Gry

Prehistoria – Hovertank 3D/ Wolfenstein 3D

przeczytasz w 1 min.

Autorzyid Software
Debiut w  roku1991
Najpopularniejsze gryHovertank 3D, Catacomb 3D, Spear Of Destiny, Wolfenstein 3D

Pierwsze poddrygi na polu grafiki 3D (2,5D) pana Carmacka i kolegów z id Software. Tworzenie silnika zajeło Johnowi tylko sześć tygodni intesywnej pracy (gdyby tak dzisiaj można było napisać dobry silnik w sześć tygodni...), co jest wynikiem godnym podziwu.

Z technologicznego punktu widzenia, engine z którego korzysta program nie przedstawia się okazale. Nudne, puste pokoje i wąskie korytarzyki ze ścianami pokrytymi różnorodnymi kolorami. Swoją drogą podobny dobór barw można zobaczyć chyba tylko na paradzie równości. Oprócz wątpliwych walorów wizualnych, wspomniane "gołe" ściany pozytywnie wpłynęły na szybkość działania gry, która pozwalała na dynamiczną rozgrywkę. Także w tej produkcji wielkość okna nie powalała na kolana, mając do dyspozycji około 60% całości ekranu. W ciągu pół roku od wypuszczenia Hovertanka, zespół znacznie usprawnił silnik. Dodano na przykład możliwość pokrycia ścian teksturami – wykorzystano w tym celu technikę Ray casting. Na nowszej wersji zagościł Catacomb 3D, a po wprowadzeniu kilku kolejnych zmian silnik przemianowano na Wolfenstein 3D Engine.

Podobno najtrudniejszy jest pierwszy krok, który id Software postawiło po sześciu tygodniach. Krok, dzięki któremu ekipa id uległa fascynacji trzecim wymiarem i potrafiła zwizualizować sobie nieprzebrany potencjał drzemiący w tej materii. Fascynacji, która ku uciesze większości z nas trwa do dziś.

Ciekawostka: W Hovertank 3D postacie miały... cienie!