Gry

Podsumowanie

opublikowano przez Kamil Myzia w dniu 2013-05-22

Metro: Last Light w niczym nie ustępuje poprzednikowi. Twórcy przygotowali dla gracza wysokiej jakości grę, która oprócz wyśmienitej grafiki, oferuje ciekawą i wciągającą fabułę. To bardzo ważne, albowiem wiele jest na rynku pięknie wyglądających gier, które pod względem grywalności, bądź przedstawionej opowieści są po prostu mizerne.

Zdecydowanie jest to obowiązkowy tytuł dla wszystkich szanujących się graczy, w tym fanów strzelanek. Być może wielu z was będzie brakować jakichś trudniejszych zagadek do rozwiązania, gdzie trzeba się pogłowić, albo poszukać ukrytych kluczy po zakamarkach lokacji. Nowe Metro porywa czymś innym – przedstawioną historią i klimatem. W ogromnym stopniu jest to skutkiem tego, iż zarówno Metro 2033, jak i Metro: Last Light zostało opracowane na podstawie książki Dmitrija Glukhovskiego.

Jeśli chodzi o klimat i ogólną „miodność”, to polecamy granie późną nocą ze słuchawkami na uszach. Gwarantuję, że wiele razy dostaniecie gęsiej skórki i spokojnie dotrwacie do rana bez napojów energetyzujących :). Oczywiście fabuła i rozgrywka to często rzecz gustu i zamiast dalej się nad tym rozwodzić, polecam przekonać się osobiście.

Co innego poziom zastosowanego silnika gry i wszystko, co się z nim łączy. Jest to absolutnie najwyższa jakość, jaką można spotkać w grach z 2013 roku. Liczba zastosowanych technik przetwarzania obrazu budzi respekt. Niestety, łączy to się z wysokimi wymaganiami sprzętowymi. Bez nowoczesnego akceleratora, pogramy co najwyżej na niższych poziomach szczegółowości i jakości grafiki. Tryb graficzny „Najwyższe” dedykujemy szczęśliwym użytkownikom  topowych modeli. Optymalnymi do rozdzielczości 1920×1080, będą karty GeForce GTX 680 bądź Radeon HD 7970 GE.

Średni segment kart graficznych, czyli modele pokroju GeForce GTX 660, w wielu lokacjach wystarcza i pozwala osiągnąć przyzwoitą płynność obrazu, lecz przy pojawieniu się większej ilości wrogów, bądź skomplikowanej scenerii, animacja mocno spada. A przecież właśnie w tych krytycznych dla całej akcji momentach najbardziej zależy nam na płynności wyświetlania obrazu. Warto więc zaopatrzyć się w szybszy sprzęt i regularnie aktualizować sterowniki.

Dobrze, że uruchomienie PhysX nie powoduje czkawki i gra na średnio wydajnym GeForce GTX 660 działała na mojej konfiguracji komputera praktycznie nieodczuwalnie gorzej, niż z wyłączonymi efektami fizycznymi.

Podobne wrażenie mam z teselacją. Choć na pierwszy rzut oka ciężko ją dojrzeć, to raczej w niewielki sposób wpływa na obciążenie układu graficznego więc śmiało można ją włączyć na stałe.

Obawialiśmy się wyraźnej przewagi akceleratorów GeForce nad konkurencyjnymi Radeonami. Graliśmy zarówno na jednych i drugich – nic nam się niepokojącego w oczy nie rzuciło. Dopiero dokładne pomiary programem zliczającym kl./s wykazały, że w pewnych ustawieniach widać niewielką przewagę „zielonych”. Ale różnice były naprawdę trudne do wychwycenia i kto wie, czy po następnej aktualizacji sterowników, coś w tej sprawie się nie zmieni.

Czy polecamy? Zdecydowanie TAK! Metro: Last Light to klimatyczna, mroczna opowieść z niesamowitą oprawą audiowizualną. A jakie są wasze wrażenia? Podzielcie się swoją opinią w komentarzach.

 

  Podsumowanie
  plusy:
świetna fabuła
doskonała oprawa graficzna i dźwiękowa
urzekający klimat gry
niesamowicie przedstawiony, postapokaliptyczny świat
po przestawieniu detali na „Wysokie” komfortowo pogramy na średniej wydajności kartach
  minusy:
wysokie wymagania gry na najwyższych ustawieniach jakości grafiki – zwłaszcza z włączonym wygładzaniem krawędzi SSAA
sporadycznie pojawiające sie błędy w wyświetlanym obrazie
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: ok. 108 zł (PC)
dobry produkt benchmark.pl

 

marketplace

Komentarze

73
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Kolejny powód do tego, żeby zmienić HD5770 na GTX660.
    Zaloguj się
  • avatar
    W tabelce z wymaganiami gry jest błąd. Napisaliście:
    "System Windows XP, Vista, 8, 8" Szkoda że usunęliście Win 7, całkiem fany system ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    Gratulacje za prezentacje trybów graficznych w JPEG-ach. Naprawdę można zauważyć te detale w teksturach.
  • avatar
    czyli da rade grać na 7770 :D normalne ustawienia mi wystarczą
    Zaloguj się
  • avatar
    Źle wstawione screen'y high i v high jest to samo.
    Zaloguj się
  • avatar
    Domyślam się,że na 9600GT nie ma szans żeby w to pograć...
    Zaloguj się
  • avatar
    Metro 2033 to była pierwsza gra gdzie włączenie DX11 (teselacji) naprawdę coś zmieniało w grafice. Wreszcie teselacja coś dawała w grze. Spodobało mi się do tego stopnia że przemęczyłem grę na HD585,0 który z jednym teselatorem ledwo zapewniał średnio 30FPS.

    Cieszę się że trend kontynuowany jest w kolejnej części Metra. Znowu widać różnicę między włączoną teselacją a jej brakiem. Szkoda jednak że nadal teselowane mamy tylko niektóre obiekty.

    Aż chętnie bym sobie zagrał w kolejną część tej serii bo jedynkę przeszedłem 2 razy (drugi raz na szybszej już karcie ;)
  • avatar
    w tej grze head shot to poezja, rozbryzg krwi i spadajacy helm
  • avatar
    A np.GTX480 250W wymagająca jest mocnego zasilacza a są i karty bardziej wymagające, albo np. 4X GTX680 ten zestaw jest już bardzo wymagający potrzebuje zasilacza 1500W.
    Zaloguj się
  • avatar
    Naprawdę świetna gra, ładna wizualnie i co najważniejsze świetna fabuła, wciągająca i ten klimat po prostu miodzio ! Dla zainteresowanych istnieją dwa zakończenia gry, jedno tragiczne a drugie z happy endem :)
  • avatar
    Ja właśnie jutro przytule GTX 660TI od ASUSA. Przetestuje metro w FULLHD.
  • avatar
    Szczerze, to ja nie widz\ę na screenach różnicy miedzy brakiem wygładzania, a włączonym x2 czy x4
    Zaloguj się
  • avatar
    Co ja piszę... 46-55, więc na luziku ^^
  • avatar
    Poprzednie Metro kosiło każdą jednoprocesorową kartę graficzną, tutaj wystarczy GTX 660 za 750zł i gramy w 60 klatkach z najwyższymi detalami, AA w 1080p. Można? Można.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ciekawe wyniki szczególnie najniższa ilość klatek przy ustawieniach najwyższych w full HD bez wygładzania , w D6 nawet na Radeonie 7970 spadają do 32-33 klatek, Katakumby tu w kilku miejscach nawet 21 klatek, a u was minimalne 46 chyba testowaliście w innych lokacjach.
    Zaloguj się
  • avatar
    "Maksymalny poziom detali (bez PhysX) to wyzwanie dla dość drogich i wymagających kart graficznych." - Co jak co ale wymagającej karty graficznej to ja jeszcze nie widziałem... jak już to wydajnej...
  • avatar
    Mnie w tej grze irytują wybrakowane napisy w wielu miejscach...
    Zaloguj się
  • avatar
    W dzisiejszych grach różnice wizualne pomiędzy ustawieniami najwyższymi, a najniższymi to zdecydowanie nie to co kiedyś. Sądząc po screenach to niewiele traci ten ze słabym sprzętem, a oszczędności ma całkiem spore.

    Ja tam tesselację skrytukuję, śmieszy mnie ten efekt... parę bardziej wypukłych obiektów i tyle. Gra wizualnie niewiele by straciła bez niej. Polecam też wyłączyć aa w plikach cfg. Sporo klatek się zyskuje i znowu... nic nie traci.

    Trochę mało kart macie w redakcji ;)

  • avatar
    dla mnie graficznie bije na głowa crysisa 3: D
    właśnie ukończyłem gre i fabuularnie bije na głowe call of duty !
    genialna gra 9/10 !
  • avatar
    4g to przy założeniu, że system jest świeży. Zdjęcie 1g będzie bardziej odzwierciedlało rzeczywistość.
  • avatar
    Świetna recenzja. Co prawda mogłoby być więcej kart graficznych, no ale nie będę narzekał ;)

    Dodam, że momentami miałem wrażenie jakby to nie Kamil pisał cały ten artykuł - niektóre zdania brzmią zupełnie niepodobnie do tych, których używał w poprzednich publikacjach tego typu (nie żeby było coś w tym złego ;) ).
  • avatar
    Dobra jest, kilka razy nieźle wydygałem, grafika na najwyższa jakość jest naprawdę nie zła, paralax mapping, pom, ssao, bump mapping, detale textur bardzo fajnie to wygląda już nie mówiąc o cieniach, światłach, odbiciach, wodzie, ogniu i miekkich cząsteczkach, i geometrii.
    Najwyższa geometria + tesselacja + jakiekolwiek aa i mamy praktycznie okrągłe głowy postaci, do tego niektóre murki nie są płaską texturą i patrząc nawet pod kątem mają wyboje.
    Jest to prawdziwy przedsmak nowej generacji, pamiętam jak zobaczyłem metro 2033 wyobrażałem sobie że ps4 będzie startowało z taka grafiką i nie myliłem się a metro last light jest nawet troche ładniejsze od 2033.
  • avatar
    Już sobie miałem odpuszczać nowe Metro jak przeczytałem topic na 30 stron z biadoleniem jak to na 7970 ludzie mają dropy do 22 fps. Tak mnie nastraszyli a tu zonk... Co Wy ludzie graliście w wersję gamma jakąś?

    A tutaj patrzę 7850 30-40 klatek. Mam monitor 1680x1050, więc wyłączam tylko SSAA i heja na 6950 :]
    Zaloguj się
  • avatar
    Mając GTX 660TI/i5 3570k/8GB/Windows8/1920x1080
    grałem ze wszystkim co się da włączonym na maxa na średnio 50klatkach.
    Więc i na takiej konfiguracji można fajnie poszaleć.
  • avatar
    z okazji, że zamiast w benchamrku testowaliście 'po swojemu' zamieszczę swoje wyniki z benchmarka: (spokojne sceny nie oddadzą prawdziwej potrzeby na moc przy ostrych strzelaninach z dużą ilością rzucających cienie świateł, iskier odłamków ai itp )

    i7 2600k@4.4, gigabyte wf3 gtx 670 2gb OC (+OC +74/+450 ) 2x4gb kingston hyper x 1600, samsung ssd 840 PRO 128gb

    FHD: maxed, physx, 0xssaa : 47 fps
    FHD: maxed, no physx, 0xssaa: 40 fps
    HD: 3d vision, maxed, physx, 0xssaa: 55 fps

    w samym gameplay'u spokojnie 50-60, jak się zrobi gorąco to okolice 40. Bardzo piękna gra i płynna rozgrywka.
    Zaloguj się
  • avatar
    Może test w rozdzielczości ~720p na starszych kartach?
    Jaki jest sens sprawdzania gry na kartach za 2000zł? Dla poprawy ego, że was stać?
    Zaloguj się
  • avatar
    Niektórzy marudzą, że tesselacja nic nie daje. Znalazłem coś takiego:

    http://imgur.com/a/VfEdC#0 (UWAGA, niektóre screeny od 18lat)

    Pierwsze 2 screeny dobitnie pokazują jak drastycznie wzrasta liczba wielokątów na teselowanym obiekcie, dodam że tych obiektów jest mnóstwo. Od pluszowego misia, przez łancuchy, krzesła, przyciski, stwory, ludzi, dzbanki, lampy, ściany, podłoże, kamyczki po gałki oczne, zęby i wiele innych (widać na noclipie). Szczerze, to w tej grze aż za dużo tych obiektów jest teselowanych i niepotrzebnie traci się na to moc obliczeniowa karty graficznej.

    Dodam jeszcze, że im większy monitor tym bardziej ta różnica jest dostrzegalna.
    Tesselacja to zarąbisty bajer.
    Zaloguj się
  • avatar
    Lol kupiłem dopiero co GTX 470 jak nawet metro 2033 na maxymalnych mi nie pójdzie ta gra bije wszelkie rekordy
  • avatar
    I5 + GTX 260 + 4GB ram = 1680x1050 ( Wysokie ) 45-60FPs
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    Metro Last Light nie jest oparte o książke. Książka Last Light dopiero jest pisana.
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    Czemu ten i7 tak nisko podkręciliście?
    Trzebabyło go dac na 4,5GHz, na tyle spokojnie pójdzie, a ciekaw jestem jakie by były wyniki wtedy.

    Sam sprawdze niedługo u siebie na:
    -core i5 2500K @ 4,5GHz (zazwyczaj na odpowiedniku i7 jest 1-2 kl/s więcej?)
    - gigabyte GTX680OC WindForce3X + moje OC :)
    - 12GB ramu 1600MHz

    Powinno hulać z AA :)
    A nowsze stery + patch pewnie jeszzce poprawią, na razie nie mam co zmieniać grafy chyba na 780tkę, bo po OC mam 770tkę w sumie :)
  • avatar
    z physx masz więcej fps niż bez , to nieźle ;)
  • avatar
    Recenzja spoko ale polecam przeczytanie tej na pclabie. Tam autor recenzji zdecydowanie lepiej opisał nowe Metro Last Light. Chyba był miłośnikiem tej serii jak inni. Od strony graficznej istny majstersztyk. Bardziej podoba mi się grafika niż w Crysysie 3. Fabuła gry jest obłędna. Taki klimat cieżko w innej produkcji znaleść. Szkoda tylko że THQ już nie istnieje bo nikt już chyba takiej gry nie zrobi. Obym się mylił.
    10/10 dla gry mimo małych błędów graicznych.
    Zaloguj się
  • avatar
    czyli nie da rady na gt220 lp
  • avatar
    No z tymi wymaganiami to tak różnie, bym powiedział. Na moim Phenomie 955 i Radku 6850 gra potrafi nieźle się przyciąć i to nie na jakiś super wysokich wymaganiach. Zresztą mam na YT gameplay z tej gry. Obejrzyjcie jak chcecie. A co do fabuły? Moim zdaniem, SUPER! ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=9EnzeGU0PZk

    Pozdro ;p
  • avatar
    Hmm w sumie to nie wiem jak to jest z tymi wymaganiami. Mam I7-860 (4x2.80Ghz bez podkręcania), GTX 460, 12 Gb ramu, Dysk SSD Samsung 830 i mam detale ustawione na max, teslację na wysokich, wygładzanie x16 tylko bez SSA i gra naprawdę chodzi bardzo przyzwoicie. Mam około 40-60 FPS'ów. Największy problem jest przy dużym oświetleniu. Np. jak jakaś duża żarówka oświetla duży obszar wtedy się potrafi przyciąć ale tak to jest bardzo dobrze. Nawet na dużym obszarze daje radę grać. Nie wiem jak moja konfiguracja ma się do wymagań ... bo z tego co tutaj piszą to co nie którym się tnie na GTX 470
  • avatar
    na lapku słabo widzę w granie w to ;/ w sumie lapki nie sa do tego by katować je takimi grami. Ja mam GF 8600GTS no i mi gra chodzi na ustawieniach wysokie także można spokojnie se grac i na starszym sprzęcie :)
  • avatar
    a no i ja gram na PC ma swoje latka ale jeszcze zadna gra nie oparla sie mi wiadomo bez wodotryskow ale da sie grac smialo :)
  • avatar
    Gra jest świetna, grafika jak i klimatem niszczy ale nie ma róży bez kolców.
    Jedyna rzecz jaka mnie przeraza oprócz wymagać w Merto LL to głupotą, ślepotą i głuchość ludzkich botow oraz legendarna i boska moc noży do rzucania.

    Co do botow to biegasz, skaczesz obok a nawet przed (?!) wprawionego w boju wojaka a ten z 5m Cie nie widzi i wcale nie trzeba stać w cieniu. Najlepsza jest akcja gdzie 2 stoi 6-7 metrów od siebie i sie na siebie patrzą rzucam boski nożyk w jednego oczywiście pada momentalnie a ten drogi co?
    Wyciąga papierosa i pali sobie jak by nigdy nic.

    A co do tych magicznych noży damage over +9000 chlop 80 kilo lekko ruskiego miecha dostaje w stopę albo dłoń nożyk nie większy niż ten którym smaruje masłem chleb co rana i pada momentalnie bez żadnego dźwięku, chyba w jakimś arszeniku namaczanie. Nawet jakiś mutant co potrzebuje kilku strzałów z shoot guna pada na cios z tych magicznych nożyków

    Oczywiście to wszystko na poziomie STALKER TRUDNY...

    Licze na jakiś patch dla botow i wtedy będzie miodzio, szkoda tylko ze oni tez się z DLC rozpędzili bo juz 4 proponują a ledwo co Metro LL leży na polkach sklepowych.
  • avatar
    W jakiej lokacji w grze testujecie te karty? Dlaczego nie ma na ten temat nawet jednego zdania w artykule?
  • avatar
    AMD Phenom II X4 945@3.0Ghz,
    8GB DDR2@800Mhz,
    Radeon 3870 512MB,
    Win 7 Pro x64,
    1440x900@Normal

    Gra bez problemu śmiga i z tego co widzę przy normalnych ustawieniach domyślnie włączone jest AA.
  • avatar
    Na 560Ti jak i na GTX 660 ładnie śmiga. Tryb "ranger" jest klimatyczny :)
    Tylko niestety za łatwe są ludzkie boty :/
  • avatar
    Intel 3770K@4.8Ghz
    16GB DDR3 Corsair
    2x680GTX SLI PNY OC
    Win7 Pro x64
    1920x1080 wszystkie detale na max

    FPS momentami potrafi spaść do 22 kl podobno wina niedopracowania gry względem kart w SLI...
  • avatar
    Wprawdzie nie chciało mi się sprawdzać frapsem czy czymś ile mam kl/s ale na sprzęcie:
    cpu phenom 965@3,8ghz
    ram 16gb @1600mhz
    gpu xfx radeon 6950 2gb (na domyślnych zegarach bez oc)
    gram na maxymalnych ustawieniach i rozdzielczosci 1920:1080 i zaczyna mi się ścinać dopiero jak ustawię ssaa na 4x a przy 2x spokojnie chodzi nawet przy bardziej dynamicznych akcjach z wieloma przeciwnikami... a nawet nie instalowałem gry na dysku ssd tylko na magnetycznym co na pewno kosztuje mnie kilka kl/s... tak że dziwią mnie wzmianki w artykule o spadkach płynności przy ssaa na 2x przy użyciu nowszych gpu niż mój...
    Zaloguj się
  • avatar
    U mnie na moim z deko antycznym sprzecie X2 6400+ 3.3 OC HD 5770 OC Nie da sie grac w zadnej rozdzielczosci na powierzchni jest 15/20 fps nic nie pomaga ani zmiana rozdzialki ani detali Macie jakies sugestie oprucz zmiany sprzetu hehehe to sie tyczy tez Crysis 3 ja bym stawial na wymiane procka
  • avatar
    Fajna gra tylko że te 30 misji to za mało 2 dni i koniec gry :(