Na topie

Na czym polega fenomen Counter Strike'a?

Autor:
Martyna Szweda

więcej artykułów ze strefy:
Gry komputerowe

Kategoria: Gry Gry komputerowe Tematyka: CS:GO e-Sport gra sieciowa Valve

O co chodzi w CS:GO? Możesz nie lubić tej produkcji. Możesz uważać, że to strata czasu i pieniędzy. Możesz w końcu powiedzieć, że to zabawa dla dzieciaków.

  • Na czym polega fenomen Counter Strike'a? | zdjęcie 1
Ocena redakcji

5

super

 

A A

Jednak nie możesz zaprzeczyć: Counter Strike jest produkcją kultową i jak żadna inna zapisała się w historii światowego e-sportu. Na czym polega fenomen tej, nomen-omen, dziecinnie prostej sieciowej strzelanki? Dlaczego ludzie na całym świecie nie tylko spędzają nad nią nieskończone ilości godzin, inwestują grube pieniądze, ale także kibicują innym graczom i z wypiekami na twarzy śledzą rozgrywki? Jak się to wszystko zaczęło? Jak daleko sięgają korzenie CS’a?

Od Quake'a do Half-life’a

Wszystko zaczęło się od kultowego Quake'a. W czasach informatyki garażowej, każdy zapaleniec mógł stworzyć mody i ulepszenia, a następnie wcielić je w życie. W ten sposób powstało „Navy Seals” - modyfikacja wprowadzona do Quake'a przez Minh „Gooseman’a” Le. Mod wprowadzał nowe mapy, kolejne modele przeciwników i realistyczne zarządzanie amunicją. Pojawiły się też granaty i możliwość uskuteczniania headshotów. Nie brzmi znajomo?

Jakiś czas potem Minh Le zaczyna tworzyć modyfikacje do drugiej odsłony serii- Quake'a II. Tak powstaje Action Quake. Modyfikacja wprowadziła zdecydowanie szybsze tempo do rozgrywki. Każdy z graczy na początku gry otrzymywał nóż i pistolet MK23, pozostały sprzęt można było znaleźć na mapie. Każdy z zawodników zaczynał więc grę na tym samym poziomie - nie ważne czy był starym wyjadaczem, czy nowicjuszem. (Jakby ktoś chciał spróbować swoich sił - serwery Quek’a II nadal działają!)

quake

Wraz z sukcesem drugiego ulepszenia, Minh Le na dobre oddał się produkcji gier. Tym razem zaangażował się w Half-Life’a. Stworzył mod, który ujrzał światło dzienne w 1999 w otwartej becie (Half-Life: Counter-Strike). Do dyspozycji graczy zostały oddane cztery mapy i 9 rodzajów broni. Rozgrywka opierała się na odbijaniu zakładników z rąk terrorystów przez antyterrorystów. Modyfikacja odniosła ogromny sukces - także dzięki graczom, którzy zaczęli tworzyć nowe mapy i zgłaszali najczęstsze błędy. Po roku gra doczekała się aż 16 patch’ów! Właśnie wtedy powstały dwie legendarne mapy - de_train i de_nuke.

Oczywistym stało się, że CS to nie tylko mod do Half-Life’a. Potencjał produkcji zauważyło studio Valve Software i postanowiło wykupić do niej prawa. Counter- strike stał się pełnoprawnym tytułem w 2000 roku. Jednak na swój złoty okres musiał poczekać kolejne trzy lata. Ostatnia edycja, legendarna 1.6 weszła w życie w 2003 roku, szczęśliwie zbiegając się z otwarciem platformy Steam. „Jeden-sześć” wprowadziło dwie nowe bronie, tarcze taktyczną, naprawiło sporo błędów i stało się prawdziwą maszynką do robienia pieniędzy. Niedługo potem narodził się e-sport. Pierwszy turniej CS’a - CPL w Kolonii nagradzał sumą w wysokości prawie 10 tys. dolarów. CS wkroczył na swoją złotą ścieżkę.

CS:GO

W 2004 roku na rynek weszły dwie wersje znanej strzelanki - Condition zero, która okazała się totalną klapą i przeszła bez większego echa, oraz Source, bazujący na nowym silniku Valve. Dla profesjonalnych graczy dodatek nie wniósł w życie zbyt wiele nowości, ale lepszy silnik i drobne zmiany w mechanice rozgrywki zachęciły rzeszę nowych użytkowników do sięgnięcia po tę produkcję.

Odsłon: 19124
Komentarze

16

Udostępnij