Karty graficzne

Podkręcanie

przeczytasz w 1 min.

Układy GT215 pozwalają na stabilną pracę przy nadtaktowaniu do około 650MHz na rdzeniu i niespełna 1,6GHz na procesorach SIMD. Czy w przypadku wersji fabrycznie podkręconych możemy liczyć na coś więcej?


MSI Afterburner 1.4.1 – dobra aplikacja do podnoszenia zegarów oparta o binarki popularnego RivaTuner

Pierwsza na mój warsztat trafiła karta MSI. Niestety samo zastosowanie dobrej jakości komponentów nie było w stanie wygrać z przyziemnym i nie do końca wytłumaczalnym problemem testowego egzemplarza. Karta na sterownikach 190.62 i 195.68 po próbach O/C zawieszała system, a przy użyciu 191.07 wyświetlała artefakty nawet przy kilku MHz wyższym taktowaniu. Coż, szkoda tego potencjału …

Pierwszego z Palitów (wersja 512MB), dzięki prostej aplikacji Vtune udało się rozpędzić do prędkości 656MHz (rdzeń), 1597MHz – shadery, a pamięci podkręcić z 1800MHz do niemal niebotycznej częstotliwości 2160MHz (4320MHz QDR).


Palit GeForce GT 240 512MB – maksymalny overclocking

Jedno- gigowy Palit Sonic, wykazał się natomiast jeszcze wyższym potencjałem. W tym przypadku układ udało się podkręcić do 714MHz, a shadery aż do 1738MHz. Tajemnica tkwi prawdopodobnie w minimalnie wyższym napięci zasilającym, bądź też w bardziej „fartownym” kawałku krzemu z jakiego został wykonany układ testowego egzemplarza.


Palit GeForce GT 240 1GB Sonic – maksymalny overclocking

Podobnie jak w przypadku wersji 512 megabajtowej i tu pamięci GDDR5 podkręcały się wyśmienicie. Osiągnięcie 2300MHz ograniczały jak widać na stosownych zrzutach domyślne widełki ustalone na 2270MHz (4540MHz QDR).

Ile zatem dodatkowych fps zyskamy po operacji podniesienia zegarów naszych testowanych Palitów? Poniższe wykresy powinny nam wszystko wyjaśnić.

Pod Vantage, Sonic zyskuje do około 24%, a wersja 512MB do 18%. Wydaje się, że to całkiem sporo. W grach zysk będzie jednak nieco mniejszy – dla Sonica od 16 do 21%, a dla Palita 512MB od 11 do 15% - w zależności od tytułu i samych ustawień.