Gry komputerowe

Testy wydajności

opublikowano przez w dniu 2009-12-12

 

Wymagania Dragon Age

  Minimalne Zalecane
System operacyjny Windows XP (SP3)/ Vista/ Windows 7
CPU Intel Core 2  1.6 Ghz/ AMD 64 1.8 GHz dla Windows XP
Intel Core 2  1.8 Ghz/ AMD 64 2.2 GHz dla Vista/ Windows 7
Intel Core 2 Quad 2.4Ghz lub odpowiednik
Pamięć 1GB dla Windows XP i 1,5 GB dla Vista/ Windows 2 GB  dla Windows XP i 4 GB dla Vista/ Windows 7
HDD 20 GB wolnego miejsca
Grafika ATI Radeon X850 128MB/ NVIDIA GeForce 6600 GT 256MB dla Windows XP
ATI Radeon X1550 256MB/ NVIDIA GeForce 7600 GT 256MB dla Vista/ Windows 7
ATI 3850 512 MB/ NVIDIA 8800GTS 512 MB lub lepsze

 

Wymagania Left 4 Dead 2

  Minimalne
System operacyjny Windows XP/ Vista/ Windows 7
CPU Intel Core 2 Duo 2.4 GHz
Pamięć 1 GB dla XP i 2GB dla Vista/ Windows 7
HDD 7.5 GB wolnego miejsca
Grafika wymagana pełna obsługa DirectX 9 i Shader Model 3.0 - NVidia 7600 / ATI X1600

 

Platformy testowe

  1. Notebook Acer Aspire 8940G
  2. Notebook Acer Aspire 5940
  3. Notebook MSI G640
  4. Notebook MSI G628

 

Tabela ustawień Dragon Age

  Max Avg Min
Anty-aliasing 8x 4x 2x
Detale graficzne B. wysokie Wysokie Średnie
Synchronizacja pionowa Włączone Wyłączone Wyłączone
Texture detail Wysokie    Wysokie    Średnie
Frame buffer effect Włączone Włączone Włączone

 

Tabela ustawień Left 4 Dead 2

Ustawienia graficzne Aspire 8940
  Max Avg Min
Anty-aliasing 16xQ CSAA 8x CSAA 2x MSAA
Tryb filtrowania Anizo 16x Anizo 4x Anizo 2x
Synchronizacja pionowa  Włączone (potrójny bufor)  Wyłączone  Wyłączone
Detale shadera  B.wysokie B.wysokie  Srednie
Szczegóły efektów   Wysokie  Wysokie Średnie
Szczegóły modeli/tekstur  Wysokie Średnie  Średnie
       
Ustawienia graficzna Aspire 5940
  Max Avg Min
Anty-aliasing 8xMSAA 4xMSAA 2x MSAA
Tryb filtrowania Anizo 16x Anizo 4x  Anizo 2x
Synchronizacja pionowa Włączone (potrójny bufor) Wyłączone Wyłączone
Detale shadera B.wysokie B.wysokie Srednie
Szczegóły efektów  Wysokie Wysokie Średnie
Szczegóły modeli/tekstur Wysokie Średnie Średnie
       
Ustawienia MSI G640  i G628 (nietypowe rozdzielczości)
  Max Avg Min
Anty-aliasing 16xQCSAA / 8xMSAA 8xCSAA / 4xMSAA 2x MSAA
Tryb filtrowania Anizo 16x Anizo 4x Anizo 2x
Synchronizacja pionowa Włączone (potrójny bufor) Wyłączone Wyłączone
Detale shadera B.wysokie B.wysokie Srednie
Szczegóły efektów  Wysokie Wysokie Średnie
Szczegóły modeli/tekstur Wysokie Średnie Średnie

 

Na potrzeby testów w każdej grze wybrałem określone „miejscówki” bądź misje, które moim zdaniem umożliwiały otrzymanie jak najbardziej wiarygodnych wyników. W przypadku Dragon Age mój pierwszy wybór padł na dzielnice targową w mieście Denerim, gdzie występuje sporo obiektów ruchomych i postaci. Zapewnia to odpowiednie wykorzystanie zarówno procesora, jak i karty graficznej.

Drugą lokacją było miejsce potyczki z jednym ze zbuntowanych magów, gdzie zarówno nasza drużyna jak wrogowie korzystali z przeróżnych zaklęć magicznych. Pomimo zamkniętego obszaru walki i stosunkowo małej atrakcyjności tej lokacji efekty graficzne wszystkich czarów dość mocno obciążały kartę graficzną.


Walka ze zbuntowanym magiem - Uldredem

 

Nieco bardziej wymagająca okazała się Left 4 Dead 2. Ze względu na sporą różnorodność lokacji i działanie AI Directora 2.0, który potrafił zmieniać rozstawienie przeciwników za każdym uruchomieniem gry, postanowiłem lekko zmodyfikować zasady dokonywania pomiarów wydajności. Na potrzeby testu wybrałem kampanie Krwawa Ulewa i misje „Miasteczko fabryczne” (otwarte przestrzenie, spora liczba zombie) oraz „Ucieczka z cukrowni” (zmiana warunków pogodowych – oberwanie chmury i gwałtowne ataki dużych grup zombie). W każdej z nich sprawdzałem wydajność dwukrotnie w ściśle określonych miejscach, a po zakończeniu testu przyjmowałem wypadkową ilość klatek na sekundę z dwóch otrzymanych pomiarów. W ten sposób wyniki wydają się bardziej wiarygodne.


Krwawa ulewa – Miasteczko fabryczne


Krwawa ulewa – Ucieczka z cukrowni