Karty graficzne

Przyszłość Mantle i podsumowanie

opublikowano przez Maciej Słaboszewski w dniu 2014-12-19

Skutki wprowadzenia Mantle i przyszłość tego API

Trudno jest przecenić wartość wprowadzenia przez AMD nowego interfejsu do programowania aplikacji. Nie tylko w wymiarze samego wzrostu wydajności na kartach graficznych opartych na architekturze GCN. Jeśli spojrzeć z szerszej perspektywy to Mantle spowodowało mobilizację w szeregach zarówno NVidii jak i Microsoftu. Ta pierwsza firma „nagle” znalazła sposób na optymalizację sterowników, dzięki czemu wzrosła wydajność na kartach z rodziny GeForce, a ta druga szybciutko zapowiedziała DirectX 12, który w esencji ma zapewnić podobny, niskopoziomowy, dostęp do sprzętu. Choć w przypadku tego API już wiadomo, że nie będzie tak do końca. Bowiem jak powszechnie wiadomo Microsoft musi dostarczyć interfejs, który bez problemu „zadziała” na kartach obu producentów, a przy tym zachowa do pewnego stopnia kompatybilność wsteczną.

Nie należy jednak sądzić, że AMD dystansuje się od DirectX 12, a wręcz przeciwnie - od samego początku stara się go współtworzyć, czego dowodzą wspólne konferencje na ten temat. Z kolei Mantle od samego początku powstawało za wiedzą i z współpracą Microsoftu. Obie firmy więc blisko ze sobą współpracują. Czy Mantle miało wpływ na kierunek w którym podąża DirectX? Bardzo prawdopodobne. 

Jeśli zaś idzie o przyszłość samego Mantle to na obecną chwilę zapowiada się ona obiecująco. Potencjał jest spory, choć problemem jest naturalnie dostępność tego API w najnowszych produkcjach. AMD w tej materii robi co może i gier wykorzystujących Mantle przybywa. W mojej ocenie potrzeba jednak jakiegoś mocniejszego uderzenia. Wyczekiwanej produkcji, która już w momencie premiery będzie wspierała to API i wykaże naprawdę dużą różnicę w wydajności pomiędzy Mantle, a DirectX.  Być może takim będzie premiera Dragon Age: Inkwizycja. Przez moment wydawało się, że takową stworzy niemieckie studio Crytek, które słynie z tytułów posiadających niesamowitą oprawę audiowizualną. Niestety, w dobie ostatnich doniesień o trudnej sytuacji finansowej studia ten plan może nie wypalić. Całkiem niedawno mówiło się również o implementacji tego API w najnowszej odsłonie GTA, ale do dnia dzisiejszego informacja ta nie została oficjalnie potwierdzona.

Podsumowanie

Nie mam wątpliwości, że wprowadzenie na rynek nowego API przez AMD już teraz przyniosło korzyści graczom komputerowym i to nie tylko tym posiadającym karty graficzne wspomnianego producenta. Nie wspominając już o osobach mających słabszy / starszy procesor czy APU. Szczególnie w przypadku tego ostatniego zastosowanie wspomnianego API stanowi często różnicę między "skokową", a płynną animacją. Ale do tego tematu jeszcze wrócimy w stosownym artykule. Oczywiście ewentualny sukces samego Mantle to sprawa nadal otwarta. Wszystko zależy od wsparcia ze strony twórców gier. Lista zapowiedzianych tytułów, które będą obsługiwały API AMD wygląda całkiem obiecująco. Już niebawem będziemy mieli okazje przetestować jak się ono sprawuje w najnowszej odsłonie Dragon Age. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że tym razem obejdzie się bez problemów i wsparcie dla Mantle będzie dostępne w momencie premiery tytułu, a nie dopiero kilka miesięcy po niej. Już teraz możecie powoli wyglądać stosownego testu u nas. Bowiem niezwłocznie, najszybciej jak to tylko będzie możliwe takowy opublikujemy. Wkrótce opublikujemy też testy Mantle z wykorzystaniem APU, a konkretnie AMD Kaveri.

marketplace

Komentarze

97
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Wole 1000x bardziej by AMD brało się za gry niż NV no bo sami zobaczcie jak AMD bierze się za gry (Gaming Evolve) to są dobrze zoptymalizowane i działają świetnie nawet na NV za to jak NV bierze się za gry to zawsze mamy syf który tnie nawet na dobrym sprzęcie przykład (AC, Watch_Dogs). Mocno kibicuje AMD i mam nadzieje że uda im się zawojować ze swoją technologią która będzie otwarta a nie jak u NV sami zobaczcie wymagania AC:Unity jak by AMD było z UBI to ta gra chulała by nawet na starszym sprzęcie razem z MANTLE a tak mamy crapa z wymaganiami z kosmosu no bo karty NV muszą się sprzedać co nie. Pozdrawiam fanboyów NV.
    Zaloguj się
    28
  • avatar
    Dlaczego Windows 7 a nie Windows 8.1? Przecież to właśnie Win 8.1 wykorzystuje wszystkie rdzenie (wątki) procesorów od AMD.
    Zaloguj się
  • avatar
    Z niecierpliwością czekam na test Mantle dla APU i mam nadzieję, że właśnie takie testy pokażą możliwości tego API. Może się wtedy okazać że za niezbyt wygórowaną cenę można mieć komputer radzący sobie z najnowszymi grami - oczywiście nie zadowoli to graczy którym zależy na ekstremalnie wysokim fps w skrajnie wysokiej rozdzielczości i maksymalnych detalach. Myślę, a raczej mam nadzieję na to, że Mantle pozwoli na budżetowe granie.
    Kibicuję tej technologi szczególnie dlatego, że sam posiadam APU.
    Zaloguj się
  • avatar
    Mogli by jeszcze zrobić taki patent że dla każdej gdy można by było sobie określić profil FPS i żeby sterowniki karty same dobierały ustawienia na których ta gra chodzi +-5%.Czyli np. ustawiam sobie BF3 na 50 FPS i żeby sterowniki karty dobrały tak ustawienia żeby nigdy nie było mniej niż 47 i więcej niż 53 FPS.I taka technologia + Mantle i we wszystkich grach będzie superpłynnie i komfortowe granie.
  • avatar
    Mam prośbę do Pana Maćka, czy by można spróbować mantle na CTE bf4? Też mam problem z bf 4 z moim hd 7850. Z tego co słyszałem, w polu bitwy cztery jest problem wycieku pamięci, który jest rozwiązany w CTE. Ponoć mantle działa znacznie lepiej. ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    Jak dla mnie Mantle jest wręcz świetne. Posiadam bardzo słaby komputer (2 GB pamięci RAM, procesor Intel Pentium Dual Core E2160), ale posiada jeden atut: karta graficzna Radeon R7 260X. Dzięki niej i użyciu Mantle w grze Civilization: Beyond Earth mogę bez problemu grać na ustawieniach ultra i aa x8, pomimo tego że z wymagań wynika że gra powinna ledwo działać mi na minimalnych. I właśnie o to chodzi w Mantle. Im gorszy procesor tym większy przyrost fps. Wydaje mi się że przy takiej specyfikacji komputera moja karta graficzna bez problemu wyprzedziła by GTX 980 przy użyciu Mantle. Apel do redakcji Benchmark: przeprowadźcie testy Mantle na komputerze z jak najsłabszym procesorem jaki macie w redakcji.
    Zaloguj się
  • avatar
    Niech w końcu wprowadzą obsługę RadeonPro do Mantle albo jakiś inny program który umożliwi włączenie FXAA,SMAA lub inne wygładzanie z poziomu tegoż programu!
  • avatar
    Potencjal jest, szczegolnie przy tytulach ktore potrafia dobrze utylizowac CPU.
    mogliscie pokusic sie o przetestowanie na I3, bylo by widac lepiej jak wyglada glowny argument przemawiajacy za mantle.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ja bym chciał aby MANTLE było zaimplementowane w Planetside 2
  • avatar
    "Oczekiwania były ogromne, bo zarówno AMD jak i Electronic Arts twierdziły, że zysk z zastosowania nowego API we wspomnianym tytule będzie bardzo duży, szczególnie widoczny na słabszych procesorach."

    Ktoś ma bardzo słabą pamięć!
    AMD jak i EA słowem nie wypowiadali się o wydajności, wszystko było cichociemne.
  • avatar
    jak AMD chce przepchnąć Mantle, to niestety musi być multiplatformowe. Na Windowsa to wiadomo, na Linuxa oraz koniecznie Androida.
    Największym zagrożeniem dla Mantle jest (będzie) nowy DirectX. Jak to zwykle robi MS, pewnie właduje kilkaset nowych metod, nie mających nic wspólnego z dotychczasowymi.
    Producenci gier (głównie, ale nie tylko) chętnie przyjmą Mantle, bo oni lubią jak gra daje się łatwo przenosić pomiędzy platformami. To zwiększa sprzedaż, a Windows jest tylko jednym z odbiorców. Coraz większym jest multiplatformowy Steam, choć dopiero raczkuje.

    Tak więc życzę Mantle multiplatformowości. Mantle może się też przyczynić do wprowadzenia radeonków do tabletów i smartfonów :)

    Gdyby tak jeszcze Mantle zagościło na PS4 i XO, byłoby fajnie. chociaż wątpię by MS dopuścił do XO cokolwiek innego, niż to co sam promuje. Dlatego nie lubię tej platformy.
    Zaloguj się
  • avatar
    Gdzie niby ta AKTUALIZACJA ????
  • avatar
    Mantle nie uświadczymy w GTA V pomimo spekulacji i znalezisk w driverach.
    Proof:
    http://www.geforce.com/games-applications/pc-games/grand-theft-auto-v
    Możemy przeczytać o
    DSR,TXAA
    Chyba ,że będzie wsparcie od dwóch firm a nie ,że NV posmarowało więcej więc na ich kartach gra będzie znów lepiej działać tak jak w WD/AC3/AC4 itd.
  • avatar
    te wykresy są kompletnie nieczytelne, karta AMD powinna zawierać fps bazowe i z mantle dzięki czemu widać by było od razu wzrost wydajności lub brak a tak szukaj po wykresie gdzie jest druga pozycja... aż mi się czytać odechciało
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Jakieś niskie macie wyniki z benchmarku Dragon Age, u siebie na gtx 780 SC mam 49 sredni fps i 38 min na ustawieniach ultra
  • avatar
    Najnowszy Radek 285 na pokazuje moc i siłę Mantle. Jeśli będą takie cyrki przy każdej nowej karcie to po 3-4 latach mantle w grze w ogóle nie będzie działać.
  • avatar
    Ponieważ Intel dał znać, że wzrost wydajności CPU, będzie 5% na 2 lata przez najbliższą dekadę (przynajmniej). Uzasadniając bajońskimi kosztami zbliżania się do granic możliwości krzemu. Dodatkowo poinformował, że procesory "cywilne" powędrują w dużym udziale do gniazd BGA i będą typu głównie U i Y (nie licząc serii E). W związku z powyższym trzeba było się wziąć nie za ochocze wykorzystywanie ilość tranzystorów w procesorach, tylko za optymalizację.
    Już dziś chcąc kupić laptopa typu M są problemy, w sklepach króluje Intel 3xxxU lub 4xxxU. A obrazki sugerują, że metro będzie hulało na HD4400, czy HD4600, że ho ho.
  • avatar
    I tak wole GTX 970 który żre połowe mniej prądu.
  • avatar
    ahhh ok, procesor AMD FX-8370E to wszystko wyjaśnia.
  • avatar
    Mantle głównie odciąża słabe procesory, trzeba było porównać na platformie intela wtedy przewaga mantle nie była by już taka duża. Poza tym porównajcie jeszcze jakość grafiki mantle vs directx wtedy się okaże co lepsze.
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    a tak szczerze, mam kartę AMD i proc intela, nie wiem czy dlatego, ale to mantle to mi gówno dało a jeszcze mikrościnki dodało
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    Witam.Mam Windows 8.1 , mam AMD Catalyst 14.9 , mam Sniper Elite III Afrika i Radeona R9 270X. Ale nie mogę włączyć Mantle w ustawieniach gry.Ktoś wie czemu?
  • avatar
    a kiedy człowiek dorasta to wie że konsola jest do grania komputer do pracy a telefon do dzwonienia ;D mantle....
    Zaloguj się
    -4
  • avatar
    Gdyby mi kazali podnieść z ziemii procka typu i5 to bym to bym zrobił to przez gumowe rękawiczki u mnie tylko i7 albo xeon ,to są procki a nie jakieś i5 albo jeszcze jakieś karty geforce które piszczą ... chyba bym musiał chodzić z jedną nogą w ugnojonych gumofilcach żeby wogóle na takie rzeczy spoglądać z zainteresowaniem.
    Zaloguj się
    -10
  • avatar
    No Panowie ale daliście porównanie. R9 290X i GTX970 w takim porównaniu Radeon ma szansę ale porównujcie dwie klasowo takie same karty czyli do 980 i wtedy nie będzie tak wesoło. To porówanie to chyba tylko dlatego aby najnowsza zabawka NV nie pozamiatała podłogi AMD. Poza tym poczytajcie co ludzie piszą na Battlelogu (nie wiem jak z innymi grami). Wracają do DX bo Mantle daje strasznie w tyłek, ciągłymi ścinkami, wywaleniami z gry itd itp. Tak ma wyglądać przyszłość? To ja dziękuję i zostanę przy starym i sprawdzonym. Nie myślcie. Nie jestem fanem z żadnych marek ale AMD jest dla mnie niepoważne. Fajnie że stara się wycisnąć z swoich kart ile się da ale uciekanie się do lepszych czy gorszych sztuczek wcale im nie pomaga a jedynie wywołuje wkurzenie u graczy. Miałem R9 290X i zwróciłem. Kupiłem pod kątem Matle i BF4. Jak dla mnie to trochę to wygląda to na artykuł sponsorowany. Raz z powodu porównania dwóch klasowo różnych kart (może cena jest zbliżona ale to w dużym zaokrągleniu), dwa - tytuł który powinien być raczej z znakiem zapytania a nie jako stwierdzenie. Trzy - czytając tekst miałem nieodparte wrażenie że trochę się tu dorabia teorię do praktyki. AMD ma słabe procesory dlatego przyspieszono wprowadzenie API aby choćby odrobinę dogonić platformy INTEL/NV, Grafiki są ok ale strasznie się grzeją i ciągną ogromne ilości prądu, do tego co jakiś czas się słyszy o jajach z sterownikami. Ja tam wolę dołożyć parę złotych i mieć kartę zielonych bez tych wodotrysków.

    Sorry za tą żółć ale kupiłem R9 z wielkimi nadziejami a okazało się, że to nieporozumienie.
    Zaloguj się
    -63
  • avatar
    Przydałoby się zaktualizować że problemy z Battlefieldem już rozwiązane.
    Zaloguj się
  • avatar
    Gralem w thiefa na pentium G2030 i w direct x w ogóle nie dało się grać, bo obciążenie procesora wynosiło stale 100% i co kilka sekund wręcz zamrażało obraz, a w mantle spadło do 80% i rozgrywka stała płynna.
    Teraz mam i5 i nie widzę zauważalnej różnicy miedzy mantle a direct x.
  • avatar
    minecraft powinien byc pod mantle :D zamiast tej javy =I