Na topie

Rewolucja ma swoją cenę

Autor:

Szef strefy Komputery

więcej artykułów ze strefy:
Komputery

A A

Przyznam się, że lekko sceptycznie podchodziłem do technologii Optane, ale moje obawy okazały się nieuzasadnione. Intel Optane działa świetnie. Warto zaznaczyć, że o ile w przypadku dysków SSHD trzeba powtarzać testy od 3 do 5 razy, by system "załapał" jakie dane ma cache'ować, to w przypadku Intel Optane przyśpieszenie jest (lub przynajmniej powinno być) natychmiastowe. W zasadzie nie ma w ogóle co porównywać możliwości cache'owania danych do SSHD, bowiem Optane nie dość, że rozpędza się do 1400 MB/s przy odczycie, to jeszcze zapewnia nieporównywalnie większy bufor (w zależności od wersji 16 lub 32 GB).

Czy moduł pamięci Intel Optane Memory zmieni HDD w SSD? Nie. Ale przyśpieszenie jakie uzyskamy jest naprawdę widoczne. To najlepsze rozwiązanie przyśpieszające działanie dysków HDD, jakie kiedykolwiek mieliśmy okazję testować.

Jeśli nie chcesz się pozbywać swojego pojemnego dysku talerzowego, to zastosowanie Intel Optane pozwoli Ci znacznie zwiększyć jego osiągi. Oczywiście, wszystko rozbija się o cenę. Model o pojemności 16 GB można już kupić w cenie niewiele wyższej od 200 zł, ale jako, że jeszcze go nie przetestowaliśmy, trudno go nam polecić. Przetestowany przez nas model 32 GB działa świetnie, ale jego cena sklepowa w Polsce zapewnie sięgnie około 400 zł. W zbliżonej kwocie znajdziemy choćby 275-gigabajtowe SSD Crucial MX300, zarówno w wersji SATA, jak i M.2 (SATA).

Obecnie najbardziej popularne połączenie to SSD na system i najważniejsze aplikacje + HDD na dane. Czy bardziej opłaca się zainwestować w takie rozwiązanie, czy tylko dokupić moduł Optane do dysku talerzowego? To już należy przekalkulować samemu. Przypomnijmy tylko, że tanie nośniki SSD na SATA ograniczone są możliwościami interfejsu SATA III (6 Gb/s) podczas gdy Optane śmiga na M.2 i potrafi zapewnić nawet 3 x szybszy odczyt sekwencyjny (w wersji 32 GB).

[Aktualizacja 23.06.2017] - Uzupełniliśmy wyniki o model 16 GB, który oprócz mniejszej pojemności charakteryzuje się też niższą wydajnością. Zapis sekwencyjny w wersji 16-gigabajtowej może być niższy niż w przypadku samego HDD, ale operacje na mniejszych plikach rekompensują nam to z nawiązką. Również cena około 200 zł wydaje się bardzo atrakcyjna. Aktualne ceny wersji 32 GB to 330-350 zł, a więc są dziś na tyle atrakcyjne, by poważnie zastanowić się zakupem bardziej pojemnej i szybszej wersji.

Intel Optane Memory 32 GB - ocena końcowa:

  • duże przyśpieszenie pojemnych dysków HDD
  • odczyt do 1400 MB/s
  • szybki dostęp
  • wytrzymałe pamięci 3D XPoint
  • wystarczająca pojemnosć do cache'owania sporej ilości danych
  • 5 lat gwarancji
  • działa tylko na nowej platformie Intela (chipset 2xx i Kaby Lake)
  • relatywnie niski zapis sekwencyjny

Dobry Produkt    Super Wydajność

Intel Optane Memory 16 GB - ocena końcowa:

  • duże przyśpieszenie pojemnych dysków HDD
  • odczyt do 900 MB/s
  • szybki dostęp
  • wytrzymałe pamięci 3D XPoint
  • 5 lat gwarancji
  • działa tylko na nowej platformie Intela (chipset 2xx i Kaby Lake)
  • niski zapis sekwencyjny

Dobry Produkt    

Odsłon: 101657 Skomentuj artykuł
Komentarze

48

Udostępnij
  1. hudy1994
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2017-05-17 15:08

    moim zdaniem wydanie 400 pln na boost dysków HDD 1tb+ gdzie zaoszczędzimy dużo pieniędzy się opłaca i to w bardzo dużym stopniu

    cena ssd 1tb+ to cena kilku hdd 1tb i tego cudeńka więc nie uważam że drogie

    Skomentuj

  2. hudy1994
    Oceń komentarz:

    -5    

    Opublikowano: 2017-05-17 15:08

    moim zdaniem wydanie 400 pln na boost dysków HDD 1tb+ gdzie zaoszczędzimy dużo pieniędzy się opłaca i to w bardzo dużym stopniu

    cena ssd 1tb+ to cena kilku hdd 1tb i tego cudeńka więc nie uważam że drogie

    Skomentuj

  3. Dudi4Fr
    Oceń komentarz:

    18    

    Opublikowano: 2017-05-17 15:14

    Pomysł ciekawy ale dla kogo to? Jak ktoś chce mieć tylko komputer to nie robi mu to różnicy czy Windows bedzie startować w 5 czy 15 sekund. A jak ktoś chce coś lepszego to weźmie SSD pod Windows'a i aplikacje oraz HDD na dane.

    Do tego to rozwiązanie jest tylko pod nowe platformy 2xx i nowsze, tym bardziej jest mi ciężko wyobrazić sobie potencjalnego klienta na te pseudo SSD Intel'a.

    Skomentuj

    1. Franz
      Oceń komentarz:

      21    

      Opublikowano: 2017-05-17 19:27

      Dla mnie (i bardzo wielu osób ze sprzętem podobnym do mojego) to bez sensu - bo oprócz 400 zł. na sama pamięć Optane musiałbym jeszcze wydać minimum 2000 zł. na płytę, procesor, RAM i na Windows 10, którego nie chcę używać - a nie widzę najmniejszej potrzeby, by zmieniać platformę.
      Nawet jakbym miał już platformę na 2xx to i tak zastanowiłbym się czy nie jest dużo sensowniejsze by zamiast tego Intela Optane kupić za 695 zł. 500GB SSD na MLC (czyli MX200 na M.2) + HDD.

      Skomentuj Historia edycji

      1. mktiger
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-07-14 13:15

        Za 400 zł kupilem płyte + 16GB Optane.
        Teraz mam pytanie jak sie ma technologia Optane do systemu na dysku SSD. Drugi HDD, czy Optane wpłynie tez na jego pracę.
        Odczyt na Optane spory, wg danych z innego źródła 1200G/s gdzie dysk SSD ma około 560, ale zapis wolniejszy.

        Skomentuj

    2. Dudi4Fr
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2017-05-22 10:32

      Tydzień później i znalazłem w koncu jakiś pretekst żeby zainwestować w ten "mini ssd" od Intela ale nie wiem czy to będzie działać.

      Powiedzmy że mamy SSD na Windows + apki i do tego twardziela powiedzmy 2-4++ TB na gry. SSD tej pojemności kosztuje więcej niż nie jeden komputer tak więc można by skrócić czasy ładowania map itd (nawet znacząco) nie biorąc kredytu na SSD. Tylko czy Optane można używać na dysk inny niż systemowy? Za razem trzeba by porównać RAID HDD vs HDD + Optane.

      Redakcjo dało by się zrobić taki test?

      Skomentuj Historia edycji

      1. aavil
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2017-06-25 13:54

        Z tego co wiem, Optane używa się tylko na HDD systemowy

        Skomentuj

        1. dzezik
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2017-10-27 01:44

          to intel widać kieruje swoj produkt do Lamerów. nikt rozsądny nie trzyma danych na tym samym dysku co system operacyjny.
          znacznie lepiej bedzie jednak kupic w tej samej cenie dysk 120-240GB i na nim zainstalowac OS a na HDD trzymac dane.
          gdyby ten Optane mogl cachowac dowolny dysk lub partycje to mialby jakis sens, ale tyylko systemowy to jakas kpina.

          Skomentuj

  4. maaaad
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2017-05-17 15:51

    ...

    Skomentuj Historia edycji

  5. maaaad
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-05-17 15:52

    Półśrodek. Ceny SSD będą spadać.

    Skomentuj

  6. mutissj
    Oceń komentarz:

    10    

    Opublikowano: 2017-05-17 16:35

    To działa podobnie jak hybrydowe dyski SSHD czyli dla dysku 1TB mamy 8GB SSD + HDD 1000GB, gdzie mały SSD funkcjonuje jako bufor.

    Ale w tym przypadku bufor jest szybszy i pojemniejszy bo otrzymujemy większe pamięci SSD 16GB lub 32GB podłączane do portu M.2 które wykorzystuję magistralę PCI_E x4 3.0

    Jednym słowem NASTĘPNY SKOK NA KASĘ,
    dlatego że ta technologia Intel Optane działa jedynie na dedykowanych intelowskich dyskach.

    Skomentuj

    1. Otheim
      Oceń komentarz:

      7    

      Opublikowano: 2017-05-17 18:50

      I działa tylko na jednym systemie Windows 10 i tylko na właśnie układach Intela, więc taki kowalski który ma pł. główną z sock. 1150/1151 (płyty do chipa 2xx), lub od AMD może zapomnieć o takim ulepszeniu, wydajniej dla niego będzie zakup zwykłego SSDka obok HDD. Więc ulepszenie dla ograniczonej grupy odbiorców którzy zapewne już mają SSD, lub wyjdzie im taniej wziąć SSD(System)+HDD(reszta śmieci).

      Skomentuj

      1. BariGT
        Oceń komentarz:

        3    

        Opublikowano: 2017-05-18 09:10

        A jesli ktos juz ma te wszystkie nowinki to ma pewnie jakiegos szybkiego 250-500GB M2 i 3-4 TB na dane na talerzach (ceny hybryd sa niewiele wyzsze od zwyklych HDD)

        Skomentuj

  7. Lister
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2017-05-17 18:05

    Cóż, cena nowości, normalka. To samo było z pierwszymi SSD na rynku.
    Ale jak Intel już odbije sobie koszty badań i postawienia pierwszej linii montażowej, za parę lat ta technologia na pewno wyprze obecne SSD.

    Skomentuj

  8. drumlin
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-05-17 19:08

    Nie lepiej ramu dołożyć za 400 zł kupi 16 gb a ssd 500 gb najwolniejszy nawet to 550 zł więc jak dla mnie nie opłacalne

    Skomentuj

    1. SebastianFM
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-05-18 13:27

      Nie. Jeżeli dane są buforowane w RAM to w przypadku utraty zasilania bądź zawieszenia systemu utracisz je więc ta technologia jest lepsza. Poza tym ile kosztuje 32 GB RAM?

      Skomentuj

  9. sebos80
    Oceń komentarz:

    7    

    Opublikowano: 2017-05-17 19:36

    I znowu zapowiedzi rewolucji zderzyły się ze ścianą cenową. Nowa technologia intela 3d XPoint miała być dużo tańsza niż ssd i wydajniejsza, a tu pokazują 32 gb za 400 zł, kompletny bezsens.

    Skomentuj

  10. sebos80
    Oceń komentarz:

    6    

    Opublikowano: 2017-05-17 19:38

    Na początku kwietnia, była premiera pierwszego dysku w standardzie 3d XPoint, też porażka, 350 gb za 1500 DOLARÓW.

    Skomentuj

  11. sebmania
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2017-05-17 21:02

    Czy ja wiem czy jest sens za 400 zł można kupić dysk ssd 240 GB jeśli sens działania jest taki że przyśpiesza tylko najczęstsze operacje na plikach to czy nie lepiej całe pliki na ssd 240 GB skopiować i uzyskamy średnio podobne osiągi lub lepsze ?

    Pytanie czy optane przyśpiesza pliki czy klastry bo na przykład pojedyncza baza 500 GB na 32 GB buforze się nie zmieści :D

    Skomentuj

    1. SebastianFM
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2017-05-18 13:51

      A jak masz więcej danych niż te 240 GB i chcesz przyspieszyć ich odczyt lub zapis. Z tego rozwiązania skorzystają nawet gracze.

      Z bazą danych to nie wiem. Jeżeli rozmiar bazy przekraczałby rozmiar pamięci a dane byłyby odczytywane nie sekwencyjnie to taki cache mógłby się kiepsko sprawdzić. Natomiast na pewno przyspieszyłby zapis i w tym przypadku rozmiar bazy nie ma znaczenia.

      Skomentuj

      1. djgromo
        Oceń komentarz:

        4    

        Opublikowano: 2017-05-19 07:32

        To działa jak cache w dyskach SSHD. Żeby zaczęło działać trzeba najpierw odpalić jakiś plik normalnie (wolno) i przy następnym otwarciu (ponieważ był ostatnio używany) zostanie szybciej otwarta kopia z tego nowego "dysku". Jak ktoś ma 500 GB danych i tylko 32 GB Optane to nie ma cudów i nie zmieści na nim ponad te 32 GB najczęściej używanych plików. Ta technologia nie ma dla mnie sensu. Jest to kolejny element, który może się popsuć, jest mega drogi i nawet zwykły SSD będzie bardziej opłacalny i pewnie tańszy.

        Skomentuj

  12. maxbit
    Oceń komentarz:

    5    

    Opublikowano: 2017-05-17 21:32

    Sorry ale to jakiś fake
    Jakie to unowocześnienie ?
    Dyski HDD z cache to chyba istnieją z ... 10 lat ?
    Seagate takie robił.

    Przyrost wydajności wątpliwy ... sens i cena totalne nie porozumienie.

    Skomentuj

  13. maxbit
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-05-17 21:33

    Sorry ale to jakiś fake
    Jakie to unowocześnienie ?
    Dyski HDD z cache to chyba istnieją z ... 10 lat ?
    Seagate takie robił.

    Przyrost wydajności wątpliwy ... sens i cena totalne nie porozumienie.

    Skomentuj

    1. SebastianFM
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2017-05-18 14:00

      Tak, fake jak nic, a Benchmark wstawił jedno zero w wynikach swoich testów. :)
      Unowocześnienie jest takie, że pamięć w Optane jest o wiele trwalsza niż w dyskach SSD. Dodatkowo połączenie PCI Express x2 pozwala na o wiele wyższe transfery niż w przypadku SATA SSHD.

      Skomentuj

  14. KENJI512
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-05-17 22:27

    Jakby trochę taniej zrobili np. 150zł i 250zł + brak wymogów co do platformy i najnowszego cudnego najwspanialszego W10... to by się sprzedawało, nawet średnim entuzjastom taki za 150zł do SSD+HDD konfiguracji dla dodatkowej wydajności (ba, sam bym kupił).

    Ale póki co to ta technologia ze sprzedażą sobie poczeka z 3-5 lat, aż większość przejdzie na W10 i nowe platformy sprzętowe.

    Skomentuj

    1. SebastianFM
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2017-05-18 14:12

      Z drugiej strony 200 czy 400 zł to nie jest jakaś zaporowa cena, i raczej jeszcze trochę spadnie po premierze. Ja myślę, że wiele osób z tych, które teraz będą wymieniać sprzęt skorzysta z tego rozwiązania.

      Skomentuj

  15. malyperelka
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-05-18 05:14

    Na stronie 4 w testach wydajności czytamy.
    " Odczyt sekwencyjny zrywa ciżemki ze stóp. Najmniej imponujący wzrost zanotujemy w przypadku zapisu sekwencyjnego."
    Jest taki słaby odczyt że zrywa ciżemki?

    Skomentuj

  16. SirMichael
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-05-18 12:28

    dzięki, na razie 250gb ssd mi starcza na system + gierka. Ja potanieją mocno te gadżety to może kupię.

    Skomentuj

  17. Barok
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-05-18 17:39

    Coś mi dzisiaj mignęło na TechPowerUp, że Intel Optane może być zintegrowany lub dorzucany do niektórych płyt średniej klasy, więc sądzę, że jeśli tak będzie to cena tego dodatku nie będzie taka zła i będzie do przełknięcia, a przy okazji może się trafi jakiś cashback i przy zakupie nowego komputera będzie całkiem fajnie.

    Jak komuś wystarcza 250 GB SSD na "system + gierka" to fajnie, ale jeśli ktoś ma chociażby kilkadziesiąt lub kilkaset GB zdjęć z iluś lat, a także chce mieć więcej niż 1-4 nowe gry w danej chwili na dysku to taki twardziel na sterydach wydaje się być przyjemnym partnerem do działania.

    Zobaczymy jak wyjdzie w praktyce, ale nie widzę powodów do "hejtu". Widziałem różne fora, gdzie audio voodoo kable zasilające za ~20k potrafią kupić, z czego korzyść może być marginalna, a tu narzekanie na "parę stówek", gdzie z czasem cena jeszcze spadnie lub zostanie ładnie wkomponowana w rozwiązanie zintegrowane z płytą główną, co nie będzie aż takie uciążliwe/odczuwalne.

    Skomentuj

    1. puchatek2
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-06-26 10:46

      do niektórych płyt głównych dorzucają gratis te 16gb optany, bo nikt tego nie chce kupować skoro osiągi z nim gorsze niż bez niego.

      Skomentuj

  18. NanoXen
    Oceń komentarz:

    -3    

    Opublikowano: 2017-05-18 17:47

    szczerze mówiąc spodziewałem się, że będzie to kosztować co najmniej 1000zł... jestem pozytywnie zaskoczony

    Skomentuj

  19. sebmania
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-05-19 10:43

    Pytanie.
    Jak coś się "jeb*ie" to teoretycznie mamy zapisane dane na tym optane ale na hdd jeszcze nie i do tego program dostał informacje że zapis był poprawny.
    Więc w skrajnych przypadkach możemy dzięki temu stracić dane nawet o tym nie wiedząc :D

    Skomentuj

  20. pikolo000
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-05-20 10:04

    To kpina z użytkowników i próba wydojenia z klienta jak najwięcej kasy. Cenny SSD nie są duże i szkoda czasu na półśrodki. Szkoda by mi było portu by instalować coś takiego. Zalega im w magazynach więc zrobimy promocję i dołożymy do zestawu z płytą. Żaden świadomy technologii klient tego nie kupi. Cena 32 GB to ponad 400 zł zaś pierwszy z brzegu np. Samsung 250GB M.2 2280 SSD 850 EVO około 420 Więc o czym tu gadać??? Już prędzej bym widział zastosowanie takiego "wspomagacza" np. w NAS

    Skomentuj

    1. dzezik
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-10-27 01:54

      w NAS mozesz uzyc dowolnego SSD. najlepsze NAsy oparte są o ZFS. ZFS potrafi zutylizować dowolna ilośc RAMu i SSD jako cache. jesli chcemy dodatkowo zapewnic bezawaryjnosc zapisow to dodajemy osobny cache(log tranzakcyjny) do zapisu. W Enterprise stosuje się to od dawna, ale i w domu mozna się w to zabawic. np 4x HDD plus duzy SSD jako cache odczytu i malutki ale szzybki np taki optane albo lepiej jakis SLC lub eMLC jako cache zapisu, plus oczywicie tyle RAMu ile wejdzie. mozna ewentualnie zrobic diwe partycje na SSD. no io oczywiscie potrzebna jest szybka siec 10GB/s albo i 40GB/s.
      ale mozna tez taki NAS zrobic wirtualnie w swoim komputerze ,dziala zarombiscie.

      Skomentuj

  21. Kojetono
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2017-05-29 15:23

    moim zdaniem jest to upgrade dla ludzi z nowymi prebuildami, którzy nie mają dysków ssd ale chcą łatwo przyspieszyć peceta

    Skomentuj

  22. Kojetono
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2017-05-29 15:23

    moim zdaniem jest to upgrade dla ludzi z nowymi prebuildami, którzy nie mają dysków ssd ale chcą łatwo przyspieszyć peceta

    Skomentuj

  23. Warmonger
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-06-25 10:52

    Porównywanie szybkości z dyskiem HDD nie ma sensu. Miałoby sens porównanie z ttypowym SSD, a tu Intel przegrywa pod względem pojemności w stosunku do ceny.

    Skomentuj

  24. airquake
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-06-25 11:29

    W porównaniu powinny być jeszcze jakieś popularne dyski ssd na sata i nvme. Narazie to tylko potwierdzenie że optane działa...

    Skomentuj

    1. kaylo
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2017-06-25 11:45

      Dokładnie to samo miałem napisać. Tytuł: "Intel Optane - czyli SSD do lamusa?" a brak porównania do dysków SSD.
      Co to ma być ?

      Skomentuj

  25. csr777
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-06-25 18:50

    "działa tylko na nowej platformie Intela"
    Haha. Typowy intel, wypad mi z tym dziady.

    Skomentuj

  26. hugenota
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-06-25 22:13

    Żadna nowość, podobne technologie były dostępne już w płytach z Chipsetem h87/z87 https://www.intel.com/content/www/us/en/support/boards-and-kits/000005501.html

    Skomentuj

  27. vacum
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-07-10 15:36

    nie rozumiem o co tyle krzyku z tym optane , przecież sandisk już bardzo dawno temu oferował bardzo podobne rozwiązanie bez żadnych ograniczeń co do platform intel/amd sam używałem sandisk ready chache ssd pod am3 z phenomem II w windows 7,

    Skomentuj

  28. vacum
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-07-10 15:36

    nie rozumiem o co tyle krzyku z tym optane , przecież sandisk już bardzo dawno temu oferował bardzo podobne rozwiązanie bez żadnych ograniczeń co do platform intel/amd sam używałem sandisk ready chache ssd pod am3 z phenomem II w windows 7,

    Skomentuj

  29. yamata
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-08-05 22:33

    Takie rozwiązanie owszem, miałoby sens, gdyby obsługiwało załóżmy choćby wszystkie dyski podpięte pod kontrolery SATA na chipsecie Intela. O innych nie wspominam, bo rozumiem że Intel nie ma biznesu wspierać Marvella czy innej Asmedii, w dodatku rodzi to jakieś techniczne problemy...

    Tymczasem wspiera tylko jeden dysk, w dodatku systemowy! To jakieś chore...

    Może przetestujcie PrimoCache, które programowo robi ponoć to samo. Tylko że na wielu dyskach i taniej. Czy działa, ciężko mi na razie powiedzieć. Wyświetla ładne wyniki w benchmarkach. Ale muszę mieć dużo czasu by to przetestować konkretnie, a nie bardzo mam... ;)

    Skomentuj

  30. rob 25
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-10-07 09:46

    R. I. P. intel optane .

    Skomentuj

  31. dzezik
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-10-27 01:39

    Ale dziecinna recenzja. W testach syntetycznych 16 i 32 GB cache testujecie na probce 1GB. Rozumiem to poto aby pokazać jak działa sama pamięc Optane a nie jak dziala cachowanie.
    ja tak testowałe karte RAID z 2GB cache i liczby pokazywały tylko ograniczenie magistrali PCIe.
    Intel tylko chce namowic ludzi aby kupili nowe płyty. gdyby chcieli sprzedawac Optane bo jest dobre to nie zmuyslali by tych idiotycznych ograniczen sprzetowych, przeciez algorytm zaszyty jest w oprogramowaniu w sterowniku a nie w chipsecie. Grubymi nicmi szyte. Grubszymi tylko Apple szyje wypuszcając swoje nowe telefoniki co roku. Ja mam 5 letniego Samsunga i jakos niczego mu nie brakuje. U intela tez zatrzymalem się na chipsecie C602 i jakos nie widze aby nowsze dawały jakis istotny skok wydajnosci, DDR4 sa trzy razy droższe od DDR3 a są są szybsze o kilka procent, procesory juz prawie wcalle nie przyspieszają, dzisi mial bym po prostu o dwa cory więcej pzry tej samej mocy w Watach czyli jakies 20% wiekszą wydajnośc. Skoro intel od 5 lat nic ciekawego nie wymyslil to musi wymyslac sztuczki jak namowic ludzi na wymiane sprzetu. Optane jest strasznie naiwne.

    Skomentuj

  32. rocznik70
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-11-02 01:15

    Kilka miesięcy od premiery i wersję 16GB można kupić za 59zł. Jako dodatek do nowego kompa - rewelacja; do internetu ,prac biurowych, księgowych, budżetowego kompa dla graczy, to lepsze rozwiązanie niż tani SSD, bo większa responsywność i niższa cena, a pozostaje magazyn 1,2 czy więcej TB.
    Ja kupiłem własnie 2sztuki jako CACHE do serwera NAS - nie wiem jeszcze czy będzie w trybie RAID1 zapis/odczyt ( 150mb/s zapis może być ograniczeniem tylko przy równoczesnym obciążeniu sekwencyjnym zapisem 2x1GbE), czy RAID0 tylko odczyt, ale na pewno buforowanie losowych (buforowane są tylko "małe" bloki więc słaby zapis sekwencyjny nie ma znaczenia) danych w tempie jakim robi optane zwłaszcza w obciążeniu mieszanym zaowocuje fantastyczną poprawą komfortu korzystania z serwera. Za niespełna 120zł.... :) Fajnie że za cenę używanego SSD60GB można mieć to maleństwo z parametrami szybkościowymi (IOPS,latency) i wytrzymałościowymi (182,5TBW) z niemal z kosmosu i z 5 letnią gwarancją :)

    Skomentuj Historia edycji

  33. ste-fan
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-12-27 17:33

    ech to ja wole ssd kupić 120GB na system i nawet GTA5 sie zmieści a oprócz tego jakies inne oprogramowanie i taniej wyjdzie....

    Jakby ta technologia była gdy 120GB SSD kosztowało 1500zł to owszem ale dziś - ciekawostka i tyle

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!