Monitory

Menu OSD, pomiary kolorymetrem

przeczytasz w 2 min.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, producent zdecydował się zastąpić klasyczne przyciski do obsługi menu OSD bezprzewodowym pilotem. Z przodu monitora znajdziemy jedynie przyciski do regulacji głośności oraz uruchomienia i wyłączenia urządzenia. Jest to ciekawe i wygodne rozwiązanie. Trzeba jedynie pamiętać gdzie odkłada się pilota :)

EIZO Foris FS2434 pilot

W menu OSD znajduje się kilka opcji umożliwiających bardzo precyzyjną konfigurację urządzenia. Opcje te pogrupowane są w odpwiednie zakładki: Kolor, Ekran, Dźwięk, Zarządzenie zasilaniem, Ustawienia monitora, Informacje. Ich rozmieszczenie jest intuicyjne, bez trudu można odnaleźć potrzebną opcję.

Ustawienia obrazu można zmieniać także z poziomu komputera. Służy do tego aplikacja producenta o nazwie G-Ignition. Aby była ona aktywna monitor musi być połączony z komputerem za pomocą kabla USB.

Pierwsza zakładka umożliwia skonfigurowanie wygodnych skrótów klawiszowych.

G-ignition – hot keys

W kolejnej zmienimy tryb obrazu, zmienimy ustawienia koloru oraz zdecydujemy o uruchomieniu funkcji Smart.

G-ignition – color adjustment menu

G-ignition – color adjustment

G-ignition – smart functions

Ostatnia zakładka pozwala na takie skonfigurowanie monitora, aby po uruchomieniu określonej aplikacji, automatycznie zmienić ustawienie obrazu na wybrane przez nas.

G-ignition  Auto-color

Temperatura kolorów

W menu znajdziemy kilka predefiniowanych trybów: Cinema, Paper, Game (Dark scene), Game (Light scene), Web/sRGB oraz dwa ustawienia użytkownika.

Domyślne ustawienia

luminancja maksymalna: 278.3 cd/m2
luminancja minimalna (czerń): 0.3 cd/m2
temperatura barw: 7000K

Eizo Foris FS2434 ustawienia domyślne

Cinema

luminancja maksymalna: 243.1 cd/m2
luminancja minimalna (czerń): 0.3 cd/m2
temperatura barw: 6400K

Eizo Foris FS2434 cinema

Paper

luminancja maksymalna: 191.8 cd/m2
luminancja minimalna (czerń): 1.7 cd/m2
temperatura barw: 4500K

Eizo Foris FS2434 paper

Game (dark scene)

luminancja maksymalna: 244.9 cd/m2
luminancja minimalna (czerń): 0.3 cd/m2
temperatura barw: 6500K

Eizo Foris FS2434 game (dark scene)

Game (light scene)

luminancja maksymalna: 245.6 cd/m2
luminancja minimalna (czerń): 0.3 cd/m2
temperatura barw: 6500K

Eizo Foris FS2434 game (light scene)

Web / sRGB

luminancja maksymalna: 244.4 cd/m2
luminancja minimalna (czerń): 0.3 cd/m2
temperatura barw: 6500K

Eizo Foris FS2434 web/sRGB

Poszczególne tryby różnią się poziomem jasności, temperaturą barwową oraz aktywnością funkcji Smart. Oferują na tyle zróżnicowany obraz, iż można szybko dobrać odpowiednią dla siebie opcję w zależności od tego, do czego monitor jest wykorzystywany.

Optymalna jasność

W trybie ręcznej regulacji paramentów obrazu, aby uzyskać optymalną jasność na poziomie jak najbardziej zbliżonym do 120 cd/m2 oraz temperaturę barw 6500 K przy kontraście ustawionym na 50%, należy ustawić wartość jasności na 43% oraz poszczególnych składowych barw:

R = 100
G = 88
B = 84

EIZO Foris FS2434 ustawienia optymalne

Poziomy luminacji

W specyfikacji technicznej producent podaje wartość maksymalnej luminacji na poziomie 250 cd/m2. W przeprowadzonych testach uzyskaliśmy wynik dość znacząco przekraczający ten poziom – 278 cd/m2. Taką wartość uzyskaliśmy przy ekstermalnych ustawieniach – jasność i kontrast na maksymalnym poziomie. Przekłada się to na zdeformowanie kolorów, co widać na poniższym wykresie.

EIZO Foris FS2434 jasność max

Obniżenie kontrastu do 50 daje wynik deklarowany przez producenta przy jednoczesnym bardzo dobrym odwzorowaniu barw.

EIZO Foris FS2434 ustawienia max 2

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 5 cd/m2
  • 10% = 37 cd/m2
  • 20% =  66 cd/m2
  • 30% =  94 cd/m2
  • 40% =  118 cd/m2
  • 50% =  145 cd/m2
  • 60% =  168 cd/m2
  • 70% =  192 cd/m2
  • 80% =  214 cd/m2
  • 90% =  238 cd/m2
  • 100% = 258 cd/m2

Przy jasności ustawionej na 0% praca na monitorze nie jest możliwa. Optymalny poziom luminacji, czyli okolice 120 cd/m2 osiągnęliśmy nieco poniżej połowy skali. Daje to wystarczająco dużą rezerwę pozwalającą na zwiększenie jasności, jeśli otoczenie monitora tego wymaga.

Równomierność podświetlania


106 cd/m2
-11,6%
 
105 cd/m2
-12,5%
107 cd/m2
-10,9%

112 cd/m2
-6,6%
 
120 cd/m2
100%
114 cd/m2
-5,0%

112 cd/m2
-6,6%
 
117 cd/m2
-2,5%
112 cd/m2
-6,6%

Równomierność podświetlenia, chociaż nie jest idealna, to z pewnością plasuje się znacząco powyżej średniej. W zasadzie jedynie górna część ekranu, gdzie różnice w stosunku do środkowej części monitora sięgają jedenastu procent może budzić zastrzeżenia. Środek oraz dolna część ekranu cechuje się już zbliżonym poziomem luminacji, co zasługuje na pochwałę.