie konsumenckie telewizory mają rozdzielczość 3840 x 2160 px (lub niższą). Jeśli chcesz odtwarzać filmy w rozdzielczości 4096 x 2160px to albo będą obcięte boki (czyli przykład Sony 55XE9305) albo będzie obraz przeskalowany (czyli mogą wystąpić błędy skalowanie i na telewizorze będą czarne pasy). W obu przypadkach nie będzie to faktycznie pełny obraz w oryginalnej rozdzielczości.

    Chyba, że faktycznie istnieją telewizory z matrycą 4096 x 2160px, jeśli tak to można podać przykład?

    Skomentuj

    1. d i l
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-03-21 13:16

      Dokładnie ten temat sensu nie ma, bo jak nie aktualizacja to jakiś inny odtwarzacz lub podłączony mini komputer załatwi sprawę. Za rok wymyślą inny format, kodek to będzie ktoś wymieniał z tego powodu telewizor? Raczej nie.

      Skomentuj

  24. musslik
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-03-20 12:03

    To całe 4K to jedna wielka marketingowa papaka...

    Skomentuj

  25. krzych1976
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-21 11:14

    Autor chyba się zagalopował ze swoją klasyfikacją grup telewizorów. Po komentarzach widać, że wszystkie samsungi (głównie modele 2016), Philipsy oraz Lg odtwarzają bezproblemowo wskazany przez Pana Chmielewskiego materiał 4K - a to przecież grupa I która miał sobie zupełnie nie radzić z 4K. Brak wiedzy Pana Tomasza czy artykuł sponsorowany? Mając jaja, powinien to autor sprostować - artykuł wyraźnie wprowadza w błąd przyszłych nabywców w/w marek.

    Skomentuj

    1. BluePandoraBox
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-03-25 08:42

      może taki jest cel ...
      dobrze że przeczytałem komentarze gdyż sugerowałbym się tym zestawieniem z ... sufitu

      Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!