Gry komputerowe

Unreal

przeczytasz w 1 min.

Graczom często, szczególnie jeszcze w XX wieku, wydawało się, że to co stworzyli prorgamiście jest już doskonałe i technologia do przodu bardziej już po prostu nie pójdzie. Tak właśnie było po premierze Quake'a II. Spróbujcie zatem wyobrazić sobie ich zdziwione miny na widok Unreala.

Produkcja autorstwa Epic Games trafiła na rynek w połowie 1998 roku, a spora część tajemnicy jej sukcesu leżała w autorskim innowacyjnym silniku Unreal Engine. Na jego bazie, a także na bazie licznych modyfikacji tegóż, stworzono wiele innych gier FPS, między innymi późniejsze odsłony serii Rainbow Six czy Deus Ex. Na nim przez pewien czas opierać miał się także Duke Nukem Forever.

Silnik deklasował motor napędowy konkurencyjnego Quake'a II głównie dzięki popisowym otwartym przestrzeniom, które wyglądały efektownie i - co ważniejsze - działały płynnie. Tych w pierwszym Unrealu nie zabrakło, bo akcja strzelanki rozgrywała się w kosmosie. Główny bohater - skazaniec, który na skutek dziwnego wypadku losów nie dociera do właściwego więzienia, ląduje na tajemniczej planecie. Szybko okazuje się, że ów wypadek wcale nie był dla niego wybawieniem.

Sukces Unreal był niezaprzeczalny. Media wystawiały wysokie oceny, a gracze musieli poważnie się napracować w celu znalezienia konkretnych wad. W końcu im się udało - multiplayer, ale i ten fakt Epic Games szybko skorygował, w 1999 roku wydając równie znakomity Unreal Tournament.

Ciekawostka: Cliff Bleszinski, główny projektant Unreala, ma polskie korzenie! W jego dorobku znajduje się również Jazz Jackrabbit oraz obie części Gears of War.