Sieci

Brak połączenia lub błędne połączenie z WiFi z urządzenia mobilnego

przeczytasz w 3 min.

Problem z połączeniem lub błędami w połączeniu z siecią Wi-Fi w telefonie jest domeną raczej telefonów z system Android, choć nie oznacza to, że nie występuje w przypadku urządzeń Apple. Problem ten pojawia się zazwyczaj po dłuższym, intensywnym używaniu sprzętu, którego oprogramowanie nie jest na bieżąco aktualizowane, a nadmiar zainstalowanych aplikacji utrudnia prawidłową pracę urządzenia. Komplikacje z połączeniem z siecią Wi-Fi niemal we wszystkich przypadkach rozwiązuje aktualizacja oprogramowania, ewentualnie ponowne wgranie systemu (oczywiście po wcześniejszym wykonaniu odpowiedniego BackUp'u danych). Oba zabiegi przeprowadzamy przy użyciu komputera i odpowiedniego programu pobranego ze strony producenta.

Aktualizacja systemu Android
W przypadku urządzeń Apple wchodzimy do ustawień, wybieramy "ogólne" i następnie "uaktualnienia".

O tym jak przeprowadzić aktualizację lub przywrócić ustawienia fabryczne, pisaliśmy w Kompendium wiedzy dla systemu Android:

Co jednak, jeżeli nasz telefon/tablet ma aktualny system i mimo przywrócenia ustawień fabrycznych nadal nie chce się połączyć z naszym Wi-Fi? Obecne urządzenia mobile aż tak nie różnią się pod tym względem od laptopów i z powodzeniem można zastosować nasze porady dotyczące zmiany ustawień na routerze opisane w ramach Problemu nr 2 oraz Problemu nr 3. Pomocne mogą się również okazać wskazówki dotyczące problemów z utratą już nawiązanego połączenia opisane w ramach Problemu nr 5 oraz te dotyczącze sytuacji, w której router działa, ale "nie ma Internetu" opisane na przy okazji Problemu nr 6.

Telefonu oczywiście też dotyczy złota zasada "wyłącz i włącz ponownie" - co więcej, upewnijmy się, czy problem z Wi-Fi nie wynika z włączonego trybu samolotowego!

Warto pamiętać, że w telefonach również możemy zmieniać ustawienia połączenia Wi-Fi. Jako że odmian systemu Android jest w praktyce nieskończenie wiele, to proces opiszemy na podstawie urządzeń z iOS, jednak nie powinien on znacząco odbiegać od tego, co należy zrobić w przypadku telefonów "bez jabłka na plecach". 

1. Aktywacja automatycznego przyłączania się do danej sieci

Zawsze po pierwszym podaniu danych do połączenia się z siecią Wi-Fi, zostaniemy zapytani, czy zapamiętać te ustawienia, co aktywuje funkcję automatycznego przyłączania się do danej sieci. Warto jednak upewnić się, czy nic tego ustawienia nie zmieniło. W tym celu otwieramy ustawienia, przechodzimy do ustawień Wi-Fi i klikamy na ikonkę "i" obok nazwy naszej sieci. Tutaj znajdziemy przełącznik nazwany "Przyłączaj automatycznie" i powinien być on aktywowany.

2. Odnowienie dzierżawy DHCP

Zdarza się, że ktoś podbierze przypisany nam przez router adres IP lub zmienią się np. ustawienia DNS w routerze - w takim przypadku konieczne będzie odnowienie dzierżawy, czyli innymi słowy odświeżenie naszego połączenia. Aby tego dokonać, podobnie jak w pierwszym punkcie, przechodzimy do ustawień Wi-Fi oraz dalej we właściwości naszego połączenia i klikamy tam w przycisk "Odnów dzierżawę".

3. Ponowne utworzenie profilu sieci

Ostatecznym rozwiązaniem może się okazać "zapomnienie" naszej sieci i ponowne nawiązanie połączenia "na świeżo". Aby to zrobić, identycznie jak wyżej, przechodzimy do ustawień Wi-Fi i dalej we właściwości naszego połączenia, po czym klikamy na przycisk "Zapomnij tę sieć". Następnie zapobiegawczo w głównym menu ustawień Wi-Fi, wyłączamy i włączamy moduł sieci bezprzewodowej (przełącznik przy haśle "Wi-Fi") i dopier wtedy na nowo nawiązujemy połączenie z naszą siecią, podając wszystkie dane uwierzytelniające. 

Podstawowe ustawienia Wi-Fi w telefonie.

Jeżeli powyższe działania nie przyniosły pożądanego rezultatu, to możemy jeszcze spróbować wymusić używanie przez telefon ręcznie określonych parametrów połączenia. W tym celu w pierwszej kolejności musimy ustalić, z jakiej puli adresów korzysta nasz router. Można to sprawdzić bezpośrednio w panelu sterowania routerem (patrz Problem nr 2) lub na szybko skorzystać z połączenia w naszym PC/laptopie. W tym celu klikamy prawym klawiszem myszy na przycisk Menu Start i wybieramy z menu kontekstowego "Program Windows PowerShell". W niebieskim oknie, które wyskoczy, wpisujemy "ipconfig" i z informacji, które zostaną wyswietlone, wyszukujemy trzech danych: IPv4 Address, Subnet Mask oraz Default Gateway.

Ustalenie danych połączenia przez linie komend
W tym samym celu można wykorzystać wiersz polecenia - można go wyszukać w menu start wpisując "cmd".

Znając już dane naszego łącza, możemy ponownie udać się do ustawień Wi-Fi w naszym telefonie oraz do właściwości profilu naszej sieci, a następnie kliknąć na "Konfiguruj IP", gdzie zapewnie ustawione jest "automatyczne" konfigurowanie. Zmieniamy to ustawienie na "Ręcznie" i podajemy wcześniej odczytane adresy, pamiętając jednak, aby zmienić ostatnią pozycję w polu Adres IP na inną wartość niż uzyskał nasz PC, jednocześnie tak, aby mieściła się ona w zakresie 2-254 - zwykle wartości powyżej 200 są bezpieczne do ręcznego ustawiania. Kolejno wykonujemy zatem następujące czynności:

  1. W polu Adres IP podajemy wartość odczytaną z IPv4 Address ze zmienioną ostatnią wartością.
  2. W polu Maska podsieci przepisujemy dokładnie wartość "Subnet Mask".
  3. W polu Router (lub Brama) podajemy dokładnie wartość odczytaną z pozycji Default Gateway.
  4. Ostatecznie klikamy na Zachowaj/Zapisz.

Ręczne ustawianie IP w telefonie
Podany przez nas adres routera nie jest prawidłowy...

Jeżeli to nadal nie poprawia sytuacji z naszym Internetem, to pozostaje jeszcze opcja sprawdzenia, czy nie mamy ustawionych niechcianych połączeń proxy oraz czy podmiana adresu serwera DNS na powszechnie dostępny nie rozwiąze problemu. Aby to zrobić, tradycyjnie udajemy się do właściwości naszego połączenia z siecią Wi-Fi i odszukujemy ustawień Proxy - te powinny być wyłączone (oczywiście pod warunkiem, że świadomie nie chcemy z tej funkcji korzystać). Kolejno przechodzimy do ustawień DNS:

  1. Wybieramy konfigurację ręczną.
  2. Dodajemy nowy adres serwera (lub zaznaczamy pole do edycji).
  3. Podajemy adresy - np. Google 8.8.8.8 oraz 8.8.4.4.
  4. Zapisujemy ustawienia.

Jeżeli jednak żadne z powyższych ustawień nie skutkuje, to należy nasz telefon skierowac do serwisu producenta (zakładając, że inne urządzenia w domu nie mają problemu z przyłączeniem się do sieci). Na ostatniej stronie postaramy się Wam pomóc w sytuacji, w której Wi-Fi działa wolno lub występują tzw. lagi.