Funkcjonalność, interfejs

przeczytasz w 3 min.

Tym czym wyróżnia MiVue 658 WIFI jest bardzo rozbudowana funkcjonalność w porównaniu do wielu innych wideorejestratorów. Sstem, pod którego kontrolą pracuje ta kamerka nie należy do najbardziej responsywnych, ale jest wygodny i prosty w obsłudze dzięki ekranowi dotykowemu.

Interfejs

Jest prosty, dość przejrzysty, bez zbędnych wodotrysków i w stu procentach spolszczony. Nie mam do niego większych zastrzeżeń.

Główny ekran nagrywania oprócz podglądu obecnie rejestrowanego obrazu wyświetla także aktualną prędkość z jaką się poruszamy (dzięki wbudowanemu odbiornikowi GPS). W zależności od ilości satelit z jakimi się połączyliśmy czasem potrafi minąć parę sekund zanim wirtualny prędkościomierz się zaktualizuje, jednak zazwyczaj funkcja ta działa ze stosunkowo małym opóźnieniem i jest dokładna.

Po wybraniu odpowiedniej opcji naszym oczom ukazuje się proste, minimalistyczne menu formie ikon na czarnym tle. Pod nimi zostały rozmieszczone przyciski nawigacyjne oraz nazwa obecnie otwartej zakładki.

Wzdłuż górnej krawędzi wyświetlacza znajduje się pasek stanu. Informuje nas on o poziomie naładowania baterii, o tym czy kamerka aktualnie nagrywa, jest w zasięgu satelit, a także komunikuje o podłączonych do niej urządzeniach poprzez Wi-Fi.

W rogach ekranu głównego umieszczono następujące przyciski: dodania fotoradaru do bazy danych w aktualnej pozycji, szybkiego zrobienia zdjęcia, uruchomienia trybu parkingowego oraz przejścia do menu. Funkcje te dokładniej opiszę w dalszej części tekstu.

Nagrywanie

Dzięki układowi Ambarella A7LA55 mamy do wyboru 4 różne tryby nagrywania: 720p 60 fps, dwa Full HD -  45 fps oraz 30 fps HDR, a także tryb wysokiej rozdzielczości 1296p 30 fps. Opis ich charakterystyki wraz z przykładowymi filmami znajdziesz w dalszej części recenzji.

Na każdym filmie w prawym dolnym rogu zapisują się informacje o aktualnej prędkości pojazdu, dacie oraz czasie.  Możemy również wybrać pomiędzy nadrukiem wyświetlającym współrzędne geograficzne lub dane o przeciążeniu działającym na kamerkę. Istnieje także możliwość dodania własnego, spersonalizowanego tekstu np. z imieniem lub numerem rejestracyjnym auta.

Mio MiVue jest urządzeniem praktycznie bezobsługowym. Wystarczy, że włożymy je do uchwytu, przekręcimy kluczyk, a wideorejestrator sam po otrzymaniu napięcia z gniazdka 12 V rozpocznie nagrywanie. Rejestrowanie obrazu rozpocznie się również samoczynnie.

Nagrania mogą zapisywać się w postaci pojedynczych plików o długości 1, 3 lub 5 minut. W przypadku gdy zabraknie miejsca na karcie pamięci na kolejne filmy, urządzenie będzie automatycznie zastępować stare pliki nowymi. Użytkownik praktycznie nie musi martwić się o to, że pamięć się zapełni i kamerka przestanie nagrywać w krytycznym momencie. Nie dotyczy to jednak wspomnianego już trybu "emergency", w którym nagrania są zabezpieczone przed automatycznym nadpisywaniem. Trzeba je usuwać ręcznie.

Typowa, 8 GB karta pamięci pozwala na przechowanie maksymalnie 2 godzin nagrań w jakości Full HD. To dużo, bo w sytuacji krytycznej zazwyczaj wystarczy nam tylko ostatni filmik (np. ostatnia minuta jazdy).

Jeśli jednak chcielibyśmy zachować jak najwięcej filmów nie ma o co się martwić. MiVue 658 WIFI obsługuje nawet duże karty microSD o pojemności 128 GB.

Tryb zdarzenia

W przypadku gdy czujnik przeciążenia wykryje wartość „G” przekraczającą pewien próg (np. kolizja) samoczynnie wyzwoli się nagrywanie w trybie „zdarzenia”. Zarejestrowany obraz może wtedy zostać automatycznie przesłany do smartfona, pod warunkiem, że jest on połączony z urządzeniem i ma zainstalowaną aplikację MiVue.

Tryb parkingowy

Boisz się, że ktoś okradnie lub poobija Twój samochód na parkingu? Skorzystaj z trybu parkingowego w rejestratorze Mio MiVue. MiVue potrafi po zaparkowaniu auta wciąż nagrywać to co się dzieje wokół niego i z całą pewnością nie przegapi sytuacji zagrażającym naszemu autu. Jak to działa?

Kamera przechodzi w tryb parkingowy po około 5 minutach od chwili zatrzymania pojazdu lub gdy uruchomimy go manualnie. Zaczyna ona nagrywać otoczenie gdy wykryje ruch za oknem lub akcelerometr zarejestruje siły zewnętrzne działające na pojazd. Opcje te mogą ze sobą współpracować równolegle.

W zatłoczonych miejscach czujność systemu można obniżyć tak, aby każda osoba mijająca auto niepotrzebnie nie wyzwalała nagrywania.

Istnieje również możliwość by wraz z uruchomionym trybem parkowania zaczęła migać czerwona dioda umieszczona z tyłu kamerki, niedaleko obiektywu. Jej zadaniem jest „ostrzeżenie” potencjalnych intruzów o tym, że są nagrywani.

Ostrzeżenia o fotoradarach

Jedną z głównych zalet obecności modułu GPS w MiVue 658 WIFI jest możliwość powiadomień o mijanych przez nas fotoradarach. Mio zapewnia darmową aktualizację bazy miejsc, w których występuje kontrola prędkości przez cały okres wsparcia technicznego tego modelu. Takie punkty możemy również w prosty sposób dodać do naszej prywatnej bazy sami, poprzez naciśnięcie jednego przyciski na ekranie nagrywania.

Gdy będziemy się zbliżać do fotoradaru na wyświetlaczu urządzenia pokaże się stosowny komunikat wraz z naszą aktualną prędkością. Ponadto urządzenie może odtworzyć dźwięk ostrzeżenia lub komunikat głosowy. Istnieje także opcja aby ograniczyć informacje jedynie do formy wizualnej.

Kamera

Prosta aplikacja, która pozwala na wykonanie zdjęć w rozdzielczości 4 Mpx. Przydaje się gdy chcemy na przykład udokumentować zniszczenia auta lub dziurę na drodze.

Galeria

Z poziomu urządzenia możemy zobaczyć wszystkie nagrane filmy oraz wykonane zdjęcia, a w razie potrzeby przesłać je do podłączonego przez Wi-Fi smartfona z aplikacją MiVue.

Inne

W ustawieniach istnieje możliwość wyboru języka, jednostek miar, a także można w wygodny sposób podzielić miejsce na karcie pamięci pomiędzy wszystkie kategorie nagrań.