Komputery

Testy: Crysis 2

przeczytasz w 2 min.

W testach wykorzystaliśmy grę spatchowaną do wersji 1.9. Zainstalowaliśmy zarówno łatkę DirectX 11 Ultra Upgrade (do działania wymaga karty obsługującej DX11), jak i zestaw tekstur wysokiej rozdzielczości (High-res Texture Pack), który wymaga do działania 64-bitowego systemu operacyjnego i karty graficznej z minimum 768 MB pamięci graficznej.

Testy przeprowadziliśmy w dwóch ustawieniach:

  • DirectX 9 ze standardowymi teksturami w dwóch ustawieniach jakości grafiki
  • DirectX 11 z teksturami wysokiej rozdzielczości przy maksymalnych ustawieniach grafiki

Długo oczekiwana łatka do Crysisa 2 przynosząca obsługę DirectX 11 okazała się lekkim rozczarowaniem. Owszem, w grze widać efekty działania teselacji, ale niestety nie wszędzie. W sporej ilości przypadków teselacja pożera moc kart graficznych, nie dając w zamian większych korzyści w stosunku do wersji DirectX 9. Niczego innego nie należało się zresztą spodziewać - gra była pisana z myślą o DirectX 9, a późniejsze "doklejanie" efektów DirectX 11 sprawdza się co najwyższej przeciętnie.

Tym razem przy testach 3D wykorzystaliśmy również wewnętrzne mechanizmy Crysisa 2 (w meny gry widnieje odpowiednia opcja 3D). Umożliwia ona wyświetlanie obrazu 3D w konfiguracji lewo/prawo oraz góra/dół, co pozwala na wykorzystanie przy praktycznie dowolnym odbiorniku wyposażonym w technologię 3D. Jedyne co jest wymagane przy tej opcji to karta graficzna Nvidia GeForce.

Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1680 x 1050 - GTX 560
[FPS] tekstury standardowe

Bardzo Wysokie 89
79
Ekstremalne 60
53
Ultra 50
44
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Ponownie sprawdzamy wydajność GeForce GTX 560 również w rozdzialczości 1680 x 1050. Przy użyciu DirectX 9 karta radzi sobie znakomicie w każdych ustawieniach graficznych.

Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1920 x 1080
[FPS] Bardzo wysokie, tekstury standardowe

GTX 590 + Core i7 2600K 100
100
GTX 570 + Core i7 2600K 98
92
GTX 560 + Core i5 2500K 79
69
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1920 x 1080 - 3D (obok siebie)
[FPS] Bardzo wysokie, tekstury standardowe

GTX 590 + Core i7 2600K 100
100
GTX 570 + Core i7 2600K 87
82
GTX 560 + Core i5 2500K 71
62
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1920 x 1080 - Nvidia 3D Vision (sterownik)
[FPS] Bardzo wysokie, tekstury standardowe

GTX 590 + Core i7 2600K 60
60
GTX 570 + Core i7 2600K 60
60
GTX 560 + Core i5 2500K 59
55
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

 

Zaczynamy skromnie od ustawień Bardzo Wysokich (przypomnijmy, że ustawienia graficzne w Crysis 2 dzielą się na Wysokie, Bardzo Wysokie, Extremalne oraz Ultra - ot, taki chwyt marketingowy, by zaznaczyć, że niska jakość grafiki w C2 nie istnieje). W 2D nawet najsłabszy zestaw "wykręca" średnio prawie 80 klatek na sekundę, co jest świetnym wynikiem.

Przed premierą gry firma Crytek chwaliła się, że opracowany przez nią system 3D powoduje niewielkie spadki wydajności. Słowa dotrzymała, działanie 3D jest piekielnie szybkie, ale odbija się to na samym efekcie trójwymiarowości, który - delikatnie mówiąc - nie powala na kolana. Należy pamiętać, że podczas korzystania z Nvidia 3D Vision ze względu na konieczność generowania dwóch pełnych obrazów naraz, synchronizacja zawsze jest włączona, a więc liczba klatek na sekundę nie może być większa niż 60. Na wykresach widać również, że silnik Crysisa 2 ma ograniczenie do 100 klatek na sekundę z wyłączoną synchronizacją pionową.

Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1920 x 1080
[FPS] Ultra, tekstury standardowe

GTX 590 + Core i7 2600K 96
90
GTX 570 + Core i7 2600K 56
52
GTX 560 + Core i5 2500K 43
38
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1920 x 1080 - 3D (obok siebie)
[FPS] Ultra, tekstury standardowe

GTX 590 + Core i7 2600K 92
84
GTX 570 + Core i7 2600K 52
48
GTX 560 + Core i5 2500K 41
36
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Crysis 2 v1.9: DirectX 9, 1920 x 1080 - Nvidia 3D Vision
[FPS] Ultra, tekstury standardowe

GTX 590 + Core i7 2600K 60
60
GTX 570 + Core i7 2600K 49
46
GTX 560 + Core i5 2500K 38
34
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Najwyższe ustawienia przy użyciu bilbliotek DirectX 9 dają się we znaki najsłabszej konfiguracji. Niemniej po podkręceniu możemy cieszyć się około 40 klatkami na sekundę w 3D. Pora sprawdzić, jak na działanie sprzętu wpłynie implementacja DirectX 11 oraz tesktur w wysokiej rozdzielczości.

Crysis 2 v1.9: DirectX 11, 1920 x 1080
[FPS] Ultra, teselacja, tekstury wysokiej rozdzielczości

GTX 590 + Core i7 2600K 66
63
GTX 570 + Core i7 2600K 41
39
GTX 560 + Core i5 2500K 32
27
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Crysis 2 v1.9: DirectX 11, 1920 x 1080 - 3D (obok siebie)
[FPS] Ultra, teselacja, tekstury wysokiej rozdzielczości

GTX 590 + Core i7 2600K 63
59
GTX 570 + Core i7 2600K 38
37
GTX 560 + Core i5 2500K 30
25
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Crysis 2 v1.9: DirectX 11, 1920 x 1080 - Nvidia 3D Vision
[FPS] Ultra, teselacja, tekstury wysokiej rozdzielczości

GTX 590 + Core i7 2600K 50
42
GTX 570 + Core i7 2600K 36
34
GTX 560 + Core i5 2500K 29
25
  wynik po podkręceniu
wynik w konfiguracji standardowej

Zastosowanie DirectX 11 bardzo odbija się na wydajności. Nawet tak potężna karta jak GTX 570 zaczyna mieć problemy z płynnością rozgrywki. Czy warto? Prawda jest taka, że implementacja DirectX 11 w Crysisie 2 nie wzbudziła naszego entuzjazmu. Dodatkowo zalecana przez producenta konfiguracja do takiej rozgrywki nie prezentuje się zbyt zachęcająco (między innymi 8 GB RAM). 3D w wykonaniu Cryteka działa niesamowicie szybko, ale oferuje mierne efekty.