Monitory

22" EIZO FlexScan SX2262W - Testy

przeczytasz w 3 min.


Menu OSD, pomiary kolorymetrem

Przyciski dające dostęp do menu ekranowego umieszczone zostały w centrum dolnej części ramki otaczającej ekran. Wszystkie z nich mają identyczny, okrągły kształt i naniesione proste symbole graficzne określające ich zastosowanie. W dodatku, po naciśnięciu dowolnego przycisku na ekranie wyświetlają się opisy tekstowe rozwiewające wszelkie ewentualne wątpliwości.

Opcji, jakie mamy do wyboru w samym menu jest pod dostatkiem. Niestety nie znajdziemy wśród nich ustawień w języku polskim, więc opierać będziemy musieli się na innym mniej lub bardziej znanym języku (np. angielskim). Menu jest za to bardzo łatwe, intuicyjne w obsłudze.

W zakładce "Color" znajdziemy między innymi ustawienia jasności, kontrastu, temperatury, gammy, nasycenia, oraz opcje zwiększenia kontrastu konturów i resetu kolorów. W kolejnych zakładkach zmienić możemy także język menu, orientację obrazu (pionowa/pozioma), pozycję menu OSD i źródło sygnału wejściowego.

Ponadto dostępna jest też niezależna regulacja sześciu kolorów, pozwalająca na korektę nie tylko barw podstawowych RGB (czerwony, zielony, niebieski), ale również barw CMY (cyan, magenta, żółty).

Kilka ciekawych opcji znajduje się też w panelu o nazwie „PowerManager”. Do dyspozycji użytkownika oddano tam  tryb oszczędzania energii i automatyczne dopasowywanie charakterystyki obrazu (Auto EcoView).

Temperatura kolorów

Podobnie jak w przypadku większego brata, wśród trybów zaprogramowanych fabrycznie znajdziemy następujące: Text (tekst), Picture (obraz), Movie (film) oraz sRGB, ponadto producent oferuje kolejne trzy „miejsca” w których zapisywać możemy ustawienia dostosowane do indywidualnych preferencji.

Jest to rzecz bardzo przydatna dla osób projektujących grafiki jednocześnie na potrzeby druku oraz przeznaczonych na ekrany monitorów lub telewizorów. Można łatwo zmienić charakterystykę obrazu i zapomnieć o żmudnej konfiguracji ręcznej.

Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.

Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 5200K, luminancja 85,2 cd/m2

Ustawienie Picture
rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 250,1 cd/m2

Ustawienie Movie
rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 274,5 cd/m2

Ustawienie sRGB
rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 239,8 cd/m2

Profil Text

Profil Picture

Profil Movie

Profil sRGB

Model 22-calowy zaskoczył nas bardzo pozytywnie, jeśli chodzi o zgodność ustawień zaprogramowanych z tymi zmierzonymi. Standardowo urządzenie ustawione było na temperaturę barwową wynoszącą równo 6500K. Przeprowadzone analizy potwierdziły co do joty tą wartość. Jedynym ustawieniem fabrycznym oferującym inną temperaturę był „Text”, który jest też wyraźnie ciemniejszy i mniej męczący dla oczu. Wszystkie inne były zbyt jasne i kontrastowe. Sama krzywa kolorów była dobra, ale o drobinę gorsza od modelu 24-calowego.

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać wystarczyło zachować domyślne ustawienie „6500K”.

R = 98
G = 100
B = 94

Ustawienie kontrastu na 50% i jasności na 100% nie daje możliwości osiągnięcia jasności przyjętej jako optymalnej, czyli około 140 cd/m2, a zaledwie 119,1 cd/m2.

Optymalny poziom luminacji uzyskaliśmy przy temperaturze kolorów ustawionej na 6500K, jasności 100% i kontraście 60%. Warto powtórzyć, że krzywą kolorów określamy jako dobrą.

Poziomy luminancji

Producent obiecuje luminację maksymalną na poziomie 280 cd/m2. Nasze analizy właściwie to potwierdzają. Maksymalny poziom 274,5 cd/m2 otrzymaliśmy przy włączonym ustawieniu fabrycznym „Movie”. Jednak ręczne ustawienie obu wartości na maksimum dało zaledwie 220,6 cd/m2, a zmniejszenie kontrastu do połowy spowodowało kolejny spadek do poziomu 119,1 cd/m2

Maksymalne jasność i kontrast

Maksymalne jasność i kontrast - ręcznie


Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=98, G=100, B=94) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% =  17,3 cd/m2
  • 10% = 25,7 cd/m2
  • 20% = 33,4 cd/m2
  • 30% = 45,1 cd/m2
  • 40% = 55,2 cd/m2
  • 50% = 67,4 cd/m2
  • 60% = 78,5 cd/m2
  • 70% = 90,1 cd/m2
  • 80% = 101,2 cd/m2
  • 90% =  110,9 cd/m2
  • 100% = 119,1 cd/m2

Co 10% jasność rośnie dość zauważalnie, przy czym ustawienie „0%” nie zapewnia komfortowych warunków pracy nawet w ciemnych pomieszczeniach. Zaznaczyć warto, że 100% jasności i 50% kontrastu, mimo że nie daje optymalnej wartości luminacji, też pozwala na dość przyjemną pracę.

Równomierność podświetlania


147 cd/m2

+5%

142 cd/m2
+1,4%
141 cd/m2
+0,7%

145 cd/m2

+3,6%
 
140 cd/m2
100%
141 cd/m2
+0,7%

147 cd/m2

+5%
 
143 cd/m2
+2,1%
142 cd/m2
+1,4%

Równomierność rozkładu podświetlenia na płaszczyźnie wyświetlacza oceniamy pozytywnie. Różnice w dwóch miejscach sięgnęły nawet 5%, ale wszystkie punkty pomiarowe dały rezultaty wyższe od centralnego (czyli były jaśniejsze). Wprawdzie „jaśniejsze” nie zawsze oznacza lepsze, bo ideałem byłaby sytuacja, w której wszystkie punkty zewnętrzne maja tą samą luminację, co środkowy. Jednak w przypadku wyboru „ciemniejszy czy jaśniejszy” zdecydowanie bardziej preferujemy ten drugi.