Gry komputerowe

Wyniki i analiza testów: rozdzielczość 1920x1080

przeczytasz w 2 min.

GTA V
1920 x 1080 px, ustawienia bardzo wysokie, MSAA x4

ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme 53
49
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition 47
40
Sapphire Radeon 290X Vapor-X 46
39
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X OC 20
14
MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G 20
13
Radeon R9 270X 16
11
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

W przypadku rozdzielczości 1920x 1080 pikseli mając topową kartę graficzną możemy pokusić się o ustawienie maksymalnych detali graficznych. Nie uzyskamy co prawda stałych 60 kl/s, ale w przez większą część rozgrywki licznik będzie oscylował w okolicach tej liczby. Jeśli chodzi o relacje pomiędzy poszczególnymi kartami to również bez większych niespodzianek. Na prowadzeniu Zotac GeForce GTX 980, zaraz za nim GTX 970, który oferuje prawie identyczną wydajność co konkurencyjny Radeon 290X.

Jeśli ktoś nie czuje potrzeby grania przy 60 kl/s, to połowę tej wartości bez problemu zapewni karta pokroju GeForce GTX 960 lub Radeon 280. Jest tutaj też pewne ale względem skalowania wyników z wydajnością procesora, ale o tym szerzej napiszemy przy okazji takowego testu.

GTA V
1920 x 1080 px, ustawienia wysokie

ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme 117
110
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition 104
93
Sapphire Radeon 290X Vapor-X 99
88
MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G 68
60
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X OC 63
58
Radeon R9 270X 60
55
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Ustawienia wysokie nie były wyzwaniem dla żadnej z testowanych kart graficznych. Praktycznie stałe 60 kl/s bez problemu zapewnia nawet Radeon 270X. I to jest najlepszy przykład na to, o czym wspomniałem wcześniej – Rockstar tym razem naprawdę się przyłożył do optymalizacji swojej gry.

Żeby jednak ktoś nie pomyślał, że obyło się bez żadnych problemów czy wpadek, bowiem takowego niestety również mają miejsce. Choć uczciwie należy dodać, że nie są zbyt uciążliwe. Głównie wynikają one ze specyfiki gry. Mam tutaj na myśli nieco nierówną wydajność, w jednym momencie mamy przykładowo 100 kl/s, aby za chwilę na autostradzie mieć ich 50. Oczywiście ma to swoje uzasadnienie w ilości modeli na ekranie, przeliczaniem fizyki itp. Nie zmienia to jednak faktu, że osoby bardziej wyczulone na skoki ilości kl/s mogą poczuć pewien dyskomfort.

GTA V
Alokacja VRAM, 1920x1080px, GeForce GTX 980

Ustawienia bardzo wysokie, MSAA x4 3850 MB
Ustawienia bardzo wysokie 3250 MB
Ustawienia wysokie 2700 MB
Ustawienia średnie 1930 MB

Jeśli chodzi o alokację VRAM to GTA V ma dość specyficzny mechanizm, w dużej mierze dynamiczny. Trudno jest więc tak naprawdę do końca stwierdzić na ile więc uzyskane rezultaty oddają rzeczywistość. Szczególnie dobrze widać to w przypadku wyższych rozdzielczości lub/i testów kart graficznych w trybie SLI. Gdzie pojawiają się przekłamania wyników. Generalnie jednak można przyjąć, że ustawienia bardzo wysokie wymagają konstrukcji z 4 GB pamięci, choć i na 2 GB karcie da się grać, ale w takim przypadku widać wyraźne przycięcia spowodowane doczytywaniem tekstur.