Gry

Poprodukcja. Podsumowanie

przeczytasz w 2 min.

W momencie ukazania się gry na półkach sklepowych praca zespołu tworzącego wcale się nie kończy. W ramach gwarancji producent zobowiązuje się na wydawanie łatek na nieodnalezione w czasie produkcji błędy, czyli tak zwane patche. Można je pobrać za darmo z internetu i zainstalować, uwalniając grę od niedociągnięć.

Patche często także dodają do gry dodatkowe funkcje, takie jak nowe tryby gry, bonusowe mapy, postacie lub pojazdy. Twórcy czasem zamieszczają też elementy, na których dopracowanie brakło czasu przed premierą produkcji. Taka polityka wydawcy z pewnością ucieszy osoby, które nabyły grę i może przekonać kolejnych graczy do zakupu.


Patche usuwają wyłapane błędy i poprawiają optymalizację gry.

Ostatnio coraz popularniejsze są też duże, płatne dodatki, zwane DLC. Pobierane są za nie niewielkie opłaty, a w zamian wprowadzają one do gry dużo nowości. Mogą to być mapy lub tryby gry, ale czasem także kontynuacje historii rozpoczętej w podstawowej wersji lub całkowicie inne opowieści. Jeśli DLC są bardzo duże, to wydane mogą zostać w wersji pudełkowej, jako pełnoprawny dodatek.

Jeśli twórcy zdecydują się na umieszczenie w grze trybu multiplayer, to ich zadaniem staje się także nadzorowanie serwerów gier. Dodatkowo często udostępniane są drobne poprawki, które usprawniają rozgrywkę, balansują ją lub blokują stworzone przez nieuczciwych graczy programy.


DLC są ciekawym rozwiązaniem, o ile twórcy nie będą chcieli na nich zarobić za wszelką cenę.

Jak widać proces tworzenia gry nie jest łatwy. W dzisiejszych czasach konkurencja jest duża, dlatego studia konkurują ze sobą coraz bardziej zaciekle. Każdy stara się o uzyskanie jak najlepszej oprawy audiowizualnej, jak najciekawszej fabuły czy też jak największej ilości innowacji. Nakład prac porównać możemy do tego potrzebnego do stworzenia kinowego hitu.

Obecnie już mało które studio deweloperskie tworzy gry bez wykorzystania ostatnich zdobyczy techniki. Technologia Motion Capture, nowoczesne silniki graficzne oraz potężna moc obliczeniowa obecnie dostępnych pecetów - wszystko to sprawia, że przed twórcami ukazują się szerokie horyzonty. Najważniejsze jest jednak, by gra była ciekawa i wciągająca, bo gracze stają się coraz bardziej wymagający.

Polecamy inne zestawienia z działu Gaming:

Najbardziej pożądane gry 2010 roku
Mafia 2, Max Payne 3, Crysis 2, Batman: Arkham Asylum 2 i... można tak długo wymieniać. Oto najlepsze hity, które trafiły lub trafią na rynek w tym roku. Jesteś graczem? Więc musisz je znać!
Gramy w przeglądarce - 30 świetnych gier flash
Mirror's Edge 2D, Tetris z fabułą, trzy wesołe owieczki i - uwaga - Najtrudniejsza Gra na Świecie. A wszystko uruchamiane w przeglądarce WWW. Czas się trochę rozerwać!
100 najlepszych gier XX wieku cz. 3
Miłe wspomnienia wracają. Ostatnia część z cyklu zawiera takie hity jak Planescape: Torment, Resident Evil 2, Starcraft, Quake II czy Unreal. Lektura obowiązkowa dla każdego gracza!

Komentarze

66
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Darxis
    0
    Fajny artykół
    • avatar
      Konto usunięte
      0
      Przyjemnie się czytało ;)
      • avatar
        _nick_
        0
        Co do testów :)

        Na początku są sprawdzane w specjalnej aplikacji animacje nałożone na każdą postać (jeśli któraś nie pasuje to jest poprawiana, albo nie będzie przypisana do tej postaci).

        A to tylko jeden z wielu elementów jaki się sprawdza przed normalnym przechodzeniem gry ;)
        • avatar
          Diana Socha
          0
          genialny tekścik :D mimo iż połowę z tego dobrze znam (grafika i muzyka) to przeczytałam migiem z wielką ciekawością :D
          • avatar
            juggler
            0
            Kolejny bardzo ciekawy artykuł na benchmarku. Tak trzymać!
            • avatar
              Kenjiro
              0
              Bardzo interesujący artykuł, dzięki :).
              • avatar
                kowdipapo
                0
                Znowu Speed popisał się super artem :)
                • avatar
                  grzesiekmos
                  0
                  Zawsze chciałem przeczytać taki artykuł i w końcu się doczekałem. Brawo TheSpeed :)
                  • avatar
                    Konto usunięte
                    0
                    Ukryta promocja Wiedźmina? :P
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      0
                      Może to pomorze zapomnieć o tej tragedii... http://www.takeagift.pl/polecam:7731
                      • avatar
                        suntzu
                        0
                        Zajmuję się grafiką hobbystycznie. Ta część moim zdaniem wygląda masakrycznie. Zupełnie inaczej się tworzy. No ale może autor wie dużo więcej...

                        Przynajmniej ja inaczej tworzę. Ale ja tu mam na myśli podstawy generalne, które raczej są takie same.
                        • avatar
                          mICh@eL
                          0
                          > "Ostatnio coraz popularniejsze są też duże, płatne dodatki, zwane DLC. Pobierane są za nie niewielkie opłaty, a w zamian wprowadzają one do gry dużo nowości. Mogą to być mapy lub tryby gry, ale czasem także kontynuacje historii rozpoczętej w podstawowej wersji lub całkowicie inne opowieści. Jeśli DLC są bardzo duże, to wydane mogą zostać w wersji pudełkowej, jako pełnoprawny dodatek."

                          Na przykładzie DLC do MW2 - 50zł za pięć mapek do MP :P
                          • avatar
                            tom_1984
                            0
                            Fajny artykuł. Dobrze się czyta.

                            Na zdjęciu jest Hans Zimmer i James Newton Howard.
                            • avatar
                              Konto usunięte
                              0
                              Super!!!!!!!!! w końcu wiem jak to się robi :)
                              • avatar
                                Konto usunięte
                                0
                                Fajnie jeszcze jakby pojawił się artykuł o tworzeniu strony www. Co redaktorzy na to? ;)
                                • avatar
                                  Konto usunięte
                                  0
                                  Obrałeś sobie dobry temat, w skrócie nakreśliłeś najważniejsze aspekty tworzenia gier, nie ma w niej rażących błędów. Nie wiem tylko czemu w tytule po "czy wiesz" postawiłeś przecinek, i mam nadzieję, że mnie oświecisz xD. Wysyłam 5.
                                  • avatar
                                    adex3
                                    0
                                    Przed przeczytaniem miałem nadzieje, że się czegoś w końcu nowego dowiem a tu lipa :( Miałem nadzieje, że autor opisze o wiele bardziej szczegółowo etap programowania, czy modelowania.
                                    Jak się mniej więcej edytuje te silniki, jakimi programami się posługują, jakie funkcje najczęściej przy programowaniu się wykorzystują itp. Jednak artykuł jest bardzo dobrze napisany i w SKRÓCIE opisuje etap tworzenia gier.
                                    • avatar
                                      mgkiler
                                      0
                                      Moze i fajny artykol, ale mnostwo w nim bledow i nie scislosci.

                                      Dla przykladu:

                                      "Obecnie najpopularniejszym z wykorzystywanych języków przy tworzeniu gier jest język C++. Jest to ulepszona wersja dawnego języka C. Najpopularniejszym zaś systemem są systemy z rodziny Windows. Dlatego jeśli w przyszłości chcielibyśmy związać się z tworzeniem gier, to warto zapoznać się z tymi dwoma środowiskami."

                                      C++ to nie jest ulepszone C :)
                                      To tak jakby mowic ze samolot to ulepszony helikopter.
                                      Tzn troche jest to prawda, ale w mega uproszczeniu.

                                      Jakimi dwoma srodowiskami? C++ i WIndows? A co ma C++ wspolnego z Windows? Windows to sytem operacyjny, a C++ to jezyk programowania. A Visual Studio to srodowisko programistyczne.

                                      I tak dalej.
                                      • avatar
                                        Konto usunięte
                                        0
                                        Wracając do opisu tworzenia strony www. Tak jest trochę tego w internecie tak samo jak jest trochę artykułów o tworzeniu gier. Tyle, że wszystkie te artykuły są gorsze o tego zamieszczonego tutaj. Dlatego myślę sobie, że fajnie byłoby poczytać o procesie zakładania strony www opisanego w ten sam sposób jak został opis proces tworzenia gry...
                                        • avatar
                                          Konto usunięte
                                          0
                                          A tak poza tym to za artykuł dałem zasłużone 5. Fajnie wszystko opisane. Nie ma tam niepotrzebnego zagłębiania się w szczegółowe szczegóły, których wielu i tak nie mogłoby zrozumieć. GOOD JOB!!
                                          • avatar
                                            Next_Gen_1987
                                            0
                                            Krzysiu789 - a masło jest maślane? :-P Dobry tekst. 5/5
                                            • avatar
                                              Daniel hEll_Mariachi Poręba
                                              0
                                              Fajny art, ale... nie umniejszajmy roli grafików 2D. W Wiedźminie, na którym się opierałeś tekstury były ręcznie tworzone przez grafików. Poza tym, na dzień dzisiejszy nie ma problemu ze znalezieniem pracy na tym stanowisku.

                                              Nie wiem dlaczego kompletnie pominąłeś rolę level designerów w tekście.

                                              Jako ciekawostkę dodam, że skanery 3D wykorzystuje się nie tylko w procesie tworzenia gier, ale na przykład w medycynie i projektach architektonicznych(vide CAD) , a cena takiej zabawki to kwota rzędu 70 000 PLN.
                                              • avatar
                                                XaRaDaS
                                                0
                                                Art naprawdę ciekawy i przyjemny tylko nie rozumiem, po co Suntzu, Mgkiler próbujecie na siłę, zrobić z 8 stronicowego artykułu, książkę od tworzeniu gier ;) zamysł pewnie był, żeby było czytelnie i przejrzyście, a Wy tutaj z takimi tekstami :D

                                                "W dzisiejszych czasach konkurencja jest duża, dlatego studia konkurują ze sobą coraz bardziej zaciekle. Każdy stara się o uzyskanie jak najlepszej oprawy audiowizualnej, jak najciekawszej fabuły czy też jak największej ilości innowacji."

                                                No i to zdanie, to jest jakaś chyba pomyłka. Konkurują w oprawie audiowizualnej to fakt, ale w pomysłach i grywalność mają kompletnie w dupie i o tym mocno zapomnieli i kiedyś obudzą się z ręką w nocniku. Czasy gdy w grę grało się tygodniami chyba minął, ale może znajdzie się ktoś mądry i powie "DOSYĆ PRODUKCJI GNIOTÓW, ZRÓBMY GRĘ NA MIARĘ DZISIEJSZYCH CZASÓW".
                                                • avatar
                                                  Baleryon
                                                  0
                                                  TheSpeedzie, po polsku "timetable" to po prostu harmonogram.
                                                  • avatar
                                                    Konto usunięte
                                                    0
                                                    "...oraz miliony zmiennych zawarte w setkach tysięcy linijek kodu." to trochę bombastyczne.
                                                    Zresztą muszą być dobrzy, kilka zmiennych na każdą linię kodu ;-D
                                                    • avatar
                                                      zaq88
                                                      0
                                                      Ciężka, ale fascynująca praca.