Monitory

Eizo Foris FX2431 - Testy

przeczytasz w 3 min.

Menu OSD, pomiary kolorymetrem

Przyciski dające dostęp do menu ekranowego umieszczone zostały w centrum dolnej części ramki otaczającej ekran. Wszystkie są małe, kwadratowe, oznaczone odpowiednimi znakami graficznymi i bardzo wygodne w użyciu w ciągu dnia. W nocy lub w ciemnym pomieszczeniu ich obsługa może być kłopotliwa (brak podświetlania).

Łącznie jest 7 przycisków. Pierwszy (SELECT) pozwala przełączyć się pomiędzy regulacją głośności a wyborem źródła sygnału. Kolejny (ENTER) daje dostęp do menu głównego OSD. Cztery strzałki pozwalają nawigować w pionie i w poziomie, a siódmym przyciskiem włączymy lub wyłączymy monitor.

Opcji jakie mamy do wyboru w samym menu jest pod dostatkiem. Niestety nie znajdziemy wśród nich ustawień w języku polskim. Menu jest za to bardzo łatwe i intuicyjne w obsłudze.

W zakładce Color znajdziemy między innymi ustawienia jasności, kontrastu, temperatury, gammy, nasycenia oraz opcje zwiększenia kontrastu, konturów i resetu kolorów. W kolejnych zakładkach zmienić możemy także język menu, zaawansowane ustawienia HDMI CEC, korekcję dźwięku oraz opcje oszczędzania energii.

Pilot zdalnego sterowania

Pilot dołączony do EIZO jest mały, ale bardzo poręczny i wygodny. Nawigowanie po menu ekranowym przy jego użyciu jest dużo bardziej przyjemne, a dodatkowo oferuje on możliwość szybkiego dostępu do wybranych funkcji.

Pilotem możemy m. in. błyskawicznie włączyć „timer”, zmienić głośność, wybrać źródło sygnału (PC, VIDEO, HDMI) oraz wyświetlić obraz w obrazie, czyli tak zwany PIP (lub PinP). Naturalnie mamy także możliwość wyłączenia lub włączenia całego monitora.

Temperatura kolorów

Wśród trybów zaprogramowanych fabrycznie znajdziemy następujące: Text (tekst), Picture (obraz), Movie (film) oraz Game (gra), przy czym wizualnie najbardziej wyróżnia się pierwszy i trzeci. To urządzenie jest jednak dość profesjonalnym sprzętem, a zawodowcy jak wiadomo na łatwiznę nie idą, więc producent oferuje dla nich kolejne „miejsce”, w którym zapisywać mogą własne ustawienia.

Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.

Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 5200K, luminancja 58,7 cd/m2

Ustawienie Picture
rzeczywista temperatura barw 6300K, luminancja 226,3 cd/m2

Ustawienie Movie
rzeczywista temperatura barw 6300K, luminancja 116,8 cd/m2

Ustawienie Game
rzeczywista temperatura barw 6200K, luminancja  233,9 cd/m2


Profil text

Profil picture

Profil movie

Profil game

Ustawienia Picture i Game oferują zbyt wysokie, a przez to niekomfortowe poziomy luminacji. Drugi z tych trybów okazał się szczególnie nieprzyjemny – dłuższa praca na nim jest bardzo męcząca dla oczu, jednak powinien sprawdzić się dobrze w „mrocznych” grach. Z kolei tryby Text i Movie okazały się rewelacyjne, szczególnie w czasie pracy z dokumentami biurowymi, przeglądania zasobów internetu lub projektowania CAD.

Przebieg krzywej kolorów składowych nie był niespodzianką. Oczekiwaliśmy tutaj znakomitego wyniku i nie zawiedliśmy się.

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać musieliśmy ustawić ręcznie składowe kolorów na:

R = 98
G = 95
B = 100

Optymalny poziom luminancji (ok. 140 cd/m2) uzyskaliśmy przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 42% i kontraście 50%. Krzywa kolorów jest wręcz idealna. Zarówno użytkownicy domowi, jak i profesjonaliści powinni być bardzo zadowoleni z oferowanej jakości obrazu.

Poziomy luminancji

Producent zapewnia jasność sięgającą nawet 360 cd/m2. Pytanie jednak, czy rzeczywiście możemy na tyle liczyć? Analizy pokazały, że nie do końca. Przy kontraście i jasności ustawionych na 100% luminacja osiągnęła poziom około 337 cd/m2. Warunki domowe są jednak na tyle łagodne, że taka jasność będzie bardzo męcząca dla oczu w czasie dłuższej pracy. Po zmniejszeniu kontrastu do połowy luminacja spadła do około 269 cd/m2.


Jasność 100, kontrast 100


Jasność 100, kontrast 50

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=98, G=95, B=100) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 45,8 cd/m2
  • 10% = 66,2 cd/m2
  • 20% = 89,7 cd/m2
  • 30% = 112,9 cd/m2
  • 40% = 135,1 cd/m2
  • 50% = 157,2 cd/m2
  • 60% = 177,4 cd/m2
  • 70% = 199,8 cd/m2
  • 80% = 221,6 cd/m2
  • 90% = 246,5 cd/m2
  • 100% = 268,9 cd/m2

Co 10% jasność rośnie o zauważalną wartość, czyli prawidłowo. Przy jasności 0%  pracować można komfortowo, ale tylko w ciemnym pomieszczeniu, natomiast powyżej 45% luminacja delikatnie przekracza już wartość optymalną. W typowych warunkach domowych możemy komfortowo pracować na jasności 35-50%.

Równomierność podświetlania


135 cd/m
2
-3,6%

136 cd/m2
-2,8%
121 cd/m2
-13,6%

132 cd/m
2
-5,7%
 
140 cd/m2
100%
119 cd/m2
-15,0%

122 cd/m
2
-12,9%
 
124 cd/m2
-5,7%
113 cd/m2
-19,3%


Pod tym względem testowany monitor nas zawiódł. Kilkunastoprocentowe odchylenia w odniesieniu do punktu centralnego to słaby wynik jak na tak drogi sprzęt o profesjonalnych aspiracjach. Najgorzej prezentuje się prawa strona ekranu. Wyświetlając idealnie białe tło na całej powierzchni ekranu osoby o wrażliwym wzroku będą w stanie dostrzec te różnice.