Akcesoria

3D Vision: podsumowanie

opublikowano przez Grzegorz Kubera w dniu 2009-04-26

Najnowszy gadżet NVIDII może się podobać, choć ma kilka istotnych wad. Po pierwsze, trzeba mieć odpowiednią kartę graficzną. Po drugie, karta ta musi być dostatecznie szybka, podobnie zresztą jak pozostałe komponenty komputera, bo 3D Vision ma "zdwojony" apetyt na wydajność. Monitory potrafiące współpracować z nowością z Santa Clara pracują w nominalnych rozdzielczościach 1680 x 1050 pikseli - jeśli zechcesz grać w takim trybie (a jest to optymalny tryb), jeden z nowszych GeForce'ów, szybki procesor i dużo pamięci RAM to podstawa, by liczba klatek/s była zadowalająca przy włączonych wszystkich efektach wizualnych. I po trzecie - konieczność posiadania Windows Visty to następny warunek do spełnienia, a przecież większość polskich użytkowników nadal korzysta z Windows XP.

Z drugiej strony mamy do czynienia z innowacyjną technologią, w dodatku łatwą w obsłudze. Okulary są bezprzewodowe, wystarczająco długo pracują na baterii, a sama instalacja jest uproszczona do minimum. NVIDIA opracowała naprawdę interesujący produkt i jeśli zadba o to, by przyszłe gry wykorzystywały cały potencjał drzemiący w stereoskopowym 3D, to użytkownicy lubujący się w grach PC będą mogli zacierać ręce. I rozbijać skarbonki.

Na razie jednak polecam się wstrzymać. Dotychczasowe gry, owszem, współpracują z 3D Vision, ale efekty nie są na tyle oszałamiające, by były warte kwoty wynoszącej ponad 2000 zł. Sama głębia obrazu to za mało - potrzebne są obiekty i postacie wyskakujące z ekranu!

Poczekajmy więc na przyszłe gry. Wyjdzie nam to tylko na dobre, bo i ceny zarówno monitorów, jak i okularów nieco spadną.

Zestaw 3D Vision otrzymuje od nas wyróżnienie Super Produkt. Przede wszystkim za innowacyjne rozwiązania i potencjał, który można odkryć już teraz za sprawą testu wbudowanego w sterownikach karty graficznej. Dzięki temu mam pewność, że po kilku najbliższych miesiącach, gdy pojawią się gry w pełni wykorzystujące możliwości 3D Vision, nagroda redakcji Benchmark.pl będzie całkowicie uzasadniona. Co jak co, ale wyskakujących z ekranu obiektów jeszcze nie było - nie dla domowego użytkownika, a nowość NVIDII ma ogromne szanse, by stać się produktem właśnie dla masowego odbiorcy.
 

  Moja ocena
  plusy:
Innowacyjność
Znakomity efekt 3D!
Łatwa instalacja
Obsługa wielu dotychczasowych gier
Obsługa HDTV i projektora
Możliwość używania kilku par okularów przy jednym ekranie
Okulary dla każdego użytkownika (również tych z wadą wzroku)
  minusy:
Wysoka cena łączna (okulary + monitor 120 Hz to minimum)
Po kilku godzinach nieustannej gry może zmęczyć wzrok
Potrzebny bardzo wydajny komputer
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: do 800 zł (okulary)
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: do 1400 zł (monitor)
 
marketplace

Komentarze

51
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    :) zobaczymy filmik zachęcający
    Zaloguj się
  • avatar
    Super mieć coś takiego w domu.
    Już sobie wyobrażam korzystanie z kompa od środka :P :D hahah
  • avatar
    Za sjp.pwn.pl, gadżet «niewielki przedmiot, zwykle niepełniący funkcji użytkowej»

    Jak urządzonko nie będzie tylko gadżetem, będzie kosztowało max 500PLN i będę miał pewność że karty nVidii mają lepszą wydajność niż ATI to wtedy może zainwestuję. A na razie:
    "efekty nie są na tyle oszałamiające, by były warte kwoty wynoszącej ponad 2000 zł" :)
    Zaloguj się
  • avatar
    Zapowiada się ciekawie. Jedynym mankamentem dla mnie jest współpraca wyłącznie z kartami geforce. W ten sposób sami uniemożliwiają sobie dotarcie do bardzo duzej czesci klientów na rynku. Raczej nikt majac dobrego radeona czy dobra płyte głowna pod crossfire nie bedzie zmieniał na geforcy.
  • avatar
    Sorry ale to nie jest żadna nowość, krzyk techniki itp. Autor chyba jest dość młody i tego nie wie ;)

    Już wiele lat temu grałem u kolegi na czymś takim tyle, że podłączało się to pod zwykłe wyjście VGA (była wstawiana przelotka pomiędzy kartę grafiki a monitor). Do informowania okularów obraz dla którego oka jest aktualnie wyświetlany był wykorzystywany jeden z sygnałów identyfikacji monitora (chyba SCL). Podobnie jak teraz i wtedy był potrzebny monitor CRT który dawał radę wyświetlić con. 100-120 obrazów na sekundę (wtedy to były raczej drogie monitory - podobnie jak teraz z tymi LCD).

    Takie okulary robiła m.in. nieistniejąca już dziś (chyba) firma ELSA. A karta graficzna o ile pamiętam chyba na chipie S3 Savage, też firmy ELSA. Efekt był jak na owe czasy powalający. I same okulary wcale nie były bardzo drogie (znacznie tańsze niż karta graficzna), natomiast wymagały drogiej karty graficznej ELSA (nie chodziły z dowolną no-name).
    Zaloguj się
  • avatar
    Jak to trochę stanieje to może się skusze żeby to kupić kiedyś :)
  • avatar
    A co z osobami z wada rozróżniania kolorów?
    Zaloguj się
  • avatar
    Jak sie ciesze, ze zamontowali iRDE, zamiast Bluetooth, czy inne radiowe pomysly.
    Wreszcie ludzie madrzeja :)
  • avatar
    za drogie a efekty nie są aż tak powalające
  • avatar
    Mam pytanie do pana Grzegorza. A gdybym podłączył zamiast monitora, telewizor o odświeżaniu 200Hz lub więcej? np. taką plazmę Panasonica TX-P42S10 o odświeżaniu 400Hz? "Kopulowało" by to ze sobą? Oczywiście nie chodzi mi tu o ten specyficzny model ale o każdy inny o dość wysokiej częstotliwości.
    Pozdrawiam.
    Zaloguj się
  • avatar
    No faktycznie nowość, tylko już pare lat leżą mi na półce okulary gainwarda(zasada działania ta sama). Nie gram już na nich bo spalił mi się monitor CRT i tera mam LCD.

    Proszę się dobrze zastanowić nad zakupem takich okularów bo trza mieć naprawdę odporne oczy(przy tych 120Hz). Ja dużo gram ale na takich okularkach to ciężko jest pograć 1 godzine!!
    no chyba że ktoś lubi grać ze łzami w oczach.

    Jeśli chodzi o 3D w grach to strzelanki nawet nieźle wyglądały a jakiś colin 3(albo 4 nie pamiętam) to normalnie powalał na kolana(tylko trza było dać se widok z przed auta)
    Zaloguj się
  • avatar
    dobra robota Panie autorze .
  • avatar
    JEsli ktokolwiek uzywal kiedys Elsa Revelator, to wie dokladnie czego sie spodziewac tutaj, ale technologia jest bardziej dopracowana i juz nie bedzie tylu problemow z grami, jakie miala Elsa :)

    Mialem okazje testowac te okulatki 2 miesiace temu na 3x GTX 260 i na UT3... smigalo fajnie :)
    Fakt faktem - trzeba miec wydajnego kompa.. w koncu trzeba mu zapewnic odpowiedni poziom generowania klatek :)
  • avatar
    Niech zgadnę - ten monitor sie nie nadaje:

    http://www.komputronik.pl/Monitory_LCD/27_LG_Flatron_M2794DP_PZ_z_tunerem_TV_MPEG_4_/pelny,id,71586/

    Jeśli nie ten to jaki inny który także ma 27 cali, przekątne 16:9, tuner MPEG-4 oraz dwa złącza HDMi obsługujące HDCP?? xD

    Proszę o pomoc.
    Zaloguj się
  • avatar
    nooo-teraz to odgrzali baaaardzo stary kotlet.tylko zamiast lepszego crt-ka trzeba konkretnego lcd-ka.to bylo z 9 lat temu(jakos tak) na karcie asus gforce256,32 ramu-potega i okulary w zestawie.PIII600MHz,256Mb ram,mama na 440BX/ZX.
    monitor tez musial biegac na 120Hz.No i super gra dlaczona(nadal w nia gram)DRAKAN order of the flame.
    HAHAHA-rewolucja
  • avatar
    Drogi Autorze, jak już poprzedni dyskutanci zwrócili uwagę, to nie jest produkt w żadnej mierze innowacyjny czy krzyk techniki. Staroć w nowym wydaniu, ot co. Może warto by usunąć pewnego plusa, który sugeruje co innego.
  • avatar
    Oj redaktorzy, Wy to macie fajnie... co nowego wyjdzie na rynku zaraz to macie. Też chciałbym zobaczyć jak to wygląda w praktyce :D
  • avatar
    abstrachujac od tematu...
    odnosze wrazenie ze wraz z nowym lejautem zmnienil sie tez kontent i target... jaka jest teraz misja benchmark.pl??? kto jest glowna grupa docelowa benchmark.pl??? wojtek, benchmark.pl to jedno z twoich dzieci - chyba dawno sie z nim nie widziales :/
  • avatar
    Czytałam parę dni temuten topik na Onecie (ano tam też można coś przeczytać.) Nowość żadna, bo to już było. Chyba że za nowość przyjmiemy iż okulary już nie mają kabelka. Te które pamiętam były z kabelkiem - bodajże była to karta Asusa GeForce 3.
    Cóż rozumiem producentów którzy kombinują jak "skroić" naiwnym klintom pieniądze. Ale jak pamiętam efekty z w/w GF skórka nie warta wyprawki. Fakt, teraz gry są z lepszą grafiką to i efekty lepsze. Ale wady starej wersji zapewne zostały - ból oczu, łzawienie po kilkunastu minutach. No i wizyta u okulisty w tle.
    A nowością jest wymóg monitora LCD 120 Hz, chociaż to można zapewne obejść monitorem kineskopowym 120 Hz ( w sumie nawet 100 Hz) za 100 zł. ;P

    Czekam teraz na niusa 2009 o prototypowym hełmie wirtualnym ;P
    Zaloguj się
  • avatar
    O taki test mi chodziło! Mam zamiar kupić sobie te okulary lub coś podobnego jak spadną trochę ceny. Miałem pewne wątpliwości czy jest oto opłacalne ale już nie muszę się bać. Dzięki wielkie! Obyś Ci to Bozia w dzieciach wynagrodziła;P
  • avatar
    Szkoda, ze Radki tego nie obsluguja ale to nic,
    a ta cena monitora jest dosyc wysoka... mam dokladnie ten sam model Samsunga kupiony w UK za 120F co wychodzi na okolo 600 zl.
  • avatar
    heheheh - to też jest odgrzana innowacja, posiadam jeszcze gdzieś starego kompa z karta Gainward GeForce3 Ti200 i miałem tam to samo ;p Może i technologia renderowania obrazu 3d była inna lae była i widocznie się nie przyjęła, a co do tego ekranu testowego z logo nVidii to pamiętam taki sami miałem ;)
  • avatar
    Ja dostałem okularki "stereo" do karty Gainward GeForce 4400 Titanium Golden Sample. Działały przy podobnej technologii i było naprawdę fajnie. Problem polegał na tym że bez ładnej grafiki i fajnego dźwięku nie zachwycało to tak bardzo.

    Bo co z tego że widzę "ściany" wokół siebie skoro są na nich wielkie kwadraty i piksele? :)

    teraz z grafiką jaką mamy w kryzysach, codach i innych cudeńkach chyba pora będzie poszukać tych okularków i podpiąć do aktualnego zestawu... ciekawe czy zadziałają ;)
  • avatar
    a co z monitorem zalmana 3d??????nienadaje sie czy to zupełnie inne klocki
  • avatar
    Gdzie można kupić takie okulary wogóle? Bo szukałem i nigdzie nie mogłem znaleść...
  • avatar
    Fajna sprawa, chodź moim zdaniem tego typu okulary powinny być podłączane do złącza DVI/HDMI w karcie graficznej, zazwyczaj w nowszych są 2 porty, wiec w sam raz na monitor i okulary.
    Nie powinny być one ze sobą powiązane, bo to wychodzi tragiczny wydatek wtedy, a za cene tamtego monitora napewno znajdziemy o niebo lepszy.
  • avatar
    Chcecie sprawdzić jak to u was działa ?

    Zainteresujcie się IZ3d Driver.

    Sprawdzalem na Street Fighter IV, COD 4, Bionic Commando.

    Efekt świetny i to przez zwykłe okulary 3d (różowo niebieskie, jakie dają w kinach).

    Pozdrawiam :)
  • avatar
    krotko i na temat:
    > joker69 ..a co do tego ekranu testowego z logo nVidii to pamiętam taki sami miałem ;).
    Z grubsza jestesmy 10lat do przodu i nadal jestesmy karmieni tymi samymi bajkami ze za chwile z monitora wyskoczy dinozaur....

    Ale jak na razie to tylko my jestesmy dinozaurami robionymi w ....
    smutne.

  • avatar
    Witam po małej przerwie :D!!!poszkodowane mogą być osoby bez widzenia stereoskopowego:(........
  • avatar
    podczas jednej z prezentacji nVidii zapytałem prowadzących o dwie sprawy:

    dlaczego przed "szybę" monitora na ówczesną chwilę [wiosna 2011] efekt 3D "wyskakiwał" tylko w demie 3D vision i w niczym innym? Wyjaśniłem to na przykładzie porównując avatara 3D w zwykłym kinie i jakieś discovery w imaxie - w imax wszystko wychodzi przed ekran i granicą jest właśnie "tafla ekranu" w zwykłych kinach niewiele co wychodzi za to tworzy się głębia jak by wewnątrz ekranu i podobnie jest w 3D Vision na monitorach [byłem już po testach].

    Jedyną pozycją w pełni z tego dobrodziejstwa korzystającą był wtedy jedynie H.A.W.X.2 - i gość się zdziwił tym pytaniem - mina była priceless :P - oczywiście by jakoś wypaść na forum, odpowiedział że za to odpowiedzialni są producenci gier, którzy jeszcze nie zaimplementowali tej technologii w pełni.
  • avatar
    [w powyższym przykładzie pomijam róznice czysto technologiczne - czy to polaryzacyjna, czy migawkowa - liczy się efekt uzyskany i to te porównywałem]

    drugim pytaniem było pytanie o 3D vision surround - jak to ma dobrze działać, jak nie da się patrzeć na 3 monitory jednocześnie, a 3d Vision dział dobrze jak patrzysz się na nie bezpośrednio i prostopadle, bo do dobrego działania tego rozwiązania potrzebna jest para oczu w dokładnie takim samym %. Jeśli prawe oko nie będzie widziało dobrze lewego monitora, a lewe prawego, to migawkowość się zwiększy i będzie widoczna w tzw. peryferii i będzie bardzo męczyła oczy - gość zdziwił się jeszcze bardziej i po chwili powiedział, że tego jeszcze nie rozwiązali i nie można stawiać monitorów w trapez, lepiej jak by stały obok siebie by zminimalizować przeciwległe kąty.
  • avatar
    jak by ktoś chciał na własne oczy się pobawić, to mam to u siebie i może wpaść i sam organoleptycznie się przekonać - mam tam parę gier wgranych do pooglądania tak że się da :P

    info proszę na gg:1005632