Mortal Kombat X (PC) – najlepsza odsłona serii, ale port do poprawki Gry

Mortal Kombat X (PC) – najlepsza odsłona serii, ale port do poprawki

opublikowano przez Maciej Słaboszewski w dniu 2015-05-14

Hektolitry krwi i wnętrzności znów wypływają obficie z monitora, choć i wpadek nie zabrakło. Co nie zmienia faktu, że jest to zacna bijatyka.

marketplace
Ocena benchmark.pl
Plusy

solidna mechanika walki; trzy dość różne wariacje dostępne dla każdej postaci; różnorodne tryby rozgrywki; krypta, która sama w sobie jest mini-grą; niezła oprawa; dobrze zrealizowany tryb fabularny…

Minusy

…który niestety zawodzi nieco pod względem scenariusza; wersja PC nadal wymaga sporo pracy; balans pomiędzy postaciami i wariacjami wymaga poprawki; kod sieciowy mógłby być lepszy; DLC w dniu premiery

Historia krwią napisana

Trudno w to uwierzyć, ale premiera pierwszej części Mortal Kombat miała miejsce ponad 23 lata temu. Do tej pory pamiętam jaki szok wywołało pojawienie się tego tytułu. Hektolitry krwi bryzgającej na wszystkie strony, wyrywanie kręgosłupa czy serca to tylko nieliczne z możliwych zakończeń walki. Dodatkowo całość została wykonana w nowatorskiej jak na tamte czasy technologii, która polegała na nagraniu wszystkich wojowników/aktorów oraz ich sekwencji ruchów kamerą cyfrową i w takiej formie umieszczenie ich w grze. Efekt końcowy był piorunujący, a tytuł odniósł ogromny sukces rynkowy.

Nikogo więc nie zdziwiło kiedy zapowiedziano kontynuację, a kilka lat później Mortal Kombat 3. Kolejnym krokiem milowym w ewolucji serii z pewnością była jej czwarta odsłona, która w odróżnieniu od poprzedniczek została wykonana całkowicie w technologii 3D. I choć opinie na temat Mortal Kombat 4 wśród graczy do tej pory są podzielone to nikt nie neguje faktu, że był to tytuł przełomowy.

Mortal Kombat X – wybór postaci

Kolejna odsłona serii – Deadly Alliance przyniosła wiele nowych, interesujących rozwiązań, ale stanowiła też swego rodzaju nowe rozpoczęcie, bowiem twórcy zdecydowali się wydać ją wyłącznie na konsole, które już w owym czasie cieszyły się sporą popularnością. Gracze komputerowi musieli obejść się ze smakiem. Powrót serii na pecety nastąpił dopiero w 2013 roku, kiedy to wydano na nie odświeżoną wersję Mortal Kombat 9.

Oficjalne dane sprzedaży nigdy nie zostały ujawnione, ale zdaniem twórców edycja komputerowa sprzedała się „znacząco lepiej niż oczekiwano”. Nie dziwi więc fakt, że najnowsza odsłona gry – Mortal Kombat X zadebiutowała zarówno na konsolach jak i komputerach w jednym czasie.

Mortal Kombat X – zwycięstwo

Nie będę ukrywał, że jestem wielkim fanem serii. Pamiętam do dziś jak chodziliśmy z kolegami na dworzec centralny, gdzie stał jeden z pierwszych automatów Mortal Kombat w naszym kraju. Kolejka do niego często przywodziła na myśl stanie po szynkę za czasów komuny (starsi czytelnicy pewnie to jeszcze pamiętają). Dość powiedzieć, że turyści, którzy trafiali na dworzec często mylili kolejkę do automatu z tą do kas biletowych. Wracając jednak do czasów obecnych, nie muszę chyba pisać, że z dużym entuzjazmem przywitałem zapowiedź Mortal Kombat X.

Tytuł zadebiutował bez żadnych opóźnień (na trzy docelowe platformy), co w dzisiejszych czasach wcale takie oczywiste nie jest. Wersja na konsole poprzedniej generacji została opóźniona i nieoficjalnie mówi się, że ma zadebiutować pod koniec czerwca.

Wolność wyboru

Jako zwolennik grania na komputerze oczywiście w moje łapki dostałem edycję na PC. I szczerze mówiąc takich problemów jakie gra miała w momencie premiery to już dawno nie uświadczyłem. O tym napiszę jednak szerzej nieco później. Pierwsze, co rzuca się w oczy po odpaleniu tytułu to minimalistyczny interfejs, bez żadnych fajerwerków czy bogatego animowanego tła. Od razu przypadł mi gustu. Standardowo dla serii mamy tutaj do wyboru zabawę dla jednego gracza, rozgrywkę wieloosobową oraz kryptę, w której za wcześniej zdobyte monety można odblokować przeróżne dodatki.

W tym pierwszym znajduje się tryb fabularny, trening, „sprawdź swoje szczęście” (Test Your Luck) oraz wieże, które są odpowiednikiem dawnej drabinki. Można powiedzieć, że nic nowego, ale prawie każdy z nich został nieco rozbudowany względem swojego odpowiednika z poprzedniej odsłony gry.

Mortal Kombat X – wybór ringu

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku zabawy w sieci. Nie licząc systemu frakcji znakomita większość trybów rozgrywki jest już dobrze znana. Mamy więcej tutaj klasyczny 1on1, KOTH czy Survival. Dodano natomiast możliwość walki zespołowej (maksymalnie 5 na 5). Niestety kod sieciowy gry pozostawia sporo do życzenia. Nawet przy walkach z osobami, do których mamy relatywnie niski ping (latency), opóźnienia w reakcji zawodników są odczuwalne.

Pod tym względem tak naprawdę Mortal Kombat X niewiele różni się od poprzedniej gry studia NetheRealm – Injustice: Gods Among Us czy nawet wiekowego już MK 9. Niestety w między czasie wyszły takie tytuły jak np. Killer Instinct, który pod względem jakości rozgrywki online wyznaczył nowe standardy.

Mortal Kombat X – brutality

Mortal Kombat nowej generacji

Tym razem w szranki stanęło 24 wojowników, z których każdy posiada trzy wariacje. Różnią się one między sobą „stringami”, combosami oraz ciosami specjalnymi, do jakich dana postać ma dostęp. Łatwo policzyć, że takie rozwiązanie udostępnia nam w sumie 72 kombinacji i powoduje, że trudno od razu zaszufladkować jakiegoś wojownika do kategorii słabego czy naprawdę dobrego. Każdy ma swoje plusy i minusy, choć uczciwie należy dodać, że na obecnym etapie gry wyłoniły się już postacie / wariacje wyraźnie lepsze od innych.

Jak to jednak bywa w przypadku bijatyk turniejowych balans pomiędzy postaciami zapewne nieco się jeszcze zmieni za sprawą kolejnych łatek, które regularnie są wydawane. Nie wspominając już o DLC, gdyż już teraz znamy listę 4 wojowników (Jason, Tanya, Tremor, Predator), którzy dołączą do walki w najbliższym czasie. Na nich z pewnością rozszerzenie listy dostępnych postaci się nie skończy.

Mortal Kombat X – początek walki

Mechanika rozgrywki uległa sporym zmianom względem poprzedniej odsłony gry. Nie ma już możliwości anulowania dashy w blok, a żaden wake-up nie jest bezpieczny (jedynie wersje EX i to też nie wszystkie). Dzięki temu rozgrywka stała się bardziej taktyczna, bowiem każdy ruch trzeba teraz mocno przemyśleć (szczególnie jeśli jesteśmy w rogu). Z drugiej jednak strony powróciło bieganie (forward dash + blok), które otwiera nowe możliwości jeśli chodzi o pressing czy comba. Jedynym ograniczeniem jest tutaj pasek wytrzymałości. Jest on wymagany do biegania, ale też relatywnie szybko się regeneruje.

Pomijając wspomniane zmiany w rozgrywce to nadal stary, dobry Mortal Kombat. Krew leje się tu strumieniami, Fatality są naprawdę efektowne, a dwie „nowe” opcje wykończenia przeciwnika – Brutality i Faction Kill tylko potęgują klimat gry.

Mortal Kombat X – walka

Port do poprawki

Jak już wcześniej napisałem Mortal Kombat X został wydany w tym samym czasie na PC, X1 oraz PS4. Za port komputerowy odpowiada studio High Voltage Software i niestety ponownie (wcześniej przy Mortal Kombat 9 oraz Injustice: Gods Among Us) nie podołało ono zadaniu. Ilość problemów technicznych jaką została obarczona wersja komputerowa gry jest wręcz zatrważająca. Dość powiedzieć, że w dniu premiery tytuł był dosłownie niegrywalny. Kolejne łatki nieco poprawiły tę sytuację, ale też spowodowały kolejne problemy jak np. usunięcie zapisów gry, przez co użytkownicy stracili wszelkie odblokowane wcześniej dodatki (skórki dla postaci, dodatkowe areny itd…).

I choć mnie osobiście większość wspomnianych problemów nie dotknęła, to nieraz zdarzyło się, że w trakcie sesji online gra zwyczajnie się zawiesiła. Po stronie plusów z pewnością można zapisać oprawę wizualną na PC, która wyraźnie góruje nad konsolowym odpowiednikiem. Na testowej konfiguracji (i5@4,5 GHz + ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme) bez problemu osiągnąłem stałe 60 kl/s w rozdzielczości 4K. Nie zmienia to jednak faktu, że takiej fuszerki jeśli chodzi o port komputerowy to dawno nie widziałem.

Mortal Kombat X – quitality

Fatality!

Mortal Kombat X to naprawdę solidna bijatyka, który wnosi nie tylko powiew świeżości, ale korzysta ze sprawdzonych schematów. I choć wiele z nowych elementów wymaga jeszcze poprawek to nie mam wątpliwości, że gra osiągnie zasłużony sukces. Niestety wersja na PC została wykonana nieudolnie i chyba w pośpiechu. Dlatego też z ewentualnym zakupem takowej proponuję poczekać do czasu, aż studio HVS wyda stosowne łatki. No chyba, że ktoś jest wielkim fanem serii i tak jak ja nie mógł się doczekać kolejnej odsłony gry. Choć i w takim przypadku spora doza cierpliwości jest wskazana. Szkoda, bo tytuł jest naprawdę zacny.

Opinia końcowa:

  • solidna mechanika walki;
  • trzy dość różne wariacje dostępne dla każdej postaci;
  • różnorodne tryby rozgrywki;
  • krypta, która sama w sobie jest mini-grą;
  • niezła oprawa;
  • dobrze zrealizowany tryb fabularny…
     
  • który niestety zawodzi nieco pod względem scenariusza;
  • wersja PC nadal wymaga sporo pracy;
  • balans pomiędzy postaciami i wariacjami wymaga poprawki;
  • kod sieciowy mógłby być lepszy;
  • DLC w dniu premiery
Grafika: zadowalający plus
Dźwięk: zadowalający plus
Grywalność: dobra

Ocena ogólna:

70%

avatar
Dodaj
  • avatar
    "trzy dość wariacje dostępne dla każdej postaci" ???
    Zaloguj się
  • avatar
    Paskudna gra, omijam.
  • avatar
    Czy oni w tej części usunęli opcję 2 na 2 tak jak to było w poprzedniej wersji?
    Zaloguj się
  • avatar
    Gra jest wyraźnie ładniejsza w 4k, natomiast w full hd rożnica pomiędzy platformami jest pomijalna. Podobno wersja na XO nieco odstaje od Pc i PS4 w niektórych arenach i ma gorsze tekstury, ale tej jednej osobiście nie widziałem.
  • avatar
    Czy ja tam wiem czy najlepsza odslona? brakuje klasycznych postaci a do odblokowanie jest chyba tylko quan chi po za tym mocno denerwujace sa te debilne style ktore nic nie wnosza tylko zmniejszaja arsenal ciosow postaci no i glowny boss niby jest ale jakis taki jak by go nie bylo.
    Zaloguj się
  • avatar
    Taki mały tekścik do pieniaczy konsole vs PC.



    Jestem graczem, nie niedzielnym kanapowym ale entuzjastą.
    Aktualnie używam kilkuletniego kompa, używanego za 1000Pln.
    Przejście pomiędzy moim Ivy bridge a nowym skylake, na który czekam.
    Mówie Ivy bridge gdyż do niedawna grałem na 3 monitorach na komputerze za 15k Pln.

    Mam wiele platform i nigdy nie pomyślałem o tym by je porównywać bo po prostu się nie da.

    Przy konsolach również siedzę na swoim gamingowym fotelu przy stoliku, na którym mam 24" monitor z HDMI.

    Szczerze? Nie rozumiem jak ktoś kto się interesuje grami, wydając na nie ciężko zarobione pieniądze i traci na granie swój cenny czas, może siedzieć przy jednej platformie?

    No dobra, rozumiem :P
    Ponieważ nie każdy gracz to maniak, nie każdy do gier podchodzi tak samo i nie każdy gra w ten sam typ gier.

    Jedyna rzecz, która mnie smuci to fakt iż na pierwszy rzut oka "biedni" opiniotwórcy, zamykają się we własnym świecie nie wiedząc i nie chcąc poznać czegoś innego.

    Nie znam osoby [a może po prostu unikam takich znajomych], która zakup platformy gamingowej opierała by jedynie na czystej kalkulacji finansów.
    Jak każde multimedia, tak i platformy gamingowe mają przedewszystkim przygarniać konkretnych odbiorców.

    Mówienie komuś "głupi jesteś? kupujesz ograniczone konsole?" albo "Co ty PC? wydasz kupe kasy!" - kompletnie niskich lotów argumentacja.

    Zajmuję się składaniem profesjonalnych gamingowych zestawów komputerowych i doradctwem przy kupnie i montażu RTV.

    Najpierw zawsze badam realne potrzeby klienta i dopiero później wyrażam swoją opinię, nie narzucając systemów. Mimo iż wiem na czym najwięcej zarobie.

    ---
    Teraz odnośnie gier i dlaczego tyle platform.

    Na konsolach gram jedynie w gry akcji, bijatyki i wyścigowe.
    Tylko w gry, których nie mogę mieć na PC.
    Na PC natomiast gram we wszystko a głownie w gry kompletnie nie dostępne na konsolach.
    Strategie, karcianki, mmo i moba.

    Konkluzja?
    Czy twierdzę, że komputer stacjonarny to lepsza konsola do gier?
    Tak!
    Czy uważam, że jest to dla każdego gracza jedyny słuszny wybór?
    Nie!
    Jakie zatem wyjście z wojen konsole vs PC?
    Zaloguj się
  • avatar
    Ja osobiście polecam mega :D Kupiłem, bo jest zajebista wyprzedaż, aż -78% na Mortala, ale nie żałuje jednak :)

    Macie linka: http://www.g2a.com/r/tygodniowa_wyprzedaz
  • avatar
    Pod jakim względem góruje graficznie???
    Chyba tylko tym 4k, bo Digital Foundry (a im ufam jak emeryt Rydzykowi) oraz moje własne oczy twierdzą że PC ULTRA i konsolowe wersje to 1:1 to samo. Ja wiem, że musicie lizać po d... blacharzy ale to się robi pomału żałosne. Może słyszeliście o dziennikarskiej rzetelności. A może uważacie, że benchmarka czytają serio tylko pryszczate trolle i nie macie szacunku dla czytelników.

    Wersja konsolowa to odpowiednik 1080p/60FPS i ULTRA...
    A to że da się odpalić w 4k na karcie za 3 tauzeny (i kompie za ponad 5k) to naprawdę WIELKIE osiągnięcie...

    Mój współlokator ma wersję PC i ta jest (albo była do 5000go patcha) niegrywalnym szrotem... O tym że na dzień dobry wpierdziela 6GB pamięci fizycznej też nikt nie napisał, a może warto by było. Bo bez ponad 8GB ram gra jest praktycznie niegrywalna. A

    https://www.youtube.com/watch?v=wnxIJzNgI-o

    zapraszam do oglądania - i7-920@2.6ghz, 12GB RAM, R280OC, dysk SDD i gra jest niegrywalna.

    "Po stronie plusów z pewnością można zapisać oprawę wizualną na PC, która wyraźnie góruje nad konsolowym odpowiednikiem."
    WYRAŹNIE... gdzie?

    https://www.youtube.com/watch?v=E0vKBSQCpjQ

    PS4 vs PC... znajdźcie mi tu jedną różnicę... Ta gra to chamski port z konsol zrobiony na kolanie, pełen bugów, wieszający się i JEDYNA różnica to to nieszczęsne 4k na kartach za 3 tauzeny...

    Dlaczego recenzja teraz? Bo gdyby była w dniu premiery to by musiała dostać 1/10 bo była tak spier...,a wersja konsolowa była i jest po prostu rewelacyjna. A na LOW na PC gra wygląda jak z PS2 ( i taką wersję dostanie pewnie X360/PS3 i w takich ustawieniach będzie grać połowa blacharzy),....

    znowu wrzucę to:
    https://www.youtube.com/watch?v=wnxIJzNgI-o

    ***najbardziej śmieszy mnie to, że sami wrzucacie swoich czytelników na minę zamiast napisać prawdę... gra wygląda na konsolach jak na dobrym PC i żeby osiągnąć jakość konsolową potrzeba minimum R290X albo GTX960 (zapraszam na youtube) więc chyba czas zastanowić się nad zakupem konsoli jeśli jesteś fanem bijatyk, bo gra jest pozbawiona tych błędów, producenci nie przywalili z konsolowcami w ch... no i jakże wygodnie gra się na padzie od PS4... a konsola kosztuje niewiele ponad 1000zł. Ed Boon (twórca MK) te
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Aha - nie piszcie bajek, że oprawa na PC wyraźnie góruje nad wersją konsolową. Mam gre na PS4 i PC i różnica polega na możliwości wyboru wyższej roździelczości. Nie ma nowych tekstur czy innych efektów graficznych więc nie piszcie kretynizmów. Lepiej nspiszcie o ile więcej trzeba zabulić zs kompa który uciągnie gre w jakości z PS4. Jak ktoś mi nie wierzy to odsyłam do stosownego porównania na Digital Foundry.
    Zaloguj się
    -6
  • avatar
    No, w końcu panowie. Ponad miesiąc po premierze... Ale pewnie chcieliście na spokojnie rozgryźć grę jak w przypadku Bloodborne? ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    W Mortalusa to bym z chęcią pograł, będzie trzeba 2 pady na allegro do PC zamówić. Ponap****alamy się troszeczkę.
  • avatar
    Arcghoulian:)
    zapraszam... Tylko najlepiej w weekendzik bo do soboty nocki:( a w dzień odsypiam... Ale jasne, że tak!
    Zaloguj się
  • avatar
    Najtańsze klucze do gier:
    https://www.g2a.com/r/user-55b3d87daae9c

    nawet do 90% obniżki