Karty graficzne

Podsumowanie

opublikowano przez Marcin Jaskólski w dniu 2015-03-30

W teście 3D Mark API OverHead w niektórych przypadkach API MantleDirectX 12 potrafią być ponad 10 razy szybsze niż DirectX 11. Zwróćcie jednak uwage na specyfikę testu - nie oznacza to, że gry wykorzystujące nowe API będą nagle działać 10 razy szybciej. Na całość generowania obrazu w grach składają się dziesiątki czynników - m.in. cieniowanie, wygładzanie krawędzi, efekty post process - szybkość generowania obiektów to tylko jeden z wielu elementów.  "Prawdziwy" test wydajnościowy DirectX 12 zostanie dodany do programu 3D Mark jeszcze w tym roku. Przydatność testu API Overhead jest na razie nikła, bo nie sprawdza on realnej mocy karty graficznej, ani nie miał służyć do ich porównania - wiemy na razie tyle, że DirectX 12, podobnie jak Mantle, usprawni komunikację CPU i GPU (mniejszy narzut na procesor). Na przykładzie Mantle i gier, które już potrafią wykorzystać API AMD (np. Dragon Age: Inkwizycja, czy też Thief) wiemy, że należy spodziewać się wzrostu szybkości generowania klatek na sekundę, ale z pewnością nie 2-krotnego, nie mówiąc już o 10-krotnym.

Należy również pamiętać, że testujemy na systemie w wersji Technical Preview oraz na wczesnych wersjach sterowników (w przypadku NVIDII była to niepubliczna beta). W porównaniu kart graficznych na tym samym procesorze, w teście DirectX 12 Radeon R9 290 OC wypadł nieco lepiej niż znacznie droższy GeForce GTX 980. W obecnej chwili ma to jedynie wizerunkowy wydźwięk dla produktów AMD - na dziś dzień nie sposób ocenić, czy faktycznie karty AMD będą szybsze w generowaniu obiektów od produktów NVIDII przy wykorzystaniu DirectX 12. Najbardziej prawdopodobny wydaje się scenariusz, że kolejne wersje sterowników zniwelują te różnice. W skrócie - testy 3DMark API OverHead to na dziś jedynie ciekawostka, ale trzeba przyznać, ze bardzo interesująca.

DirectX 12 z pewnością ma potencjał i cieszy, że Microsoft zadziałał mocno w kierunku ulepszenia API. Podziękowania za to należą się... firmie AMD. Nie da się ukryć, że to AMD ze swoim Mantle pokazało, że da się to zrobić lepiej.

marketplace

Komentarze

51
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    skoro wymaga dx11 to czy mój gtx 560 będzie dx12 też wspierał ?
    Zaloguj się
  • avatar
    Wiecie coś czuję że PCtowcy nie odczują tego w grach z prostej przyczyny kto by teraz kupował nowe GPU? To raczej akcja ratowania konsol które były za słabe już na starcie. Z drugiej strony to pokazuje jak korporacje ruchają konsumentów bez mydełka bo już dawno mogli opracować takie API. Chciało by się żeby ten DX12 rzeczywiście dawał taki skok w grach...
    Zaloguj się
  • avatar
    Moja r9 290 ma wydajniejsza w 3dmarku niż gtx 980. Oby dx12 przyniósł taki wzrost wydajności także w grach.
    Zaloguj się
  • avatar
    Szkoda, że w teście nie ma żadnego faktycznie mocnego procka typu 4930k lub 5820k. Warto sprawdzić czy nowe API preferuje więczej rdzeni z niskim taktem, czy mniej z wysokim zegarem.
    Zaloguj się
  • avatar
    W końcu jakieś api wykorzystało moc obliczeniową r9 290. Tylko ciekawe jak z wypełnianiem tekstur w grach.
  • avatar
    Cóż, trzeba podziękować AMD i ich Mantle, że coś się w kwestii niskopoziomowych api ruszyło ;]
  • avatar
    Testowalem na i7 4930k
    z grafika gtx Titan
    Testy to jedno a to jak gry beda chodzic to druga sprawa.
    Mam tylko nadzieje ze wymagajace gry zostana spachowane w swoim czasie do dx12.
    Roznica pomiedzy 2 a 4 rdzeniowy cpu jest 100%
    6 rdzeni nie daje zadnych korzysci.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ciekawa sytuacja :) zobaczymy jak w grach wypadnie R9 290x Lightning
  • avatar
    Bardzo szkoda, że pominięte zostało API OpenGL. W przeciwieństwie do DX12 i Mantle jest wspierane na wszystkich nowych kartach i systemach operacyjnych.
    Zaloguj się
  • avatar
    Siedzą dwie świnie przy korycie........ po chwili jedna się zrzygała a druga na to: ty! nie dolewaj, bo nie zjemy.
  • avatar
    Coś czuje że w CPU czeka nas stagnacja skoro GPU przestaje się uzależniać od CPU..... z jednej strony to dobrze bo nie będzie trzeba zmieniać procka ale z drugiej nic się nie będzie działo...
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Słabe te testy, co mnie obchodzi narzut api i wyniki po 10-15x wyższe. Teraz robią hype na Windows 10 i dx12, a gdzie są jakieś praktyczne testy? czemu Futuremark zrobił test w którym jedynie testuje api? Taki test to powinien być jeden z testów cząstkowych jak test cpu czy fizyki.
  • avatar
    Eh to tylko magia liczb. Czekamy na rzeczywiste testy np. w takim Wiedźminie 3 ;)
  • avatar
    A kodowanie filmów będzie szybsze w DX12? gdzie te cuda które miały odciążyć procesor i większość pracy przerzucić na o niebo wydajniejsze GPU?

  • avatar
    Jak w tym teście wypada 980Ti ??
  • avatar
    Żeby mieć czas na gry komputerowe, to trzeba nie pracować i nie mieć żadnych obowiązków - tyle w temacie!
    Zaloguj się
    -33