Gry

Podsumowanie

opublikowano przez Daniel hEll_Mariachi Poręba w dniu 2009-10-02

Czas płynie, technologia idzie do przodu, a wraz z nią rosną nasze oczekiwania w stosunku do gier. Dziś już nie wystarczy, aby gra była dobra, żeby zdobyć serca i... portfele klientów. Konsumenci oczekują, że dopiero co zakupiony produkt co najmniej dorówna poziomem wciąż na nowo definiowanym standardom, a najlepiej jeśli sam ustanowi nowe.

Uważam, że w przyszłości trend zwiększania ludzi i nakładów do produkcji gier będzie się umacniał. Jest to nieuniknione, bo postęp technologiczny, a co za tym idzie - poziom skomplikowania przyszłych produkcji oraz zasoby ludzkie potrzebne do jego utrzymania - będą cały czas rosnąć. Należy też pamiętać o nowych silnikach i związanych z nimi opłatach licencyjnych. Spójrzcie na GTA IV, czyli grę z 2008 roku. Korzysta aż z pięciu różnych silników!

Przemysł gier podąża w kierunku, jakim jest pogoń za jak najdoskonalszą grafiką w wariackim tempie. Twórcy coraz częściej zatracają się w tym owczym pędzie, gubiąc po drodze to, co najważniejsze - przyjemność z obcowania z grą (grywalność!). Kosztem oprawy mniej uwagi poświęconej jest innym elementom, takim jak fabuła czy innowacyjność.

Dlatego ciekawą alternatywą są gry niszowe, często tworzone przez grupki kilku zapaleńców, gdzie ogromna miodność rekompensuje wszelkie niedostatki (np. prostotę wykonania). Na  PC mnóstwo takich produkcji dostępnych jest zupełnie za darmo. W usługach Live i PS Store przeznaczonych na konsole musimy za nie zapłacić, lecz warto poświęcić tych kilkanaście złotych, ponieważ czasem zdarzają się prawdziwe perełki, np. wydany niedawno Shadow Complex.

Zapraszamy do dzielenia się uwagami na temat drogich, jak i darmowych gier, które szczególnie przypadły wam do gustu.
 

marketplace

Komentarze

53
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Na miejscu 6 gdzie jest gra All Points Bulletin jest mała literówka :) A dokładniej w dacie premiery zamiast wisona powinno być wiosna.
  • avatar
    Tak samo Shenmue zamiast sgrudnia, grudnia :P
  • avatar
    i nie sprinter cell tylko splinter cell...
    Zaloguj się
  • avatar
    spora czesc pieniedzy w budzecie gry idzie na reklame i inna forma marketingu. gdyby nie ten fakt, gry bylyby O WIELE tansze i mniej by kosztowaly a co za tym idzie byly by to rentowne projekty i wielu producentow nie musialoby pojsc z torbami. ale jak to zwykle bywa... czlowiek probuje byc sprytniejszy od zasad rzadzacych tym swiatem ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    Nigdy nie grałem w Drivera3 (gdy był na topie miałem za słaby sprzęt) wszędzie czytam nieprzychylne recenzję, ale coś mnie ciągnie do tej gry. Miło by było polatać po uliczkach europejskich miast dla odmiany.
    Chyba muszę w końcu dać mu szansę.
    Zaloguj się
  • avatar
    właśnie uratowałeś mój portfel przed uszczupleniem się o 30 złotych :) Dzięki
    Zaloguj się
  • avatar
    grając w gta4 nie czuje sie tych 100mln, cóż pewnie większość poszła w reklamę. Jak za taka sumę to mogli chociaz na tyle zoptymalizować silnik żeby na konsolach nie zamulał.
    Zaloguj się
  • avatar
    Kasa coraz większa, każda gra która ma się ukazać ma być 8 cudem świata, a wychodzi zazwyczaj jak np. Gothic3 zmierzch bogów.
    Jak coś działa to już jest super ;P.

    Wiem wredna jestem, ale coraz trudniej natrafić coś co ma scenariusz niezłą grafikę i czego nie da się skończyć w ciągu 180 minut ;P
    Zaloguj się
  • avatar
    a ja tam dalej wierzę w największego twardziela i szowinistę jaki kiedykolwiek latał po naszych sprzętach. Jestem zdania że pracę się opóźniają bo nawet najlepsze i7 do spółki z milionpięćsetstodzięwięćset-way SLI nie są w stanie przeliczyć jego ego :)
  • avatar
    Wydanie gry Duke Nukem Forever: więcej jak "dużo, bardzo dużo"
    Zobaczyć tę grę działajacą, na własnym komputerze: bezcenne ;)

    Heh... a ja ciągle mam nadzieję, że to wyjdzie...
  • avatar
    Wing Commander III - 4 mln $ w 1994 roku i Wing Commander IV - 12 ml $ w 1995 roku. Teraz to już może tak nie szokuje ale wtedy robiły te liczby wrażenie.
    Zaloguj się
  • avatar
    Artykuł wręcz wspaniały, szkoda tylko, że nie zostały przedstawione gry, na których premierę trzeba będzie jeszcze trochę poczekać, jak choćby gra Final Fantasy XIII pojawiająca się na pierwszej stronie tego artykułu - szczerze liczyłem na jej pojawienie się tego tytułu (głównie ze względu na ów screen) ale się zawiodłem.
  • avatar
    o Panie hEll_Mariachi.. Nie wiem czy "tylkoś" Pan to napisał, czy także wymyślił, ale jest to taki artykuł jakich mało ostatnio - zaj3biste !!
    Zaloguj się
  • avatar
    Artykuł świetny.

    Szkoda że tych 100 mln $ nie widać w wersji na PC. A Max Payne 3 ma chasać na tym samym silniku...
    Zaloguj się
  • avatar
    Brawo za artykuł.
    Niektórzy powyżej piszą, że nie widzą 100mln baksów włożone
    w GTA4. Chyba słabo się przyjrzeli grze. Jest pełna detali
    i smaczków.
    A co do konwersji na PC. To była chwilowa słabość bo po zainstalowaniu patchy gra śmiga znakomicie.
    Zaloguj się
  • avatar
    Dla mnie takie plapla.. dużo niedokładnych danych, do tego umieszczenie produkcji, które nawet jeszcze się nie ukazały, w kontekście zestawienia HIT/KIT, jest imho trochę bezsensowne.
  • avatar
    Jest w tekscie kilka literówek, ale mi rzucila sie w oczy szczegolnie jedna, z opisu MGS4, druga linijka, Hideo Kojami. Zdecydowanie powinno byc Kojima :)

    Arta czytalo sie latwo, lekko i przyjemnie, dzieki :)
    Zaloguj się
  • avatar
    Sieczka. Co odpalisz gre, to pokazuje sie lapa i karabin. Juz dostaje nudnosci ;-) Moze doczekam sie jakiejs ciekawej konwersji PacMana ? :)
  • avatar
    Wypas, dzięki temu przeglądowi kupie sobie Lair za psie pieniędze bo nawet nie wiedziałem że wyszedł patch dodający analoga :)
    Zaloguj się
  • avatar
    A ja dodam że APB ma nie być płatne co miesiąc za subskrypcje.
    Tzn można tak wywnioskować z FAQ APB:

    How much will APB cost?
    "The price and payment model have not been finalized yet but we can say it won’t be the traditional monthly subscription model."

    Szykuje się coś ciekawego na długie miesiące :)
  • avatar
    No ale zaraz... jednego mi w tym artykule bardzo brakuje... ILE te wszystkie gry pozarabialy, a ile potracily? Jest tylko info ile każda kosztuje.
  • avatar
    I dlaczego artykul jest oznaczony screenem z pacmana?
    Zaloguj się
  • avatar
    No właśnie ciekawe ile producenci zarobili lub stracili na tych grach. Chociaż dobrze wiedzieć, że gry dorównują budżetem hollywoodzkim produkcjom.
  • avatar
    Co do "Lair" i tego fragmentu...

    "Gra wykorzystywała już nieprodukowane kontrolery SixAxis, a dokładniej wbudowane w nie czujniki ruchu."

    Fragment ten sugeruje że Sony zaprzestało produkcji owych padów z czujnikami a było inaczej, z tego co wiem SixAxis został zastąpiony DS3 dopiero miesiąc po premierze tego tytułu i to tylko w Japonii, a w USA i Europie odpowiednio w kwietniu i lipcu następnego roku co znaczy że wszyscy potencjalni kupcy mieli te pady i były one nadal produkowane, poza tym sam DS3 też posiada czujniki ruchu, to tak naprawdę ten sam pad tyle że z wibracjami...
  • avatar
    Skupmy się na faktach... SixAxis jest już nieprodukowany i nie posiada wibracji. Owszem, wszyscy potencjalni kupcy posiadali te pady, ale czy zostało gdzieś napisane że było odwrotnie?

    Czepiamy się na siłę? "Fragment ten sugeruje że Sony zaprzestało produkcji owych padów z czujnikami a było inaczej, z tego co wiem SixAxis został zastąpiony DS3..." - masło maślane - Sony zaprzestało produkcji owych padów na skutek zastąpienia ich Dual Schock'ami 3.

    Tekst wyraźnie mówi, że sterowanie było porażką, oraz że nie było możliwości zmiany konfiguracji pada.
  • avatar
    Fajny art.
    Jedna rzecz przyprawiła mnie o opad szczęki - MGS:GoP - napisane było, że przerywniki filmowe (to co kocham w japońskich grach od czasów PSX'a) trwają od 45-90 min!! ... :| :O - ale proszę mi wyjaśnić czy chodzi tu o 1 (JEDEN - przerywnik w środku gry trwający 90min - nie mogę sobie tego wyobrazić) filmik czy sumę filmików.
    NIESAMOWITE!
  • avatar
    Zakończenie trwa około 70 minut. Przerywników jest dużo a są to też odprawy gdzie Snake nawija przez bite 25 minut przez Codec. Nie ma samych filmików trwających po 90 minut, ale są fragmenty z małą ilością czystej rozgrywki wplecionej w fabułę.
    Zaloguj się
  • avatar
    Najbardziej smutno ,że nowy Duke nie wyjdzie ..
    Po dwuletnim czekaniu na Duke'a byłem rozczarowany .. a po czterech znudziło mi się czekanie .. Jednak miłość do tej postaci nie umiera :) ZAPALMY ZNICZKA DUKE'owi on tego by nie zrobił ale posprzątał by kosmitów i zombie :D
    zniczek dla duke'a [*] z nadzieją na zmartwychwstanie ..
  • avatar
    Ten screen na pierwszej stronie jest z jakiejś gry?
    Wiecie jakiej?
  • avatar
    Tak w sumie to z artykułu nie wynika, na ile i czy na pewno gra przyniosła stratę czy zysk. Szczególnie te ze środkowej stawki. Są podane budżety, subiektywny komentarz o sprzedaży i tyle!